En nee, dit was geen rechtsgestuurde auto.
Lichamelijk letsel inschatten op basis van crashfoto’s is soms best lastig. Soms ben je er zeker van dat de bestuurder morsdood is en dan kon diegene het toch navertellen. Zo overleefde een 18-jarige Australiër recent een crash waarbij zijn Mazda finaal doormidden werd gescheurd. Nu hebben we weer een voorbeeld, iets dichter bij huis.
In Arnhem ging het gisteravond flink mis tijdens een ritje met een Nissan 350Z. De bestuurder verloor de macht over het stuur en vloog vervolgens zijwaarts tegen een boom. Dit is niet zachtjes gegaan, want de auto heeft zich helemaal om de boom gevouwen.
Precies op de plek waar de bestuurder zat is een enorme afdruk van een boom te zien. Dat belooft meestal weinig goeds, maar wonder boven wonder heeft de beste man het overleefd. Op miraculeuze wijze stapt hij zelf uit. Je zou bijna denken dat het een rechtsgestuurde auto is, maar het is gewoon een origineel Nederlandse 350Z.
Dat betekent niet dat de bestuurder er zonder kleerscheuren vanaf is gekomen. Hij is wel met spoed afgevoerd naar het ziekenhuis. Voor de boom liep het sowieso slecht af, want die was geveld door de klap en vervolgens door de brandweer in stukken gezaagd. Met de auto kan waarschijnlijk hetzelfde gebeuren.
Foto’s: Persbureau Heitink
Joris24 zegt
– Dank u, is inmiddels gefixt –
Robert zegt
Ik heb die boom gisterenavond zien liggen, toen ik er langs reed. Moet echt gruwelijk hard zijn gegaan en een bizarre harde klap zijn geweest, want de boom was net boven de grond gewoon in tweeën gebroken.
Normaliter is de snelheid daar niet zo hoog: de weg loopt daar flink omhoog (viaduct met op- en afritten) én je nadert een serie van stoplichten bovenop het viaduct. Saillant detail: er geldt daar ook nog eens een snelheidsbeperking i.v.m. wegwerkzaamheden en gedeeltelijke afsluiting.
rwdftw zegt
Ik ken de locatie. In principe kan je daar niet veel te hard. Er zijn teveel verkeerslichten en zo te zien kwam hij uit westelijke richting. Even ervoor zijn werkzaamheden en de Vmax is daar 30 km/h.
Hier is iemand die alle regels aan zijn laars lapte en volle patat over de Burgemeester Matsersingel blafte. Zonde van de 350Z maar ik hoop dat meneer er iets van geleerd heeft.
Robert zegt
Tja, sommigen wanen zich onaantastbaar. Vanochtend ging het nabij Nijmegen ook weer gruwelijk fout, nota bene met een auto die toch wel als ‘bovengemiddeld stevig’ wordt beschouwd (want ladderchassis): https://www.gld.nl/nieuws/8237121/man-en-kinderen-gewond-bij-ernstig-auto-ongeluk
't Peugje zegt
Aaah daar hebben we onze toetsenbordridders weer die vanaf het beeldscherm wel even uitleggen hoe het gegaan is en wat de bestuurder allemaal misdaan heeft. Laten we het onderzoek achterwegen laten en de verzekering niet uit laten keren, na jouw conclusie is dat allemaal weggegooid geld.
Laat mij raden, net 16 en thuiswonend? Je moet een hoop leren nog in ieder geval terwijl deze bestuurder aan het knokken is in het ziekenhuis voor hopelijk een goed herstel.
verdebosco zegt
Nissan, het Japanse Volvo hè! :) Dan nog .. zo’n oud geval en hier levend uitkomen is miraculeus, mijn eerste gedachte was ook: rechtsgestuurd? Maar auto’s zijn ook veiliger geworden. En de laatste jaren zo ‘veilig’ dat alles wordt vermeden op 100 meter bliep bliep… en eigenlijk geen autorijden meer is.
NB Jammer van die 350Z. Vast een liefhebber want de setup is niet standaard.
Johanneke zegt
Ik was laatst aan het shoppen voor een vervanging van onze 2e auto, en heb toen wat NCAP filmpjes bekeken. Ik ben soort van, tot de volgende conclusie gekomen, enkel gebaseerd op wat filmpjes kijken:
NCAP is geïntroduceerd in 1993. Auto’s met introductiejaar jaren 90 doen het zeer slecht in de test, frontale klap met 40% van de voorkant. Vanaf ongeveer 2000 zie je dat auto’s veel en veel beter uit de tests komen. Het heeft een kleine 10 jaar geduurd voordat automakers meer zijn gaan ontwerpen op deze tests, en alle veiligheidsinfo die hier bij vrij kwam. Zo doet een kleine Ford Ka 2 (introductiejaar 2008, de auto die ik heb weggedaan) het beter dan een mitsubishi space star uit 2005 (mijn 1e auto), want die heeft introductiejaar 1996. Ik heb een grote MPV gekocht met introductiejaar 2007 (wilde er 1 met een ‘grote’ atmosferische motor ivm betrouwbaarheid), alles dat veel ouder was qua introductiejaar heb ik niet eens naar gekeken, ivm veiligheid.
Rokende Wielen zegt
Mijn vriendin had ooit de zinnen gezet op een Cinquecento, dat vierkante doosje. Ik had vooraf sterke twijfels over die auto vanwege de ontbrekende massa en kreukelzone. Na 100 meter was ze gelukkig roerend eens met mijn twijfels over de kans om ongeschonden uit te stappen bij een aanrijding. We kochten uiteindelijk een Nissan Almera. Dit was in 2002. Begin 2003 werd ze achter aangereden binnen de bebouwde kom met ongeveer 50 km/h door een kleine stadsauto. Die Almera had de kuip voor het reservewiel tot maar 1/3 van de normale afmeting. Dit was een lichte aanrijding maar het betekende afscheid van die Almera. We keken elkaar aan en dachten aan die proefrit in die Cinquecento…. Maar goed dat we die niet gekocht hadden…
mashell zegt
Dat is veel geluk gehad. Gave wielen op de 350z en opmerkelijk dat de lampen gewoon blijven branden.
ponnie zegt
Taiwan racing is niet gaaf en in dit geval in combinatie met gare zomerbanden mogelijk ook nog mede oorzaak van de crash.
Gulli zegt
Vanaf de linkerkant lijkt het nu net een 350z Short Wheel Base.
mustang750supersnake zegt
mag hopen dattie nog n flink lesje krijgt want kennelijk issie niet al te slim….
sanderkomnogeensergens zegt
Blijf me verbazen over de vele buitenlanders op de Nederlandse wegen. Maar, zo te zien is dit zelfs een Australiër in een auto met Nederlands kenteken.