• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Bentley Bentayga lichter dankzij carbon velg

Auteur: willeme, gepost 26 juli 2021 om 14:57 – 11 Reacties

Bentley Bentayga lichter

De Bentley Bentayga is lichter dankzij een nieuw (en duur) setje velgen.

De Bentley Bentayga is een geweldig stukje engineering én product placement. Het is wellicht niet de auto die Bentley het liefst bouwt, maar wel de auto die verreweg het best verkoopt. Ook hebben ze bij Bentley minder concessies hoeven doen qua merkwaarden door een grote crossover te bouwen.

Bentley’s zijn altijd groot, luxe, corpulent, massief en gargantuesk geweest. Ondanks dat het DNA van de Bentayga niet extreem exotisch is (het is in technisch opzicht een Touareg), is de aankleding dat wel. Heel erg zacht leer, zeer potente motoren, hoogpolig tapijt, bijzonder fraai hout en via Mulliner de meest bijzondere opties. Daar is er eentje bijgekomen in de vorm van een setje koolstofvezel velgen voor de Bentley Bentayga.

Bentley Bentayga lichter

Bentley Bentayga lichter

Het carbon wiel is ontwikkeld in samenwerking met Bucci Composites. Koolstofvezel heeft als voordelen dat het extreem sterk én licht is. In vergelijking met de andere velgen die leverbaar zijn, is de stijfheid verbeterd. Het gewicht daalt met 6 kilogram per velg. In totaal is de Bentley Bentayga met carbon velgen 24 kilogram lichter.

Een nadeel is dat het bij schade kan verplinteren in plaats van deuken. Dat is de reden dat zelfs supercars als de Murray T.50 en Ferrari’s gebruik maken van gesmeed aluminium. Volgens Bentley is het een voordeel, zodat je bij een crash het lucht uit meerdere kanten van de band kan ontsnappen. Zo kun je er ook tegenaan kijken. Well played, Bentley. Well played.

  • Bentley Bentayga lichter

Grootste koolstofvezel velg ter wereld!

Nu kunnen we heel erg kritisch zijn op het feit dat dit wiel het grootste carbon wiel is ter wereld. Kijk, als je wilt dat wielen minder wegen, ga dan voor smaller wiel met een kleinere diameter. Dan win je (veel) meer. Maar ja, 22″ ziet er natuurlijk wel veel dikker uit.

Bentley Bentayga lichter

Volgens Bentley past het wiel perfect bij het populaire Styling Specification, waarbij de splitter, dorpelverbreders en diffuser ook van koolstofvezel zijn vervaardigd. Net als hierbij moet je het niet zozeer om het gewicht doen. De Bentley Bentayga is weliswaar lichter, maar het verschil is klein op zo’n hoog totaal gewicht.

Het is het net als met een duur horloge. Dat vindt je niet mooi vanwege de manier waarop je geïnformeerd bent over de tijd, maar omdat het technisch vernuftig is. Met deze wielen is dat ook het geval.

De velgen worden later dit jaar leverbaar, prijzen zijn nog niet bekend, maar reken er maar op dat het een prijzige optie is.

Ook interessant!

  • Bentley Bentayga Hybrid rijtest video
    Bentley Bentayga Hybrid rijtest video
  • Bentley Bentayga in brand gestoken in Zaandam
    Bentley Bentayga in brand gestoken in Zaandam
  • bentayga-s-
    Bentley Bentayga S is hier en dit voegt het toe
  • Ook de Bentley Bentayga facelift ontkomt er niet aan

Nieuwste artikelen

  • BREEK: BMW iX3 komt volgend jaar ook met echte premium
  • Biem! Hoe vaak crasht die Tesla Robotaxi nu eigenlijk?
  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
FacebookTweetPinLinkedIn

bentayga, Bentley, carbon, mulliner, opties, velgen

Vorig bericht: « Nieuwe Lada Niva Bronto is échte Niva
Volgend bericht: BMW M440i xDrive Cabrio rijtest video »

Lees Interacties

Reacties

  1. sportabgasanlage zegt

    26 juli 2021 om 15:13

    Hmm.. ja… Op dit soort auto’s toch wel behoorlijk overbodig. Althans wanneer ‘gewicht’ als argument gebruikt wordt.

    Doet me een beetje denken aan die net iets te dikke huisvaders op een racefiets: ‘Nee, ik heb geen fietsbel, want dat is overbodig gewicht’.
    Ja, goed verhaal buurman!

    Login om te reageren
  2. Edge zegt

    26 juli 2021 om 15:55

    Ach, waar wordt zo’n Bentayga nou gebruikt? 99% van de ritjes zijn op asfalt, en die overige procent zijn de grindpaden die naar de miljoenenvilla’s van de eigenaren leiden. Heel die auto is in principe overbodig. Maar de voetballers en rappers bij wie er niet genoeg carbon op zo’n wagen kan zitten, zullen dit hartstikke graag aankruisen op de optielijst.

    Login om te reageren
  3. Joost zegt

    26 juli 2021 om 16:09

    Een oplossing voor een probleem wat er überhaupt al niet had moeten zijn dus…..

    Login om te reageren
  4. pier zegt

    26 juli 2021 om 16:16

    Hoe houden deze velgen zich met wat stoeprandschade? Overigens wanstaltig, carbon velgen op je Bentayga.

    Login om te reageren
  5. burninrubber zegt

    26 juli 2021 om 16:21

    Is het niet zo dat ongeveerd gewicht en rotationeel gewicht vele malen zwaarder is? Dus die 24kg lijkt weinig maar voegt meer toe dan wanneer je 100kg uit de auto zou halen?

    Login om te reageren
    • sportabgasanlage zegt

      26 juli 2021 om 17:21

      Alsof onafgeveerd gewicht er toe doet op een rijdende zeecontainer.

      Login om te reageren
      • boomhauwer zegt

        26 juli 2021 om 21:28

        @sportabgasanlage: ja toch wel hoor.

        Login om te reageren
    • mashell zegt

      26 juli 2021 om 17:29

      Zeker. Maar het blijft een grote comfort SUV en dus 0.0% sportief. Dit is als een man van 150 kilo op de duurste Nikes.

      Login om te reageren
    • 993carrera4s zegt

      29 juli 2021 om 11:52

      @burninrubber: Ja klopt helemaal. Al is 100 kg op deze zware auto nog steeds niet veel

      Login om te reageren
  6. cheatah zegt

    26 juli 2021 om 19:34

    Wat een achterlijk onzin

    Login om te reageren
  7. joki zegt

    26 juli 2021 om 20:39

    Eigenlijk is dit een beetje hetzelfde als wanneer ze deze velgen op een elektrische wagen zouden monteren. Gewicht besparen op iets wat door zijn aard veel te zwaar is… Dus is dit eigenlijk de toekomst, men is zelfs zijn tijd vooruit… al vind ik het om te huilen…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North