Uitgelachen om deze epilepsieopwekkende Golf 3? Mooi, dan gaan we nu verder met de wat meer begeerlijke occasions. Zoals deze Mazda MX-5 Coupe. Ja, dat lees je goed, een COUPÉ. Geen simpel hardtopje, maar een dichte versie van de MX-5 die door Mazda zelf is gebouwd.
De kleine Japanse roadster, die inmiddels meer dan twee decennia al zijn concurrenten uitlacht, is nooit op grote schaal geproduceerd als coupé (hardtopjes niet meegeteld). En dat is jammer, want ze hebben het wel geprobeerd. Regelmatig verschenen er conceptmodellen -de eerste in 1992- van een coupé-variant, maar er is nooit doorgezet met massaproductie.
Van de tweede generatie MX-5 (a.k.a NB, 1999–2005) zijn in thuisland Japan ongeveer 5.000 stuks omgebouwd naar een Coupé. Dankzij de aanpassingen aan het koetswerk ging de stijfheid van het chassis er ook meteen een stuk op vooruit. Wel kwamen deze gesloten MX-5jes 10 kilo zwaarder uit de verbouwing dan hun dakloze broertjes. Onder de kap vinden we de 1.6L vierpitter terug, een blokje waar genoeg oempf uit te halen valt.
Enthousiast geworden? Mooi, in Nederland staat namelijk een zilvergrijs exemplaar te koop. Het nadeel is wel dat het stuur aan de verkeerde kant zit. Je wilt ‘m nog steeds? Bieden kan HIER.
Met dank aan Boy voor de tip!
Bruut ding, heeft wel wat weg van een 3200 GT!
@r0b1n: shame on you!
@henk: ik snap hem wel, de lijnen van het dak naar de achterkant komen wel aardig overeen.
ik weet niet wat ik er van moet vinden, hij heeft wel iets weg van de oudere astons uit die tijd als je naar het lijnenspel kijkt.
@Jipp: Vind ik ook wel inderdaad. Lijkt me een gaaf autootje om te hebben, volgens mij is die later veel geld waard!
verdomd mooie wagen, een soort mini jaguar… kende ik nog niet…
ik geef je er 2 euro voor
@the-budel-guy: wel eerst je rijbewijs halen, hè?
@the-budel-guy: Voor de foto?
leuk, maar helaas met het stuur aan de verkeerde kant.
wat zou een ombouw naar links gestuurd kosten?
@boer: Maakt dat iets uit?
En wat het zal kosten; wat kost de goedkoopste schade MX5 met het stuur links + een paar weekenden schroeven: dat kost het je.
@Brum:
Dat maakt zeker veel uit.
– Bij de parkeergarage: bij het naar binnenrijden en het naar buitenrijden zit het paaltje aan de verkeerde kant.
– Bij tolwegen zit het tolhuisje of geldmandje links van de auto.
– oja, we rijden in europa rechts.
@boer:
Dan stap je uit en doe je wat je moet doen. Dat het stuur aan de verkeerde kant zit met rijden, maakt het alleen maar leuker!
@MWV: in dat geval, lekker laten zitten.
@Brum:
Neeenee, makker van me heeft een Evo met stuur langs rechts en geloof mij is niet zo leuk hoor.. om voor te steken zie je geen ruk (omdat je uiteraard langs rechts zit) het parkeren dan weer gaat makkelijker omdat je langs de stoeprand zit..
Maar dit terzijde, dit is echt een hele mooie wagen! damn I want one!
Kwam een tijdje terug al voorbij op de MX5 fora :) Gaat je heeeeeel wat meer kosten dan een gewone roadster NB,en denk dat ze hem voorlopig niet kwijtraken.
Prachtig is ie wel, dat zeker.
Oh, en over begeerlijke occasions gesproken:
http://www.autotrack.nl/tweedehands/ferrari/f40/6678640
@fant: APK geldig tot29-05-2009
@MrJones: Goh misschien is die F40 wel onderdeel van een collectie en heeft de eigenaar geen zin om al zijn auto’s elk jaar te keuren als er niet mee gereden wordt.
@MrJones: Zoals hierboven gezegd zal dat vast niet zijn omdat er iets mis mee is :) En zelfs als dat het geval is, als je 350.000 hebt liggen heb je vast nog wel wat over om hem rijklaar te maken :P
@fant: Je hebt altijd baas boven baas hè? :P
mooier dan de roadster
zal ook wel een leuke ervaring blijven een mx5
jammer van het “vrouwen” imago
@biggie: MX-5 vind ik toch een laag ‘vrouwen’gehalte hebben. Gewoon Unisex. Is zeker geen schande als man om erin te rijden.
ziet er beter uit als een normale mx-5
MX-5 ziet er altijd goed uit. Jammer van de stuurhandicap…
Dat linker stuur verklaart een hoop, in Engeland schijnt de zon nooit. Al rijden ze in het thuisland van Mazda ook links.
Waren leuke dingetjes. Unieke vondst hoor! Meer foto’s van toen: http://www.carview.co.jp/close_up/roadster_coupe/index.asp
@Atenza: Ik heb een bericht van je gemist. Blijkbaar was het geen ardi bericht; er werd tenslotte ge-edit met niet schelden. Wat zei je en wat is je probleem?
@bosnialove: je zal wel weer iets stomzinnigs hebben gezegd zoals bijna altijd
@Atenza: Je weet het niet meer? Korte termijn geheugen? Om maar even over jou niet te beginnen. Jij bent namelijk in de minderheid, als je nog een beetje hersenen hebt in dat koppie van je snap je vast wat ik bedoel.
@Atenza: Alleen jammer van die stomme booskijkertjes…
@Esprit_de_Flandre: ja al dat opplakspul is geen porum. De voorbumper van de Type A vind ik dan wel weer erg geslaagd
Dat is cool!!
Ziet er nog niet eens zo verkeerd uit!
Dat ziet er eigenlijk gewoon best goed uit zo en je rijd zeker wel iets unieks dan. Stuur aan andere kant ben je na 30 min gewend.
@Lan_Evo: totdat je in de parkeergarage komt en een kaartje uit de automaat moet halen, moet je ineens uitstappen…
mcdrive word ook moelijk
(tenzij je altijd een bijrijder hebt xD)
@tunefuldjmike: Hoezo dan rij je toch achteruit de parkeergarage naar buiten?
@tunefuldjmike:
Haha, m’n auto staat altijd in ondergrondse parkeergarage hier en om weg te komen moet ik altijd door een slagboom. Tenzij je een dwerg bent of een heel brede auto hebt is het niet echt een probleem. Krijg je toch nog wat lichaamsbeweging ook al ga je met de auto. ;)
@Lan_Evo:
volgens mij zit je in een mx5 vrij laag bij de grond dus word het weer iets moelijker om een kaartje te pakken, en het is niet met elke auto zo dat je er niet bij kan daar heb je gelijk in maar bij een mx5 word het moeilijk, o btw met een skyline is het ook moelijk:P
@tunefuldjmike: wat is een mx5? Ik ken wel een MX-5..
@Atenza:
… ga iemand anders vervelen, iedereen snapt het en jij moet weer gaan zeuren dat het mx-5 is…
@tunefuldjmike: ik noem jou toch ook geen maik?
@tunefuldjmike:
Deze kan je vast wel bij de deal inbegrepen krijgen dan hehe.
Ik vind het ook wel een mooie auto eerlijk gezegd.
Ik heb het geld niet, maar anders is het wel een mooie auto om te hebben.
Leuk ding
Dat is nog eens een leuk karretje, ik heb ooit wel eens een impressie gemaakt van hoe een mx-5 coupé eruit zou zien, was wel van een model nieuwer ;) Toch vraag ik mij altijd af, dat moet toch vreselijk eng zijn om in te moeten/willen halen met een rechts gestuurde auto in een land met allemaal links gestuurde auto’s? Iemand ervaringen mee?
@juanos:
Ja, dat is wel een nadeel inderdaad. Wat ik meestal doe is gewoon in z’n 2 zetten en dan wachten tot die andere auto voor (of achter) je gaat inhalen en die dan als ‘schild’ gebruiken. Als je dan ziet dat er ruimte/tijd is geef je gewoon een dot gas en ben je ervoorbij voor die andere auto alweer naar rechts gaat. Maar ja, waar mag je tegenwoordig nog inhalen waar het ook niet gewoon 2-baans is? Op veel plaatsen is het toch een doorgetrokken streep tegenwoordig (in Zeeland en Brabant iig).
Off topic: Epilepsie is niet om mee te grappen.
@The360box: Jawel hoor, kan heel leuk zijn.
@bozewolf:
het kan ook minder leuk zijn.
@The360box: Ik hoop voor je dat je het dan maar krijgt als je het zo leuk vind.
@The360box: @ bozewolf natuurlijk
Dan zou ik ‘m willen met zo’n make-over, de daklijn verdient dat… http://www.retroforza.com
Shit, best een knap karretje inderdaad. En aardig uniek.
Echt een bloedmooi karretje!! Goh, dat daar niet meer van gebouwd zijn. Onbegrijpelijk!
Beter als de cabrio, maar nog altijd niet m’n ding. Veel te hoog matchboxgehalte…
Ik hoop dat er een Helmonder is die hem koopt… Echt een geweldige bak… Als eigenaar van een ‘normale’ MX5 kan ik je vertellen dat de wegligging van dit coupétje echt enorm goed moet zijn. Over een vrouwen imago, dat zeggen alleen mannen die nog nooit in een MX5 gestapt zijn….
http://www.flickr.com/photos/mauske/5143380939/ Toch niet echt vrouwelijk… :)
@mauske: wat een schattig karretje!
Geintje, op de Micra C+C en de Colt CC na bestaan er in mijn opzicht geen vrouwenautootjes.
Ik heb ‘m gekocht! Dankzij jullie Autoblog!
Thanks!
Keep on dreaming !
Geintje..
Wel een gave kar.
Ik blijf dromen idd..
wel ik hoopte weer wat te lechen te krijgen , en een beetje te kunnen zeiken over de nutteloosheid ofzo , maar hier is eigelijk helemaal niks mis mee !
Leuk wagentje, ziet er beter uit als een roadster en is nog stijver ook. Stuur aan de verkeerde kant heeft zo zijn voordelen, zo heb je een betere hoek naar links op blinde voorrangskruising en zie je dus beter of er wat aankomt.
Wel lachuh bij de macdrive, zie ook wel eens een Engelse auto op de snelweg en denk altijd: he die auto rijdt zichzelf…
@brum
Vergeet het maar, de passagier en bestuurders voetruimte is volledig verschillend, dus die moet je opnieuw lassen. Daarnaast moet je alle computers (achter de passagiersvoetruimte) herleiden, etc. Een klus die je honderden uren gaat kosten…
Best goed gelukt!
Het persbericht van 9 oktober 2003:
Mazda Motor Corporation has released two-seat “Roadster Coupe.” The much-anticipated sports coupe is available by customer order from Mazda and Mazda Anfini dealerships across Japan.
.
The Roadster Coupe is a two-seat sports coupe based on Mazda’s popular Roadster. With its responsive handling and exhilarating performance, the Roadster truly embodies Mazda’s brand personality. The Roadster Coupe further builds on the fun to drive characteristics of the original Roadster and is designed to appeal to customers who value impressive styling and driving performance. Production of this vehicle was achieved with technologies developed by Mazda Engineering and Technology Co. Ltd. The 100% Mazda-owned subsidiary specializes in technologies for the development of limited production models.
Major Features
.
– Refined Coupe Style
The stylish Roadster Coupe further advances on the design of its base model the Roadster. Hand modeling and the latest CAD technology were employed in the process to create a semi-classic feel that combines sporty and dynamic features with functional styling. The Roadster Coupe is the only domestically produced rear drive coupe with an engine size less than two liters.
.
– High rigidity body structure
During development of the vehicle’s closed body, engineers revised the body structure in order to enhance body rigidity. This was achieved with a total weight increase of only ten kilograms. These improvements further advance on the fun to drive qualities of the original Roadster.
.
-Choice of 4 grades with 3 package types
Aimed at customers who value uniqueness and refined styling, the Roadster Coupe comes in four grades with a choice of three package types. Production of Type A and Type E vehicles is limited to 200 units and 150 units, respectively.
.
1) Roadster Coupe/Type S: Basic front design same as the Roadster
2) Type A: Authentic design reminiscent of traditional racing cars
3) Type E: Refined and elegant design
.
Specifications
– Roadster Coupe (Base model: 1600SP): 1.6 liter/5MT 125PS
– Type S (Base model: 1800RS): 1.8 liter/6MT 160PS
– Type A (Base model: 1800RS): 1.8 liter/6MT 160PS
– Type E (Base model: 1800VS Combination B): 1.8 liter/4AT 154PS
.
Major Exclusive Equipment
[Common Equipment]
Original coupe body rear quarter window and rear window (with defroster).
[Type A Exclusive Equipment]
Front grill, front fog lamps, front bumper face/fender arch molding/rear spoiler (made of fiberglass-reinforced plastic), front under spoiler/side skirt/rear under skirt (made of carbon fiberglass-reinforced plastic), headlamp bezels, and rear combination lamp bezels.
[Type E Exclusive Equipment]
Front grill, front fog lamps, front bumper face (fiberglass-reinforced plastic), and rear combination lamp bezels.
.
Body Colors
[Roadster Coupe/Type S]
Available in: Pure White, Sunlight Silver Metallic, and Classic Red.
[Type A/Type E]
Available in Lightning Yellow and Velocity Red.
In de UK zijn er een paar mx5 specialisten die de right-hand/left-hand conversie op een paar dagen klaren voor een zeer redelijke prijs. (goedkoper dan een met een donor wagen)
Mooi wagentje, soort van mini MX6. Ik wist niet dat ze deze hadden gemaakt. RHD is geen enkel probleem. Ik rijd al jaren zo in mijn kitcar. Zelfs erg relaxed en geen dooie hoek over je linker schouder. Ik ben alleen erg benieuwd hoe deze auto op Nederlands kenteken gezet gaat worden (typegoedkeuring?). Als koper zou ik dat wel afdwingen.
Achterkant doet me denken aan een DB7
Ziet er helemaal niet verkeerd uit. Leuk wagentje
daar moesten er meer van zijn gebouwd:D prachtig!
Vinden jullie het erg als ik hem niet mooi vind? Ik vind de cabriolet er toch echt beter uitzien. Dit is het net niet, geen MX-5, of RX-7/8. Eerder een muslukte MX-6. Leuk dat jullie het wel mooi vinden.
Ja, want voor degene die het vergeten was er is wel een Mazda MX-6; )
@Orichy: ik als Mazda-liefhebber vind hem ook niet écht mooi. Te groffe naden en alles is allemaal net iets te afgerond. Maar bijzonder blijft het wel
woow jullie zijn laat, dit is allang gezien door de mensen op df die een beetje hebben opgelet die daar komen ;) maar neemt niet weg dat het een gaaf karretje is, en tevens de enige MX5 die ik ooit zou willen hebben
Ik vind de Mazda MX-5 Coupe een hele mooie auto! :D
Maar mijn favoriete coupe van mazda blijft de Cosmo 21 uit 2002
Ja, da’s een mooi ding, maar mij iets te retro. Deze concept is immers gestyled naar het ontwerp van de Cosmo 110 Sport uit 1967. Beeldschone auto is dat overigens:
Wat ik echt een mooie coupe vind is de Cosmo JC. Drie Rotor wankel met sequentiële turbo’s; 300pk, top van 250+ km/u. Eerste auto (voor zover ik weet) met kleuren-touchscreen navigatie, telefoon en televisie.
Zie dat interieur:
@rotorhead: Over de Eunos ben ik het helemaal met je eens, vooral de achterkant!
Ik heb wel iets met tussenbalken. Op een Mitsubishi GTO staat het, bijvoorbeeld ook heel goed. :)
@rotorhead: yup die Cosmo JC is geweldig. Ook eens in het echt mogen aanschouwen :D
Wow!! Lijkt me gaaf om daar een cabrio van te fabriceren!!! iemand een idee wat dat zou kosten?
5 euro
Wat een gezeur over dat het stuur aan de rechterkant zit.
Ik rij nu een jaar in een rechtsgestuurde Nissan Skyline en vind het juist wel iets hebben.
In parkeergarages kom ik alleen als ik ga stappen, maar dan zit ik er toch niet alleen in. Zelfde geldt voor de McDrive :) Verder ondervindt ik geen problemen bij het rijden in het Nederlandse verkeer :).
@Kalloewase: ik heb vaak van mensen gehoord, nadat ze 1x gereden hebben in een rechtsturende auto dat ze het maar niks vonden, maar is het puur een kwestie van wennen?
@MichaelvdBroek: Ja het is echt een kwestie van wennen, toen ik mijn auto voor het eerst ophaalde moest ik anderhalf uur terug rijden. Het schakelen met links had ik binnen een half uurtje goed onder de knie. Het enige wat ik lastig vond in het begin, was mijn plaats op de baan, ik neigde vaak te veel naar links te rijden. Maargoed alles went :)
btw:
Me = Kalloewase van hierboven
dat ziet er echt gaaf uit! ik zou er zo op bieden.. als ik me rijbewijs had :)
Echt een vrouwenauto. Langer dan 180 moet je ook niet zijn anders kan je hem helemaal nooit dicht rijden.
Gewoon een klein speelgoedautootje.
Spaar door voor een Z4
@s: dat zeggen alleen mensen die nooit in een MX-5 hebben gereden of niet houden van echt sportief autorijden.
Ik zou zon mx5-coupe best wel kopen maar ik heb dan ook weer het gevoel dat ik dan meer naar d rx serie kruip
ik heb goed nieuws voor de liefhebbers ,en slecht nieuws voor de azijnpissers m.b.t. de
mazda mx5 NB coupe.
Ik ben de eigenaar van deze auto,en ik ga links gestuurde coupes bouwen op basis van
europese cabrio’s.
En verder wil ik een hardtop coupestijl op de markt brengen.
Ik ben momenteel bezig met het fabriceren van de mallen.
In 2011 zou het weleens heel mooi kunnen worden op de weg.
gr, T O
Dat is weer eens wat anders dan een Golfje.