
De Wegenwacht moeten bellen voor lekke banden? Nee joh, gewoon doorrijden. Het kan dankzij BMW.
Heb jij een vrij nieuwe auto? En ligt daar nog een reservewiel achterin? De kans is groot van niet. Bij de vele nieuwe manieren om geld, gewicht en ruimte te besparen, werd het hebben van een reservewiel onnodig. Zo’n reservewiel of bijvoorbeeld een thuiskomer zorgt er met name voor dat je met een lekke band na een simpele wissel niet komt te stranden.
Niet meer stranden
Tegenwoordig heb je dus een probleem. Dan moet de Wegenwacht eraan te pas komen. Of denk bijvoorbeeld aan runflat-banden, die kunnen in theorie ervoor zorgen dat je niet meteen gevaar loopt als je band lek raakt en kun je nog nét je reis vervolgen. Maar ja, lek is lek en des te meer lucht ontsnapt, des te sneller je helemaal geen lucht meer in je band hebt.
BMW tyre repair kit Plus
Enter een persbericht van BMW. Daarin bespreken ze wat modeljaarupdates, allemaal redelijk gesneden koek wat collega Bas al heeft samengevat voor jullie. Maar ook dat een reeks BMW’s vanaf maart 2025 standaard wordt uitgerust met iets dat het Beierse merk ‘Tyre repair kit Plus’ noemt. Je kreeg altijd al een setje om je banden bijvoorbeeld op te pompen of smalle lekkage te repareren, nu gaat het merk een stapje verder.

Hoe het precies werkt staat in je gebruikshandleiding (als je die nog hebt), maar het komt erop neer dat je een device aan je wiel vastmaakt dat tijdens het rijden lucht kan bijpompen. Een compleet aaneen gereten band ga je er niet mee redden, maar een klein lek dat anders langzaam je hele band leeg zuigt blijft zo op peil en jij kan verder rijden. BMW zegt dat je niet veel harder dan 80 moet rijden met het device aan je wiel, maar je range is zo 200 kilometer. Meer dan genoeg om naar de dichtstbijzijnde snellader, eh, BMW-dealer te rijden.

Het is allemaal nog een beetje vaag (we kunnen (nog) niks vinden over deze nieuwe reparatieset buiten het persbericht van BMW om) maar het klinkt best handig. Wanneer we bewegend beeld hebben komen we er vast nog wel even op terug.
Aan je wiel vastmaken. Right. En dat kan iedereen erg goed. Ik zie de eerste foto’s al langskomen van zo’n kastje die op de snelweg door iemands voorruit komt vliegen. Zorg dan dat vanuit de velg de band op spanning wordt gehouden. Altijd.
Zijn er geen run flat banden meer? Dat lijkt me een eenvoudiger oplossing voor het lekke banden probleem dan zo’n houtje touwtje oplossing met een pompje aan je wiel.
Betere oplossing dan dit, maar de rij-ervaring met runonflat is me slecht bekomen. Ik ben erg gevoelig voor dreunen en trillingen -misschien dan niet handig om een BMW 5-serie te gaan rijden- en ‘gewone’ banden was een wereld van verschil.
Mijn vorige 1-serie had runflats, mijn huidige niet meer. Dus ik denk dat ze er vanaf gestapt zijn.
Bij alle foto’s in dit artikel denk ik: zit er überhaupt wel lucht in die banden. Met zo weinig wang kan je het net zo goed massief rubber maken.
Zag toevallig vandaag nog een nieuwe X5 M Competition met een platte band langs de weg staan..
Die hebben altijd platte banden 😜
Moeilijk doen om die gemiddeld ene lekke band in de 200.000km, dat kunnen ze bij BMW heel goed. Het veiligheidsargument, dat BMW gebruikt voor die verschrikkelijke runonflat banden, gaat voor deze kit dus zéker niet op want je moet alsnog je auto uit en hannesen met dat compressording. Ik heb 1x in de afgelopen bijna 30 jaar/ 1.000.000 km een lekke band gehad (putdeksel, dus zelfs klapband) en was erg blij met m’n krik en thuiskomertje! Ik heb de onprettige, dreunerige (en dure) runonflat banden voortijdig gewisseld voor ‘gewone’ banden en heb een krik en thuiskomer onder de vloer gelegd. Dan maar 25 kilo zwaarder (…)
Je range is ongeveer 200km ???? Ligt die haalbare afstand niet aan hoe lek de band is?
Is het nu al 1 april?