Bijtelling per kilometer: is dat eerlijker?

Auteur: , 63 Reacties

Als het aan de Bovag ligt wel.

Tesla

Opnieuw ligt het onderwerp rekeningrijden op tafel. Dit keer is het autobrancheorganisatie Bovag die het onderwerp aansnijdt. Het gaat alleen nu op een andere manier. De vereniging denkt dat bijtelling rekenen over het aantal kilometers eerlijker en beter voor het milieu is. Ze komen met een systeem waarbij de zakelijke rijder zal worden belast met het fenomeen kilometerheffing.

Via het huidige systeem betaalt men bijtelling als er meer dan 500 kilometer met de zakelijke auto privé wordt gereden. Dit gaat aan de hand van een bijtellingscategorie. Hier staat vervolgens een maandelijks bedrag tegenover. Volgens de Bovag is dit niet eerlijk. Wie een duurdere lease-auto rijdt betaalt meer in vergelijking met iemand die een goedkopere auto van de zaak heeft.

De autobrancheorganisatie oppert een alternatief systeem. Door bijtelling per kilometer te rekenen worden mensen die veel privékilometers rijden meer belast en mensen die de zakelijke auto vaker laten staan minder. Dit is aantrekkelijk voor de leaserijder die de zakelijke auto nog niet privé gebruikt. In plaats van de volle mep aan bijtelling door middel van een maandelijks bedrag, worden privé-ritten enkel per kilometer belast.

Die andere groep leaserijders, die de zakelijke auto massaal privé gebruiken, zullen een stapje terug moeten doen. Deze groep zal dan ook minder blij zijn met het plan van de Bovag. De autobrancheorganisatie wil in samenwerking met werkgevers het systeem gaan testen.

Foto via @leroy1991 op Autojunk



63 reacties

Niet zo veel zin in, ik weet niet wat ik per maand kwijt ben aan de auto en hoef nergens naar om te kijken. Het administreren van ritten of ‘erop gaan letten’ hoeveel ik rij is me die 325 netto per maand wel waard. Plus voor dat geld rij ik geen nieuwe auto + onderhoud + tankpas. Dus lekker laten zo!
@loewie1984: niet is nu bedoel ik
@loewie1984: Precies dit
@loewie1984: inderdaad! Bijtelling op basis van dagwaarde is een eerlijker systeem in de waardering van de ‘betaling in natura’.
@loewie1984: Je vergeet dat je baas nu een leasebudget aan de leaserakkers kwijt is…. laat dat 700 euro per maand zijn, en je bijtelling ook nog 300, dan heb je dus al 1000 per maand waar je prive ook een prima auto van kunt rijden!
@dutchneon: Huh? Da’s wel een heel raar rekensommetje. Wat de werkgever aan de leasemaatschappij betaalt staat volledig los van de bijtelling door de belastingdienst. Sterker nog, als de werkgever de leasekosten (gedeeltelijke) aan de rijder doorbelast, kun je dat als leaserijder weer van de belasting aftrekken.
@potver7: Ik zeg toch niet dat de bijtelling daar wat mee te maken heeft??? mijn baas geeft me 1000 euro voor een leaseauto, maar die 1000 kan ik ook krijgen voor een eigen auto, helaas dan wel gewoon loonbelasting er vanaf, maar dan heb ik nogsteeds kleine 700 over. Vervolgens heb ik geen bijtelling die anders bijvoorbeeld 300netto per maand zou zijn, dus achter de streep heb ik 1000 euro netto per maand om mijn eigen auto van te rijden, dat is 12000 euro per jaar ;)
Nee dank je, zou voor mij niet gunstiger zijn.
Leuk bedacht, maar dat wordt enkel een administratieve nachtmerrie waar volop mee gesjoemeld gaat worden.

Straks ben je afhankelijk van handmatige of digitale rittenregistraties. Dan moet je weer gaan bewijzen dat die rit toch echt zakelijk was, ook al was het op woensdagavond.

Klinkt wel als een mooi recept om zakelijk een hele dure auto te leasen en op papier weinig privékilometers te maken. Scheelt weer een rits belastingen voor de mensen die het prima kunnen hebben. Jan de arbeider krijgt dat soort dingen toch niet voor elkaar. Voor zij die bekend zijn met lubach: VVD: eigen schuld, dikke bmw
“duurdere lease-auto rijdt betaalt meer in vergelijking met iemand die een goedkopere auto van de zaak heeft” dit klinkt in mijn ogen niet heel oneerlijk; dikkere wagen, meer betalen. Aan de andere kant, we betalen hier sowieso al teveel voor onze auto’s..
@ck92: Eens. Met een luieren en duurdere wagen voeg je in mijn ogen ‘meer’ natura loon aan je inkomen toe, wat leid tot een hogere belasting. Klinkt logisch.
@rrvliet: luxere*…
@ck92: De oneerlijkheid moet je denk ik vooral zoeken in het feit dat de bijtelling geen relatie heeft met het aantal afgelegde privékilometers.
Overigens zou het mij niet verbazen als het totaal aan doorbelaste bijtelling voor leaserijders met dit nieuwe systeem hoger moet zijn dan in de bestaande situatie, simpelweg omdat het administratief zwaarder is en dus ook duurder voor de belastingdienst.
Ik vraag me hierbij af welke leaserijders hun auto niet prive gebruiken. Dat zal toch minder dan 10% zijn lijkt me. Zet dus weinig zoden aan de dijk. Daarnaast, zoals hierboven al wordt genoemd betalen we ons al helemaal scheel aan het gebruik van een auto hetzij prive of zakelijk. Laat ze daar eerst maar eens wat aan doen. Want eerlijkheid. Want Europa. Want we duwen het de burger toch wel door de strot.
@str8six: Ik denk dat je dat nog tegenvalt, je zit hier tenslotte op autoblog
Rij met mijn huidige leasediesel wel privé vanwege de lage kosten met 14% bijtelling. Maar de volgende gaat gewoon weer uit de bijtelling, ik ga geen €150+ per maand betalen terwijl we thuis ook nog een Grande Punto en een Z3 Coupe hebben staan voor de eventuele privé kilometers.
@madmarky: nee als je meerdere auto’s hebt is het idd raar als je bijtelling betaald. Heb dat in ’t verleden ook gedaan maar dat is weggegooid geld. Echter vermoed ik dat de meeste mensen met leasebak een combi/mpv/crossover hebben voor het vervoer van de familie en daarnaast een klein karretje voor moeder de vrouw. Voor mensen met alléén een leaseauto en geen privé auto is het helemaal een no-brainer. Zeker als je, zoals 90% van NL, geen f*ck om auto’s geeft.
@str8six: Ik denk dat het nog heel wat mensen zijn, die alleen zakelijk rijden. Waaronder ik trouwens, m’n lease Panda is prima maar voor privé kilometers heb ik de Passat veel prettiger auto.
@toeter11: goed bekeken (y)
@str8six: Toen ik nog ‘moest’ reed ik mijn lease auto enkel zakelijk…. nu fijn een privé auto. Lekker oud maar dik en luxe. Mijn vrouw heeft een Talisman in de Lease, rijdt ook verschrikkelijk veel zakelijk maar privé maar zo’n kleine 7000km. Zou een stuk eerlijker zijn als ze niet de volle mep zou hoeven betalen. Als we met het gezinnetje op pad gaan pakken we sowieso altijd mijn Range Rover
Ons collectieve geheugen is wel extreem beperkt, zeg.
Vroeger hadden we al bijtellingstarieven die op basis van gereden prive kilometer werden bepaald. Het was niet per exact gereden kilometer, maar gestaffeld.
Ook hoefde je geen bijtelling te betalen over accessoires die milieuvriendelijk waren (cruise control, bijvoorbeeld).

Dat systeem hebben we afgeschaft, omdat het veel te ingewikkeld en fraudegevoelig was. Ook dit systeem heeft weinig kans van slagen, omdat de handhaving meer gaat kosten dan het oplevert.
Lijkt me voor een hoop ellende zorgen!
Het systeem bestaat al, maar dan andersom: Prive auto voor de zaak gebruiken.
Je houdt een kilometerstand bij en dient de rekening in bij de baas.

Met dit systeem gaat de overheid er lekker tussen zitten om je te controleren en belasting te heffen. Zowel de baas als de werknemer worden hier nioet vrolijk van; veel administratie veel gegevens bij de overheid.
Lijkt me in de praktijk moeilijk uitvoerbaar, maar ik kan me opzich wel in het idee vinden. Ik ken genoeg leaseridders die overal de auto voor pakken omdat ze er toch niet extra voor hoeven te betalen. Maar aan de andere kant: als ik zelf behoorde tot de trouwe orde der leaseridders, zou ik niks voelen voor dit plan.
@berlinetta: ik hang er wat tussenin. Als ik zie dat m’n huidige bijtelling laag is; bruto 4200 euro per jaar, dat tegenover mijn privé km’s; 6000. Dan denk ik persoonlijk dat zoiets wel minder overtrokken kan. Puur vanwege m’n gebruik. Ondank dat ik de auto van m’n vrouw nauwelijks rijd.

Ik gebruik de Volvo on Call app; daarin kun je in 2 minuten je zakelijk en privé markeren. Ideaal incl verbruik en tijdsduur.
Ik dacht voorheen zelfs meer privé km’s te rijden; data informeert gewoon duidelijker als gevoel. Ik snap de ANWB wel…
Lekker laten zoals het is, het feit dat sommige duurdere autos bijtellen heeft gewoon te maken dat ze een betere baan hebben, we gaan toch niet communistisch worden dat ze dat als oneerlijk zien, als de andere dat willen moesten ze maar beter hun best doen in het leven. Nu weet je teminste waar je altijd aan toe bent kwa bijtelling
Bovag.. komen er ooit wèl goede, uitvoerbare ideeën uit voort?

Of is dit weer zo’n pitch die in zwaar afgeslankte vorm ooit van pas gaat komen als ‘standpunt’?

Ach: Het beschikbaar hebben van een auto (van de zaak) kan gewoon simpel worden gezien als een vorm van loon in natura. Wat je er vervolgens mee doet (veel, weinig of niet rijden), boeit toch niet écht? (tenzij je een stikjaloersbuurmannetje bent).

Was getekend: iemand zonder lease-bak.
@postzegel: volgens mij was kwamen de nieuwe, bijtellingspercentages uit de koker vd BOVAG en RAI. Ik dacht dat Wiebes die 1-op-1 had overgenomen.
@postzegel: Mijn ouweheer betaalt €500 pm om een auto te rijden voor 10 minuten woon/werk op een dag. Voor privé wordt de auto slechts incidenteel gebruikt voor een rit naar de Veluwe of de bouwmarkt. Voor hem zal dit dus een gunstige regeling zijn als ik het goed begrijp, toch?
@2wheeler: dan kan jou ouweheer ook privé een auto gaan rijden. Véél goedkoper. Of fietsen, al dan niet elektrisch.
@lekbak: klopt! Maar dan moet hij privé de auto uit de zaak kopen, dat is dan weer een bak geld. En scheelt het echt zo veel als mrb, benzine, onderhoud, verzekering etc. Voor eigen rekening vallen? Gegeven het feit dat hij niet van auto wilt wisselen (w212). Een hoop rekenwerk en we komen er maar niet uit haha! Agh, betalen zal je, tenzij je een paar klasses kleiner gaat en dat zint hem niet. Als je er 80 uur per week voor werkt snap ik dat ook wel.
@postzegel: excuus, moest niet als reactie op jou zijn.
Ja hartstikke leuk allemaal maar kunnen we nou eens ophouden met dat bijtellingsverhaal? Breng het wat mij betreft terug naar 17% of 18% en hou er een tijdje over op. En wie gaat alles controleren bij de fiscus? Of beter gezegd betalen? Gaan we straks de hoofdprijs per km betalen? En vanaf hoeveel km ben je duurder uit vergeleken met de normale bijtelling? Ik denk dat dit iemand veel geld gaat kosten. Of de bestuurder of de belastingdienst.. Ik denk het eerste.
Het kan zoveel eerlijker: Vast (laag tarief over de nieuwwaarde. Dan Brandstof uit de lease halen en privé betalen. Dan declareer je de echte km bij de zaak met registratie. Niemand die nog een loeidure brandstofslurper wil want duur privé. En het stimuleert zuiniger rijden want brandstof krijg je terug over de declaratie Kilometers.
@w0o0dy: dat is een administratief nogal zwaar proces. Bovendien wat verandert het er allemaal als ook prive kilometers te de declareren zijn?
@mashell: nee, geen privé km declareren natuurlijk.
@w0o0dy: mwa, is niet helemaal waar, zelfs al zou ik de benzine van mn leaser zelf moeten betalen, zou ik nog een V8 nemen (er van uitgaan dat ik dit kan uitzoeken) je moet ook plezier hebben in het rijden, en dat is niet zogoedkoop mogelijk rijden vaak…
@w0o0dy: Dat is weer funest voor de ‘leuke’ auto’s. Hebben we straks weer een wagenpark vol eco-bolide’s.
Dat hele bijtellingsverhaal moet weg en is absolute onzin en geldklopperij.
Mensen die een auto van de zaak krijgen die bijvoorbeeld in loondienst zijn krijgen hem niet zomaar en moeten daar doorgaans hard voor werken in deze 24/7 tijd. We betalen al belasting over belasting en daar ook belasting over. Hoe zinloos en belastend is het bijvoorbeeld om ivm het vermijden van de bijtelling er een tweede auto op na te houden ( vaak een oudere ) om de weekendboodschappen te doen en voor het ritje naar oma. Laat de mensen die werken voor de B.V Nederland en hiervoor km’s moeten maken met rust op dit vlak.
Ik heb overigens geen oplossing voor het gat wat dan in de staatskas ontstaat maar dat gat onstaat waarschijnlijk toch wel.
Verder is het zo dat los van de bijtelling elke km meer die gereden wordt de Nederlandse Staat meer geld oplevert. Ik zeg: Wegenbelasting weg, bijtelling weg en zet het op de brandstof. Wie veel rijdt en/of verbruikt brengt veel in het laatje , wie zuinig rijdt of weinig dus minder , wie electrisch rijdt en de accu vult met zn zonnepanelen , niets.
Lijkt me een mooie stimulance.
Iedereen kan dan lekker zelf kiezen en wordt ook zodanig belast. Tevens gaat daar een mooie stimulance van uit voor rijden met minder emissies
@gokartmozart: en de hele grensstreek van Nederland hoeft er dus niet aan bij te dragen?
Ik ben sws van mening dat betalen per kilometer niet eerlijk is, tenzij je zorgt dat er overal alternatieven zijn. Probeer bijvoorbeeld maar eens met het ov van Maastricht naar een klein dorp noord-Groningen te reizen, dan ben je wel even onderweg. Het tijdsverschil met de auto is dan echt enorm. Iemand die deze reis dagelijks moet doen zou veel meer betalen dan iemand die tussen amsterdam en Amstelveen pendelt en daar de fileproblematiek vergroot terwijl er voldoende alternatieven zijn.

Dan hebben we het nog niet eens gehad over voorzieningen in woonplaatsen, in Friesland kan je bijvoorbeeld ergens wonen waar de dichtstbijzijnde supermarkt zich op 10 kilometer bevind en waar de bus maar 4x per dag komt.
Wil je dit eerlijk maken moet je dus of een verschil in de prijs per kilometer toepassen, of je moet iets anders bedenken.
@yupyup: Iemand die dagelijks van Maastricht naar Groningen moet, moet verhuizen. Dat lijkt me iets handiger.
Belastingen. Altijd voer voor discussie. Wat ik erg problematisch vind is dat “men” het blijkbaar doodnormaal vindt om systeem verandering op verandering te stapelen. De overheid hoort een bestendig fiscaal beleid te voeren. In de afgelopen 15 jaar is het systeem van lease auto bijtelling al enkele malen gewijzigd. En dan heb ik het nog niet eens over de steeds veranderende tarieven. Dus. Overheid. Blik op 2020. Hoe ziet mobiliteit eruit? Richt daar de fiscale behandeling van de leaseauto op in. Zorg voor een goed doordacht systeem dat recht doet aan hoe mensen met mobiliteit omgaan. En negeer lekker dit soort proefballonnetjes.
@berlinetta: Tuurlijk het is een extreem voorbeeld. Maar het gaat om het idee. Degene die die afstand maakt zal waarschijnlijk via de rustige duitse a31 naar het noorden rijden en daarmee minder overlast veroorzaken dan iemand die een kleinere afstand in de randstad doet.

Ondanks dat de randstad het economisch centrum van NL is moet de rest van NL ook aantrekkelijk houden als leefgebied. Doe je dit niet haal je jezelf allemaal niet auto gerelateerde problematiek op de hals. Daarbij ben ik het overigens wel eens met de reactie hierboven; het is van belang dat ze een lijn trekken voor de komende jaren en dat je daar vanuit kan gaan.
@yupyup: Dat laatste vind ik niet zo’n heel sterk argument. Waarom zouden per kilometer betalende leaserijders lastenverlichting moeten krijgen omdat ze in een boerengat wonen waar maar 4x per dag de bus komt en de dichtstbijzijnde supermarkt op 10km afstand ligt? Dat zou toch volstrekt oneerlijk zijn voor de mensen zonder leasewagen, die die extra kilometers ook gewoon uit hun eigen zak moeten betalen of alsnog die bus moeten pakken?
@Edge: Je punt over oneerlijkheid tegenover prive rijders ben ik het helemaal mee eens. Toch ben ik blij dat er mensen zijn die ervoor kiezen om in zo’n ‘gat’ te gaan wonen. Met 17 miljoen mensen in het kleine stukje NL dat we hebben is al krap, ik moet er niet aan denken dat al die mensen de randstad in gejaagd worden. Daarnaast zou je kunnen argumenteren dat iemand die die 10 kilometer op vrijwel lege wegen naar de supermarkt rijdt minder overlast veroorzaakt dan iemand die in de randstad in alle drukte 10 km rijdt, waar er ook voldoende alternatieven worden aangeboden.
@yupyup: Daarom ben ik ook van mening dat als men de bijtelling zou willen afschaffen voor iets dat op het aantal gereden kilometers gebaseerd is, men dat ook voor privéauto’s zou moeten doen. Dan heb je in ieder geval de eerlijkheid dat alle privékilometers voor zowel de leaseklant als de particuliere autobezitter naar gebruik worden betaald en krijg je geen gedoe met “Ja maar mijn buurman betaalt voor zijn privé auto [X] euro wegenbelasting per maand, ongeacht het aantal kilometers!”
Jeetje wat een faal zeg. Bijtelling is omdat de auto als verkapt inkomen word gezien. Logisch ook dat dan een duurdere auto netto meer kost. En meer bijtelling extra kilometers zal dus stimuleren om meer te rijden met een eigen auto. Die met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid ouder is en dus minder schoon. Ik zie echt geen enkel voordeel. Je moet dan zelfs ook nog een kilometeradministratie bijhouden dus zelfs dat voordeel is er niet.
@lekbak: Hey. Je maakt een niet eens heel rare opmerking: waarom beprijzen we de leaseauto naar waarde van de auto? En niet gewoon ” de mobiliteit ansichten?” gewoon één prijs. 1500 per maand ofzo. Of het nou een berlingo is of een bugatti.

Of je veel of weinig rijdt. Zorg privé gewoon voor je eigen auto of lig krom. Problem. Solved.
@postzegel: welnee, gewoon belasten met een percentage op de cataloguswaarde. Meer verkapt inkomen door een dure auto van de zaak betekent meer euro’s inleveren. Het percentage staat wat mij betreft dan nog wel ter discussie maar dààr heeft de bovag het niet over.
@lekbak: “Logisch ook dat dan een duurdere auto netto meer kost.”
Dat vind ik nog helemaal niet zo logisch. Het gaat om het prive voordeel dat belast moet worden. Daar heeft de cataloguswaarde geen invloed op.
@mashell: werk jij toevallig bij een persbureau ofzo? Dit is wel heel erg selectief quoten. Logisch dat je het niet snapt als je maar de helft leest.

Waarom het logisch is staat gewoon in de zin daarvoor. Inkomen word nog altijd belast met een belastingpercentage en niet met een vast bedrag.
Wat een onzin weer. Ja, een lease auto kost je als gebruiker de bijtelling en nee, daar kun je zelf niet zo’n auto van rijden. Prima geregeld dus.
Alleen, elk jaar wat nieuws verzinnen, dat slaat toch gewoon nergens op. Verzin een systeem en blijf daarbij. Krijg hoofdpijn van deze ellende elke keer weer.
Dat zou tijd worden! Ga eens een beetje mee met de tijd. Als ik dan 5000km rij dan betaal ik ook 5000km. Ik heb geen zin om 475 netto te betalen. Vervolgens koop ik een 3e auto (G label) om toch prive te kunnen rijden. Is dat dan wat we willen?
Het hele gedoe van auto van de zaak is geneuzel en oorspronkelijk ontstaan voor de vertegenwoordiger die in de Kadett of Keverduizenden kilometer moest afleggen voor het broodnodige klantenbezoek.
Daarna kwam men op het idee inkomens progressief te gaan belasten, als je beter was dan de rest en daardoor meer geld kon verdienen, nam de overheid het grootste gedeelte van de koek van je af.,
Toen werd het fenomeen auto van de zaak geschonken om de belasting op het loon te omzeilen en werd de auto van de zaak als het ware loon in natura.
Uiteraard kon ook dat niet door de beugel dus werd er -wederom- een progressieve belasting in elkaar getimmerd om hen, die het hoof’ boven het maaiveld van de arbeidsmarkt wilden steken daarvoor bestraft werden. Uiteraard en geheel in de traditie des Nederlandsch.
Jarenlang is er geëmmerd en ontweken, ik kan me de bestelwagen (grijs kenteken) constructie nog levendig herinneren alsmede de inventiviteit van de Mercedes dealer om je een factuur voor een kale Benz te sturen en een maand later eentje voor de accessoires.
Maar alles moet onze overheid willens en wetens kapot maken, kijk naar Dhr Asscher zijn “belastingplannen” om nog meer te nivelleren en de prestatiedrang bij de mensen weg te nemen om een samenleving naar Venozolaans voorbeeld te stichten waarbij de apathie alom zal heersen.

Kortom, het is niet onredelijk om tol te heffen voor de auto van de zaak, mar zoals altijd heeft onze overheid een onlesbare dorst naar MEER, MEER en nog eens MEER en zien we met de ridicule regels van nu dat de overheid verregaand het spel beïnvloed van wat er verkocht wordt aan voertuigen.
Als voorbeeld de Mitsubishi PHEV, een auto die op totaal onrealistische waardes is beoordeeld en onterecht het predicaat groen heeft gekregen om zo in een gunstige fiscale bijtellingsklasse te vallen.
Nederland, ooit ging het ergens over hier………
@desjonnies: Ik sluit me helemaal aan bij jouw fraaie betoog.
@desjonnies: ik ben nou niet bepaald de meest linkse persoon hier. Maar ik ben het totaal niet eens met je boodschap.

Ik vind het niet meer dan logisch dat mensen die meer verdienen een wat hoger belastingpercentage hebben, die bredere schouders mogen best wat meer dragen. Ook vind ik het logisch dat een auto van de zaak belast word omdat er echt misbruik van gemaakt word anders. En hier is niks progessiefs aan, het percentage is voor iedereen gelijk.

Ik vind het idee in Nederland helemaal niet zo gek. De uitvoering daarentegen wel. Ze zijn compleet doorgeslagen waardoor het goed presteren en dus goed verdienen compleet ontmoedigd word. Vooral de inkomensgrens voor het hoogste tarief ligt veel en veel te laag. En de tarieven zijn te hoog. 35% voor alles tot zeg 80k is zat. 40% voor alles daarboven is ook genoeg. Dan dragen ze iets meer bij maar zonder te overdrijven.

En als je dan toch bezig bent ook gelijk al die onzinnige toeslagen en subsidies schrappen. Òòk voor de niet werkenden.
@lekbak: Je kan het er mee eens zijn of niet, maar het feit blijft dat Nederland een (gesloten) progressief belastingstelsel heeft.
dus de mensen die de auto het hardste nodig hebben (veel kilometers) moeten het hardst gestraft worden…
Vind het geen slecht voorstel. Is zo een stuk eerlijker op die manier. Er zijn ook nog zat vertegenwoordigers (accountmanagers tegenwoordig, of sales representatives, een nog walgelijker term), die vrolijk 60K per jaar zakelijk maken. Prive kilometertje of 10K. En die betalen dan hetzelfde als iemand die luttele zakelijke kilomers doet, en veel prive rijdt. Is natuurlijk ook erg krom.
Kunnen we dan niet meteen ook het particulier autobezit erbij betrekken en ook dat naar gebruik belasten? Nu is het zo dat iedereen vaste bedragen betaalt voor privégebruik, de particulier via wegenbelasting en de leaserijder via bijtelling. Als je slechts één van de twee groepen naar gebruik gaat belasten, creëer je een ongelijkheid. Gezien de eerlijkheid van zo’n systeem hier de insteek is, lijkt mij dat ook onwenselijk.

Maar goed, in de praktijk lijkt het mij lastig om zo’n systeem ook goed uit te voeren. Je zit natuurlijk met de fraudegevoeligheid van het systeem. Hoe ga je ervoor zorgen dat men privéritjes niet te makkelijk als zakelijk declareert? Vooral bij de mensen die hun zakelijke kilometers in de nabijheid van hun woongebied maken is dat natuurlijk een dingetje. Je kunt opteren voor een systeem dat werkt met een blackbox, maar zit er iemand op te wachten dat men altijd en overal kan zien waar je bent, hoe hard je hebt gereden en weet ik veel wat nog meer. Dat is ook niet wenselijk.
De reactie hangt natuurlijk helemaal af van het perspectief waaruit je kijkt. Ik heb van mijn eigen bedrijf een auto onder mijn kont met een cataloguswaarde van 75k. Dikke diesel, dus 25% bijtelling. Uitgaande van 52% belasting kost deze auto mij aan bijtelling 75000*0,25*0,52/12=812,50 netto euro’s in de maand als ik er privé in ga rijden. Ammenooitniet dus, netjes een GPS-rittenregistratie er in en alleen maar zakelijk verkeer. Als ze(die van de blauwe enveloppenbrigade) mij morgen zeggen dat ik voor 60-100 ct/km (of 19ct, dat zou pas eerlijk zijn ;-)) extra km’s boven de gratis 500 bij kan “kopen”, dan zou ik dat meteen doen. Ik hoef niet onbeperkt, maar 100-200 extra in de maand, dan hoef ik nooit meer te passen en te meten en kan ik ook eens bij iemand langs zonder eerst de auto thuis te zetten. Daar wil ik best voor betalen. In dit rekenvoorbeeld dan 60-200 euro in de maand, ben ik helemaal happy.
En dan kan je cappen op 20-25% bijtelling voor onbeperkt, prijs per km afhankelijk van de catalogusprijs en de uitstoot: Extra vieze km’s zijn duurder dan schone km’s.
Ik vraag me altijd af wat de agenda van de BOVAG is. Maar met deze regels wordt het natuurlijk beter voor de autohandel….. oftewel regels bedenken voor BOVAG leden belang. Heerlijk.
@inbedrijf:
Het verhaal van drf76 daar ben ik het geheel mee eens.
De mensen die in bedrijfswagen rijden. Bij de aanschaf waarde komt zoal de BTW en BPM bij voor de bijtelling. Er zijn voertuigen die dan € 80.000,00 kosten inclusief BTW en BPM. Dat is bruto € 20.000,00 euro bijtelling. Al zou ik 1 euro per kilometer moeten betalen zou ik niet erg vinden, maar € 0,19 is eerlijker.
Een goede rittenregistratie de kosten daarvan is te verwaarlozen.
Als we nog een aantal jaren verder zijn, dan worden we misschien wel op alle wegen gecontroleerd doormiddel van camera’s. De fraudegevoeligheid is dan ook veel minder lijkt mij.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).