• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Bijtelling EV gaat tóch naar 7 procent

Auteur: sir_smokalot, gepost 18 november 2011 om 10:35 – 43 Reacties

Bad Karma


Vorige week werd bekend dat er een kamermeerderheid was gevonden die akkoord ging met een 0%-bijtellingstarief voor auto’s die maximaal 50 gram co2/km uitstoten. Is de emissie 51 gram of hoger, dan geldt minimaal 7% bijtelling. Om het makkelijk en overzichtelijk te houden gaan we het nu wéér anders doen. Snapt u het nog? Vast niet, daarom orde op zaken na de jump.

De nieuwste plannen houden in dat alleen Zero Emission Vehicles (ZEV’s -> Nissan Leaf, Peugeot iOn) tot 2014 0% bijtelling betalen. Krijgt je auto hulp van een verbrandingsmotor, dan betaal je, vanaf 2014, minimaal 7%. Dit tarief is vastgesteld voor een uitstoot van 1-50 gr/km (de Opel Ampera met 49 gr/km valt hier binnen). In 2012 en 2013 echter geldt voor deze laatste categorie een nihiltarief, gedurende 5 jaar. Schaf je dus op 1-1-2012 een Ampera aan, dan rij je hem tot 1-1-2017 met 0% bijtelling, daarna met 7% bijtelling (maar dan is je leaseperiode ook al wel afgelopen lijkt me).

Het 14%-tarief geldt voor diesels van 51-95 gr/km (alle kleine diesels met max 95 gram uitstoot vallen in deze categorie), en voor auto’s met benzinemotor van 51-110 gr/km (zoals de Fisker Karma, maar ook de Prius en menig klein driecilinder benzineauto’tje)

Per 1 juli 2012 worden de bovengrenzen van 95 (diesel) en 110 (benzine) gr/km naar beneden bijgesteld, vanaf 2012 wordt dit respectievelijk 91 en 102 gr/km. Vanaf 2015 gaat het verder omlaag naar 82 gr/km voor beide brandstofsoorten. Alles wat 82-110 gr/km uitstoot krijgt dan 20% bijtelling.

Qua tijdslijn kan je het volgende aanhouden:

Tot 1 januari 2014 betaal je 0% bijtelling voor auto’s met een uitstoot van <51 gr/km.
Tussen 1-1-2014 en 1-1-2016 betaal je 0% bijtelling voor een ZEV, 7% bijtelling voor een auto met een uitstoot van 1 t/m 50 gr/km, en 14% bijtelling voor het steeds kleiner wordende gebied hier boven.

Volgens ons klopt het zo redelijk, maar mocht je fouten spotten, schiet er dan vooral gaten in. Vooral in de periode 2012-2013 weten we nog niet 100% zeker wat er gaat gebeuren. Het leek ons in ieder geval een mooi moment om de zaken even op een rij te zetten, aangezien de plannen sinds gisteren redelijk definitief lijken. Eventuele fouten zullen worden aangepast in dit artikel.

Het wachten is nu alleen nog op het invoeren van een 3,5% tarief, en daarnaast een 9,73% tarief voor mensen die part time werken en pappa-dagen hebben. Of een 11,536% tarief voor lesbische vrouwen met een spraakgebrek die op maandag in de semi-publieke sector werken. Of het kan natuurlijk zijn dat nu dit redelijk duidelijk lijkt, de testmethoden volgende maand omgegooid gaan worden en we weer van voren af aan kunnen beginnen. U snapt het, wij worden een beetje moe van alle onduidelijkheid en politieke wispelturigheid. Bij deze een oproep aan Den Haag: gaarne orde op zaken!

Ook interessant!

  • Polestar 2 Single Motor rijtest video
    Bijtelling voor 2022 gaat omhoog!
  • Omslagpunt bijtelling van een EV in 2023
  • yountimmerregeling
    Gaat de youngtimerregeling nu dan echt op de schop?
  • 'Niet registratie, maar koopdatum zou bijtelling moeten bepalen'
    'Niet registratie, maar koopdatum zou bijtelling moeten bepalen'

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

0%-bijtelling, 14%-bijtelling, 7%-bijtelling, Elektrisch, Hybride

Vorig bericht: « VW eT! is EV-studiemodel semi-autonome postwagen
Volgend bericht: Dubbelparkeerders gaan ook dubbel betalen »

Lees Interacties

Reacties

  1. upstream zegt

    18 november 2011 om 10:41

    Net uit nieuwsgierigheid als belg eens gaan opzoeken wat de standaard BPM is.. klopt 45%??? Dus op een wagen van 30k komt er in NL nog eens 45% bovenop??? Euh, waarom komen jullie niet in opstand?

    Login om te reageren
    • Vanquish zegt

      18 november 2011 om 11:03

      @upstream: Dan ben ik nieuwsgierig waarom jullie niet in opstand komen tegen die belachelijk slechte wegen :P. Vanaf het moment dat je de grens over rijdt wordt het bijna een uitdaging om alle kuilen en brokstukken te ontwijken.

      Login om te reageren
      • Hubert zegt

        18 november 2011 om 11:05

        @Vanquish:
        In opstand tegen wie?
        Of hebben ze al een regering?

        Login om te reageren
        • sdk16420 zegt

          18 november 2011 om 11:44

          @Hubert: +1

          Login om te reageren
        • blackie zegt

          18 november 2011 om 11:48

          @Hubert: +1

          Login om te reageren
        • Vanquish zegt

          18 november 2011 om 17:31

          @Hubert: +1 :D

          Login om te reageren
        • euro95 zegt

          18 november 2011 om 19:17

          @Hubert: Gozer, Naise
          http://www.youtube.com/watch?v=b-XhyLqC344
          Ik heb 3 keer dubbel gelegen om die opmerking! ;)

          Login om te reageren
    • fransefinesse zegt

      18 november 2011 om 13:29

      @upstream: nou niet zo een twee drie 45%. Men gaat uit van een basis heffing van 19% daarna een correctie bedrag voor het soort brandstof dat u rijdt. En vervolgens komt er nog een CO2 heffing bij. Zo kunt u dus onder die 45% uitkomen maar ook ver boven.

      Login om te reageren
    • Joerek zegt

      18 november 2011 om 15:14

      @upstream: Wel 45% op de netto prijs, dus gerekend over de catalogusprijs exclusief btw. Praktisch is 20-25% van de consumentenprijs BPM. Voor autos onder een co2 grens (meeste hybrides en zeer zuinige autos) is dat dan ineens 0%.

      Login om te reageren
  2. Hubert zegt

    18 november 2011 om 10:42

    Omdat de rest hier in Nederland wel goed gerelegd is.

    Login om te reageren
    • upstream zegt

      18 november 2011 om 10:56

      @Hubert: lol

      Login om te reageren
    • BJ zegt

      18 november 2011 om 11:08

      @Hubert: Niet overdrijven he?!

      Login om te reageren
  3. Hubert zegt

    18 november 2011 om 10:43

    gerelegd = geregeld

    Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      18 november 2011 om 11:09

      Pats! Boem! :)

      Login om te reageren
  4. wimbers zegt

    18 november 2011 om 10:50

    zolang ik geen nieuwe auto kan kopen heb ik andere dingen om me druk om te maken.
    nou is het wel weer zo dat ik door die hele BPM shit geen nieuwe auto kan betalen (beetje kip en ei verhaal dus)

    ik heb een tijdje in de US gewerkt en daar kochten we gewoon een grand cherokee voor 38K, dat ding kost hier 80K euro. kortom, autorijden moet je niet willen in nederland.

    Login om te reageren
    • jack_abarth zegt

      18 november 2011 om 10:57

      @wimbers:

      Zolang je de auto niet leased hoef je je eigen geen zorgen te maken ;-)

      Login om te reageren
      • jack_abarth zegt

        18 november 2011 om 10:59

        @jack_abarth:

        Wel op blijven letten, heeft niet zozeer met leasing van doen, maar met auto v/d zaak.

        Login om te reageren
        • sir_smokalot zegt

          18 november 2011 om 11:12

          Wat is ’t verschil? Mijn vorige auto van de zaak was ook gewoon een leasebak hoor :)

          Login om te reageren
          • jack_abarth zegt

            18 november 2011 om 11:42

            @sir_smokalot:

            Je kunt op prive een auto leasen, en dan heb je geen bijtelling.

            Login om te reageren
          • Joerek zegt

            18 november 2011 om 15:12

            @sir_smokalot: Niet elke auto van de zaak hoeft een leaseauto te zijn he! De auto kan ook gekocht zijn door het bedrijf. Lease is gewoon een vorm van huren of aanschaffen (lening, financial lease).

            Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      18 november 2011 om 11:11

      Nog een leuke: de Camaro ZL1 cabrio kost iets meer dan 45.000 dollar (!). Werd gisteren bekend. Maar goed, dat verhaal van die prijzen kennen we zo onderhand wel..

      Login om te reageren
  5. faalhaas zegt

    18 november 2011 om 10:51

    Krijg je geld als je auto op co2 rijdt, en zuurstof uitstoot?

    Login om te reageren
    • sdk16420 zegt

      18 november 2011 om 11:46

      @faalhaas: als je met een een boom wilt rijden…

      Login om te reageren
  6. consumptieverplicht zegt

    18 november 2011 om 10:56

    En dan afvragen waarom de autoverkopen in Nederland dalen! De regels veranderen voldurend, waarom zou iemand het nu riskeren om een nieuwe auto aan te schaffen?

    Login om te reageren
    • jolig zegt

      18 november 2011 om 10:59

      @consumptieverplicht: Inderdaad. Ze moeten maar eens een wet maken dat zulke grappen minstens 5 jaar van tevoren besloten moet worden. Ze verzieken gewoon de hele automarkt met dat elke maand de regels veranderen.

      Login om te reageren
    • Hubert zegt

      18 november 2011 om 11:00

      @consumptieverplicht:
      Heb het zojuist gedaan en optimaal gebruik gemaakt van de regels zoals ze nu zijn : Diesel zonder BPM en de komende 2 jaar geen wegenbelasting.
      Dus om nu te zeggen dat je risico loopt….

      Login om te reageren
    • Hubert zegt

      18 november 2011 om 11:01

      @consumptieverplicht:
      En trouwens, in NL zijn de dalingen nog lang niet zo groot als in de rest van de EU.
      Dus daar kan het niet aan liggen…

      Login om te reageren
      • consumptieverplicht zegt

        18 november 2011 om 14:50

        @Hubert: In Duitsland is de verkoop anders nog gestegen. Dat is een aanzienlijk deel van ‘de rest’ van Europe. De veranderingen van regels is niet de hoofdreden van de daling, maar draagt allesbehalve bij.
        Daarnaast is alleen verkoopcijfers niet zaligmakend. De grote lijn van ons auto(belasting)beleid heeft geleid tot een stijging van de verkoop van kleine auto’s en daling van verkoop van grote auto’s. Helaas maakt de auto industrie alleen weinig winst of kleine auto’s. Deze beleidsveranderingen hebben toch vrij ernstige gevolgen.

        Login om te reageren
    • BJ zegt

      18 november 2011 om 11:11

      @consumptieverplicht: Heus niet dat daar een daling van de autoverkopen door veroorzaakt wordt. Heb je de krant de afgelopen 2 jaar gelezen? Niet bepaald ideaal economisch klimaat voor grote uitgaven.

      Login om te reageren
    • sdk16420 zegt

      18 november 2011 om 11:48

      @consumptieverplicht: in het onderwijs doen ze zoiets om de 2 jaar.

      Login om te reageren
  7. BJ zegt

    18 november 2011 om 11:07

    Het zal allemaal wel; als je als schraper hier een avond op stuk wil slaan om het uit te zoeken moet je dat natuurlijk zeker doen, want het levert absoluut geld op. Maar ik wil toch de leukste auto voor het lease budget dat ik heb en dat zijn toch altijd 25% bijtellingsauto’s, dus ik stop die tijd wel in uitzoeken wat de beste combi is van looks, euro/pk verhouding en weggligging… :-)

    Login om te reageren
  8. trs80 zegt

    18 november 2011 om 11:31

    Is er nu ook al iets bekend over de MRB-vrijstelling voor oldtimers? Ik las ergens dat de PVV dit terug wilde draaien in ruil voor steun aan bovengenoemd belastinplan.

    Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      18 november 2011 om 12:48

      Oldtimers worden nu v.a. 30 jaar belastingvrij. Dit was 25 jr.

      Login om te reageren
  9. 964rs zegt

    18 november 2011 om 11:39

    Dus de kamermeerderheid is het er mee eens dat we nóg meer moeten betalen? Fijn! Dadelijk koop je een auto voor 20k en moet je uiteindelijk 40k betalen. Volksverhuizing naar duitsland!!!!

    Login om te reageren
  10. sebasjuhh zegt

    18 november 2011 om 11:47

    heel nederland gaat naar de tering, dat was inmiddels al even duidelijk.. Even sparen en dan richting de USA of iets dergelijks denk ik!

    Login om te reageren
    • jack_abarth zegt

      18 november 2011 om 11:50

      @sebasjuhh:

      Ja want daar zit je goed op het moment….

      Login om te reageren
      • autogek123 zegt

        18 november 2011 om 11:57

        @jack_abarth: Australie is een stuk beter voor goed verdienende. ;)

        Login om te reageren
        • jack_abarth zegt

          18 november 2011 om 12:40

          @autogek123:

          Alleen in de Australië moet jij vooraf al werk zien te regelen. Wordt je ontslagen moet je binnen 3 maanden alsnog op rotten.
          Tenzij je je eigen kan voorzien met aardig wat geld, dan natuurlijk niet.

          Login om te reageren
  11. masterstig zegt

    18 november 2011 om 13:27

    Was wel logisch, dat de bijtelling toch weer gaat stijgen, want het zou toch nooit kunnen, 0% bijtelling. Als heel veel mensen in NL dan elektrisch gaan rijden, loopt de regering veel inkomsten mis, en die zijn toch wel nodig om NL draaiend te houden. Ook al zouden ze 0% bijtelling altijd zo houden, dan zouden andere belastingen weer stijgen. Het geld moet ergens vandaan komen.

    Login om te reageren
    • BJ zegt

      18 november 2011 om 13:32

      @masterstig: Precies. Tijden veranderen en dus de regels ook. Iedereen die altijd klaagt over onbetrouwbare overheid; draai het eens om en ga er gewoon vanuit dat een nieuwe regering = nieuwe ronde. Geniet van het voordeel zolang je het hebt, maar reken er op dat het tijdelijk is. Het is makkelijker om daar zelf rekening mee te houden en op te anticiperen, dan te klagen over veranderende omstandigheden.

      Login om te reageren
      • masterstig zegt

        18 november 2011 om 14:18

        @BJ: Het nieuwe denken ;)

        Login om te reageren
  12. hotseflots zegt

    18 november 2011 om 17:19

    Handig enzo. 7% over een veel duurdere auto is nog steeds heel veel. Dus waarom niet een goedkopere benzineslurpert nemen? Scheelt in de bijtelling en in de leasekosten.
    Wordt rijden dus toch nog leuk.

    Login om te reageren
  13. mattraket zegt

    19 november 2011 om 13:24

    Klein foutje (volgens mij): ‘…die maximaal 50 gram uitstoten’ moet zijn ‘…die maximaal 49 gram uitstoten’. Een auto met 50 gram uitstoot valt volgens mij namelijk niet onder de 0% bijtelling.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North