• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

VAG geeft toe: te weinig onderscheid tussen merken

Auteur: Loek, gepost 13 oktober 2019 om 13:55 – 42 Reacties

Seat Ibiza - Arona


Veel merken, weinig ‘identiteit’.

Volkswagen bezit meer merken dan een gemiddeld persoon vingers, maar bij de meeste VAG-dochters is de samenwerking met een ander merk juist uitgevoerd. Je wil niet dat een Bentley aanvoelt als een Audi, maar als je de motor en andere componenten van Audi opstuurt, kunnen ze er wél iets unieks van maken. Er is echter ook een middenmoot, waar het lijkt dat het onderscheid niet helemaal goed werkt. Dit zijn merken als SEAT, Skoda, Volkswagen en Audi.

Het onderscheid is op papier simpel. SEAT en Skoda verdelen de onderste delen. Daar moet het Spaanse merk meer op sportief gericht worden, terwijl Skoda meer praktisch ingesteld is. Ietsje hoger op de ladder staat Volkswagen: de middenweg. Auto’s waar bouwkwaliteit en afwerking wel redelijke prioriteit heeft, maar niet de topklasse is. Die positie vult Audi in.

In een opiniestuk van AutoExpress wordt gezegd dat de VAG-dochters een beetje te veel naar elkaar groeien. Geen slecht punt. Als je een compacte SUV wil in min of meer dezelfde prijsklasse, kom je op één van de VAGs terecht met het zogeheten MQB-platform (en het derivaat MQB-A0 waarop de ‘kleintjes’ staan). Nogmaals, gedeelde componenten is het doel van een samenwerking. Maar de speerpunten van elk merk komen slecht terug in deze auto’s. Wij durven niet te zeggen dat een SEAT Arona sportiever is dan een Skoda Kamiq, net zoals dat de Audi Q2 ook niet veel voller zit met denderende premium-elementen. En de VW T-Cross heeft ook geen aparte trekjes om zich te onderscheiden.

Officieel: dit is de Skoda Kamiq

Ja, we weten dat het een opiniestuk is, maar de schrijver heeft wel een punt. Bovendien wordt er aangehaald dat Michael Jost, strategie-baas van VAG, ook heeft toegegeven dat er stappen gemaakt kunnen worden op het gebied van management, wat betreft het creëren van een eigen identiteit onder de vier merken. Het is op een punt gekomen dat je een merk als SEAT vrij makkelijk zou kunnen laten verdwijnen en niemand zal de auto’s van het Spaanse merk gigantisch missen. De Skoda-dealer heeft immers vrijwel dezelfde, dan niet betere auto’s staan voor hetzelfde geld.

Ook interessant!

  • Q8
    ABT geeft je Audi Q8 hybride een heleboel peekaatjes extra
  • Audi dealerschap onder water
  • Vier VAG-teams
    'Vier VAG-teams vanaf 2026 in de F1'
  • Audi A7 L
    Audi A7 L wordt prachtige, gestrekte sedan

Nieuwste artikelen

  • Koop deze puike Aston Martin voordat het te laat is
  • Superschattig Kevertje heeft een geweldenaar onder de kap
  • Kijk, deze moderne auto heeft geen verblindende koplampen
  • Meest ongepaste auto voor vleugje F1 krijgt een vleugje F1
FacebookTweetPinLinkedIn

Audi, Seat, Skoda, vag, Volkswagen

Vorig bericht: « Bijna 700 pk uit een viercilinder? Maar natuurlijk!
Volgend bericht: Na ‘elektrische Clio’ ook ruimte voor ‘elektrische Mégane’ »

Lees Interacties

Reacties

  1. vaakbenjetebang zegt

    13 oktober 2019 om 13:58

    Gelukkig hebben ze Cupra losgekoppeld en als merk verzelfstandigd, dat is alvast een stap in de juiste richting.

    Oh, wacht…

    Login om te reageren
  2. harrie zegt

    13 oktober 2019 om 14:06

    De schrijver vindt tevens dat open deuren makkelijker in te trappen zijn dan dichte deuren.

    Login om te reageren
  3. ty5550 zegt

    13 oktober 2019 om 14:10

    Denk dat bijna iedereen dit zag aankomen buiten blijkbaar VAG. Denk dat er heel wat kannabalisme is door Skoda van bijvoorbeeld de Volkswagens.

    Login om te reageren
  4. bernoulli zegt

    13 oktober 2019 om 14:30

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  5. stationcar zegt

    13 oktober 2019 om 14:38

    Dus bottomline: Seat opdoeken, Skoda meer als Dacia in de markt zetten, Volkswagen ook weer een duwtje naar beneden en Audi juist een duwtje omhoog, Lamborghini verkopen (past niet bij VAG imago) en Bentley verkopen (kost alleen maar geld), Bugatti uitbreiden (supercars en toplimo’s) en Porsche inperken (meer focus op ‘betaalbare’ sportwagens) om Audi niet in de weg te zitten, en klaar is kees.

    Login om te reageren
    • rufctr01 zegt

      13 oktober 2019 om 14:57

      @stationcar: ik zat eerst instemmend te knikken tot ik bij Porsche aan kwam!
      Porsche is een merk op zich en die moeten ver bij de VW motoren wegblijven.
      Als ik een Porsche koop dan koop ik een Porsche en geen Porsche met een VW motor!

      Login om te reageren
      • stationcar zegt

        13 oktober 2019 om 15:35

        @rufctr01:
        Ja in de ideale wereld ja, maar we hebben het wel over VAG, ze doen dus vrolijk mee in de uitwisseling van onderdelen en motoren.
        Helaas pindakaas.

        Login om te reageren
      • HZW zegt

        13 oktober 2019 om 22:25

        @rufctr01: Dat is allang gaande, motoren van Audi en Volkswagen in Porsche’s.

        En verder, dat alles op elkaar lijkt is ook niet zo vreemd met het continu rouleren van designers binnen VAG.
        Zo ontwerpen ze Volkswagen en vervolgens rouleren ze door en ontwerpen ze Audi’s, vervolgens gaan er weer ontwerpers van Seat of Skoda naar VW, en zo rouleert het maar door met Audi ontwerpers die dan weer naar Seat of Skoda gaan.
        Kansloos als je het mijn vraagt.

        Login om te reageren
      • mashell zegt

        14 oktober 2019 om 10:53

        @rufctr01: Maar de meest puristische, meest echte, meest legendarische Porsche, de 356 was feitelijk gewoon een opgevoerde platgeslagenkever. VW techniek inzetten is dus gewoon traditie.

        Login om te reageren
    • denaamisbas zegt

      13 oktober 2019 om 15:04

      @stationcar: lul niet zo dom.. Lamborghini kwam met de Urus en daar draaien ze een hoop winst op, Bugatti gaat waarschijnlijk toch niet een SUV of Supercar maken (haalt de exclusiviteit weg).

      Login om te reageren
      • stationcar zegt

        13 oktober 2019 om 15:45

        @denaamisbas:
        Dankjewel.
        Die winst draaien ze uiteraard op de Urus, dat snap ik ook wel, alleen we weten allemaal dat de Urus niet zo heel veel met Lamborghini te maken heeft. Het echte Lamborghini is ruig, onbeschoft en intimiderend, alles wat VAG niet wil zijn.

        Login om te reageren
        • lithiumion zegt

          13 oktober 2019 om 16:54

          @stationcar: de ‘echte’ Lamborghini is niet ruig en schofterig, dat is waar VAG er van gemaakt heeft. De echte Lamborghini was beeldschoon, had Italiaanse flair en een kwaliteit en een boekhouding te beroerd voor woorden… voor de BORG… VAG assimilatie

          Login om te reageren
          • stationcar zegt

            13 oktober 2019 om 17:19

            @lithiumion:
            ??‍♂️

            Login om te reageren
          • mashell zegt

            14 oktober 2019 om 10:55

            @lithiumion: de flair verdween al snel na de eerste generatie Countach. Je zou zelfs kunnen zeggen dat met de Murcialago daarvan eindelijk weer wat is teruggekeerd.

            Login om te reageren
          • denaamisbas zegt

            14 oktober 2019 om 17:48

            @lithiumion: ik denk dat meneer stationcar niet echt weet waar hij overpraat…

            Login om te reageren
  6. monsieurleloure zegt

    13 oktober 2019 om 14:43

    Ze kunnen beter alle merken opdoeken en alleen VW en Audi behouden, misschien dat ze dezelfde winstmarge per verkochte auto krijgen zoals Toyota. Die 4% per verkochte VW is lachwekkend laag.

    Login om te reageren
    • cloverleaf zegt

      13 oktober 2019 om 14:47

      @monsieurleloure: daarom rekent ome Pon zoveel voor onderhoud en onderdelen!

      Login om te reageren
  7. bernoulli zegt

    13 oktober 2019 om 14:49

    Laat ze maar eens beginnen met het ontwerpen van merk-eigen interieurs. Zolang je in elk VAG-mode nog exact dezelfde knoppen, poken, schermen en stengels hebt, voelt het ook allemaal hetzelfde. Het gaat grotendeels om een stuk beleving.

    Login om te reageren
    • rufctr01 zegt

      13 oktober 2019 om 14:58

      @bernoulli: dat doen ze niet! PSA maakt de interieurs voor alle VAGjes, zelfs voor Porsche!

      Login om te reageren
      • bernoulli zegt

        13 oktober 2019 om 16:59

        @rufctr01: ik zeg volgens mij ‘ontwerpen’. Niet ‘maken’.

        Login om te reageren
      • stationcar zegt

        13 oktober 2019 om 17:22

        @rufctr01:
        Oja? Hebben ze een toeleverancier in bezit? Interessant ?

        Login om te reageren
    • HZW zegt

      13 oktober 2019 om 22:33

      @bernoulli: Het zijn niet alleen de interieur onderdelen die je overal in de VAG auto’s tegen komt.
      Ook veel auto design’s kunnen overal ingezet worden.
      Zo vind ik de Q2 meer een Volkswagen met Audi ringen en een Volkswagen T-Roc zou ook zomaar een Audi kunnen zijn met VW embleem er op.

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      14 oktober 2019 om 10:58

      @bernoulli: alleen je hebt tegenwoordig niet meer in elk VAG model dezelfde knoppen, poken en stengels. Audi wijkt daar bewust in af. Skoda heeft een ander navigatiesysteem dan VW. Porsche heeft compleet eigen onderdelen. Uiteraard is de techniek hetzelfde maar de look and feel is bewust anders.

      Login om te reageren
  8. kees66 zegt

    13 oktober 2019 om 15:06

    Er zit nog steeds voldoende verschil in de prijs… vooral als je een beetje leuke middenklasse met wat power (250pk+) zoekt. Dan heb je de Seat Leon Cupra voor 44k, de Golf is al 5,5k duurder (en duizenden keren saaier), bij Skoda is de enige benzine auto met meer dan 200pk een Kodiaq en bij Audi begint het bij 56k als je dergelijke power wilt. Als ze Seat (of Cupra) zouden schrappen dan denk ik dat een hoop mensen die nu Cupra rijden (ik heb er zelf 3 gehad) toch erg teleurgesteld zullen zijn…

    Login om te reageren
    • vaakbenjetebang zegt

      13 oktober 2019 om 16:13

      @kees66: Als het enkel om de prijs gaat die je voor in essentie dezelfde hardware betaalt, is er onderscheid genoeg. Naarmate de drol meer wordt opgepoetst, mag je er meer voor betalen. Maar je kunt poetsen wat je wilt, een drol wordt nooit een taartje…

      Login om te reageren
  9. karaya zegt

    13 oktober 2019 om 16:23

    Heb nooit begrepen wat VAG met SEAT moest. De merknaam SEAT heeft dezelfde uitstraling als een pak margarine.

    Login om te reageren
    • bernoulli zegt

      13 oktober 2019 om 17:00

      @karaya: ja, dan was Skoda een stuk toonaangevender toen ze het overnamen…

      Login om te reageren
      • karaya zegt

        13 oktober 2019 om 21:57

        @bernoulli: Skoda heeft heritage, Seat niet…

        Login om te reageren
        • Richmond zegt

          14 oktober 2019 om 12:13

          @karaya: wat voor heritage heeft Skoda?

          Login om te reageren
          • karaya zegt

            14 oktober 2019 om 14:55

            @benja01: Beetje domme vraag voor iemand die toegang heeft tot wikipedia.

            Login om te reageren
  10. alper zegt

    13 oktober 2019 om 17:51

    Misschien toch maar Alfa Romeo inlijven op voorwaarde dat alle boekhouders geen invloed hebben. Naast Lamborghini, waarom geen tweede Italiaanse merk? En je lost het identiteitsprobleem op. Volgens mij was er in het verleden zelfs een poging geweest om Alfa in te lijven.

    Login om te reageren
    • right zegt

      13 oktober 2019 om 19:29

      @alper: Alfa Romeo inlijven is een verstandige keuze zijn: SEAT afstoten, identiteit loos. Skoda verkopen voor cash op de bank. Ook Porsche op eigen benen laten staat ipv op die van Audi: de Macan, Cayenne en Panamera staan op Audi platform.Lamborghini houden, Ducati verkopen.

      Login om te reageren
    • stationcar zegt

      13 oktober 2019 om 19:36

      @alper:
      En je blijft zitten met een hele zwik identiteitsloze merken, dus voor welk probleem is dat ook alweer de oplossing?

      Login om te reageren
  11. birdnerd84 zegt

    13 oktober 2019 om 20:55

    Goh verrassing. Dat ze uberhaupt diverse merken hebben slaat ook nergens op want vrijwel alles wordt door VW bepaald. Zelfs het design. Hoekje in de grille? Na Audi volgt Skoda en Seat. Doorlopende achterlampen bij Porsche? Dan ook bij Seat, Audi en voorzichtig bij VW (T-Cross). Merk of typebenaming in het midden van de auto? Ja joh, gewoon bij alle merken

    Login om te reageren
  12. birdnerd84 zegt

    13 oktober 2019 om 21:04

    Volkswagen is trouwens al naar beneden gegaan. Mooie materialen was een USP van VW maar de laatste modellen zijn allang ingehaald door o.a. Mazda. Ik zou echt niet weten wat een VW als pluspunt heeft tegenover een Skoda

    Login om te reageren
    • HZW zegt

      13 oktober 2019 om 22:37

      @birdnerd84: Of een Audi tegenover een Volkswagen.
      Er zit ook steeds meer goedkoop plastic in Audi interieurs, ondanks dat je er steeds meer voor gaat betalen.

      Login om te reageren
  13. HZW zegt

    13 oktober 2019 om 22:43

    De nieuwe Golf 8 is ook weer een compleet inspiratieloos model, dan vind ik de ID-3 nog meer een moderne Golf dan de nieuwe Mk8.
    De nieuwe A3 zal ook wel weer een inspiratieloos model worden, in de lijn van een A1, Q2, enzovoort.

    Login om te reageren
  14. Gulli zegt

    14 oktober 2019 om 08:34

    Skoda moest het goedkope alternatief op VW worden, zijn ze niet (zijn inmiddels zo luxe dat ze bijna net zo duur zijn)
    SEAT moest het sportieve alternatief op VW worden, zijn ze niet (op wat carbonplastic randjes en grote velgen na)
    VW moest een auto voor het volk zijn, zijn ze niet, want veel te duur
    Audi moest de luxe tak van VW zijn, zijn ze een beetje, althans, je betaalt het er wel voor.

    En de echt dikke merken als Bentley (snelle Passat), Lamborghini (extremer vormgegeven Audi) hebben alleen nog van de buitenkant identiteit. Ik denk dat ondanks de diesels, de Audi V8’s en de SUV’s Porsche een van de weinige merken onder de VAG vlag is die nog redelijk zijn eigen koers vaart.

    Oh wacht, ze hebben Caterpillar ook nog!

    Login om te reageren
    • f40racer zegt

      14 oktober 2019 om 10:38

      @Gulli: Skoda luxe? VW duur? Een VW polo is een prima auto voor het volk en kan iedere Jan modaal kopen. Bij Seat heb je nog een punt.

      Login om te reageren
  15. mashell zegt

    14 oktober 2019 om 11:01

    Op zich is het eenheidsworstprobleem er vooral in de klasse van de Tiguan, dat lijkt allemaal heel erg op elkaar. Maar dat verkoopt allemaal als een tierelier, de klant maakt het dus niet uit. Het probleem bestaat eigenlijk niet echt.

    Login om te reageren
  16. dare2think zegt

    14 oktober 2019 om 13:17

    Misschien kan Autoblog een keer een tabel publiceren met daarin in vier kolommen de merken VW, Seat, Skoda en Audi en gelijke modellen op gelijke rijen. Zal heel verhelderend werken.

    Login om te reageren
  17. seicilindri zegt

    15 oktober 2019 om 07:17

    Ik stel voor heel VAG op te doeken. Wie weet wordt het dan eindelijk wat minder saai op de weg.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North