
Dit is niet met 100 km/u gegaan…
We zien regelmatig beelden van heftige ongelukken, waarbij de inzittenden toch met minimale verwondingen wegkomen. Zo overleefde vorige maand iemand een horrorcrash met een Tesla, waarbij de vangrail de auto van voor tot achteren doorboord had. Nu hebben we weer een ongeluk dat er heel slecht uitziet, maar toch goed afliep.
Het ongeval vond zaterdagochtend plaats op de Duitse A8, in de richting van München. Een McLaren 720S verloor op een nat wegdek de controle en kwam daarbij ónder de vangrail terecht. Op de foto’s is te zien dat de vangrail over een grote afstand in de kreukels ligt. Dat moet dus aardig hard gegaan zijn.




De McLaren is zwaar gehavend, dus de brandweer vreesde bij aankomst het ergste. Wonder boven wonder was de 61-jarige bestuurder slechts lichtgewond. Godzijdank was er geen passagier aan boord, want dan was het anders afgelopen. De passagierskant is zo plat als een dubbeltje, carbon monocoque of niet.
De materiele schade is dus groot. De nieuwprijs van een McLaren 720S lag rond de 3 ton, maar de afschrijving gaat wel hard bij deze auto’s. Tweedehands exemplaren worden in Duitsland aangeboden voor €180.000 à €200.000. We vrezen dat dit exemplaar toch echt total loss is.
Foto’s: Freiwillige Feuerwehr Brunnthal





‘De 61 jarige bestuurder…’
Eerste gedachte: aardig op leeftijd voor zo’n auto.
Tweede gedachte: maar over anderhalve maand ben ik 57…
Zo voelt dat helemaal niet. Ik word gewoon voor de zoveelste keer 27, ook al zijn al mijn kinderen ondertussen meerderjarig.
Wie weet heb je over 4 jaar een McLaren voor de deur staan ;)
on topic : ik begrijp niet waarom je met nat weer je 720PK sterke supercar gaat uitlaten. Dat zal met droog weer al een handvol zijn. Traction control kan ook maar zoveel.
Gewoon wat rustiger rijden als het nat is.
Als je goed op het gas gaat is jet vragen om een glijpartij.
It’s strange being the same age as old people 😉
Mjah dan zit je wel op het randje. Voor iedereen die na 1980 geboren is en geen Darwin Award vangt wordt natuurlijk het eeuwige leven uitgevonden door AI, dus dan maakt het niet meer uit.
Voor mijn gevoel zijn de Europese eisen wat betreft sterkte van A/B pilaren en het dak nog wel voor verbetering vatbaar. Ongeloofelijk hoe de cabine vervormd wordt bij dergelijke crash. Vraag is of een evt bijrijder het had overleefd.
Een sportauto van 300k met 720pk zou wel een rolletje aan moeten kunnen. Dat lijkt overigens voor geen enkele (sport)auto te gelden.
Persoonlijk vind ik de McLarens wel steeds gavere auto’s
Qua dat ‘rolletje’ : dat zal wel meevallen, zelfs cabines van relatief eenvoudige moderne wagens kunnen één of meerdere rolletjes prima aan, zoals bijna dagelijks bewezen wordt op ‘s heren wegen. Maar een schuivende impact met ergens tussen de 45 en 90 graden tegen – in dit geval – de staanders van een vangrail, is een ander verhaal. Ervanuitgaande, dat de klap van deze McLaren op forse snelheid plaatsvond, is de impactbestendigheid van die A en B zuilen overigens zo slecht nog niet.
Hoezo? Crashtest uitvoeren onder geleiderails? Auto’s zijn geen tanks.
Hoe meer de cabine vervormd, heel meer energie het opneemt en hoe minder er door de inzittenden hoeft te worden verwerkt. Goed gekreukeld is dus veiliger.
Ik had idd wel wat meer verwacht van een carbon tub. Dan deed die gt3 rs die laatst biem ging op de Ring het eigenlijk beter zonder carbon monocoque. Maar goed, het zal ongetwijfeld onnoemelijk hard zijn gegaan. Met een alu/staal Ferrari had je dit wss niet overleefd (toch zou ik liever de Fezza hebben maar das een ander verhaal).
Carbonfiber is geen wondermateriaal. Het kan hele grote trekbelastingen aan maar geen hoge duwbelastingen. Hoe de matten met carbon fiber zijn gelegd bij het maken van de tub maakt dus heel veel uit tegen welke belasting op welke plek de tub is bestand. Ander nadeel van carbon is dat het breekt in plaats van vervormt (zoals staal en aluminium). Daarnaast denk ik dat de 720s ook niet de beste crach prestaties biedt. Kijk maar eens naar die foto’s enige tijd geleden hier op de site van die blauwe 720s contra een BMW 3 serie.
Ik denk toch dat ik liever een kreukelzone alu/staal om mij heen heb dan een keiharde plastic bak die geen energie absorbeert. Zie ook het verhaal van MC96.
Toch ga ik het niet uitproberen met mijn 488 gtb. Gewoon van het gas als het nat/vochtig is. Ik zie ze in D wel doorknallen ook in volle regen op die betonnen water-Autobahnen….ook blijkbaar 60+’s die ik wat verstandiger inschat (ben er zelf ook 1 😉 )
Nix wat Matt Armstrong niet kan fixen 😉
Holy sh*t,
Deze man doet ff een Grosjeannetje!
Gelukkig leeft hij nog zonder noemenswaardig letsel.
Meer een Kubica’tje. Die kwam er echter slechter vanaf.
Rick Striptent zou zeggen/beweren/liegen dat het zeker niet harder 110 kmh is gegaan.