Wilde je bij de vorige generatie 3 Serie (E90) per sé een model dat rond de 300 pk zat, dan moest je de 335i nemen, met 306 pk. Tegenwoordig is het de tijd van de viercilinder, en wordt er wat extra specifiek vermogen geproduceerd. Kelleners Sport doet hier aan mee, en geeft de 328i 294 pk.
BMW’s nieuwe 2 liter viercilinder is met 245 pk en 350 Nm al geen stakker, maar als tuner wil je altijd een beetje extra geven. Een beetje veel, als het even kan. Nadat je je 328i bij Ralf Kelleners en zijn vrienden hebt achtergelaten, komt deze terug met 294 pk en 420 Nm. Dat is extra leuk als je je originele badges gewoon laat zitten, maar sommige mensen willen er ook graag het uiterlijke vertoon bij.
In dat geval schroeft KS er een mooie set vullende multispakers in de doorsnee 19 of 20 inch onder, maar ook een dikkere bodykit, extra uitlaatpijpjes en een verlaging met tot maar liefst 60 mm horen tot de mogelijkheden. Nice.
Heb je een diesel, dan zijn er ook mogelijkheden. De 320d (184 pk / 380 Nm) wordt opgevoerd tot 218 pk en 435 Nm.
Zeg het maar: deze 3 Serie of toch die van AC Schnitzer? Of is het je lood om oud ijzer?
“Dat is extra leuk als je je originele badges gewoon laat zitten, maar sommige mensen willen er ook graag het uiterlijke vertoon bij.”
Als ik deze auto zie rijden denk ik dat het gewoon een 320d is met wat tupperware.
@bsxc2: Is negen van de tien keer ook het geval :)
@norge: Het interieur van de gemiddelde Hyundai is ook gemaakt van tupperware , dus misschien is dit wat voor jou icm met een leuke financiering.
@bsxc2: Ik zou dan ook de 4 eindpijpjes hebben weggelaten inderdaad, ziet er net iets te veel M3 uit.
De motortuning wel de velgen en tupperware mogen ze houden.
Misschien de 328 badge vervangen door 316d (om niet bij elk stoplicht van die hijgerige tokkies naast je te hebben) en ik vind hem goed.
Zeer geslaagde tuning! Zowel motorisch als optisch.
Ziet er netjes uit hoor.
Ziet er helemaal niet verkeerd uit, en dat extra vermogen is natuurlijk ook niet erg vervelend.
Onnodig gerokken banden..
Jammer dat de 3 nu zo veel op een 5 lijkt! Audi praktijken
Die voorbumper ziet er nog wel lekker uit, motorisch moet het ook gewoon prima zijn natuurlijk!
Ik heb met de X1 Xdrive 28i een uurtje gereden. die motor klonk alsof hij compleet werd uitgeperst door die turbo. Het leek wel een gewurgd kuiken. En kellener denkt daar nog eens 50pk meer uit te halen. Ik vond 245 al veel te veel voor zo’n prutsmotor. Geef mij maar de oude 6-in-lijn!
Me loves it long time!! (los van die afschuwelijke automatten dan)
Het blijft een armoedige viercilinder……
@norge:
Zo je hebt weer gesproken….
@norge: Welke motor lag er ook alweer in jou i30CW ? PK/NM?
@luuktb: lol, driving a shitbox en dan gaan lullen over hoe het maar een ‘armoedige viercilinder’ is..
Is me eerder een, ik-kan-het-niet-betalen-dus-geef-maar-een-jaloerse-zeik-comment
@voytekbe: norge leeft een beetje onder de plak , een Hyunda,i op vakantie met de caravan en goedkoop bier uit blik van een wegrestaurant
!
@norge: Wat maakt dat uit dan?
@norge: http://www.youtube.com/watch?v=nDkwDnXzCa0
Ja klinkt slecht hé… ;-)
Duts comment!
Dit is een N20 blok zoals ze die ook in de F30 stoppen.
@voytekbe: Idd, klinkt als een viercylinder met sportuitlaat…
@renezzzz: Scheelt niet veel met het stock geluid. Na-ontbranding heb je standaard. Klinkt niet zo goed als een echte 6-in-lijn maar slecht klinken? Onzin man…
Haters gonna hate
@voytekbe: Ach, klinkt ook niet slecht… Paar aanpassingen aan de uitlaat. Een Golf II of CRX met sportuitlaat klinkt net zo… Je komt zelf met dit filmpje en begint over dat het zo goed klinkt. Wat zeiden we laatst ook al weer? ‘cognitieve dissonantie’.
@norge: 300 pk is idd schandalig voor een viercilinder. Hyundai doet dat veel beter!..
@Tommy2:
Standaard 245pk voor de sterkste 2 liter is BMW onwaardig ja.
Zeker als je ziet dat merken als Renault, Opel en VW op dat vlak beter presteren.
@jrk68: Niet alles draait om pk’s bij een motor…
@Tommy2:
Joh, maar als je van de daken schreeuwt dat je Freude am Fahren bied en jezelf MotorWerke noemt kan je wat dat betreft niet in de middenmoot opereren.
@jrk68: 250 pk voor de 28i , is dan ook geen topmodel. Ik zie het probleem niet? Hun hogere segment motoren zijn dan ook 3-liters… Ik ben mss bevooroordeeld als BMW rijder & fan maar dit is gewoon onzin lullen.
Als Audi of Benz een goede auto heeft zeg ik dat ook gewoon. Zie niet in wrm de 250pk uit een 2-liter BMW onwaardig is.
Nogmaals, gloednieuw blok. Zou nogal onzin zijn dat ze een blok op de markt gaan brengen waar ze geen ruime marge in meer in hebben en meteen aan het plafond van het vermogen gaan zitten.
@voytekbe: Ja je bent idd bevooroordeeld.
@jrk68: Wat een onzin. Wat is er dan verkeerd met 250pk uit een 2-liter? 125PK/liter is slecht dan? En nogmaals, het is de middenklasser bij BMW met de 28i. Wil je hoger ga je voor een 30i of 35i en dat zijn 3-liters. Dus je lult er maar op los. Zo’n BMW-hater dan?
@voytekbe:
Niet om t een of ander…maar Honda haalde 10 jaar geleden al 240pk uit een atmosferische 2.0
Dit is weliswaar een turboblok maar dat verklaart meteen t hoge koppel…dus zo speciaal is t blok ook weer niet.
@redbeams: Dat S2000 blok is fenomenaal: in mijn ogen een icoon. Het is ontzettend jammer dat BMW recent (naar mijn weten) geen hoogtoerige atmosferische 4-cyclinder ontwikkeld heeft. Volgens mij was de eerste M3 nog een hoogtoerige 4 cylinder. Erg lang geleden alweer. De afgelopen 20 jaar hebben ze wel hoogtoerige 6, 8 en 10 cylinders ontwikkeld.
@jrk68: Of moeten ze in de 20i een 1-liter 3-cylinder stoppen met 180pk en in de 28i een 1.4 met 250 pk omdat dat dan ‘premium’ zou zijn? Je gedachtengang houdt echt geen steek. Ik vind dat ze een goed verschil hebben in verschillende trappen tussen de motorisaties, maarja, jij bent vast een pak slimmer en kan een veel beter businessmodel gaan uitwerken. Mss is gaan soliciteren daar in Bayern?
@voytekbe: Het zit je nogal hoog zie ik… continue verdedigen hoe goed die 2 liter turbo is. Feit is gewoon dat het een 12 in een dozijn motor is. Maakt ook niets uit, het hoort bij het tijdsbeeld. CO2 waarden en goedkoper produceren is nu eenmaal belangrijker/verplicht geworden. Andere merken doen dit dus ook. Je hebt het over 1.2 of 1.4 driecylinder motoren: wen er maar aan, dat gaat komen!
@renezzzz:
Het mooie is nog dat ie zo’n plaat voor z’n kop heeft dat hij er allerlei onzinnige argumenten bij haalt terwijl mijn argumentatie niet echt ingewikkeld is.
In het kort komt het er op neer dat als je roept dat je superieur en premium bent dat je dat dan ook waar moet maken.
En daar is meer voor nodig dan een hoop pr bull en een hoge prijs.
@jrk68: Dus je moet al minimum 300+ pk hebben om ‘premium’ te zijn? Dat is pas onzin.
Aangezien in sommige landen vrijwel alles op vermogen en CO2 uitstoot berekend wordt tegenwoordig is dat een logische stap. Ga snel nog wat arbeidertje spelen in één of andere fabriek. Een businessmodel doorgronden is alleszinds te hoog gegrepen duidelijk.
@voytekbe: 300pk is zeker niet nodig om ‘premium’ te zijn… In mijn ogen is ‘premium’ iets wat beter/onderscheidend is dan standaard. Kan een mooie vormgeving zijn maar zeker ook b.v een 5-cylinder of 6 cylinder in lijn of een boxermotor. Dat is die BMW 2.0 turbo zeer zeker niet…. Het is een prima motor, maar dat is een 1.3 uit een Mitsubishi Colt ook…. In de leasemarkt maakt dit niet uit: naam is vaak belangrijker dan wat er daadwerkelijk in zit. CO2 waarden zijn dan belangrijk incl een goed prijs. Er zijn genoeg mensen die een BMW kopen/leasen zonder een proefrit met de betreffende motor.
Lood om oud ijzer…
Al doet die nul tot honderd in zes of minder
Het is en blijft een viercilinder
@michielh:
Wen er maar aan want de 3 cilinders zijn al onderweg.
@jrk68: mogen ze er wel 2 van in doen dan
@michielh: point being? N20 is geweldig blok
@voytekbe:
Correctie: jij VINDT t een geweldig blok.
Dit vermogen kun je dus ook uit een 320i halen want deze heeft dezelfde hardware. Dan wordt het pas echt leuk qua typeaanduiding.
@bartsmit: vast genoeg wijzigingen hoor, is met de 1-series ook zo (116, 118 en 120…) maar toch sneue shit.
@Bwlian: Neen, identiek op alle parts. Gewoon turbocompressie 1:10 tov 1:11 en andere mapping.
Zoek maar eens op, alle spares hebben identiek hetzelfde oem nummer van de 2 blokken.
@voytekbe: zit er ook een 100% identieke turbo op? Die verschilt meestal wel iets. Net als de koppeling trouwens.
@RRenault: Turbo is identiek.
Wat het blok betreft hetzelfde, koppeling weet ik niet.
@voytekbe: Best erg dan. Bedankt voor de input.
@Bwlian: Waarom is dat erg? Zo bespaar je ontwikkelingskosten. Is een gloednieuw blok dus is logisch dat die nog veel marge overhebben voor extra vermogen eruit te persen.
Je leest vaak dat mensen liever de 28i kopen dan de 35i omdat het zo goed rijdt. Enkel het geluid is iets minder maar slecht? Ik heb hetzelfde blok in een E89 liggen en had hem zelfs nog nooit horen draaien toen ik in de garage de offerte ging tekenen. Ik was echt enorm verrast over hoe goed het wel klinkt. Je hoort wel de turbo een beetje fluiten maar het klinkt verre van aziatisch. Iedereen die meerijdt zegt wel iets over hoe leuk het blok klinkt.
@voytekbe: erg dat alles boven een 320 of 116 tot zekere hoogte hetzelfde is en dat er enkel betaald wordt voor instellingen in software/setup.
@Bwlian:
Welkom in de nieuwe wereld. Maar er zijn er meer die net zoals jij denken dat ze niet belazerd worden en dat er wel verschillen zullen zijn. Het prijsverschil tussen een 320i en een 328i is €6000,- Veel geld voor een software aanpassing. Pure winst.
@bartsmit: ik weet ervan hoor, bij audi zijn er 140 pk blokken die 210pk halen (1.8tfsi’s dacht ik).
De verschillen die er zouden zijn (bij 1-series tenminste) zijn wel een grotere turbo enz.
@Bwlian: Laat ik nou zo’n motor hebben. Van 120pk naar 211pk, geen centje pijn. Alsof het zo hoort.
@Bwlian: Dat is met veel dingen toch zo? Videokaarten, GSM’s, … Je zou je verbazen, of denk je dat die 100+ euro die je meer betaald tussen een Iphone 32gb en 64gb ook de meerprijs waard is? Is met alles zo, efficient handel drijven noemen ze dat. Als je voor alles apart moet gaan ontwikkelen dan heb je geen gezond bedrijfsmodel en maak je bijna of geen winst meer.
Audi recycleert ook motoren in verschillende modellen, Mercedes idem, etc, etc, …
@Bwlian: Oja, je kan de 20i’s wel gaan remappen maar een ‘echte’ 28i mapping krijg je er momenteel nog niet op.
Er zijn een aantal ‘sensors’ die nog moeten ‘gehackt’ worden in de box. Bij bepaalde modellen van de 120D was er ook zoiets dat je een gewone kon remappen naar een speciale limited edition mits een hack. Denk dat er iemand hier op autoblog zit met die wagen. Was ook een kwestie van wachten tot de tuners effectief de powerbox kunnen hacken.
iedere zichzelf respecterende chiptuner haal dat soort waardes toch ook voor waarsch. minder geld? Dus dt is nieuws? Zal best vooruit willen maar een 335i is toch echt andere koek.
Erg strak alleen zou er 2 pijpen onder zetten.
Erg lekker, vooral met die 4pijpen.
Eindelijk vermogen dat tenminste past bij het gewicht!
Velgen niet mijn ding. Had wat meer racy mogen zijn i.p.v zo patserig.
super wagen, alleen de andere velgen zo ik kiezen
Ziet er goed uit. Alleen de wielen hadden een maatje kleiner gemogen. Vermogen genoeg lijkt me in een drietje :)
Ook eens on-topic reageren: Is idd een hele mooie auto en de velgen gaan er best nog op maar ze mogen idd maatje kleiner.
Begin de nieuwe 3-reeks hoe langer hoe mooier te vinden. Ziet er erg sportief uit.
heerlijk ding zeg!