• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Bijna 700 pk uit een viercilinder? Maar natuurlijk!

Auteur: Loek, gepost 13 oktober 2019 om 12:56 – 41 Reacties

Mountune Focus RS m400


Meer en toch minder.

We hebben er allemaal last van: downsizing. Vergelijk je snelle auto’s met hun voorgangers, zit er bijna zonder uitzondering een motor in die inlevert op een bepaald niveau. Zo houd je de milieulobby tevreden. Het nadeel daaraan is dat soms die maatregelen zich verbreden tot het weghalen van één of meerdere cilinders. Zo ook bij de Ford Focus RS. De vorige generatie van de hete hatchback kreeg een 2,5 liter vijfcilinder mee. Een lekker blok voor een compacte auto. De huidige Focus RS (en de nieuwe ook) krijgen een viercilinder mee. Een 2,3 liter groot EcoBoost-blok.

Het is te makkelijk om de viercilinder gelijk af te schrijven. Ja, qua geluid lever je iets in, maar je bereikt wat door compromissen te sluiten. Lever daar een klein beetje op in en je zult niet volledig teleurgesteld worden. De meeste viercilinders zijn potenter dan je denkt, met als hoogtepunt de nieuwe Mercedes-AMG A45 S. Maar je zal altijd merken dat ‘officiële’ motoren een beetje terughoudend zijn. Stuur je de motor naar een tuner, dan wordt er met gemak even wat extra uitgepeuterd. Eén van de, dan niet de krachtigste viercilinder op de huidige markt komt bij een Engelse tuner genaamd Mountune vandaan. Het M520-pakket voor de Focus RS levert een vrij serieuze 520 pk en 700 Nm. Absoluut indrukwekkend, maar als de lucht de limiet is, dan kan Mountune nog veel verder gaan voor je.

Bovenstaande video duikt op van een dyno run met een aangepakte 2.3 EcoBoost. De getallen lopen extreem hoog op: op een gegeven moment staat er 684 pk en 566 lb-ft op de teller! Omdat Engelse pound-feet afwijkt en zelfs horsepower nog een beetje anders wordt berekend dan de Pferdestärke die wij gebruiken: voor ons betekent dit 693 pk en 767 Nm! Aangezien dit bijna even veel is als een Ferrari 488 Pista, behoeft het geen uitleg dat Mountune hiermee waarschijnlijk de sterkste getunede ‘straat-viercilinder’ aller tijden in handen heeft.

De kans is niet alleen aanwezig dat het nog kan afwijken, ook zal Mountune niet ineens een 700 pk sterk pakketje op je Focus schroeven. Maar het toont aan hoe ver je kunt komen met een viercilinder. Het antwoord: vrij ver!

Ook interessant!

  • Video: schapen hoeden met Ford Focus RS
    Video: schapen hoeden met Ford Focus RS
  • Mountune Ford Focus ST is de RS die we nooit kregen
    Mountune Ford Focus ST is de RS die we nooit kregen
  • Ford Focus ST Edition
    Ford Focus ST Edition is doekje voor het bloeden
  • Gaat de vernieuwde Ford Focus weer een verkooptopper worden?

Nieuwste artikelen

  • Deze F430 op Marktplaats is extreem duur (met een reden)
  • Video: 10x top of flop van de elektrische Porsche Macan
  • Koop de BMW M4 CSL die crashte in Uden
  • Kijk, de échte Smart komt terug
FacebookTweetPinLinkedIn

EcoBoost, focus, focus-rs, Ford, mountune, tuning

Vorig bericht: « Charles Leclerc krijgt dubbele straf na GP van Japan
Volgend bericht: VAG geeft toe: te weinig onderscheid tussen merken »

Lees Interacties

Reacties

  1. rammillius zegt

    13 oktober 2019 om 13:04

    En vaak nog garantie erbij ook. Zeer goede tuner. Vele maken het tripje naar Engeland ervoor

    Login om te reageren
  2. retsok zegt

    13 oktober 2019 om 13:06

    Ik denk dat je met een viercilinder turbodiesel verder komt..

    Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      13 oktober 2019 om 13:16

      @retsok: met koppel wellicht, maar niet met vermogen.

      Login om te reageren
      • retsok zegt

        13 oktober 2019 om 13:29

        @dutchdriftking: ik doelde meer op afstand? Flauw, ik weet het..

        Login om te reageren
    • ds3thp zegt

      13 oktober 2019 om 14:49

      @retsok: Qua kilometers per tankbeurt zeker!! ?

      Login om te reageren
  3. E34M5Touring zegt

    13 oktober 2019 om 13:07

    Paar jaar geleden sprak ik een kerel op Palm Beach dragstrip met een Ecoboost Mustang. Die zat toen op 600ish pk aan de krukas. En die daily’de die auto gewoon. Sterk torretje blijkbaar.

    Login om te reageren
    • jarnobakker zegt

      13 oktober 2019 om 13:16

      @e34m5touring: je leest anders wel veel over problemen met die motor . Koppakking zou niet al te best zijn

      Login om te reageren
      • smoked zegt

        13 oktober 2019 om 13:37

        @jarnobakker: ik denk dat je met 600 pk ook een andere koppakking gebruikt wordt…

        Login om te reageren
      • geenidee zegt

        13 oktober 2019 om 14:08

        @jarnobakker: Dat was een productiefout, verkeerde koppakking gebruikt. Die blokken zijn inmiddels allemaal gefixt/vervangen en vanaf een bepaald moment kwamen ze gewoon goed uit de fabriek.

        Login om te reageren
  4. italianmacchina zegt

    13 oktober 2019 om 13:10

    Vorige generatie was 5 pitter i.p.v. 4 zoals in het artikel staat. Goddelijk ding was dat

    Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      13 oktober 2019 om 13:17

      @italianmacchina: de RS op basis van de vorige Focus (3e generatie) was een 4 pitter. Alleen de 2e generatie was een 5 cilinder.

      Login om te reageren
      • italianmacchina zegt

        13 oktober 2019 om 22:30

        @dutchdriftking: maar er is geen focus RS mk4 uit. Dus huidige RS is de eerste 4 pitter in de reeks dan toch, of leef jij vooruit in de tijd ?

        Login om te reageren
        • Dutchdriftking zegt

          14 oktober 2019 om 07:52

          @italianmacchina: Er staat momenteel geen Focus RS in de prijslijsten, er is dus geen huidige generatie. Van de huidige Focus is op dit moment de ST de dikste.

          Login om te reageren
          • italianmacchina zegt

            14 oktober 2019 om 19:06

            @dutchdriftking: overdreven mierenneukerij zeg. Je weet dat zelf ook.

            Login om te reageren
    • daniel1975 zegt

      13 oktober 2019 om 14:41

      @italianmacchina: ja, absoluut! Jammer dat je daarvan ook al vrij vroeg exemplaren zag staan met vriendelijke pas vervangen motoren…

      Login om te reageren
  5. jannemaneke zegt

    13 oktober 2019 om 14:15

    Als ik zo’n vermogens zie passeren dan geloof ik nooit dat zoiets betrouwbaar kan zijn bij herhaaldelijk aanpreken van vol vermogen.

    Login om te reageren
    • rolov zegt

      13 oktober 2019 om 14:28

      @jannemaneke: dat is wat mensen zoals jij al jaren roepen als er weer een 4 cilinder met veel vermogen is. Vertel nu eens, waarom is het niet betrouwbaar?

      Login om te reageren
      • jannemaneke zegt

        13 oktober 2019 om 19:02

        @rolov: omdat die motor standaard 350pk heeft en zo’n tuner er het dubbele uitperst. De onderdelen van zo’n auto hebben wellicht een marge maar ik geloof nooit dat alle onderdelen een marge hebben van 100%. Vroeg of laat komen daar problemen van.

        Login om te reageren
        • theblazerunner zegt

          13 oktober 2019 om 19:36

          @jannemaneke: Daarom vervang je die onderdelen ook, 700pk op een standaard onderblok kun je vergeten. Dat lukt alleen bij een 2JZ Supra.

          Login om te reageren
          • Onehp zegt

            14 oktober 2019 om 07:36

            @theblazerunner: onderblok is gewoon standaard. 2JZ is fijn, maar dit soort specifiek vermogen haal je uit veel meer blokken hoor zonder dat het onmiddellijk poef zegt. Dit focus blok is niet eens closed deck en dus niet beschouwd als de sterkste…

            Login om te reageren
    • langejohn zegt

      13 oktober 2019 om 15:31

      @jannemaneke: Betrouwbaar kan het wel zijn hoor. Maar het heeft natuurlijk wel ‘iets’ meer onderhoud nodig dan een standaard motor.

      Login om te reageren
  6. tjorque zegt

    13 oktober 2019 om 14:26

    Omgerekend zou er dan uit mijn 1.4 een stevige 400pk moeten gehaald kunnen worden.
    Het idee geeft me een verhoogde kwijl productie.
    Alleen weet ik wel zeker dat er dan ook wel eea aan de voortrein moeten veranderen. Die heeft namelijk met de huidige 150pk en 250Nm soms al wat last.

    Login om te reageren
    • theblazerunner zegt

      13 oktober 2019 om 19:38

      @tjorque: dat gaat ondersturen als een gek

      Login om te reageren
  7. baklava zegt

    13 oktober 2019 om 14:47

    Gaaf dat het mogelijk is, maar je hebt er waarschijnlijk alleen wat aan op de dragstrip.

    Elke 5.000 km een rebuild nodig en een turbo lag waar je u tegen zegt.

    Login om te reageren
    • Onehp zegt

      14 oktober 2019 om 07:52

      @baklava: normaal zou je gelijk hebben, kijk die vermogenskromme van de Honda hier beneden gelinkt, een ‘boost treshold’ waar er niks gebeurt onder 6000 toeren. De vermogenskromme ziet eruit als een omgekeerde ravijn.
      Deze echter ziet er heel normaal uit, een goede EFR turbo als deze heeft relatief weinig lag met ceramische lagers, het koppel is hoog maar niet belachelijk hoog, met de juiste onderdelen en regelmatig onderhoud kan dat gewoon lukken…
      https://youtu.be/Rubr3mhlquc

      Login om te reageren
  8. elemento zegt

    13 oktober 2019 om 16:01

    Worer je helemaal zoek gereden door ford (rs3 of a45amg hebt) geweldig

    Login om te reageren
  9. davelepeef zegt

    13 oktober 2019 om 16:41

    30 jaar geleden kwam er ook al wel 600pk uit een viercilinder, laten we nou niet doen alsof het wiel is uitgevonden… Doe voor de lol eens wat meer diepgang, en geef eens aan wat er precies gedaan is om dit vermogen te bereiken. De strekking van het artikel staat nu ook al volledig in de titel, de rest is nogal veel lucht…

    Login om te reageren
    • vetnek zegt

      13 oktober 2019 om 20:13

      @davelepeef: eens, ik ben zelf op onderzoek uit gegaan en heb wel een berg informatie kunnen vinden over dat ‘500pk pakket’ maar hierover helaas nog niets.

      Login om te reageren
  10. Corrado16v zegt

    13 oktober 2019 om 18:26

    “Aangezien dit bijna even veel is als een Ferrari 488 Pista, behoeft het geen uitleg dat Mountune hiermee waarschijnlijk de sterkste getunede ‘straat-viercilinder’ aller tijden in handen heeft.” Volgens mij zijn er een aantal Bisimoto creaties die nog net wat meer pk’s hebben:

    http://www.speedhunters.com/2010/11/car_feature_gt_gt_bisimoto_civic_wagon/

    https://www.roadandtrack.com/car-culture/a25694253/bisimoto-honda-civic-ef-wagon-video/

    Login om te reageren
    • davelepeef zegt

      13 oktober 2019 om 21:04

      @corrado16v: ergens rond de jaren 80 reed er F1 met 4 cilinder turbomoteren met easy 1500pk… Kom jij met een paar Honda’s aan :P

      Login om te reageren
      • steelfighter zegt

        14 oktober 2019 om 04:08

        @davelepeef: ja en met mazzel redde ze twee uurtjes racen en mochten daarna geheel gereviseerd worden zonder geldstraf…..

        Login om te reageren
      • jollykart zegt

        14 oktober 2019 om 11:13

        @davelepeef: 1500cc V6 motoren. In kwalificatietrim richting de 1500 pk idd maar dat bleef maar 12 rondjes heel. In racetrim ongeveer 680 pk meen ik mij te herinneren.

        Login om te reageren
        • davelepeef zegt

          14 oktober 2019 om 11:20

          @jollykart: je hebt gelijk, het waren geen 4 cilinders. I stand corrected…

          Login om te reageren
          • rollingstoned zegt

            14 oktober 2019 om 19:54

            @davelepeef: Nee hoor, de BMW M12/13 was degelijk een 4 cilinder.

            https://en.m.wikipedia.org/wiki/BMW_M12

            https://m.youtube.com/watch?v=Kp73cPV9WAY

            Login om te reageren
            • davelepeef zegt

              14 oktober 2019 om 22:40

              @rollingstoned: wist ik ook wel, ik doe gewoon bescheiden :P

              Login om te reageren
    • Onehp zegt

      14 oktober 2019 om 07:46

      @corrado16v: heb wat beter materiaal gelinkt beneden… De vermogenskromme op dit ding is een grap, gebeurt letterlijk niks onder 6000 toeren, tussen 7000 en bijna 9000 toeren heb je plots 900 pk ofzo… Wat je ermee kunt aanvangen is een andere vraag…

      Login om te reageren
  11. Onehp zegt

    14 oktober 2019 om 07:41

    Ruim 1200pk uit een 2l 4-cil en zelfs nog in een zeer sympathieke verpakking:
    https://youtu.be/R7t4C_0BZT4

    Evo met ruim 2000pk:
    https://youtu.be/5DHoQAy1zxw

    Deze RS heeft een hoog vermogen voor directe injectie, en heeft een goede kans rijdbaar en enigszinds betrouwbaar te zijn.

    Login om te reageren
    • Onehp zegt

      14 oktober 2019 om 08:09

      @onehp: verder nog, world rallycross autos hebben allemaal een 2l turbo met 600pk/900Nm en zijn dus betrouwbaar…
      Zelf houden we het bescheiden met een kleine 400pk…

      Login om te reageren
      • turbobrick zegt

        14 oktober 2019 om 10:45

        @onehp: Wat is betrouwbaar ?
        Ga je mij vertellen dat die blokken 40dkm rijden zonder revisie ?
        Mooi niet dus.

        Je kunt al dit soort projecten en fabrieksspeeltjes niet vergelijken met de gewone auto markt.
        Hier speelt geld geen rol en kost een compleet blok rustig tonnen.

        Login om te reageren
        • Onehp zegt

          15 oktober 2019 om 00:25

          @turbobrick: jij maakt het vergelijk…
          Het probleem is niet dat het technisch niet kan, het probleem is dat de mens geneigd is zoveel mogelijk pk voor zo weinig mogelijk geld te doen, en daarom technische risico’s neemt…. Dit is uiteraard geen materiaal voor een consumentenauto die zich met moeite op tijd aanbiedt voor een onderhoud iedere 2 jaar….

          Login om te reageren
  12. lambowambo zegt

    15 oktober 2019 om 09:54

    Absoluut en compleet achterlijk om zoveel vermogen in een hatchback te hebben, love it! Het fraaie is dat Mountune ook nog eens nauw samenwerkt met Ford en zelfs de fabrieksgarantie stand houdt bij upgrades van hen. Vraag me af of dit ook bij deze upgrade zal zijn.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North