• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Betrapt! BMW M5 (F10) met handbak!

Auteur: robbie, gepost 19 oktober 2011 om 09:05 – 80 Reacties

BMW M5 (F10) met handbak


Twijfelde je nog of BMW daadwerkelijk met een handgeschakelde M5 zou komen? Stop maar met twijfelen zou ik zeggen, want deze foto bewijst dat die er inderdaad gaat komen. En als klap op de vuurpijl heeft Albert Biermann (hoofd ontwikkeling BMW M) het ook nog eens bevestigd. Al geeft hij wel toe dat ze liever geen handbak hadden ontwikkeld.

Ok, laten we gelijk maar even een bak ijswater over de enthousiaste fanboy’s gooien: Deze handgeschakelde M5 zal alléén in de VS verkocht worden en niet in Europa. Hier moeten we het dus gewoon doen met een M5 die een DCT bak heeft. Sterker nog, het liefst had BMW deze handgeschakelde M5 helemaal niet ontwikkeld. Alleen omdat klanten uit de VS eisten dat er een handbak zou komen heeft BMW er eentje ontwikkeld. De VS is immers de grootste markt voor BMW M producten.

In een interview met autoblog.com doet Albert Biermann een paar ferme uitspraken met betrekking tot de handbak van de M5:

“Here’s the problem with the stick,” Biermann tells us in a slightly annoyed tone, “only the U.S. wants it. And with the DCT, there’s no question about how it will behave. With a manual, the driver is a serious question.” Biermann’s argument is clear: Driver’s suck and the DCT is so good that a manual decreases the performance. Further – and this wasn’t explicitly said but clearly implied – the amount of engineering resources that go into adapting the 560-hp sedan to accept a manual cog-swapper is significant. Biermann and his team would undoubtedly prefer to shift those funds and man hours into other endeavors, but they can’t because the U.S. – M’s largest market – demands it. And Biermann takes it one step further. “I don’t know how long we’ll be able to keep doing this, but at some point, we’ll just have to say ‘no'”. So is the F10 the last of the manual M5s? We wouldn’t be surprised.

De vorige generatie M5 (E60) was ook alleen in de VS leverbaar met een handbak en verder nergens. Mocht je dus perse een handgeschakelde M5 willen dan zal je er eentje in de VS moeten kopen en vervolgens importeren. Grote kans is wel dat je dan tegen de nodige problemen aanloopt omdat de handgeschakelde M5 geen Europese typegoedkeuring heeft. (via: 5post.com)

Ook interessant!

  • Gespot - Een BMW M5 van bijna €230k
  • Dit is de eerste BMW M5 CS van Nederland
  • decente BMW M5 CS
    Eindelijk: een decente BMW M5 CS
  • BMW M5 Touring
    BMW M5 Touring komt er waarschijnlijk gewoon

Nieuwste artikelen

  • Autoblog-lezer showt z’n dikke Fiesta
  • Video: BMW X5 koppen voelt zo
  • Deze Bentley is de beste wintersportbeuker, hier is het bewijs
  • Europese specs Tesla Model Y L bekend, dit moet je weten
FacebookTweetPinLinkedIn

5-serie, albert-biermann, BMW, f10, m5, spyshot

Vorig bericht: « Jij straatracen? Wij jouw Lexus IS-F slopen!
Volgend bericht: Ferrari FF Neiman Marcus Edition »

Lees Interacties

Reacties

  1. jack_abarth zegt

    19 oktober 2011 om 09:14

    Ik geloof meteen dat er een handbak komt, maar waaraan op deze foto zien jullie dat het een M5 is?

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      19 oktober 2011 om 09:16

      @jack_abarth: dan moet je ook ff de rest van de foto’s bekijken op 5post.com ;) En ‘kenners’ zien uiteraard direct dat dit het interieur van een M5 is.

      Login om te reageren
      • jack_abarth zegt

        19 oktober 2011 om 09:46

        @robbie:

        Ben niet zo’n detailkenner, ik ken van heel veel auto’s een beetje ;-)

        Login om te reageren
      • RickB zegt

        19 oktober 2011 om 10:56

        @robbie: Er zijn ook tientallen handgeschakelde E60 M5’s verkocht… Nooit in Europa geleverd, enkel in de US, ik gok dat dit ook om een US model gaat…

        Login om te reageren
        • RickB zegt

          19 oktober 2011 om 10:57

          @RickB: Lezen, dan posten.

          Login om te reageren
  2. iloveastonmartin zegt

    19 oktober 2011 om 09:16

    Misschien is het wel een 3tje of nie ?

    Login om te reageren
  3. iloveastonmartin zegt

    19 oktober 2011 om 09:17

    Oh oke

    Login om te reageren
  4. Pino143 zegt

    19 oktober 2011 om 09:17

    Het land van de automaten wil n handbak! Bijzonder!

    Login om te reageren
    • Kvgorp zegt

      19 oktober 2011 om 09:33

      @Pino143: Daar sta ik idd van te kijken. In dat land rijd 93.3% met een automaat.

      http://www.autoblog.nl/archive/2010/11/21/hoeveel-nieuwe-autos-in-de-vs-hebben-en-handbak

      Login om te reageren
      • robbie zegt

        19 oktober 2011 om 09:37

        @Kvgorp & Pino143: dat kan wel zo zijn, maar juist “speciale” auto’s hebben de liefhebbers liever met een handbak daar. Is een ware cultuur. Het feit dat Jan met de Pet een automaat wil in de VS hoeft uiteraard nog niet te betekenen dat M5 rijders een automaat willen.

        Login om te reageren
      • Vreddy_B zegt

        19 oktober 2011 om 10:13

        @Kvgorp:

        Ik kom zelf regelmatig op Amerikaanse BMW Fora. Het is daar inderdaad de hype en juist gaaf als je een handbak hebt.

        Login om te reageren
        • kaasboerin zegt

          19 oktober 2011 om 10:17

          @Vreddy_B: Niks raars aan hoor.. ;)

          Login om te reageren
          • Vreddy_B zegt

            19 oktober 2011 om 11:10

            @kaasboerin:

            Ik zeg nergens dat het raar is ;-)

            Login om te reageren
            • kaasboerin zegt

              19 oktober 2011 om 16:26

              @Vreddy_B: Weet ik, bedoelde deze reactie meer om die van jou te verifieren. Maar thx. :)

              Login om te reageren
  5. StijnB zegt

    19 oktober 2011 om 09:21

    Wat een arrogantie van Biermann, klant is koning. Je bouwt nog steeds auto’s voor klanten, eigen wensen opdringingen werkt niet. Verder is het wel opvallend dat het land met, normaal gesproken, een gigantische afkeer van manuele versnellingsbakken plots hiervoor een uitgesproken voorkeur blijkt te hebben. Och, ze hebben bij BMW gewoon schrik dat er anders, zonder steeds snellere versnellingsbakken, weinig vooruitgang in de prestaties (met hun steeds zwaardere wagens) zou zijn…

    Login om te reageren
    • floryn zegt

      19 oktober 2011 om 11:14

      @StijnB: Hear Hear. Deze klant kijkt neer op zijn klaten. Dat is echt gevaarlijk.

      Als wij allemaal van een stickshift houden geef die dan en met een glimlach alstublieft. Voor sommige Amerikanen is een handgeschakelde transmissie een erekwestie. Vreemd dat dit in Europa al niet eens meer als een issue wordt ervaren. Ik dacht dat hier ook mensen heilig geloofden in handgeschakelde auto’s. Misschien is dat een oudere generatie.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        19 oktober 2011 om 11:49

        @floryn: je kunt gewoon niet alle potentiele klanten bedienen. Een gele kleur staat bijvoorbeeld ook niet in de lijst. Een grote snelle comfort sloep (een sportwagen is het immers niet) als de M5 is gewoon veel logischer met automaat dan met handbak. Het leven bestaat uit compromissen, zowel voor de klant als de fabrikant.

        Login om te reageren
        • jzaero zegt

          19 oktober 2011 om 12:35

          @mashell: Het is nog niet eens zozeer meteen de klant, maar waarschijnlijk ook veel meer de kostenpost die voor zo’n ‘aparte’ feature wordt gemaakt. Fabrikanten maken het meeste winst als er zo min mogelijk verschillende ontwikkelingen ontwikkeld moeten worden. Zodra je meerdere opties moet ontwikkelen beginnen de kosten zich ook sneller te verspreiden.

          Login om te reageren
          • floryn zegt

            19 oktober 2011 om 13:04

            @jzaero: Het zou wel een mooi gebaar zijn als mensen hier dan een CTS-V zouden kopen. Die worden namelijk wel gewoon met stick en slush geleverd. En nog gratis ook. Natuurlijk kost het ontwikkelen van een feature geld, maar dan maak je de auto maar wat duurder of bespaar je op de ijdelheidsspiegeltjes o.i.d. Dit model is p.s.v.r. minder duur dan de voorganger en de klant gaat het er duidelijk niet om wat de rationele keuze is.

            Login om te reageren
            • jzaero zegt

              19 oktober 2011 om 14:08

              @floryn: Het feit dat die goedkoper is, is niet zozeer doordat er goedkopere materialen zijn gebruikt of dat er bespaart is op andere opties, het is gewoon doordat deze auto een stuk schoner is geworden en met de belachelijke Nederlandse belastingen is dit verschil dus groot.

              Het gebaar is er nu ook, zoals je hierboven leest, wellicht niet op zo’n goede manier overgebracht, maar het is er. Producerende bedrijven streven altijd naar zo min mogelijk verschillende grote afwijkingen, omdat elke afwijking geld kost. Assemblage bijvoorbeeld is al 50% van alle productiekosten, het zou daarom voor producerende bedrijven fijn zijn om zo lang mogelijk door te gaan op een assemblagelijn en zo min mogelijk verschillende componenten te hebben. Bij een auto is dat anders, maar waarom denk je bijvoorbeeld dat Apple 2 jaar met hetzelfde telefoonontwerp doet, en nu al 4 jaar met hetzelfde ontwerp op de Macbook Pro. Puur om zo veel mogelijk te profiteren van de dure assemblagelijnen die zijn opgezet ;)

              Login om te reageren
  6. mrB zegt

    19 oktober 2011 om 09:24

    Ik snap toch nog steeds niet helemaal dat de m5 in het land van de automaat verkocht word met een handbak… En het is ook nog steeds een sedan, dus chill naar je werk rijden moet ook een optie zijn. Waarom dan de handbak? Of doe de handbak dan ook in europa
    Tuurlijk is schakelen leuk, maar daar heb je porsche voor

    Login om te reageren
  7. dennisr zegt

    19 oktober 2011 om 09:36

    :lol: die kat op de laatste foto..

    OT: wat een paar al zeggen, vreemd idd dat ze in een land, waar ze allemaal automaat rijden, eisen dat er een handbak komt..

    Login om te reageren
    • Renesis zegt

      19 oktober 2011 om 09:54

      @dennisr: Simpel, bijna iedereen hier in Europa kan met een handbak overweg. In Amerika is dat veel minder, de mensen daar die wel overweg kunnen met een handbak willen laten zien dat zij wel kunnen “rijden”.

      Login om te reageren
  8. kaasboerin zegt

    19 oktober 2011 om 09:37

    Meeste (Amerikaanse) mensen die een dikke snelle dure bak willen rijden willen gewoon een handbak hebben, lijkt mij meest voor de hand liggend.

    Login om te reageren
  9. VeniVidiVici zegt

    19 oktober 2011 om 09:56

    Snap die Biermann wel… Who the fuck wil tegenwoordig nou nog een handbak op zo’n auto :? Gewoon lekker flipperen jonguh :)

    Login om te reageren
    • GOD zegt

      19 oktober 2011 om 10:32

      @VeniVidiVici:
      Ikke want dat is sportief.
      En ik rook dus dan compenseert dat een beetje.

      Login om te reageren
      • VeniVidiVici zegt

        19 oktober 2011 om 11:31

        @GOD: Haha ja het is maar wat je sportief vindt, maar een handbak in de file is alsof je zit te roeren in een pan erwtensoep :)

        Login om te reageren
        • GOD zegt

          19 oktober 2011 om 16:11

          @VeniVidiVici: Gewoon in de 2 zetten en de koppeling gebruiken. niks aan het handje.
          Even veel moeite als met een automaat de rem gebruiken.

          Login om te reageren
  10. hansaplast zegt

    19 oktober 2011 om 09:57

    En als ze dan toch zoveel moeite gedaan hebben om ‘m te ontwikkelen, waarom komt de handgeschakelde M5 niet ook in Europa op de markt? Vanwege de typegoedkeuring? Dat gaat toch voornamelijk over emissie- en veiligheidseisen? Of zou de bimmer handgeschakeld echt zoveel langzamer zijn? Dat kan ik me toch nauwelijks voorstellen…

    Login om te reageren
  11. Windowmaker zegt

    19 oktober 2011 om 10:11

    En ik maar denken dat alle amerikanen automaat rijden.

    Login om te reageren
    • dennisr zegt

      19 oktober 2011 om 10:14

      @Windowmaker: ja, ze nemen daar een handbak zodat ze specuaal zijn in hun dure bolide

      Bron: robbie :lol:

      Login om te reageren
  12. E34M5Touring zegt

    19 oktober 2011 om 10:25

    Nou simpel dus, wil je een handbak in je M5 moet je hem importeren uit de US. Als de Dollar lekker slecht blijft heb je hem nog goedkoper ook. Zie het probleem niet zo.

    Login om te reageren
    • KUYL zegt

      19 oktober 2011 om 10:48

      @E34M5Touring: BMW vermelde bij de E60 zeer duidelijk dat dat toch niet de bedoeling was. Wanneer je een handgeschakelde M5/6 uit Amerika haalde dan lieten ze alle garanties en terugroepacties vervallen.
      Weet niet of ze daar mee weg kunnen komen maar zou het iig niet proberen gezien de kosten. Dus duurder ben je wel uit.

      Login om te reageren
      • E34M5Touring zegt

        19 oktober 2011 om 11:00

        @KUYL: Mocht dat nu nog zo zijn ok, anders kun je door het omwisselen (dollar-euro) behoorlijk besparen.

        Login om te reageren
        • KUYL zegt

          19 oktober 2011 om 11:06

          @E34M5Touring: Klopt, maar onder aan de streep zal het altijd tegenvallen. BTW, invoerrechten, BPM, geen typegoedkeuring, geheel andere uitvoering zoals alles in miles/fahrenheit en nog veel meer kleine dingen. Wanneer je die in wilt ruilen krijg je er ook veel minder voor.
          Ja in eerste instantie rij je goedkoper maar later juist duurder.

          Login om te reageren
          • E34M5Touring zegt

            19 oktober 2011 om 11:15

            @KUYL: Nou de waarden zijn simpel om te zetten aangezien hij ook een km schaalverdeling heeft (in het klein weliswaar)en de rest is gewoon software die je bij BMW kunt omzetten.
            De aanschafprijs is daar een stuk lager dan hier en ook nog is in dollars. Een M3 kost daar 58.000 dollar, dat is op het moment net geen 40.000 eu zelfs met bpm en al die meuk kom je niet aan 120.000 eu (ned prijs plus een paar opties)dus kan het wel degelijk geld schelen. Tuurlijk heb je gelijk met je verhaal over typegoedkeuring dat zal inderdaad (zeker in Ned.) een moeilijk verhaal worden.

            Login om te reageren
  13. RuVi zegt

    19 oktober 2011 om 10:36

    Ferrari heeft het wel gedurfd….

    Login om te reageren
    • StijnB zegt

      19 oktober 2011 om 11:02

      @RudyV:
      Ja maar die mikken dan ook niet op rijplezier ;-)

      Login om te reageren
  14. zesinlijn zegt

    19 oktober 2011 om 10:46

    And with the DCT, there’s no question about how it will behave. With a manual, the driver is a serious question.

    Oké, da’s dus wachten op de eerste berichten van inelkaargepoeierde M5’s van Amerikanen die niet met zoveel vermogen en een ‘stickshift’ overweg kunnen….

    Login om te reageren
  15. ralf zegt

    19 oktober 2011 om 10:51

    Dit nieuws was al een maandje bekend Autoblog.
    http://www.m5board.com/vbulletin/f10-m5-discussion/194877-manual-gearbox-confirmed-us-market-summer-according-automobile-magazine.html#post2161518

    weltrusten!

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      19 oktober 2011 om 11:25

      @ralf: we hebben er ook al eerder over geschreven ;) (staat gelinkt in artikel).

      Er zijn nu echter nieuwe foto’s & toelichting van Albert Biermann.

      Login om te reageren
  16. racerx zegt

    19 oktober 2011 om 10:52

    Vreemd dat ze de investeringskosten niet terug willen verdienen door de handgeschakelde versie overal beschikbaar te maken. Er zijn altijd wel liefhebbers voor een handbak te porren.

    Login om te reageren
  17. Tommy2 zegt

    19 oktober 2011 om 10:52

    Dat wordt dus importeren voor de puristen. Misschien houdt BMW toch wat modellen voor Europa, een limited edition verkoopt altijd wel.

    Login om te reageren
  18. ts46 zegt

    19 oktober 2011 om 10:56

    Slim van BMW om hun potentiele klanten nu al uit te maken voor beroerde chauffeurs.

    Typisch gevalletje van een iets te arrogant bedrijf dat vergeten is waar het bij het verkopen van producten eigenlijk om gaat.

    Login om te reageren
    • kaasboerin zegt

      19 oktober 2011 om 11:01

      @ts46: “And with the DCT, there’s no question about how it will behave. With a manual, the driver is a serious question” Waar staat het dan?

      Login om te reageren
  19. Jochempie zegt

    19 oktober 2011 om 11:09

    Ik snap er niets van! De vorige M5 had een matige, onbetrouwbare versnellingsbak en toen kregen (wij in Europa) geen handbak alternatief, nu zit er een fantastische automaat in en krijgen we wél een handbak als optie!?

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      19 oktober 2011 om 11:25

      @Jochempie: waar lees jij dat we eens handbak als optie krijgen in Europa? Deze handbak is wederom alleen voor Amerika.

      Login om te reageren
    • Freewarefreak zegt

      19 oktober 2011 om 11:46

      @Jochempie: Nee dus. Alleen de USA. Typegoedkeuring voor M5 met handbak is er niet in NL.

      Bron: Robbie

      Login om te reageren
      • Larick zegt

        19 oktober 2011 om 17:28

        @Freewarefreak: Als u even leest, dat is dus voor het vorige type.

        Login om te reageren
        • Freewarefreak zegt

          19 oktober 2011 om 19:09

          @Larick: Dit topic gaat over de handgeschakelde M5 F10. En inderdaad de E60 was er alleen handgeschakeld in de States. Ik ga er vanuit dat Robbie met dit stuk tekst:

          “Mocht je dus perse een handgeschakelde M5 willen dan zal je er eentje in de VS moeten kopen en vervolgens importeren. Grote kans is wel dat je dan tegen de nodige problemen aanloopt omdat de handgeschakelde M5 geen Europese typegoedkeuring heeft.”

          praat over de F10 en niet de E60.

          Login om te reageren
  20. bosnialove zegt

    19 oktober 2011 om 11:13

    “Grote kans is wel dat je dan tegen de nodige problemen aanloopt omdat de handgeschakelde M5 geen Europese typegoedkeuring heeft.”

    Hoezo dat? Een handgeschakelde bak is toch allemaal eenhetzelfde?

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      19 oktober 2011 om 11:29

      @bosnialove: pfff… Snap je het echt niet? Of wil je het niet begrijpen?

      Een handgeschakelde M5 zal andere prestaties en een ander benzineverbruik hebben. Dit moet allemaal getest worden en goedgekeurd worden door instanties. Een auto importeren die niet is goedgekeurd voor de openbare weg in Europa is een lastig proces.

      Login om te reageren
      • GOD zegt

        19 oktober 2011 om 16:13

        @robbie:
        Een handbak is kwa verbruik zuiniger, de uitstoot zal dan ook beter zijn.
        Tenzij één of ander regeltjes bureau niks te doen heeft hoeft het dus niet getest te worden.

        Login om te reageren
        • robbie zegt

          19 oktober 2011 om 16:25

          @GOD: lieve GOD, dat die handbak (eventueel) zuiniger is maakt geen fuck uit. Elke motor/bak combinatie moet apart goedgekeurd worden. Zo zijn nou eenmaal de regeltjes. Zelfs verschillende formaten banden moeten goedgekeurd worden (met 17″ verbruik je meer dan met 16″) etc.

          Als die auto naar Europa komt moet je hem dus op een dure manier laten keuren. Er zijn in Europa namelijk geen gegevens bekend van een handgeschakelde M5.

          Login om te reageren
          • GOD zegt

            19 oktober 2011 om 17:55

            @robbie: Ik had het niet over importeren naar Europa maar gewoon de verkoop in de US.
            Maar goed dat zal wel geen verandering brengen in jouw verhaal. Maar als je hem importeert lijkt het me juist dat het geen zak zou uitmaken toch? Als het hier niet bekend is bij de RDW doen ze vaak wat opdat moment hun ingeving is. Ten minste na mijn ervaring. Vaak zijn ze heel makkelijk in dat soort dingen.

            Login om te reageren
  21. bmwmaaktrijdengeweldig zegt

    19 oktober 2011 om 11:40

    Dat was al heel erg lang bekend…

    Login om te reageren
  22. drivingpleasure zegt

    19 oktober 2011 om 11:44

    lompe Amerikanen ook altijd

    Login om te reageren
  23. schellekens006 zegt

    19 oktober 2011 om 11:47

    Vind het eigenlijk wel gaaf zo’n handbak… je hebt tenminste wat te doen en het ding schakelt wanneer jij dat wil. Ik heb al in zoveel snelle auto’s gereden met automaat en dan verlang ik ook wel eens naar een handbak. Of ze nu 5 of 8 traps zijn ze schakelen soms wel eens terug of op wanneer ik dat helemaal niet wil.

    Login om te reageren
  24. Freewarefreak zegt

    19 oktober 2011 om 12:19

    Ik lees trouwens zojuist op AutoVisie dat er ook geen M5 Touring gaat komen.. damn..

    Bron: diezelfde herr Biermann..

    Login om te reageren
    • Freewarefreak zegt

      19 oktober 2011 om 12:22

      @Freewarefreak: Ik lees zojuist trouwens dat er van de E60 Touring M5 wereldwijd maar 1056 stuks zijn verkocht. Dit rechtvaardigt de bouw van een Touring M5 dus niet.. damn.. wat jammer.

      Login om te reageren
  25. oxymoron zegt

    19 oktober 2011 om 12:46

    “With a manual, the driver is a serious question.”
    De man is niet neerbuigend, hij kent zijn klanten. Hoeveel aan gort gemalen versnellingsbakken en opgerookte koppelingen zou BMW al niet hebben moeten vervangen? En als ze er een vrachtwagenbak in zetten is het ook weer niet goed.

    Login om te reageren
    • ts46 zegt

      19 oktober 2011 om 13:56

      @oxymoron: Heb een tijd bij een garage stage gelopen, en ik weet uit ervaring dat dealers het helemaal niet erg vinden als een klant een koppeling stuk rijdt of een versnellingsbak aan poeier draait.

      zijn leuke inkomsten voor een garage ;)

      Login om te reageren
      • dennisr zegt

        19 oktober 2011 om 14:00

        @ts46: moah, er zijn leukere klusjes :P maar wel leuk inkomen idd :lol:

        Login om te reageren
  26. p993 zegt

    19 oktober 2011 om 12:54

    met alle respect: er zijn dingen waar ik me meer voor interesseer dan of de nieuwe M5 wel of geen handbak krijgt, Robbie jonguh. We horen het wel.

    Login om te reageren
  27. ramshoek zegt

    19 oktober 2011 om 13:29

    Grappig bericht.
    Toevallig las ik op site van auto motor und sport.de een artikel over automaten verdeeld over marktsegment en per merk.
    Natuurlijk doet Mercedes het erg goed met Automaat. Mercedes werd echter overtroffen door …. Porsche.
    Maar liefst 84% van de Porsches wordt verkocht met automaat.
    Porsche, is dat niet dat merk dat iets doet met Race kevers en andere sportwagens?
    Wonderlijk dat die yanks een handbak willen…

    Login om te reageren
    • GOD zegt

      19 oktober 2011 om 16:22

      @ramshoek: semi automaat is toch wel iets anders als een normale automaat.

      Login om te reageren
  28. Rick-dos zegt

    19 oktober 2011 om 13:35

    Was altijd iemand die een auto MOEST hebben met handbak. Maar gezien mijn ervaringen met de huidige automaten, DSG’s, HTC’s, BlackBerrie automaat en iPhone automaat app.

    Moet ik zeggen dat ik opschuif naar de darkside…

    Login om te reageren
  29. jrmpower24 zegt

    19 oktober 2011 om 13:46

    Lekkerrr!!!

    Login om te reageren
  30. spykerboy zegt

    19 oktober 2011 om 14:15

    volgens mij als je met genoeg geld komt leveren ze je gewoon de handbak

    Login om te reageren
  31. baasbas zegt

    19 oktober 2011 om 14:27

    Wat een gelul om BMW van arrogantie te betichten. Wat nou klant is koning, dat is toch geen argument? Ze hebben blijkbaar de grootste moeite gehad om een fatsoenlijk product van het eindresultaat te maken. En dan nog maakt meneer Biermann zich druk om incompetente bestuurders.

    Als je door gebruik van een handbak ZOveel concessies moet doen op niveau van wegligging, prestaties en verbuik dat je bijna imagoschade op gaat lopen, dan zou je wel gek zijn om iets anders dan die DCT aan te bieden.

    Login om te reageren
  32. ts46 zegt

    19 oktober 2011 om 14:45

    BMW moet niet voor kun klanten gaan beslissen of ze kunnen rijden of niet. Als ze dat niet kunnen heeft BMW toch gewoon wat meer reparatieinkomsten?

    Als ik in de markt was voor een M5 kwam die er met een handbak, niet met een automaat omdat BMW dat wil..

    Login om te reageren
  33. autobart zegt

    19 oktober 2011 om 18:35

    VS en handbakken? WTF, die V8en daar hebben toch allemaal een slome automaat?

    Login om te reageren
    • dennisr zegt

      19 oktober 2011 om 18:37

      @autobart: in de reacties staat meerdere keren waarom de handbak daar gekozen word bij zulke auto :)

      Login om te reageren
  34. jippie zegt

    19 oktober 2011 om 21:33

    Het leuke en nieuwige aan DSG-bakken is er nu wel af. Ook Golfjes en Astraatjes kan je er nu mee krijgen. Zou me niet eens verbazen als kopers in het topsegment over niet al te lange tijd gewoon weer de voorkeur geven aan handmatig roeren. Gewoon omdat het COOL is.

    Login om te reageren
  35. fortuna zegt

    19 oktober 2011 om 22:01

    Drie pedalen, twee voeten, alles tegelijk bedienen. Double declutch, blip the throttle and have fun! Toch veel leuker als je het zelf kan, ipv een computer het voor je te laten doen.

    Login om te reageren
  36. w0o0dy zegt

    19 oktober 2011 om 22:06

    Ik geloof niet dat de mensen hier snappen dat 560pk en 680Nm tussen 1500 en 5750rpm wellicht een tikkeltje tricky is om mee te rijden met een handbak. Als je iets te slordig bent met het laten opkomen van de koppeling dan kun je er vanuit gaan dat deze auto serieus met de achterkant gaat slingeren… wheelspin@150km/u bij het uit-accelereren op een klaverblad of op het circuit….good luck controlling that!

    Login om te reageren
    • Freewarefreak zegt

      19 oktober 2011 om 23:09

      @w0o0dy: Wielspin bij opschakelen met 150 km/h op een klaverblad? In welke versnelling ben je hem dan aan het zetten? Bovendien als de M5 zoveel power heeft dat hij nog wielspin genereert bij 150 km/h.. dan is dat met vol uit accelereren met de DCT toch hetzelfde?

      M.A.W. ik denk dat een handbak niet gevaarlijker is als een DCT. De auto is gewoon zo sterk.. in beide gevallen zul je gewoon een goede chauffeur moeten zijn om de auto in dat soort rij-acties te kunnen controleren. ;)

      Login om te reageren
      • w0o0dy zegt

        20 oktober 2011 om 10:32

        @Freewarefreak: Bekend met het fenomeen “Clutch-kicking” wat door drifters wordt gebruikt? Een DCT is juist makkelijker omdat de aandrijving in feite zo goed als niet wordt onderbroken… schakel je te snel/lomp met een handbak dan is dat enigzins vergelijkbaar met clutch kicking. Probeer dat maar eens aan het eind van een bocht met een auto met wat vermogen/koppel en het gas erop.. Overigens kun je met zo’n M5 waarschijnlijk ook prima jezelf in de problemen brengen door te heftig terugschakelen… blokkerende achterwielen net voor het insturen van een bocht, ook spannend. Kortom een handbak is veel lastiger en risicovoller in zo’n kanon. Hoeveel rwd auto’s met turbo 500pk+ en een handbak ken jij?

        Login om te reageren
        • Freewarefreak zegt

          20 oktober 2011 om 20:03

          @w0o0dy: Ik was er niet mee bekend met jouw term. Weer wat geleerd.. thx! :) en ja je laatste vraag.. dat zijn er niet zo heel veel hè..

          Login om te reageren
  37. maxx1 zegt

    21 oktober 2011 om 17:33

    die is voor VS, al aangegeven. oud nieuws

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North