• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Bentley krijgt toch een dieselmotor

Auteur: Dennis, gepost 9 augustus 2011 om 22:38 – 46 Reacties

Bentley motorkap

Bentley, het merk waarvan alle modellen in de huidige line-up minimaal 2,5 ton wegen, heeft diesel lang kunnen negeren. Maar men is nu toch gezwicht voor de wens om een dieselmotor onder de motorkap te lepelen.

Dit heeft topman Wolfgang Dürheimer zich laten ontvallen in gesprek met het Duitse Auto Motor und Sport. Bentley was aanvankelijk van mening dat een oliestoker niet rendabel zou zijn omdat er onvoldoende exemplaren zouden worden verkocht. De luxe autobouwer gaat nu voorzichtig in kleine oplages dieselauto’s bouwen die naar verwachting vooral in Europa zullen worden afgezet. Details over de dieselmotor zoals wat, wanneer en in welke modellen we deze zullen terugvinden, daarover hield Dürheimer de lippen stijf op elkaar. Wel is duidelijk dat motor samen met Audi zal worden ontwikkeld.

Wat wellicht een rol gespeeld heeft in het besluit, is dat de Amerikanen beetje bij beetje ook de smaak van diesel te pakken krijgen. In de eerste 7 maanden van dit jaar werden er 38,5 procent meer diesels verkocht dan in dezelfde periode vorig jaar. Bentley’s moederbedrijf Volkswagen gaat in de Verenigde Staten aan kop als het gaat om de verkoop van diesels. Vooral de Jetta TDI en Golf TDI doen het aardig. Van de Jetta werden in de VS dit jaar al 56.717 exemplaren verkocht. Toch is nog geen 1 procent van de totale nieuwverkoop in de VS een dieselauto.

Ook interessant!

  • Dit is de duurste diesel van Marktplaats
  • Bentley lanceert een betaalbare driewieler
  • Bentley Bentayga Hybrid rijtest video
    Bentley Bentayga Hybrid rijtest video
  • Volgende Bentley Mulliner
    Volgende Bentley Mulliner wordt laatste met W12

Nieuwste artikelen

  • Max Verstappen gaat echt voor Mercedes
  • Dit zijn de hoogtes van de boetes in 2026 (snelheid, telefoon, parkeren)
  • Video: Met een motor van de trap rijden
  • Hierom worden auto’s in 2026 nog duurder
FacebookTweetPinLinkedIn

Bentley, Diesel

Vorig bericht: « Toyota hoopt nog altijd op “onmogelijke” accu’s
Volgend bericht: Audi urban concept: lichtgewicht 1+1 met 21-inch »

Lees Interacties

Reacties

  1. ferrari2011 zegt

    9 augustus 2011 om 22:43

    Ach ja, als het maar even verfijnd blijft als de andere auto’s, maar daar twijfel ik niet aan

    Login om te reageren
  2. cheetacars zegt

    9 augustus 2011 om 22:44

    Als ze nou weer een jaartje Le Mans meedoen, zoals in 2003, ditmaal met een TDI. Dan hebben ze een goed excuus diesels te gebruiken met het oog op Le Mans, met de geschiedenis van Bentley op Le Mans.

    Login om te reageren
    • PeugeotGTI zegt

      9 augustus 2011 om 23:25

      @cheetacars:
      Daar ben ik het helemaal mee eens!
      Zit je in de marketing ofzo?
      Bij Audi hebben ze nog die V12 TDI liggen uit de Q7.
      Da’s Bentley-waardig lijkt me…

      Login om te reageren
  3. dennisr zegt

    9 augustus 2011 om 22:46

    ”Wel is duidelijk dat motor samen met Audi zal worden ontwikkeld.” ik verwacht een blije reactie van norge :D

    van mij mogen ze, het maakt me eigenlijk niet veel uit wat voor motor ze er in doen, als ie maar mooi klinkt, goed presteert, en als er maar een mooi jasje omheen zit :)

    Login om te reageren
    • norge zegt

      10 augustus 2011 om 00:07

      @dennisr: volgens mij is het gewoon een VW TDI tje die ze er in gooien , lekker makkelijk 3 caddy motoren aan elkaar bakken en je hebt iets”premiums” ;)

      Login om te reageren
  4. MACH3 zegt

    9 augustus 2011 om 22:46

    Waarom niet, met de 6.0L V12 tdi uit de Q7. :)

    Login om te reageren
    • autobart zegt

      9 augustus 2011 om 23:00

      @MACH3:

      Je haalt me de woorden uit de mond :P

      Of de 5.0 V10 TDI uit de touareg, een opgefokte 4.2 TDI V8 uit de Q7 maakt me ook al blij mag ik zeggen :D

      Login om te reageren
      • SimonMc zegt

        10 augustus 2011 om 01:27

        @autobart: 5.0 V10 Tdi is al op pensioen omwille van de uitstoot, en dikke motoren gaan er op termijn ook aan, en de diesels eerst. Mercedes en BMW bieden ondertussen ook al geen V8 diesels meer aan, en alleen Audi doet op dat vlak nog wat koppig.

        Gezien de historie van Bentley en V8-motoren, heb ik ook sterke vermoedens dat hier de 4.2 V8 TDI in gaat komen, en niet de 6.0 V12 TDI, die naar mijn mening gewoon een motor was om “in de statistieken” te komen.

        Kan alleen niet begrijpen waarom men in een Bentley een diesel moet gaan lepelen? Je zou toch denken dat zo’n eigenaar toch op geen euro kijkt qua verbruik?
        Ook gaat die 6,75 liter V8 van hen al een eeuwigheid mee, en is ondertussen vrijwel kogelvrij.

        Ook het argument van koppel gaat hier in mijn ogen niet op.
        Eerst en vooral is het een fabeltje dat dieselmotoren meer koppel hebben. Dit hebben ze door de turbo’s, en vooral door de (veel) hogere turbodruk dan vergelijkbare turbo-benzinemotoren.

        Deze 6.75 V8 heeft het beste van 2 werelden, heel grote cilinderinhoud, en 2 turbo’s. Resultaat : in de Bentley Brooklands bv produceert deze 530 pk en 1050Nm koppel, beschikbaar op 3.250 rpm, waarschijnlijk is 70% van dit koppel al beschikbaar bij stationair toerental.

        Ook het geluid…Zo’n 4,2 V8 TDI is natuurlijk niet vergelijkbaar met een 1,9 4-in lijn TDI’tje, maar het blijft behelpen, en zeker in een Bentley.

        In volgend filmpje zie je iemand die een Audi A8 4.2 V8 TDI heeft, met sportuitlaten en sportluchtfilters :

        http://www.youtube.com/watch?v=lsJ66cZZz6Q

        Erg zonde dat Bentley toch beslist van een diesel te nemen, en een monument van een motor gewoon aan de kant schuift. Maar dat krijg je natuurlijk als je VAG de boel laat lijden/leiden. Typische Duitse mentaliteit. Alles moet kloppen. ’s morgens beginnen om stipt 8.30, en stoppen om 17.00 ( en geen minuut later ! ). Ook Porsche, de trots van Duitsland, moest er aan geloven.

        De Cayenne moest er komen, al was het maar om een gat in de markt ( dat in de eerste plaats artificieel gecreëerd is ) op te vullen, en uiteindelijk moest ook daar een diesel in.

        Moest Bentley nog écht Engels zijn, zou diesel zelfs niet eens in de mond genomen worden. Engelse mentaliteit is wel wat anders. Kijk maar eens naar de doorsnee Engelsman op vakantie. Volgetatoeëerd en een bierpens om U tegen te zeggen, en de vrouw in de meeste gevallen ook. Een echte “F*ck you, I do what I want”, en zo had het bij bentley ook moeten zijn.

        Login om te reageren
        • bobb zegt

          10 augustus 2011 om 09:20

          @SimonMc: Engelse mentaliteit? Zet TV aan en ziet London branden.

          OT Voordeel is wel als Bentley zelfs een diesel heeft, kan elk merk geen discussie meer mogelijk.

          Login om te reageren
        • lacasitos zegt

          10 augustus 2011 om 18:47

          @SimonMc: Een diesel beweeg je voor de helft van de brandstofkosten t.o.v. benzine. Daar is elk gezond mens gevoelig voor, rijk of arm.

          Login om te reageren
  5. Citrofiel zegt

    9 augustus 2011 om 22:50

    Er zijn genoeg fatsoenlijke diesels op de markt, dit zat eraan te komen. Nu hopen dat ze wel een überdiesel nemen, geen halfhartige versie zoals Porsche helaas heeft gedaan.

    Login om te reageren
  6. bassie zegt

    9 augustus 2011 om 22:54

    V12 TDI is een ideale motor voor een bentley, net als alle anderen kan je met nagenoeg stationair toerental rondcruisen en heb je een shitload NM !

    Login om te reageren
    • autobart zegt

      9 augustus 2011 om 23:01

      @bassie:

      Juist daar dacht ik ook aan, W12 hebben ze al, nu V12, mooi toch? :)

      Login om te reageren
  7. love4sportcars zegt

    9 augustus 2011 om 23:00

    vindt ik ook!

    Login om te reageren
    • lowlow zegt

      9 augustus 2011 om 23:46

      @love4sportcars: Beter opletten op school aub…
      OT: V12 TDI ftw, het werd tijd

      Login om te reageren
      • SimonMc zegt

        10 augustus 2011 om 01:34

        @lowlow: V12 TDI F(uck) T(he) W(orld)?

        Login om te reageren
        • BestwelMichel zegt

          10 augustus 2011 om 02:30

          @SimonMc: F(or) T(he) W(in)

          Login om te reageren
          • SimonMc zegt

            10 augustus 2011 om 17:33

            @BestwelMichel: Weet ik wel ;)

            Login om te reageren
  8. lastbiltekniker zegt

    9 augustus 2011 om 23:02

    We hebben bij Scania nog wel een mooi dieseltje liggen. V8 16.4 liter 730pk, 3500Nm.

    Login om te reageren
  9. bozewolf zegt

    9 augustus 2011 om 23:09

    Veel kracht, weinig toeren, waarom niet? Prima match op zich.

    Als ze het geluid een beetje ingetogen houden. Je wilt geen nagelende, rokende diesel in je Bentley natuurlijk.

    Login om te reageren
    • lastbiltekniker zegt

      9 augustus 2011 om 23:25

      @bozewolf: Je bedoeld zo iets als dit: http://youtu.be/h_jhoL9v_gs

      Login om te reageren
    • Donstil zegt

      9 augustus 2011 om 23:36

      @bozewolf: Juist.

      Wat je in een Bentley of RR wil is juist altijd weg kunnen zoeven zonder schakelen enz. Dat kan nu met die ENORME benzine motoren ook wel maar met ENORME diesel blokken kan dat nog veel beter.

      90% (als het niet meer is) van de Bentley rijders heeft helemaal geen rolkooi nodig en interesseert zich niet in de 0/100 tijd. Sprint tijden en topsnelheid is iets voor jochies, echte succesvolle meneren doet dat niets.

      Login om te reageren
  10. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    9 augustus 2011 om 23:23

    Tja, vooruitgang noemen ze dat… Ik kan er nog even niet aan wennen vooralsnog!

    Login om te reageren
  11. C220AMG zegt

    9 augustus 2011 om 23:28

    Nouja, dat is toch niet zo heel dramatisch, diesels doen tegenwoordig toch amper onder voor benzine motoren.

    Login om te reageren
    • Donstil zegt

      9 augustus 2011 om 23:33

      @C220AMG: Precies.
      Vooral in de normale wereld (en waar dus niet iedereen een gallardo met 1000pk rijd) is diesel rijden helemaal zo verkeerd niet.

      Kijk naar 530D/530i, 320D/320i enz.

      Login om te reageren
      • Svenska_Aeroplan_AB zegt

        10 augustus 2011 om 09:30

        @Donstil: En waar wil Bentley nou juist niet mee geassocieerd worden???? Juist!!! Die ‘normale wereld’ van je…

        Login om te reageren
        • Donstil zegt

          10 augustus 2011 om 11:42

          @Svenska_Aeroplan_AB: Ik bedoelde het juist positief.
          Hier op autoblog hebben jochies vaak het idee dat de wereld begint bij 500pk maar in “de echte wereld” is 200pk al ruim voldoende voor normale auto;s.

          Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      10 augustus 2011 om 01:38

      @C220AMG: Ja, daarom dat de komende BMW diesels al 3 turbo’s krijgen omdat ze zo goed zijn…

      Mijn 2.0 liter benzinetje pompt er zonder modificaties al 200 pk uit, en die heeft daarvoor geen 80 turbo’s nodig. Sterker nog, hij heeft er zelfs geen enkele.

      Login om te reageren
      • C220AMG zegt

        12 augustus 2011 om 00:10

        @SimonMc: “en die heeft daarvoor geen 80 turbo’s nodig” Daar-en-tegen heb je zonder die turbo’s van je waarschijnlijk een brandstofverbruik dat misschien 1,5x groter is.

        Login om te reageren
        • SimonMc zegt

          12 augustus 2011 om 00:32

          @C220AMG: Dat is waar, en hadden er turbo’s opgezeten en ik zou het vermogen aanspreken, zou het verbruik nog hoger liggen.

          Bij gewoon gebruik zou de turbobenzinemotor wel zuiniger zijn dacht ik.

          Login om te reageren
  12. Benjamin1 zegt

    10 augustus 2011 om 00:13

    Bentley Bluemotion anyone?

    Login om te reageren
    • KaCh1ng zegt

      10 augustus 2011 om 01:08

      @Benjamin1: Bentley-e :)

      Login om te reageren
  13. janklaassen zegt

    10 augustus 2011 om 00:21

    Kan evt. de 4.2TDI uit de A8 met 800Nm worden (lekkerrrrrr!) of de doorontwikkelde 6L V12 diesel uit de Q7, wat vrij veel uitstoot qua schadelijke stofjes maar misschien er wel helemaal niet in komt.

    Anyway, als de diesel maar soepel, retesnel, ubercomfortabel, altijd kracht heeft en genoeg reserves aan boord heeft (wat alle >3.0-7.0L hebben) en iets zuiniger is, zeg ik niet persé nee, he he

    Login om te reageren
  14. volvoman zegt

    10 augustus 2011 om 00:24

    Klinkt als een goed plan, zo’n dikke diesel zoals de V10 en V12 tdi van VW, dat is toch heerlijk, vrachten aan koppel en op een tank naar Monaco!

    Login om te reageren
  15. SimonMc zegt

    10 augustus 2011 om 01:30

    Login om te reageren
  16. Esprit_de_Flandre zegt

    10 augustus 2011 om 01:58

    Login om te reageren
  17. timspaans zegt

    10 augustus 2011 om 10:09

    Mwah, V12 TDI is nooit weg :D

    Login om te reageren
  18. vosso zegt

    10 augustus 2011 om 11:11

    plak twee audi 4.2 tdi’s aan elkaar en je hebt lekker een 8.4 liter blok dat retesnel is.

    Login om te reageren
    • Stino zegt

      10 augustus 2011 om 11:57

      @vosso:
      veel te zwaar!

      Login om te reageren
  19. bempi zegt

    10 augustus 2011 om 11:17

    Waarom altijd een standaard V12 TDI ( uit een Q7 of ander merk ). Probeer eens daarboven te zitten.

    Login om te reageren
  20. anakiet zegt

    10 augustus 2011 om 13:59

    NIets mis met een dikke V8 diesel zou ik zeggen.
    Als ze de loop van motor nog iets soepeler maken en het geluid extra issoleren, hoor je in de bentley ook niet of je nou diesel of benzine rijdt.
    Als ze dan ook zo’n 400 pk uit het blok kunnen halen, zou het wel een goed blok voor de Bentley’s kunnen zijn.
    Met een S450 CDi is toch ook niets mis, dus waarom niet in een Bentley ?

    Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      10 augustus 2011 om 17:37

      @anakiet: Ik vind Mercedes al vrij hoog geplaatst, maar Bentley is meer Rolls Royce territorium.

      En het geluid? Ahja, een paar m² van dit klaart de klus wel :

      Login om te reageren
  21. TDI-goeroe zegt

    10 augustus 2011 om 20:31

    de V12 zou mooi zijn, wellicht wordt het de nieuwe 3.0TDI met 313pk….

    Login om te reageren
  22. E550 zegt

    10 augustus 2011 om 22:42

    Ik snap niet dat hier een markt voor is, aangezien de meeste Bentley’s worden verkocht in de VS, Rusland en UAE.

    Login om te reageren
    • E550 zegt

      10 augustus 2011 om 22:42

      @e550: en China niet te vergeten.

      Login om te reageren
  23. amateur zegt

    10 augustus 2011 om 23:53

    Een Bentley DIESEL, klinkt armoedig.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North