• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Gaat de youngtimerregeling nu dan echt op de schop?

Auteur: nicolasr, gepost 17 juni 2021 om 15:00 – 91 Reacties

youngtimerregeling

Het ziet er voor de bezitters van zo’n auto niet heel rooskleurig uit. Want gaat de youngtimerregeling nu dan echt op de schop?

Over de youngtimerregeling is de laatste tijd al veel gezegd en geschreven. Steeds meer partijen willen namelijk af van de fiscale voordelen die het rijden in een minimaal 15 jaar oude auto biedt.

Volgens Youngtimer Magazine is er nu een speciale alliantie opgestaan die klaar is met het voordelig kunnen rijden van youngtimers. En die alliantie bestaat niet uit de minste partijen, het betreft de ANWB, BOVAG en RAI Vereniging, maar ook uit leasekoepel VNA en milieuorganisatie Natuur & Milieu.

Hoe zit het ook alweer met de youngtimerregeling?

Het heeft vooral te maken met bijtelling. Als je een auto van de zaak ook privé wil rijden, wordt er 22% van de nieuwwaarde bij je inkomen opgeteld en daar betaal je belasting over. Met uitzondering van elektrische auto’s onder de 50.000 euro.

Bij youngtimers is dat anders. Als je zo’n auto van 15 tot 25 jaar oud zakelijk rijdt, wordt er 35% van de huidige marktwaarde als bijtelling gerekend. En dat kan nogal schelen. Een BMW 750i uit 1998 koop je tegenwoordig al voor 11.950 euro terwijl ze nieuw over de twee ton in guldens gingen.

Dus dankzij deze regeling heb je de kans om in een grotere, snellere en dikkere auto te rijden, zonder helemaal leeg te lopen op de bijtelling. Klinkt als een sprookje, toch?

Maar waarom moet die regeling dan op de schop?

Steeds meer partijen willen af van de youngtimerregeling, omdat deze rijden in auto’s bevordert die niet de schoonsten zijn. Een lekkere V12 uit 1998 verbruikt een stuk meer dan een Polo 1.2 Bluemotion natuurlijk. Daarbij zijn de auto’s ook vaak onveiliger dan de nieuwste exemplaren.

Verder kwamen deze partijen een tijdje terug met hun “autobelastingplan 2022-2030“. Heel kort door de bocht komt het erop neer dat er middels autobelastingen gestreefd moet worden naar een volledig uitstootvrije vloot op de Nederlandse wegen. Dus moet de youngtimerregeling om twee redenenen van tafel. 1, ze stoten uit en 2, om kosten te besparen.

Wat gaat er nu gebeuren?

Dat is nog niet helemaal duidelijk. Youngtimer Magazine heeft de betrokken partijen om commentaar gevraagd, maar kregen nul op het rekest. Maar het feit dat machtige partijen zich zo expliciet tegen de regeling uit hebben gesproken, voorspelt niet veel goeds voor de bezitter van een youngtimer.

Geniet er dus maar van zolang als het duurt.

Ook interessant!

  • Polestar 2 Single Motor rijtest video
    Bijtelling voor 2022 gaat omhoog!
  • BMW X5 op waterstof gaat nu echt rijden
    BMW X5 op waterstof gaat nu echt rijden
  • Aankoopadvies: Youngtimer in 2022
  • Nismo
    Nismo (Nissan Motorsport) gaat op de schop

Nieuwste artikelen

  • Nieuw automerk uit controversieel land, maar het is geen Chinees!
  • Is de dieselauto dood en begraven?
  • Doemscenario: komende jaren meer verkeersdoden
  • Video: Dit ongeluk zie je van een kilometer ver aankomen
FacebookTweetPinLinkedIn

belasting, bijtelling, youngtimer

Vorig bericht: « Nieuwe BMW M4 is nu een driftmonster met 1.050 pk
Volgend bericht: Rijden in een nieuwe Ferrari doe je zo »

Lees Interacties

Reacties

  1. mlbenz zegt

    17 juni 2021 om 15:04

    Wat een paniek zaaien om iets waar nog geen beslissing over genomen is…. Er wordt toch al jaren over gesproken en de kogel is nog steeds niet door de spreekwoordelijke kerk… Maar wel wat je schrijft, genieten van de voordelen!

    Login om te reageren
    • dutchneon zegt

      17 juni 2021 om 17:23

      mlbenz, geen paniek maar gewoon bewustwording!

      Het is eigenlijk te belachelijk voor woorden dat je 15 jaar moet wachten voor reele bijtelling.
      Als ondernemer koop ik een prima auto van een jaar of 8 oud, heeft al 225.000 km op de klok maar ik kan goed sleutelen en houd niet van op de bank zitten….. Ik betaal 6500 euro voor die fijne Volvo S80.
      Het is toch te belachelijk voor woorden dat ik dan 22% van de nieuwwaarde moet gaan bijtellen!!!
      Die nieuwwaarde doet er al 8 jaar niet meer toe… hetzelfde hoor je van de verzekeringsmaatschappij, maar bij diefstal, brand, vernieling of een ongeluk krijg je toch echt maar de dagwaarde.

      De “Alliantie” zou beter eens in de spiegel kunnen kijken… de huidige regel van 15 jaar zorgt er voor dat alleen het oude spul interessant is. Daarom gaat het meerendeel van de ex lease over de grens!

      Login om te reageren
      • b088y zegt

        17 juni 2021 om 18:30

        @dutchneon: niemand zegt dat je 22% moet betalen. Je kan hem ook niet privé rijden. Of privé kopen en zakelijke km’s, onderhoud en brandstof aftrekken. Genoeg mogelijkheden

        Login om te reageren
        • dutchneon zegt

          17 juni 2021 om 19:13

          Ja tuurlijk, km’s declareren aan mezelf dat doe ik al 12 jaar maar het is toch te maf voor woorden eigenlijk.
          Ik ken alle mogelijkheden tot in den treuren ;)

          Login om te reageren
  2. autogeak zegt

    17 juni 2021 om 15:18

    Toch altijd weer grappig hoe mensen beter voor het milieu denken te doen door nieuwe dingen te kopen. Wil je beter zijn voor het milieu consuminder dan. Geen nieuwe EV kopen, doe zo lang mogelijk met de auto die je hebt.

    Login om te reageren
    • Richmond zegt

      17 juni 2021 om 17:13

      Hoe is dat beter? Omdat er dan geen nieuwe auto’s gemaakt hoeven te worden? Of alleen op bestelling?

      Login om te reageren
      • erwh zegt

        17 juni 2021 om 17:53

        @benja01: omdat het produceren en slopen van een auto een aanzienlijk grotere impact heeft op het milieu dan het gebruik ervan gedurende een autoleven.

        Login om te reageren
    • mashell zegt

      17 juni 2021 om 18:05

      @autogeak: ehh nee? Auto’s zijn een doorschuif systeem. Dus als ik een nieuwe EV koop kan iemand anders mijn auto kopen. Diens auto gaat weer naar iemand anders. Etc. Aan het einde van de keten wordt er ergens in Afrika een oude Peugeot 504 vervangen door iets minder vervuilends. Daarmee wordt dus het totale wagenpark wel degelijk ietsjes schoner. Aan zelf onze barrels (liefkozend youngstimers genoemd) oprijden heeft eigenlijk niemand wat aan.

      Login om te reageren
      • stuko zegt

        17 juni 2021 om 20:28

        @mashell: en daarbij wordt een auto eigenlijk 100% gerecycled.. deel voor deel. Dus dat ging ook al niet op :)

        Login om te reageren
        • knapzuur zegt

          21 juni 2021 om 16:00

          100% afhankelijk van wie je het vraagt, want als de sloop het verlijmde meerlaagse kunststof dashboard scheid van het metalen karkas telt het voor hem als recycling, dat de uiteindelijke bestemming van die fijne meerlaagse verlijmde kunststof dashboard delen de verbrandingsoven is is bij zaak.

          Login om te reageren
      • ouwedibbes83 zegt

        20 juni 2021 om 11:35

        @mashell: ik denk dat jullie beide gelijk hebben, maar het nog wat genuanceerd kan worden. Een kwalitatief superieure, goed onderhouden youngtimer van 15 jaar oud afserveren omdat die te vervuilend zou zijn, lijkt me overdreven. Zeker als je dat vervangt door een “wegwerp” auto met downsize blok wat gemaakt is om goed te scoren op een verbruikstest, maar in realiteit te kort komt voor de relatief zware auto en wss niet zo’n lang leven beschoren is als een degelijke auto uit het hogere segment. Aan de andere kant moeten we ook niet stimuleren om oud knakenspul hier rond te laten rijden. Stimuleer vergroening en maak zakelijk rijden in tweedehands auto’s wat eerlijker. Die arbitraire grens van 15 jaar om van 22% bijtelling over de nieuwwaarde naar 35% over de dagwaarde te gaan, creëert dit vacuum waarin 5-14 jaar oude auto’s zakelijk veel minder interessant zijn. Daar zit denk ik het probleem.

        Login om te reageren
  3. petroldrinker zegt

    17 juni 2021 om 15:29

    Waarom de bovag en anwb erbij zitten is een raadsel voor mij, die zouden juist blij moeten zijn met die oude autos, anders had de anwb zowat geen werk meer… ach als het op de schop gaat worden de leuke autos uit die tijd wel weer betaalbaarder als goed is, maar toch ben ik voor stimileren vd youngtimers

    Login om te reageren
    • antoonniels zegt

      17 juni 2021 om 16:09

      Gisteren nog gehoord op BNR dat de ANWB zich o.a. gaat richten op groene stroom leveren voor je auto, maar ook voor je huis. Daarnaast doen ze al woonverzekeringen etc. De auto is daar echt niet meer zo belangrijk als dat het lijkt.

      Login om te reageren
      • HZW zegt

        17 juni 2021 om 17:42

        Toekomstige EV auto’s zullen minder vaak met pech staan, is het vermoeden, er kan niet zo veel aan stuk gaan.
        En steeds meer auto merken bieden mobiliteit service aan bij de koop van een auto, dus dan hoef je ook de ANWB niet meer te bellen.

        Login om te reageren
        • smijsie zegt

          18 juni 2021 om 02:55

          @HZW: veel van die merken zijn ook gewoon weer zakelijke klant bij de ANWB ;)

          Login om te reageren
        • marinepower zegt

          19 juni 2021 om 18:02

          @HZW: meeste Europese merken hebben nu al de wereld aan vage storingen, meestal electronica. Mechanisch blijft het lang gaan. Dus bij een EV blijft er genoeg over om stuk te gaan.

          Login om te reageren
        • 1000bochten zegt

          21 juni 2021 om 13:27

          Dat lijkt wel een beetje het magische woord waarmee elektrische auto’s worden verheerlijkt: er is veel minder onderhoud nodig, er kan minder aan stuk gaan, etc.

          Ik ben recent overgestapt van een benzine-youngtimer met hoge km stand naar een jonge V60 D6 met lage km stand. In het eerste half jaar is stuk gegaan: de aircopomp en een deurslot. Verder moesten voor regulier onderhoud vervangen worden: de remblokken rondom en banden. Tot nu toe zie ik geen verschil, want al deze onderdelen zitten zowel op oude auto’s, nieuwe auto’s, hybrides, elektrische auto’s, diesels en benzine-auto’s.

          Login om te reageren
          • knapzuur zegt

            21 juni 2021 om 16:02

            Maar remblokken en schijven van een EV vervang je meestal enkel vanwege levensduur ipv. slijtage en dat is wel fors langer dan 60k volgens mij heeft onze Tesla nog steeds zijn originele schijven en blokken met 180k, kom ze niet tegen in het onderhouds overzicht.

            Login om te reageren
    • flutterby zegt

      17 juni 2021 om 16:15

      @petroldrinker: misschien dat juist daarom de ANWB en Bovag aangesloten zijn. Met enkel ja knikkers kom je er niet.

      Login om te reageren
  4. tiemegommer zegt

    17 juni 2021 om 15:31

    Nou totdat de regeling nog van kracht is blijf ik gewoon doorkachelen met twee V8’en op de oprit.

    Login om te reageren
  5. detroitv8 zegt

    17 juni 2021 om 15:34

    Yay! De vervangingseconomie is veel beter voor het milieu dan duurzaam (her)gebruik van bestaande goederen. #symboolpolitiek

    Login om te reageren
    • Richmond zegt

      17 juni 2021 om 17:15

      Puur kijkend naar de uitstoot wel, je kunt 20 jaar blijven rijden met dezelfde auto maar deze wordt alleen maar vervuilender met de tijd door slijtage van onderdelen. Dat nieuwe(re) auto’s schoner zijn is een feit. Dus wil je het wagenpark verjongen en verschonen dan is vervangen de enige manier. Anders reden we nog diesels met dikke rookwolken, toch vinden we dat ook niet meer kunnen.

      Login om te reageren
      • detroitv8 zegt

        17 juni 2021 om 23:38

        @benja01: als de leeftijdsgrens vastgezet was, zoals momenteel met oldtimers het geval is, heb je een punt. De 15 jaar-regel schuift echter ook op. Een 15 jaar oude auto van nu is een stuk zuiniger dan een 15 jaar oude auto anno 2011. Lets say, over 8 jaar komen de eerste bruikbare EV’s (Tesla/Nissan Leaf) in de 15 jaar regel. Aantrekkelijk genoeg!

        Login om te reageren
      • Turbo zegt

        18 juni 2021 om 12:38

        Wat een flauwekul de beste auto’s zijn 10 15 jaar oud toen werd er nog naar kwaliteit gekeken en had milieu nog niet de over de top prio al deze nu heeft.
        Tuurlijk het milieu is belangrijk maar het gaat nu te ver.
        De barrels van 10 15 jaar geleden is niks mis mee en daar rijd je zo 300.000km mee mits onderhouden.

        Alle “nieuwe zo goed voor het milieu modelletjes” zij kwalitatief vaak rommel en als je er 100.000 op de teller krijgt zonder grote ingrepen aan de motor mag je blij zijn.
        Wat denk je hoe belastend dat is voor het milieu?

        Beter rijd je een auto van 10 jaar uit een goede stal goed voor milieu en portemonnee

        Login om te reageren
        • knapzuur zegt

          21 juni 2021 om 16:06

          Welke goed voor het milieu modelletjes ken jij met 100k en problemen? Wij hier heel veel spaarmodelletjes rijden met een groot spectrum aan bestuurders (tankpas verschillen zijn schrikbarend) maar motorische problemen komen bijzonder weinig voor, het enige opvallende is PSA automaten met problemen daar leek een paar jaar terug met regelmaat iets mis mee 2015-2019 auto’s voornamelijk.

          Login om te reageren
  6. renoir zegt

    17 juni 2021 om 15:36

    Ik zwengel zo mijn verlengde 7 serie nog maar eens aan…

    Login om te reageren
  7. vpowert zegt

    17 juni 2021 om 15:42

    Geen verrassend advies als 3 van de 5 partijen die dit voorstel doen vooral baat hebben bij verkoop/lease van nieuwe auto’s. De ANWB is ook niet echt meer een partij die de belangen van de automobilist behartigt en tegenwoordig meer een commerciele partij die oa private lease aanbiedt.
    Ik ben het er wel mee eens dat Youngtimers niet best zijn voor het milieu, maar vraag me af hoeveel youngertimers er precies rondrijden en hoeveel daarvan zakelijk worden gereden om de fiscale ‘voordelen’. Vergeet niet dat dit fiscale voordeel alleen zakelijk geldt: een particulier met een youngtimer betaalt gewoon de volle mep. Het afschaffen van deze (bets eerlijke) regeling lijkt dus meer symbolisch dan dat het echt zoden aan de dijk zet.

    Login om te reageren
    • eklasse zegt

      17 juni 2021 om 17:59

      @vpowert: het zou juist mooi zijn als een liefhebber weinig km kan maken in hobbyauto, youngtimer of toekomstig klassieker met voordelig belastingtarief en beperking in bv kilometers per jaar ipv zakelijke rijders die er nu alleen uit financieel oogpunt in rijden.

      Login om te reageren
      • cloverleaf zegt

        17 juni 2021 om 20:07

        @eklasse: een liefhebber kan toch ook ondernemer zijn. Of echtgenoot van een ondernemer, zoals in mijn geval. Ik pak graag ff de 330i van m’n vrouw van de oprit.

        Login om te reageren
    • b088y zegt

      17 juni 2021 om 18:37

      @vpowert: als particulier betaal je niet de volle map.
      Verzekering is aanzienlijk lager dan bij een nieuwe auto.
      Nieuwe auto’s in een vergelijkbare klasse zijn over het algemeen zwaarder, waardoor je Inprincipe minder wegenbelasting betaald.
      Als de fabrieksgarantie verloopt ka je na een goedkopere ‘specialist’ ook gelden er vaak lagere arbeidsuurprijzen voor oudere auto’s

      Login om te reageren
      • degrotemuis zegt

        18 juni 2021 om 08:07

        @b088y Als particulier die graag ook nog een stukje rijdt met die Youngtimer betaal je net zo goed de volle mep. Verzekering is alleen aanzienlijk lager als je minder rijdt, minder dekking accepteert of genoegen neemt met andere beperkingen. Daarnaast nemen de specialistische verzekeringen lang niet altijd de schadevrije jaren van je daily over als je de Youngtimer als 2e auto neemt. Auto’s in een vergelijkbare klasse zijn ook groter geworden. Nieuwe Polo VS oude Golf scheelt weinig qua gewicht en formaat. Er is een paar jaar geleden een uitspraak geweest dat wettelijke garantie niet afhangt van dealer onderhoud, zo lang het conform voorschriften gebeurt. Dus ook met je spiksplinternieuwe auto kan je naar de specialist. Plus specifieke onderdelen kunnen voor een Youngtimer toch echt duurder uitvallen ivm schaarste. Dat naast het extra onderhoud door onderdelen die bij een auto op leeftijd vervangen moeten worden, denk bijvoorbeeld aan verweerde koplampen.

        Waar je niet de volle mep betaalt is in de aanschaf. Al scheelt dat voor bijvoorbeeld een nette Peugeot 205 GTI ook weer niet echt veel…

        Login om te reageren
        • b088y zegt

          18 juni 2021 om 18:08

          @degrotemuis: is dat zo met de verzekering? We hebben een 15 jaar oude Z4, 6-cilinder, cabrio, all-risk verzekerd voor 36 euro per maand. Ik heb niet het idee dat ik voor dat geld een nieuwe Z4 kan verzekeren, maar Mischien wel.

          Login om te reageren
          • ouwedibbes83 zegt

            20 juni 2021 om 11:53

            @b088y: allrisk vast niet, de vervangingswaarde is veel te hoog voor een nieuwe om voor 36 EUR klaar te zijn lijkt mij

            Login om te reageren
  8. kniesoor zegt

    17 juni 2021 om 15:47

    Met hoeveel oto’s wordt er momenteel van de youngtimerregeling gebruik gemaakt ? En is dat überhaupt de moeite waard voor Den Haag om zich druk over te maken ?

    Login om te reageren
    • Variomatic zegt

      17 juni 2021 om 16:59

      @amghans: Het aantal personenauto’s van 15 jaar of ouder is sinds 2008 meer dan verdubbeld. Vooral het aantal jonge (15 tot 25 jaar) youngtimers is toegenomen. Nederland telde op 1 januari 2018 bijna 1,9 miljoen young- en oldtimers. Tien jaar eerder waren dat er nog ongeveer 900 duizend. Dat meldt het CBS in 2019 op basis van de laatste cijfers ..

      Login om te reageren
      • kniesoor zegt

        17 juni 2021 om 17:14

        @variomatic: Dank !

        Kennelijk bestaat het leeuwendeel van die 1,9 miljoen old- en youngtimers uit youngtimers, die voor een groot deel zakelijk worden ingezet.

        In dat geval begrijp ik wel, dat ze de regeling af willen schaffen, zal het nodige geld schelen voor de overheid.

        Login om te reageren
      • hehe zegt

        17 juni 2021 om 17:48

        @variomatic: auto’s worden ook steeds duurder.
        Dit gaat dus ondernemers met een kleine beurs raken, die kunnen niet meer met een oude tweedehands auto uit, maar worden bijna verplicht nieuw te kopen.
        Daarom geloof ik er nog niet zo hard in dat deze regeling wordt afgeschaft.
        Minima aanpakken is nooit populair.

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          17 juni 2021 om 18:11

          @hehe: nu in de tijd van de corona maatregelen ligt het iets genuanceerder maar normaal geldt dat de ondernemer die zich geen nieuwe auto kan veroorloven geen ondernemer zou moeten zijn. Een ondernemer moet gewoon wat “vet op de botten” hebben om het ondernemers risico te kunnen dragen. Ik denk ook dat het leeuwendeel van die 1,9 miljoen “youngstimers” niet bij ondernemers te vinden is maar bij particulieren met een laag inkomen die in sociale huurwoningen wonen. Zij hebben wel een krappe beurs maar niets aan de youngstimer regeling.

          Login om te reageren
          • hehe zegt

            17 juni 2021 om 18:48

            @mashell: Het gaat hier over de youngtimer regeling, particulieren met een oude auto zijn dus niet erg relevant. Behalve dat de waarde van luxe auto’s van 15 jaar oud vast wel wat gaat zakken als deze regeling wordt afgeschaft en dat raakt wel weer de particuliere youngtimer rijder.
            Verder heb je ondernemers in alle soorten en maten. Dat hoeft echt niet altijd een vetpot te zijn (of iemands enige bron van inkomsten). Denk eens aan een dame die parttime wat naaiwerk verricht o.i.d. Hoeft niet altijd zwart toch?

            Login om te reageren
          • eklasse zegt

            17 juni 2021 om 19:45

            @mashell: ik ken ook ondernemers die liever een oude MB ML rijden, geen nieuwe ML kunnen betalen en niks hebben aan een nieuwe Volkswagen UP. Maar die bedoel je vast niet. ;)

            Login om te reageren
          • ouwedibbes83 zegt

            20 juni 2021 om 11:45

            @mashell: vergeet alle ZZP-ers niet, die vallen ook onder de ondernemers. Auto’s van 15 jaar oud kunnen in mijn ogen prima meekomen, als je een nette E39 of de CLS op de headerfoto rijdt, die je toch niet onder voor een nieuwe lease Polo? Ik associeer dat eerder met een autoliefhebber die bewust de keuze heeft gemaakt voor een comfortabele auto op leeftijd, dan dat ik bij een zakelijke Polo-rijder denk, die heeft vet op de botten. Ik maak t verschil in auto’s wat groter, om t te benadrukken.

            Login om te reageren
  9. hippopotamus zegt

    17 juni 2021 om 15:50

    Jammer, over 2 jaar wordt m’n auto 15 jaar oud. Had wel gehoopt dat daardoor de afschrijving voor mij wat minder zou zijn.

    Login om te reageren
    • alcantara zegt

      17 juni 2021 om 16:42

      LOL, een auto van 15 jaar oud is al afgeschreven.

      Login om te reageren
      • SpiderIV zegt

        17 juni 2021 om 17:34

        Hoeft niet. Als je een 14 jaar oude auto koopt dan is die met 1 jaar niet volledig afgeschreven hoor. Blijft overigens iets heel persoonlijks of de uiteindelijke jaarlijkse waardevermindering veel of weinig is.

        Login om te reageren
        • alcantara zegt

          17 juni 2021 om 17:58

          Of die auto nou 14 of 15 jaar oud is maakt voor de waarde nog weinig uit. Dus van afschrijving kun je dan nog nauwelijks spreken, een restwaarde blijft het altijd houden.

          Login om te reageren
      • hippopotamus zegt

        17 juni 2021 om 17:57

        @alcantara: een auto met een waarde van €8000 kan niet meer naar €4000? In mijn occassion-bubbel wordt gewoon nog incl. afschrijving berekend wat een auto kost hoor.

        Login om te reageren
  10. Robert zegt

    17 juni 2021 om 15:55

    Hebben ze Frans Weekers weer ergens opgegraven? Die heeft als toenmalige Staatssecretaris de oldtimer regeling voor particulieren om zeep geholpen, enkel omdat ie op zoek was naar een politiek succesje. En ook toen werden er allerlei drogredenen van stal gehaald om de wetswijziging er doorheen te duwen.

    Kijk, dat de RAI en VNA dit willen, is te begrijpen; die willen tenslotte dat er zo veel mogelijk nieuwe auto’s worden verkocht.

    Het milieu is hier niet mee gediend. Alles wat wordt gesloopt, wordt vervangen. Voortijdige sloop en nieuwbouw = extra belasting en uitstoot, dus een schone auto is dat eerst (tot wel enkele jaren!) aan het compenseren voordat het netto milieueffect daadwerkelijk gaat meetellen. En alles wat wel blijft rijden, wordt geëxporteerd en dus worden die milieueffecten gewoon verplaatst.

    Login om te reageren
    • jelmer zegt

      17 juni 2021 om 23:20

      Het zou mooi zijn om het afschaffen van de youngtimerbijtellingregeling te ruilen tegen een wegenbelastingvrijstelling voor particulieren. Beter voor automobiel erfgoed, beter voor het milieu, beter voor de belastinginkomsten.

      Login om te reageren
  11. LaLancia zegt

    17 juni 2021 om 15:56

    M’n autohart zegt “niet doen, oudere auto’s zijn veel leuker dan nieuwe, die gaan op deze manier verdwijnen”. Maar rationeel gezien ben ik het er wel mee eens. Deze regeling heeft z’n beste tijd gehad.

    Login om te reageren
    • HZW zegt

      17 juni 2021 om 18:00

      Dit wordt weer een stap richting het EV tijdperk, steeds meer regelingen doorvoeren of afschaffen om mensen richting schonere auto’s te duwen.
      Er komt ook gewoon een dag dat brandstof auto’s niets to weinig waard wordt omdat de regels het steeds moeilijker en duurder maken om er mee te blijven rijden.
      Ik zou niet gek op kijken als het verkoop verbod op nieuwe brandstof auto’s ingaat dat de Brandstof prijs ook stapsgewijs verhoogt wordt, tot dat het niet meer leuk is om in een brandstof auto te rijden, omdat de brandstof prijs bv verdrievoudigd is.

      Persoonlijk denk ik dat het slim is om elektrisch te gaan rijden voor dat het verkoop verbod van brandstof auto’s in werking treed, want vanaf dat moment zullen de ICE auto vermoedelijk snel gaan dalen in waarde.

      Login om te reageren
      • shalomleon zegt

        17 juni 2021 om 18:41

        @HZW: zolang er jog mensen zijn die liever 2 euro per liter peut betalen dan een EV uberhaupt kunnen betalen, denk ik dat het allemaal niet zo storm loopt

        Login om te reageren
  12. toniominestrone zegt

    17 juni 2021 om 15:59

    ANWB heeft zijn pijlen gericht op alles met een stekker, of het nu gaat om e-bike of auto, ze hebben hun service pakket er al op aangepast.

    Login om te reageren
  13. crashingduke zegt

    17 juni 2021 om 16:04

    Helaas worden er twee dingen vergeten. Je betaalt bijtelling omdat je loon in natura ontvangt. Om diverse redenen is er voor een percentage van de nieuwprijs gekozen. Maar tegen de tijd dat een auto 15 jaar oud is, is het geen nieuwe meer en dus niet reëel om hem fiscaal wel als een nieuwe aan te slaan. Het tweede puntje, is dat een nieuwe Polo produceren ook vervuiling met zich meebrengt. Als ik nu mijn Daimler Six inruil op een Polo zal ik eerst 100.000 km moeten rijden, om überhaupt een milieu winst te maken. Pre Covid betekende dat voor mij 3 tot 4 jaar, nu 10 tot 12 jaar. Oftewel dat gaat nooit rendabel worden.

    Login om te reageren
  14. isleofman zegt

    17 juni 2021 om 16:09

    Ik vind het een mooie regeling. Ik vind 22 procent bijtellen over een auto van pak ‘m beet tussen de 5 en 15 jaar oud ook echt bizar veel geld.

    Als iemand die wellicht wat minder rijdt een oudere auto accepteert qua veiligheid en verbruik etc, laat hem dan ook een voordeeltje hebben zou ik zeggen.

    Login om te reageren
    • b088y zegt

      17 juni 2021 om 18:42

      @isleofman: aanschafprijs Mischien?

      Login om te reageren
  15. flutterby zegt

    17 juni 2021 om 16:14

    Belangrijkste bij het oplossen van problemen is afvragen hoe groot het probleem nou eigenlijk is. De meeste zakelijke auto’s zijn nieuw omdat werkgever en ondernemer toch fatsoenlijk voor wilt komen en betrouwbare en voorspelbare kosten wil hebben. De youngtimerregeling is met name interessant voor de petrolhead.

    Ps: bijtelling is beperkt tot 40k, niet 50k ;)

    Login om te reageren
    • Pascal zegt

      17 juni 2021 om 17:00

      Ja precies, volgens mij maken er helemaal niet zo gek veel mensen van deze regeling dus waar hebben we ’t over in het grote geheel…… zeker als je meerekent dat een nieuwe auto kopen ook gewoon vervuiling oplevert. Dan is het oprijden van oudere auto’s onder aan de streep vast heus niet zoveel slechter dan ze voortijdig inruilen op iets nieuws.

      Overigens vind ik het absurd dat je voor een auto van bijv. 10 jaar oud nog steeds bijtelling betaalt over de nieuwwaarde, maar dat terzijde.

      Login om te reageren
      • rumour zegt

        17 juni 2021 om 17:59

        Particulier auto 10 of 20 jaar oud? verzekering altijd naar nieuwprijs. Niet de ‘dagwaarde’.

        Login om te reageren
        • Pascal zegt

          17 juni 2021 om 18:19

          Nee precies, totdat je een ongeluk krijgt, dan krijg je ineens wel alleen maar de ‘dagwaarde’.

          Login om te reageren
        • flutterby zegt

          17 juni 2021 om 18:32

          @rumour: Je kan een 20 jaar oude auto niet op nieuwprijs verzekeren, hooguit aankoopprijs (eerste 3 jaar).

          Login om te reageren
      • mashell zegt

        17 juni 2021 om 18:18

        @Pascal: bijtelling hoort te gaan over het aantal gereden privé kilometers, onafhankelijk van welke auto waarin dat gebeurt. Dat krijgen ze administratief niet waterdicht en daarom is er de bijtelling op cataloguswaarde maar dat is een matig compromis. Een vast bedrag bijtelling bij de mogelijkheid van privé gebruik van pakweg €2000 is ook een compromis maar veel eerlijker.

        Login om te reageren
        • Pascal zegt

          17 juni 2021 om 19:33

          Nouja een auto die je prive mag gebruiken wordt natuurlijk gezien als verkapt loon. De hoogte van de bijtelling bepalen ze vervolgens op basis van de cataloguswaarde want ‘hoe duurder de auto, hoe meer waarde je er ook prive van hebt’, daar kan ik wel inkomen. Uit dat oogpunt zou ik het alleen wel heel normaal vinden als de bijtelling voor een auto van pak ‘m beet 10 jaar oud allang niet meer op de nieuwwaarde is. De waarde die je er prive van hebt is dan immers ook allang flink gedaald dus waarom daalt de bijtelling dan niet? Maar wacht, als de auto 15 wordt gaat dat principe ineens wel gelden. Dan klapt de bijtelling ineens keihard omlaag en wordt deze plotseling op basis van de dagwaarde berekend; dan kan ‘t ineens wel. Beetje krom/laat als je mij vraagt.

          Login om te reageren
  16. okdoei zegt

    17 juni 2021 om 16:17

    Als puntje bij paaltje komt alleen maar mooi. Komen er wellicht een hoop goeie “youngtimers” op de markt voor niet al te veel geld.

    Login om te reageren
  17. wessel04 zegt

    17 juni 2021 om 17:10

    Domme symbool politiek “uitstoot vrij” in je eigen voortuin en de rest van de wereld maar bloeden.

    Login om te reageren
    • HZW zegt

      17 juni 2021 om 18:08

      Het is maar hoe je het bekijkt, als in EV Europa de levensverwachting met 10 jaar toeneemt, dan ben ik een groot voorstander van het EV tijdperk, als je schonere lucht inademt hou je het toch langer vol, zeker in stedelijk gebied.

      Login om te reageren
      • wessel04 zegt

        17 juni 2021 om 23:19

        @HZW: ik snap wat je zegt maar toch vind ik het krom en moeilijk te verkroppen naar de rest van de wereld.

        Login om te reageren
  18. SpiderIV zegt

    17 juni 2021 om 17:31

    @nicolasr Jullie schrijven vaker 15 tot en met 25 jaar oud, maar deze fiscale regeling geldt toch ook voor auto’s die ouder zijn dan 25 jaar?

    Login om te reageren
    • crashingduke zegt

      17 juni 2021 om 18:39

      @SpiderIV: Volgens mij wel.

      Login om te reageren
  19. e38ossie zegt

    17 juni 2021 om 17:35

    Ik rij ook een youngtimer (BMW 735i van ‘99) maar niet zakelijk. Gewoon omdat het een prachtige auto is. Veel mooier en tijdlozer dan die plastic meuk van tegenwoordig.

    Login om te reageren
    • Pascal zegt

      17 juni 2021 om 18:21

      En of dat een prachtige auto is! Wat mij betreft waren rond die periode de hoogtijdagen van BMW. Sowieso qua ontwerp, maar ook die iconische interieurs met de oranje verlichte analoge klokken, dat is gewoon het ultieme BMW-gevoel.

      Login om te reageren
  20. E34M5Touring zegt

    17 juni 2021 om 17:36

    Nou dan kunnen ze de caps lock wel uit het toetsenbord halen…. YOUNGTIMER!!

    Login om te reageren
  21. scrmeagle zegt

    17 juni 2021 om 18:00

    Er zijn ruim 1,2 miljoen geregistreerde auto’s ouder dan 15 jaar.

    Login om te reageren
  22. scrmeagle zegt

    17 juni 2021 om 18:01

    Ik rij ze niet op de zaak!! Ik wacht met smart op km heffing.

    Login om te reageren
    • HZW zegt

      17 juni 2021 om 18:11

      Ik ook, dan wordt auto rijden een stuk goedkoper voor de privé rijder.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        17 juni 2021 om 18:19

        @HZW: Eerste wet van Hoekstra: autorijden wordt nooit goedkoper.

        Login om te reageren
      • cloverleaf zegt

        17 juni 2021 om 20:46

        @HZW: dat zal helaas nooit gebeuren

        Login om te reageren
  23. 406_v6 zegt

    17 juni 2021 om 18:08

    Onveiliger?? Nou zit liever in een 750i van 15 jaar oud als in een nieuwe lupo als je ergens op mocht knallen…. 🤨

    Login om te reageren
    • HZW zegt

      17 juni 2021 om 18:25

      Nou dat is nog maar de vraag, een nieuwe Lupo is er niet meer, en is ook totaal niet meer te vergelijken met een modern klein autootje.
      Als jij met je 750i ergens achter op klapt met bovengemiddelde snelheid, heb je waarschijnlijk de kans dat het motorblok op je schoot ligt, kreukel zones van die auto zijn heel anders dan nu.
      Ik heb in mijn vroegere leven een aantal klappers gemaakt met grote auto’s richting de 5mtr lang, maar ik schrok altijd van hoe ze in elkaar kreukelde als een natte krant, een vergelijkbare klapper met de Huidige type Fiat Panda, zag er toch een stuk gezonder uit, en toch een stuk minder gekreukeld, en alle deuren gingen gewoon open en dicht, dat was zeker niet meer het geval bij die vroegere grote bakken, om nog maar te zwijgen over de aanwezigheid van AirBags.
      Maar boven een bepaalde snelheid overleef je een crash toch niet, ongeacht de auto, dan ga je gewoon dood door de snelheid tot stilstand, wat je lichaam überhaupt niet kan opvangen.

      Login om te reageren
    • b088y zegt

      17 juni 2021 om 18:49

      @406_v6: snap je punt! Maar je Lupo als voorbeeld (had er vroeger 1) word als 16 jaar niet meer gemaakt. We worden oud ;-)

      Login om te reageren
    • flutterby zegt

      18 juni 2021 om 09:02

      @406_v6: met een 7 serie uit 2006 zit je denk ik net goed, maar de generatie daarvoor zou ik geen ongeluk mee willen hebben. De E36 uit dezelfde generatie staat bekend als een van de onveiligste auto’s. Veiligheid was destijds nog niet zo relevant en er zijn sinds 2005 enorme stappen gemaakt.

      Login om te reageren
      • ouwedibbes83 zegt

        20 juni 2021 om 12:11

        @flutterby: volgens mij zit er tussen de E36, BMW’s instapmodel ontwikkeld in de 80’s en geïntroduceerd in 1990 wel wat verschil met de E38 7-serie, hun topmodel wat de technologisch geavanceerde S-klasse moest gaan beconcurreren. Standaard traction control, hoofd- en zijairbags, Xenon verlichting en in ‘95 ook DSC. Mss overschat ik de kreukelzone, maar de vergelijking met de E36 is denk ik niet helemaal fair. Die veiligheidsvoorzieningen druppelen meestal van de toppers naar de instappers over tijd, dus een oudere 3er met een 7er vergelijken die daarna kwam, maakt t gat t grootst.

        Login om te reageren
  24. p3r0x zegt

    17 juni 2021 om 18:32

    Nu is een auto van 14 jaar een oude perenkist welke na een jaar ineens een youngtimer is en het dubbele waard is. Als er dan wat stuk is op zo’n veelal grote kar dan is het ‘onacceptabel’. Straks hebben we gewoon weer allemaal om de perenkisten die stuk ‘mogen’ gaan.

    Login om te reageren
  25. peke zegt

    17 juni 2021 om 18:45

    22% bijtelling met uitzondering op elektrische auto’s onder de 50.000.

    Die zijn bijtellingsvrij?
    En 50.000?

    Even het huiswerk doen, want zowel het plafond van 50.000 is verlaagd alsmede het feit dat ook daarvoor bijtelling geld, alleen een ander %.

    Login om te reageren
  26. hehe zegt

    17 juni 2021 om 19:03

    Ik lees hier niets over op de sites van de ANWB en de RAI.
    Het gaat om een door Youngtimer Magazine opgeblazen artikel over één regel tekst in een pamflet van de Mobiliteitsalliantie om rekening rijden te promoten.
    Klassiek geval van je eigen ruiten ingooien door Youngtimer Magazine dus door hier zoveel aandacht voor te vragen.
    Ik ben trouwens ook best bereid om de youngtimer regeling te verruilen voor rekeningrijden onder de juiste voorwaarden.

    Login om te reageren
  27. VeniVidiVici zegt

    17 juni 2021 om 20:34

    Wanneer gaat het bij de bevolking eens duidelijk worden dat dit soort zaken totaal NIKS met klimaat te maken heeft, maar ALLES met nivellering !!

    Login om te reageren
  28. cloverleaf zegt

    17 juni 2021 om 20:54

    Ik ben de eerste die toegeeft dat die regels eigenlijk nergens opslaan. Maar wat je niet wilt van een overheid is dat ze te pas en te onpas regels gaan aanpassen met alle gevolgen van dien. Weten waar je aan toe bent als autobezitter is belangrijk!

    Eerst worden nieuwe auto’s onbetaalbaar gemaakt wat resulteert in een oud wagenpark. In plaats van nieuwere auto’s goedkoper te maken worden straks oude auto’s duurder gemaakt. MKB, door de regering ook wel de “motor van de economie” genoemd is de sigaar.

    Kom nou gewoon eens met een langdurig en duurzaam beleid waar nieuwere auto’s goedkoper worden, een beleid waarin iedereen weet waar hij of zij aan toe is voor de komende 10 jaar. Gebruik de autobezitter niet enkel als melkkoe. De file en uitstoot problemen kun je aanpakken door thuiswerken te promoten. Km heffing an sich niks mis mee maar presenteer eens de exacte uitwerking. Minder aftrekposten is prima, maar verlaag dan ook de belastingen en maak de hele belastingheffing transparanter en makkelijker. Regeren is vooruitzien. In dit land lijkt er enkel helaas korte termijn visie te bestaan!

    Login om te reageren
  29. sabrerator zegt

    17 juni 2021 om 23:13

    Hoe groot zou het probleem werkelijk zijn?
    Persoonlijk ken ik geen ondernemers met een youngtimer.
    Zelf heb ik er twee, maar ik ben particulier.
    Ik rij ze wel allebei voor mijn werk, maar de kilometervergoeding is niet anders dan wanneer ik in een nieuwe zou rijden.

    De reden dat ik geen nieuwe rij of een leasebak van de baas bestel is puur liefhebberij.

    Vorige week in de nieuwe Ford Kuga van een collega gereden. Zou ik ook zo mogen bestellen. Mán, wat was ik blij om weer in mijn heerlijke MG-F te stappen. Net als de S-Type heeft het stuur daar nog een relatie met wat de wielen doen. En besluit ie niet ineens dat de andere kant opsturen een goed idee is omdat je vlak bij de strepen komt.

    Login om te reageren
  30. MarcoM zegt

    18 juni 2021 om 00:45

    Regeltjes regeltjes en nog eens regeltjes, daar zijn we goed in.

    Login om te reageren
  31. Marco zegt

    18 juni 2021 om 10:14

    Ik hoop dat de regeling nog even in takt blijft maar zie wel aankomen dat tzt m’n CLS500 uit 2005 naar privé over moet. Bij dit soort auto’s op leeftijd wil je geen bijtelling op basis van nieuwwaarde hebben.
    Ik denk dat ik m niet echt hoog taxeer bij verkoop naar privé ;-) Dit aangezien de marktwaarde vast zeer negatief beïnvloed wordt door de herziene bijtelling regels.

    Login om te reageren
  32. 3246cm252kw zegt

    18 juni 2021 om 17:33

    Het zieke is dat zeker de ANWB de wagenbezitters moet bijstaan en niet tegen werken… wordt het tijd dat we eens met ze allen opzeggen en voor iets anders kiezen? 🤔

    Login om te reageren
  33. noahm zegt

    15 november 2021 om 14:21

    Kom toevallig op dit topic en kan mijn mening niet laten liggen ;-)

    De young timer regeling is juist heel erg eerlijk; je betaald voor de echte waarde ipv de nieuwwaarde.

    Ik begrijp dat de verkopers van nieuwe auto’s er niet bij gebaat zijn, maar ik kan mij juist voorstellen dat we deze regeling kunnen uitbreiden. Dus bijvoorbeeld een young timer regeling voor elektrische auto’s vanaf 5 jaar oud (ipv 15 jaar). Daarmee houden we de elektrische auto’s in NL ipv over de grens. Mocht je de young timer regeling al willen uitfaseren kan ik mij voorstellen dat je deze vastklikt waardoor brandstof auto’s met bouwjaar 2010 en later niet meer in de youngtimer regeling kunnen komen, heeft niemand echt schade. Daarbij kan je nog voorstellen dat de youngtimerregeling sluit voor dieselvoortuigen.

    Er zijn in autoland veel regelingen die veel oneerlijker zijn dan de youngtimers:
    – Verlaagd btw tarief voor oa fietsmakerers, schoenmakers en kappers – maar niet voor auto garaes: Laat alles en iedereen gewoon 21% btw betalen en betaal daar klimaatveranderingsmaatregelen mee.
    – BPM vrijstelling: laat alle campers & brandstofbusjes juist BPM betalen – zowel gewicht als uitstoot zijn groot.
    – Grijskentekenregeling: Laat iedereen GEWOON gelijk wegenbelasting betalen; En als de belasting dan opeens te hoog is, verlaag hem voor iedereen!
    – Wegenbelasting voor vrachtwagens: op dezelfde wijze belasten als personenwagens, gaan die ook een keer over op elektra (waarom minder voor een vrachtwagen dan een SUV)

    maar daar hoor je de autoverkopende lobyisten niet over ;-)

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North