Deze Mondial Quattrovalvole is de goedkoopste Ferrari van Nederland, zou jij hem kopen?
Het is op dit moment de goedkoopste Ferrari bij een handelaar in Nederland en staat te koop voor net geen €28.000 euro. Misschien dat je met een beetje geluk nog een goedkoper exemplaar kan vinden bij een private verkoper, maar dat laten we even buiten beschouwing.
De Mondial uit 1983 is in 2011 volledig gerestaureerd en uitgevoerd in wit, met een Italiaanse vlag als bies over de auto. Het interieur is uitgevoerd in champagnekleurig leder. Één van de vorige eigenaren was bovendien zo verstandig een brandblusser te monteren.
Facturen en documentatie schijnen allemaal bij de auto te zitten. De Quattrovalvole wordt aangedreven door een 2,9 liter achtcilinder met 235 pk en heeft nog een paar weken APK.
Hier op de redactie verschillen de meningen nogal. De één noemt het een “monsterlijk” ding, de ander kan het design juist wel waarderen. Feit is dat de Mondial altijd een beetje een ondergeschoven kindje is geweest. Zou jij dit avontuur aangaan als je het geld had? Of spaar je liever door voor iets anders?
Ik kies dan toch voor een minder dure, veel mooiere Quattroporte van 2005, om niet te gebruiken omdat ik het onderhoud niet kan betalen.
@aventadorsv: dan liever een Ghibli van begin jaren 90… Wat er budgettechnisch overblijft reserveren we dan voor onderhoud ;)
@griffendahl: O dat is zo`n plaatje!
Als het een cabrio was wel. Deze is toch wel erg lelijk.
Lelijke Ferrari is nog altijd een mooie auto….In dit geval zou ik liever een 911 kopen….Of toch niet?
@norge:
Nou, als dan echt niemand hem wil hebben, dan haal ik hem straks wel even op.
Dat bedrag moet ik nog wel kunnen pinnen vandaag….
Ik ben bang dat ik zeker in de aankomende jaren hetzelfde bedrag er achteraan kan gaan gooien. Maarja het is wel een ferrari. Hmm ik zie er vanaf…. dan maar een nissan 350z
@maferick74: 350Z is al een koopje vooral de eersten.
Trouwens heerlijke wagen, veel waar voor je geld.
@bofkont: kameraad van mij heeft er een…een 350z en ja ik ben er jaloers op…. haalt 1 op 12 als hij vanuit duitsland naar nederland rijdt en bij een grote beurt tikt ie 300 af…. hij komt lachend van de garage. En met een top van 270 is het ook niet verkeerd.
@maferick74: Ja dat is zeer netjes, betrouwbaarheid is ook perfect van die dingen.
mijn oude E46 328i deed kwa verbruik nog beter in Duitsland dan, op 1 op 13 naar stuttgart.
130/140 op de cruise control.
350Z is gewoon een heel erg dikke wagen, zou ik zelf ook nog wel oren naar hebben eerlijk gezegd.
Ik sla even over, voor dat geld is veel leuker spul te koop.
Zou ik eerder gaan voor een 348, al is die nogal een stuk duurder.
@bofkont: Zoveel scheelt dat niet eens. En een 348 is wel mooi. Ik zou dus ook doorsparen.
@donvincenzo: Ik spaar nog even verder door voor mijn ultieme ferrari de F430 spider dan :)
@bofkont: Niet in de USA, op een veiling doen ze rond de 30.000 dollar.
De goedkoopste? Niet.
http://link.marktplaats.nl/m93086297
Ook?utm_source=autoblog&utm_medium=referral&utm_campaign=CA____autoblog_promotie_site_autoblog&utm_content=77518 een mondial, maar dan in een mooiere kleur en 1050 euro goedkoper.
@awesome: bij mij is je link wat te kort: http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/ferrari/m930862975-ferrari-mondial-2-9-quattrovalvole-1983-blauw.html?utm_source=autoblog&utm_medium=referral&utm_campaign=CA____autoblog_promotie_site_autoblog&utm_content=77518
@stephanotis: lekker dan… Een link om te delen die je blijkbaar niet kunt delen…
@awesome: Dat is er een van een private handelaar lieverd.
Machtig mooie kar. Ik zie mezelf hier wel de blits mee maken in de lokale dorpskern.
Als de claxonknop een indicatie is voor de kwaliteit van de restauratie loop ik hier met een hele grote boog omheen.
O jawel hoor! Ik houd wel van de technische puurheid van die periode, en een model als dit maakt Ferrari rijden enigszins bereikbaar.
Bovendien zijn de 8-cilinders nog een beetje te doen, qua onderhoud.
Ik zie hier een soort mini-blogje van iemand die zoiets kocht. Let even op de prijsverschillen…
@GWBoes: Wat is er mis met de claxonknop dan?
@mout: Zit scheef, onderste been van het paard moet recht boven de onderste spaak zitten. hoeveel moeite is het om die recht te zetten? Als dat al te veel moeite is vraag ik me al af hoe de meer arbeidsintensievere klussen zijn gedaan.
@GWBoes: Scherp, vroeg me ook al af wat je bedoelde….
De kleur had anders gemogen en de bies gaat er meteen af maar ik heb wel een zwak voor dit model. Al zijn er denk ik voor dat bedrag betere ‘koopjes.”
Ik vind ‘m heel mooi en vooral apart. Als ‘ie origineel is dan is dit wel een neck breaker die ik wil hebben.
Bovendien zijn de ‘ondergeschoven kindjes’ van tegenwoordig de cash cows van de toekomst, getuige de Ferrari Dino en de Porsche 911 (G-model en 964). Een prima investering lijkt me.
Ik ben een groot Ferrari-fan maar dit is gewoon een opgevoerde Fiat. Het crisismodel van Ferrari bij uitstek.
Jammer dat ze hem in een hele grote pot witte verf hebben laten vallen
Da’s zo typisch tachtiger jaren.
@desjonnies: ik dacht “shit hebben de kids weer typex op mijn auto gesmeerd”. Maar pot witte verf kan ook.
@desjonnies: wrappen. Ziet niemand er wat van…
Voor dat geld zou ik niet voor deze net niet Ferrari kiezen. Deze Boxter bevalt me dan meer. http://www.autoscout24.de/Details.aspx?id=270316463
de crisis don johnson mobiel?
Ik vind die (lelijke) tricolore-strip maar slecht aangebracht. Zie foto van dak/voorruit.
Verder zou ik liever een 318/328 of een 512BB hebben als ik in die periode mocht gaan shoppen.
@osmo: 308 of 328 dus ;)
Mooie Ferrari, maar als ik het geld had zou ik toch nog even doorsparen en dan een mooie 308 GTB kopen.
Kopen, Italiaanse vlaggetje eraf halen, lelijke schildjes van de zijkant halen, en gassen met dat hok!
Ik ga wel n Maserati kopen
Met die bronzen ADV 21″ velgen op die andere Ferrari kan het best wel wat worden?
Het is wél een ferrari. Doe maar.
@swaffelaer: Tot dat de bom valt…
Een van de weinige Ferrari’s die niet in waarde toe lijkt te nemen. De 308 Dino begint al licht te stijgen (de 308 GTS zijn al gewoon erg duur), de 348’s lijken op een gelijk niveau te blijven staan. Maar de 355 is nu dus gewoon duurder dan een 360 Modena (waarvan ik denk dat dat de nieuwe klapper gaat worden).
Maar deze Mondials zullen denk ik nooit echt potten gaan breken. Toen die uitkwam werd ie redelijk ontvangen, maar het is nooit een lieveling of cultauto geworden. Terecht misschien wel een ondergeschoven kindje. Niet een erg goede rijdersauto, niet snel, niet zo mooi en gebouwd in (voor een Ferrari althans) in grote aantallen.
Voor 30k is er veel meer leuks te koop. Diverse Porsches (964, 987 S, 996.2, 928 GTS), BMW Z1, Z3M, Mercedes SL R109, R129, R230, TVR Chimeara, Ford Mustang 289, diverse Corvettes van allerlei pluimage, en ga zo maar door. Wil je Italiaans: voor minder dan 30k staan er diverse Maserati’s Coupe en Spyder op je te wachten. Zelfs Donkervoorts zijn er te vinden voor dat geld, evenals een late Alpina A610. Of een schitterende Lotus Europa, Esprit Turbo SE of Elise 111.
Je moet wel heel erg fan zijn van Ferrari wil je deze Mondial verkiezen boven al het andere fraais wat er te krijgen is voor 30k.
@gtwillem: Een 328 dan, 5 jaar geleden nog rond de €40.000, nu €80.000!
@gtwillem: Grappig, kwam een artikeltje tegen: http://mondialt.com/2015/05/19/top-9-mondial-myths-and-top-9-mondial-facts/
@baasbas: Leuk stukje, zonder Cabrio in een donkere kleur toont al een stuk beter! Ik heb wel het idee dat de schrijver enigzins bevooroordeeld is ;-). Toen de Ferrari Mondial net uit kwam was ie niet echt de snelste en wel vrij prijzig. Voor minder had je een snellere 308/328 die er ook nog eens beter uitzagen. Zeker die witte coupe die hier afgebeeld staat is niet echt een parel voor het oog!
Ik heb een beetje het idee dat de California de zelfde kant op gaat.
@gtwillem: dat gevoel over de california deel ik met je mee ben een heel groot ferrari liefhebber. En een california gaf je niet het onderbuik gevoel van “hij is wel heel gaaf hé” en dat is altijd belangrijk bij dit soort auto’s.
Maar als ik iets italiaans onder de €30.000 wil dan is het de maseratti 3200gt
@gtwillem: Maar toch denk ik dat ook deze uiteindelijk in waarde zal stijgen. Lager dan deze bedragen gaat ie echt niet worden. Bovendien leuk om te houden nu, deze is samen met de 308/328 nog voor acceptabele bedragen te onderhouden
@gtwillem: En weer is ome Willem er met duidelijke adviezen. Jammer dat de F355 zo duur is. Dat is in mijn ogen nog eens een echte Ferrari. Als ik zo`n 30k te besteden had kocht ik liever een klassieke Duitser. Dan valt het onderhoud nog een soort van mee TOV een Italiaan.
@gtwillem: leuk stukje op Jalopnik over de f355: http://jalopnik.com/here-s-why-you-should-never-buy-a-ferrari-f355-1706976075
Voor een Ferrari moet je in ieder geval wel diepe zakken hebben.
In principe ja, maar niet deze… Bovendien zou ik proberen een Mondial T te vinden. Scheelt maar een letter, maar onderhuids zijn de verschillen veel groter. De Mondial T is eigenlijk de inleiding op een nieuwe generatie Ferrari’s door de transaxle.
Qua uiterlijk zijn de verschillen niet heel groot, maar samen maken ze zelfs de bedaagde Mondial een stuk frisser. Ik durf haast te zeggen: mooi
@baasbas: T staat voor Transversale, dwarsgeplaatste motor.
@alfablog: nee, dat klopt niet, dat is het punt wat ik probeerde te maken. De 8 en deze QV inderdaad wel, maar de T heeft het blok juist longitudinaal. Daarom vind ik die T stiekem heel gaaf. Onderhuids verschilt hij enorm van de andere Mondials. Ik heber een plaatje voor je bij gevonden:
@baasbas: je hebt gelijk, het is omgekeerd.
Heb ook wel eens een tijdje de T modellen gevolgd omdat ze zo worden ondergewardeerd. Vind ik mooie modellen. Maar ja, ik had al wat anders.
Ik wil er niet dood in gevonden worden.
Als die nu diep blauw of groen was geweest was het minder schadelijk, dat wit maakt het des te erger.
Tja Ferrari maar yuch, echt geen mooie auto. 28.000 is bovendien gewoon een heleboel geld voor een auto van een merk met een bedenkelijke betrouwbaarheid. Kosten voor onderhoud zijn hóóg. Dan liever iets meer uitgeven en besparen op onderhoud, rij je een blitz auto en kost het minder.
@pomoek: Zo’n auto koop je ook niet om je yaris te vervangen. Een liefhebber die hem koopt zal niet direct wakker liggen van de onderhoudskosten + ik vermoed dat je met een beetje technische kennis wel een eind geraakt als je het zelf wil doen.
@osmo: O maar ik heb het niet over een Yaris, ik weet dat er geweldige auto’s te koop zijn voor minder dan 28K die minder kosten om te onderhouden dan dit ….ding. Zo zag ik met 2 minuten googelen een Delorean, een BMW Z1, een 911, diverse corvette’s, Mercedes SL, een Ac Cobra(zonder kenteken, maar goed) Alfa Romeo spiders, Jaguars, GT 86’s een Brera, een Z4, een DB7.. Niet allemaal qua onderhoud goedkope auto’s maar zeker spannender en in ieder geval goedkoper in aanschaf dan deze Ferrari. Ik zou het kortom wel weten.
Dan is die 348 die een vriend van me net heeft verkocht een koopje geweest vergeleken bij deze, de koper had ongeveer 500 meter nodig om hem te kopen !
lelijk ontwerp, lelijke kleur en daardoor ook onverkoopbaar. bovendien zeer onderhoudsgevoelig, maar dat is helaas pas vanaf de 360 modena enigszins verbeterd, anders was het een F355 voor mij geweest, beeldschoon en tijdloos
Die navi maakt ‘m helemaal af…
Leuk voor een 80’s revival. Miami Vice, Crockett
Een paar jaar geleden kocht je voor dat geld nog een hele mooie Mondial Spider of 412. Nu al lang niet meer volgens mij. Gaan erg hard, vooral in waarde! Weet niet of ie echt goed is, maar wit wel weer wat anders tov rood en model vind ik toch wel mooi, altijd al gevonden eigenlijk. Wel nog liever de spider, lekker relaxed toeren en genieten van motorgeluid.
Het zijn hele slechte foto,s, niet eens een foto van de achterkant. Of deze is heel slecht gerestaureerd. Die bies met italia vlag kan echt niet. In een andere kleur komt het model veel beter btot zijn recht. Kortom, deze zou ik nooit kopen voor dat geld.
Voor dit geld kan je ook diverse Z1’s kopen. Laat ik die nu juist leuker vinden…
Niet eens een fugazi?!
Verkeerde kleur, geen Mondial T, maar evengoed: ook de Mondial wordt alleen maar duurder. Zelfs deze. Iedere Ferrari (klassiek of youngtimer) jaagt nu omhoog in waarde. Voor de prijs van een 328 koop je ook een F430, vier generaties nieuwer dus. Wie het geld heeft koopt dit witte ding, brengt hem in originele staat en zet hem netjes weg. Straks is hij het dubbele waard.
Met genoeg slappe was zou ik het wel doen. Zeker weten
Sorry maar wat een lelijk hok
Ik zou voor dat geld een Corvette C6 uit 2006 kopen.
Eigenlijk niet te vergelijken. Maar voor het geld..
Geweldig die tomtom ook. Maar ik vind het een mooie Ferrari alleen deze ziet er wel versleten uit of niet fris in ieder geval das jammer.
Hoezo goedkoopste van nl? Ferrari Mondial 2.9 Quattrovalvole 1983 Blauw
€ 26.900,00
http://link.marktplaats.nl/m930862975?utm_source=autoblog&utm_medium=referral&utm_campaign=CA____autoblog_promotie_site_autoblog&utm_content=77518
Vind m wel gaaf!