• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Bijtelling 2017: dit moet je weten!

Auteur: Author, gepost 11 december 2016 om 22:52 – 68 Reacties

Model X Combo


Het einde van het jaar nadert met rasse schreden en traditiegetrouw betekent dat een bijtellingsklimaat dat op de schop gaat. We praten je bij.

Te beginnen met het goede nieuws. De afgelopen jaren is het nogal onrustig geweest in bijtellingsland, daar elk jaar weer nieuwe regelingen, percentages en andere gewichtige zaken werden doorgevoerd. Aan die wispelturigheid komt per 2017 een einde want tot en met 2020 liggen de percentages vast. De categorieën komen er als volgt uit te zien:

Bijtelling 2017

Zoals je ziet komt er per 1 januari een einde aan de vier bijtellingscategorieën. Vanaf dan is het óf 4% voor volledig elektrische auto’s zonder CO2-uitstoot, óf 22% voor alle andere type aandrijflijnen. Een stuk overzichtelijker en (niet onbelangrijk): de kans dat we meer leuk leasespul op de weg gaan tegenkomen wordt natuurlijk een stuk groter.

Voor de fabrikanten die vol hebben ingezet op hybrides is het minder goed nieuws. Zakelijke rijders met enig rekenkundig inzicht gaan immers geen PHEV’s en dergelijke meer rijden want dat is niet goed voor de portemonnee. Misschien wel voor het milieu, maar da’s een ander verhaal.

Fans van Tesla’s moeten trouwens even de rekenmachine erbij pakken. Het percentage van 4 procent voor volledig elektrische auto’s geldt vanaf 2019 namelijk tot een cataloguswaarde van 50.000 euro. Een beetje Tesla kost ruim het dubbele van dat bedrag, dus over de helft van de cataloguswaarde van je Model S van een ton (bij wijze van spreken) mag je nog steeds 22 procent aftikken. Dientengevolge worden duurdere EV’s financieel gezien aanzienlijk minder interessant om zakelijk te rijden.

BPM

Bij de aanschaf van een auto of motor betaal je belasting in de vorm van BPM. Deze bestaat uit een starttarief en een component die wordt berekend aan de hand van de CO2-uitstoot van de auto. Uitstootvrije auto’s zijn dan ook van deze belasting vrijgesteld.

Het goede nieuws: voor sommige auto’s gaat de BPM de komende jaren omlaag. Dat geldt echter niet voor uitstootvrije auto’s, want die blijven gewoon vrijgesteld van BPM. Verder zullen veel auto’s een hogere dealerprijs krijgen, dat rekenden we je eerder al voor. Voor het overige komt het erop neer dat het starttarief omhoog gaat, maar dat de tarieven per schijf worden gewijzigd. Dat geeft het volgende plaatje:

20162017
Vaste voet€ 175€ 353
Tariefschijven:
Schijf 01-79 gram€ 61-76 gram€ 2
Schijf 180-106 gram€ 6977-102 gram€ 66
Schijf 2107-155 gram€ 123103-150 gram€ 145
Schijf 3156-174 gram€ 238151-168 gram€ 238
Schijf 4>174 gram€ 476Vanaf 168 gram€ 475

Verder geldt voor diesels een toeslag. Die blijft in 2017 nog steeds overeind. In 2016 betaalde je vanaf 67 gram CO2 per kilometer per extra gram een toeslag van 86,43 euro. In 2017 is deze grens verlegd naar 65 gram er kilometer en de toeslag naar 86,69 gram CO2 per kilometer.

Dan nog even de hybrides en de PHEV’s. Deze typen aandrijflijnen worden per 1 januari 2017 praktisch irrelevant, maar toch moeten we nog even terugkomen op de BPM voor (stekker)hybrides. Deze is voortaan losgekoppeld van de BPM voor auto’s met een conventionele aandrijflijn. De tabel komt er als volgt uit te zien:

2017
Vaste voet€ 0
Gram CO2/km
Schijf 11-30€ 20
Schijf 231-50€ 90
Schijf 3>50€ 300

MRB

Door naar alweer het laatste puntje met betrekking tot autobelastingen: de motorrijtuigenbelasting. Op dit vlak verandert niet bijster veel. EV’s blijven vrijgesteld van MRB. PHEV’s gaan naar het halftarief en hybrides met een uitstoot boven de 50 gram CO2 per kilometer gaan naar het voltarief.

Foto: Tesla Model X-combo door @rolf, via Autojunk

Ook interessant!

  • Polestar 2 Single Motor rijtest video
    Bijtelling voor 2022 gaat omhoog!
  • 'Niet registratie, maar koopdatum zou bijtelling moeten bepalen'
    'Niet registratie, maar koopdatum zou bijtelling moeten bepalen'
  • Tesla slechte verliezer
    BOVAG: bijtelling verhogen slaat nergens op!
  • Audi RS3 Sedan
    2022 heeft nodige impact op automobilist: alle wijzigingen

Nieuwste artikelen

  • Koop deze puike Aston Martin voordat het te laat is
  • Superschattig Kevertje heeft een geweldenaar onder de kap
  • Kijk, deze moderne auto heeft geen verblindende koplampen
  • Meest ongepaste auto voor vleugje F1 krijgt een vleugje F1
FacebookTweetPinLinkedIn

22%-bijtelling, 4%-bijtelling, belasting, bijtelling, bpm, Elektrisch, Hybride, lease, plug-in, wegenbelasting

Vorig bericht: « Lijstje! 11 ronduit smerige spots
Volgend bericht: Williams wijst bod van Mercedes op Bottas af »

Lees Interacties

Reacties

  1. stfu zegt

    11 december 2016 om 22:58

    Gelukkig zijn er steeds meer EV’s betaalbaar in 2019, dus maakt voor de Model 3 en concurrenten niet zo gek veel uit. Ik ben wel blij met dit eerlijk systeem. Eindelijk weer wat variatie op de weg en valt of staat het succes van een auto niet op de bijtelling van dat jaar. Toch zou hybriden en plug-in hybriden wel iets meer gestimuleerd mogen worden (zolang bewezen wordt dat je ze laadt!). Al ben ik wel tegen dikke SUV’s met een kleine accu, want die motoren zijn zonder elektriciteit nog steeds hartstikke onzuinig. Een Golf GTE valt daar nog enigszins in mee.

    Login om te reageren
    • robert110 zegt

      12 december 2016 om 08:06

      @stfu: Eerlijk wordt het pas als iedereen het zelfde percentage betaalt.

      Login om te reageren
      • freezzr zegt

        12 december 2016 om 09:00

        @robert110: eerlijk is het pas als bijtelling berekend wordt over de dagwaarde van de auto. Ik snap niet dat hier niemand een punt van maakt.

        Login om te reageren
        • wimbers zegt

          12 december 2016 om 17:40

          @freezzr: inderdaad.
          eerlijk wordt het pas als de bijtelling elk jaar zakt met de dagwaarde van je auto, of beter nog, per maand.

          Het wordt volgens mij gewoon tijd dat dit Europees wordt vastgesteld zonder mogelijkheid voor landen om dit lokaal te verhogen. Milieu houdt zich niet echt aan landsgrenzen.Dus 1 brandstoftarief voor heel europa, geen tolwegen, gelijke bezitskosten, gelijke leaseregelingen.

          Login om te reageren
          • freezzr zegt

            12 december 2016 om 18:38

            @wimbers: ik had een leasewagen die zat aan het eind van zijn contract. Kostte nieuw 55k, al die jaren voor 55k in de bijtelling. Het laatste jaar wilde ik hem overnemen, dagwaarde: 12.000€ maar alle jaren wel gewoon voor 55k bijgeteld. Dat is toch scheef?

            Als iedere leasert nou eens jaar niet privé gaat rijden. Helpen we dit systeem in 1x om zeep.

            Login om te reageren
    • lekbak zegt

      12 december 2016 om 08:39

      @stfu: je kunt niet controleren of ze ook daadwerkelijk laden tenzij je ernstig de privacy gaat schenden. Daarom is dit wel zo eerlijk. En een goede stimulans om betaalbare ev’s op de markt te brengen en dat is momenteel misschien wel het belangrijkste. De tesla S is veel te duur om effect te hebben. Dat was een leuke markt opener…

      Login om te reageren
    • timt zegt

      12 december 2016 om 08:44

      @stfu: ik vind de aanname dat een EV 0 gram CO2 uitstoot per km nou niet echt eerlijk. De gemiddelde kWh die we in NL opwekken is verantwoordelijk voor 90 tot 100 gram CO2. Daarmee is het geen moeilijke rekensom wat een Tesla uitstoot.

      Login om te reageren
      • kobus1967 zegt

        12 december 2016 om 09:00

        @timt: tellen we gelijk de CO2 uitstoot van de raffinaderij erbij op voor de brandstofauto’s en de CO2 uitstoot van de tankauto die de brandstof naar de pomp brengt.

        Login om te reageren
        • timt zegt

          12 december 2016 om 17:31

          @kobus1967: ja dat snap ik ook allemaal wel. En als het aan mij ligt rijden we morgen allemaal in een fatsoenlijke elektrische auto. Probleem is alleen nu dat een Tesla alleen zakelijk tegen een normale prijs te rijden is. Heb je die mogelijkheid niet maar wel de drang als modale particulier EV te rijden eindig je met een auto als een Nissan Leaf waarmee je met veel geluk 70km range hebt. En dan kom je trouwens wel op wat meer dan 20gr CO2 per km uit.

          Login om te reageren
      • fanboy zegt

        12 december 2016 om 10:18

        @timt: Nou, dan doet een Tesla Model S dus max 20 gram CO2/km. Hartstikke netjes voor zo’n gigantische limo. Dat halen de andere grote luxe wagens met geen mogelijkheid.

        Daarnaast is een 20 gram CO2/km al iets wat brandstofwagens al halen als je ze vol tankt. Daarmee bedoel hetzelfde als hierboven, productie (eigenlijk raffinage) en transport van olie doet al meer.

        Login om te reageren
  2. e1000bmw zegt

    11 december 2016 om 22:59

    De youngtimer blijft nog wel ff zakelijk in trek zo te zien…

    Login om te reageren
  3. str8six zegt

    11 december 2016 om 23:00

    Dit is wat je moet weten: je betaalt altijd teveel.

    Login om te reageren
    • fmgarcia zegt

      12 december 2016 om 03:08

      @str8six: 2e klas OV jaarkaart is meer dan 4k!!!! Veel plezier met opstaan voor bejaarden en gekanker van puberende kinderen met een turkse pizza in hun handen. Naar je werk gaan is al kut, dus een klein beetje comfort is wenselijk. Als je na 10 uur thuis komt mag je hopen dat je nog genaaid wordt!

      Login om te reageren
      • JanJansen zegt

        12 december 2016 om 03:24

        @fmgarcia: dus je betaalt altijd te veel zoals hij al zei.

        Login om te reageren
        • fmgarcia zegt

          12 december 2016 om 03:42

          @janjansen: Alles heeft zn prijs ja. Helaas leven we in een land dat echt vreselijk is voor autofielen zoals jij en ik. Je zal als janjansenmodaal moeten inleveren om iets leuks te rijden , dat is al jaren zo. Gelukkig wordt het iets eerlijker nu. Je hebt de keuze door met een relatief lage bijtelling en redelijk comfort bijvoorbeeld een aygo te rijden, maar Pussy zal je er niet mee krijgen. Je zal een m5 toch niet kunnen betalen tenzij je echt geld over hebt. Auto is emotie maar werk jezelf niet financieel in de nesten. Koop een alfa 159!

          Login om te reageren
          • lekbak zegt

            12 december 2016 om 08:41

            @fmgarcia: inleveren voor iets leuks, dat is toch normaal? Volledig logisch dat we niet allemaal als God in Frankrijk kunnen leven.

            Login om te reageren
            • fmgarcia zegt

              12 december 2016 om 10:52

              @lekbak: In Frankrijk zijn de auto’s bijna even duur hoor;). God in the U.S of A wil je niet, maar daar heb je wel een dikke v8 voor de prijs van een Golf gte!

              Login om te reageren
          • str8six zegt

            12 december 2016 om 13:52

            @fmgarcia: zielig als je een auto nodig hebt om “pussy” te krijgen. Dan moet je wel een enorm slap karakter hebben en daarnaast op de verkeerde vrouwen vallen.

            Login om te reageren
  4. robert110 zegt

    11 december 2016 om 23:01

    Eigenlijk is het grote prijsverschil tussen elektro, benzine en diesel zowel in de bijtelling als in de belasting echt volslagen idioot. Dat er een klein prijs verschil is kan ik nog enigszins begrijpen (al ben ik het er niet mee eens) maar zoals het nu is, en zoals het straks gaat worden slaat echt helemaal nergens op.

    Login om te reageren
  5. tvr1974 zegt

    11 december 2016 om 23:02

    Das makkelijk. Nissan leaf of Renault Zoë van de baas en privé weer iets als een RS, m, AMG of iets anders wat heerlijk vervuilt rijden.. compenseert de km’s van de electro mobiel ?

    Login om te reageren
  6. nopetrolnofun zegt

    11 december 2016 om 23:04

    Heerlijk dit! Ook mooi dat de Tesla rijders gepakt worden, de voordelen moeten een keer ophouden. Wat is een Tesla toch goed voor het milieu ( dus niet) Mensen kunnen weer smaakgericht een auto kiezen ipv zo goedkoop mogelijk.

    Login om te reageren
    • JanJansen zegt

      12 december 2016 om 03:23

      @nopetrolnofun: ben anders nog geen Tesla bij de sloop tegen gekomen. De accu’s kan je bij Tesla zelf inruilen om ze te laten verwerken. Geen olie verversen en dergelijke. De elektromotor is vrijwel onderhoudsvrij. Minder remblokken vervangen door regeneratief afremmen. Zonnecellen op je dak om hem op te laden, dus geen kolencentrale als bron.
      De nadelen die altijd genoemd worden zijn er bijna niet meer.

      Login om te reageren
      • mb10 zegt

        12 december 2016 om 08:45

        @janjansen: moet je ook weer even zonnecellen aanschaffen dat is ook een best behoorlijke investering, die je ook nog flink wat jaren kost om eruit te halen.

        Login om te reageren
      • lekbak zegt

        12 december 2016 om 09:28

        @janjansen: ik zeg het wel eens vaker, en ook nu weer. Zonnepanelen op het dak is uiteraard leuk en nuttig. Maar elke kw energie die gebruikt wordt door een auto, gaat niet naar de buurman die geen zonnepanelen heeft.

        Met andere woorden, totdat alle stroom echt groen is, is de stroom voor in je ev net zo van kleur als alle andere stroom (een gemiddelde van alle groene en alle grijze stroom samen). Tenzij je volledig van het netwerk af gaat natuurlijk.

        Login om te reageren
  7. rdamnn zegt

    11 december 2016 om 23:04

    De regering is bezig met het schrijven van een autobiografisch boek: “Hoe naai ik mijn volk stukje bij beetje”

    Login om te reageren
  8. nathanael zegt

    11 december 2016 om 23:05

    Die 50000€ grens had vanaf het begin al ingevoerd moeten worden…!

    Login om te reageren
    • martinus zegt

      12 december 2016 om 01:02

      @nathanael: Waarom? Typisch een gevalletje van jaloezie-belasting.

      Login om te reageren
      • smultie zegt

        12 december 2016 om 10:56

        @martinus: Omdat het werkelijk waar van de zotte is dat Jan-met-de-pet mag meebetalen aan de dikke Tesla van Roderick-Jan-Willem die vervolgens ook nog eens allerlei belastingvoordelen kan opsnoepen. Dat is geen jaloezie, het is gewoon te krom voor woorden!

        Login om te reageren
        • melkkoe zegt

          12 december 2016 om 18:22

          @smultie: Jan met pet betaald helemaal niets mee voor Roderick-jan-willem. Het is algemeen bekend dat er maar een fractie van de autobelastingen op gaat aan het onderhoud van de weg of het milieu. Het overgrote deel wordt gewoon gebruikt om vluchtelingen en bijstands-trekkers te voorzien van onderdak en brood.

          De hippie op de hoek die alles te voet of met de fiets doet, is hierdoor eigenlijk de grootste winnaar die geen absurt hoge belastingen betaald.

          Het wordt eens tijd om de inkomstenbelasting te verhogen waardoor alle auto- en brandstofbelastingen kunnen dalen. Dat is in mijn ogen het eerlijkste systeem waarin iedereen zijn bijdrage levert.
          Alles bij de autobezitters en liefhebbers halen slaat gewoonweg nergens op

          Login om te reageren
    • JanJansen zegt

      12 december 2016 om 03:17

      @nathanael: dit klinkt wat jaloers. Wil je zo graag een Tesla? Een i3 rijdt ook fantastisch hoor.

      Login om te reageren
      • banaan7 zegt

        12 december 2016 om 07:24

        @janjansen: maar is een i3 ook net zo snel? :)

        Login om te reageren
        • JanJansen zegt

          12 december 2016 om 08:12

          @banaan7: in een rechte lijn niet, maar in de bochten zeker weten. (Heb ze beiden een week gereden, de i3 zou ik graag weer op de oprit hebben staan)

          Login om te reageren
    • lekbak zegt

      12 december 2016 om 09:30

      @nathanael: juist niet. Nu heeft tesla de markt open kunnen breken/kunnen creëren. Nu er enige infrastructuur is, is de markt klaar voor goedkopere ev’s.

      Login om te reageren
  9. raoufff zegt

    11 december 2016 om 23:11

    Ik heb schoenmaat 43 en met mijn vaste rechtervoet zal ik toch maar alleen het gaspedaal vloeren op de linkerstrook in mn Prius ghegheghe

    Login om te reageren
  10. xypds157 zegt

    11 december 2016 om 23:16

    Private lease zal steeds groter gaan worden n tevens zullen de nieuwe contracten voorzien zijn van ongelimiteerd kms

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      12 december 2016 om 09:31

      @xypds: private lease is telsell van auto’s. Heeft niks met bijtelling te maken maar is gewoon verkapt lenen. Uiterst onverstandig, ik noem het persoonlijk zelfs gewoon dom.

      Login om te reageren
      • xypds157 zegt

        12 december 2016 om 10:10

        @lekbak: als je leasebudget netto laat uitkeren en private gaat leasen ontloop j dus de bijtelling. Belasting int al genoeg van j op maandbasis. Enkel heeft private lease het nadeel dat j het aantal kms per jaar moet vastleggen. Mocht dit naar onbeperkt gaan zal private lease heel aantrekkelijk worden. Zakelijke kms kan j declareren

        Login om te reageren
        • lekbak zegt

          12 december 2016 om 12:15

          @xypds: en welke werkgever gaat het leasebudget netto uitkeren denk je? Heb je enig idee wat zoiets kost?

          Daarbij is dan zelf kopen (al dan niet jong tweedehands) ook gewoon goedkoper. Private lease is altijd duurder.

          Login om te reageren
          • kareljansen zegt

            12 december 2016 om 20:41

            @lekbak: deze werkgever in elk geval niet!

            Login om te reageren
  11. thebob zegt

    11 december 2016 om 23:30

    Wordt een Prius toch nog exclusief om te kopen

    Login om te reageren
  12. TimoBac zegt

    11 december 2016 om 23:35

    Youngtimers tot 2020 mogelijk? Is een top regeli.. is helemaal kloten! Niemand gebruik van maken, straks gaat dat er ook uit!

    Login om te reageren
  13. pomoek zegt

    12 december 2016 om 01:03

    Dus ik begrijp dat het of elektrisch rijden wordt voor een kleine bijtelling of gewoon 22% aftikken. Ben echt benieuwd of deze maatregel het wagenpark duurzaam maakt. Ik zie het nu niet meteen gebeuren.

    Login om te reageren
    • JanJansen zegt

      12 december 2016 om 03:29

      @pomoek: iedereen aan de youngtimer?

      Login om te reageren
    • kobus1967 zegt

      12 december 2016 om 09:08

      @pomoek: of zzp-er worden want voor een ondernemer met een vof of maatschap is de bijtelling nooit hoger dan de werkelijke kosten. Kun je mooi in je youngtimer Porsche rondkarren, geen nieuwe want dan is afschrijving een te grote post.

      Login om te reageren
      • kareljansen zegt

        12 december 2016 om 20:46

        @kobus1967: toch valt dat ook tegen. Pak bijvoorbeeld een 3 serie van zo’n 2 jaar oud, dan zit je aan kosten inclusief afschrijving ook zomaar op 15-18k per jaar bij 35k km. 25% van 60k nieuwwaarde komt op hetzelfde neer. Netto toch zomaar 700 euro naast het feit dat de kosten ook voor jezelf zijn bij een eigen zaak. Eigenlijk blijft het allemaal ruk…

        Login om te reageren
        • kareljansen zegt

          12 december 2016 om 20:49

          @kareljansen: oh ja, en zou je zo’n porsche van 15 jaar oud voor minder dan 20k kunnen rijden? De afschrijving zal wel mee vallen, maar de rest lijkt mij wel weer wat duurder dan een 5 serie o.i.d.?

          Login om te reageren
  14. sjeppie156 zegt

    12 december 2016 om 01:24

    Vind het nog steeds achterlijk dat je met een ev mrb vrij rijd. Je gebruikt de weg dus betaal er dan ook voor.

    Login om te reageren
    • pomoek zegt

      12 december 2016 om 09:11

      @sjeppie156: stimulering van gewenst gedrag. Doen overheden allemaal.

      Login om te reageren
      • sjeppie156 zegt

        12 december 2016 om 11:17

        @pomoek: dat weet ik betekend niet dat ik het er mee eens ben :D

        Login om te reageren
  15. john4545 zegt

    12 december 2016 om 03:16

    Mooi, kortom: allemaal een dikke V8 NA Corvette en alle turbofabrikanten het land uitgooien. Dan in maart voor ene partij stemmen die BPM gaat afschaffen en wegebelasting kwijtscheldt voor mensen zonder milieuvervuilende kinderen. Die taxverhoging voor een Tesla vind ik ook echt zoooo nederlands. WIl je echt iets aan het milieu doen en koop je zon elektrisch hok, mag je nog voorover bukken. En hoezo Elektrische autos met nul co2 uitstoot? Komt elektriziteit graties en voor niks uit de woonboulevardhemel?

    Login om te reageren
  16. henkp1 zegt

    12 december 2016 om 03:40

    Wel goed dat het bijtellingstarief weer wordt gelijkgetrokken ookal is het wel hoog. Een jaar of twaalf geleden was het volgens mij nog 16%. Ook goed dat die belachelijke bpm eraf gaat alleen jammer weer dat daar een co2taks voor terugkomt. Wat doet de overheid eigenlijk met de opbrengst, kopen ze daar anti-co2 machines van ofzo? Nâh zal wel weer op de grote hoop gaan. Wel goed ook dat er een limiet is voor erg dure EV’s, tot voor kort kostte een Tesla van een ton maar iets van € 15.000 euro na aftrek van allerlei subsidies enzo. Dat was pas krom! Maar ja dat betreft dan de aanschaf niet het gebruik. Dus eigenlijk wel raar dat de bijtelling gestaffeld is. Nou ja, kijk dat ern overheid geld nodig heeft da’s logisch, dat de overheid probeert te sturen ook. Maar dat er zoveel geld nodig is, begrijp ik niet en dat er vaak zulke ondoordachte maatregelen worden getroffen ook niet.

    Login om te reageren
    • dennisdd zegt

      12 december 2016 om 20:23

      @henkp1: 12 jaar geleden was het 25 procent. Maar je kon daar wel een stuk onder komen door met een ritadministratie aan te tonen dat je privé onder de 8.000 km bleef.

      Login om te reageren
  17. pinut187 zegt

    12 december 2016 om 05:29

    Blij dat ik hier niks mee te maken he ..

    Login om te reageren
    • pinut187 zegt

      12 december 2016 om 05:29

      @pinut187: *heb

      Login om te reageren
  18. toniominestrone zegt

    12 december 2016 om 06:21

    Voordeel zal zijn dat het straatbeeld wordt verlost van te veel Outlanders, wat zijn dat toch een verschrikkelijke leleijke hokken!

    Login om te reageren
    • jasperh zegt

      12 december 2016 om 08:06

      @toniominestrone: en dat er weer meer laadpunten beschikbaar komen voor de vol elektrische auto, kom ik tenminste ook weer thuis.

      Login om te reageren
  19. rob5nismo zegt

    12 december 2016 om 06:41

    Ik snap er bog steeds geen zak van.
    Maar dat komt ook omdat ik er niks mee te maken heb omdat ik een young timer rijd

    Login om te reageren
  20. coffeecup zegt

    12 december 2016 om 06:59

    MRB gewichtskorting voor hybrides vervalt per 1-1-2017.

    Login om te reageren
  21. paginl zegt

    12 december 2016 om 07:10

    Ik ga maar weer lekker privé in een Youngtimer rijden. Tenminste lol tijdens het rijden

    Login om te reageren
  22. mo112 zegt

    12 december 2016 om 07:21

    wij worden steeds meer uitgemolken

    Login om te reageren
  23. Dutchdriftking zegt

    12 december 2016 om 08:54

    Om het makkelijker te maken…..

    Login om te reageren
  24. Stefje zegt

    12 december 2016 om 10:11

    Kan zo kwaad worden hiervan. Ik heb een 25% auto gekozen begin dit jaar omdat ik het toch niet beter zag worden en ik een leuke auto wilde, krijg je dit. Voel me echt gepakt door de overheid.

    Login om te reageren
    • jb6362 zegt

      12 december 2016 om 12:42

      @stefje: das dan niet zo snugger want dit is namelijk al anderhalf jaar bekend..

      http://www.autoblog.nl/nieuws/autobrief-ii-22-bijtelling-voor-iedereen-belasting-omlaag-77987

      Login om te reageren
    • stsv8 zegt

      12 december 2016 om 13:07

      @stefje: Lekker opgelet, dan. Eerste berichten over de 22% in 2017 stammen al van juni 2015.
      http://www.autoblog.nl/nieuws/autobrief-ii-22-bijtelling-voor-iedereen-belasting-omlaag-77987

      Login om te reageren
    • busterd zegt

      12 december 2016 om 22:34

      @stefje: Gefeliciteerd met je 13e verjaardag.

      Login om te reageren
  25. sjeemsbond zegt

    12 december 2016 om 10:15

    Wacht even.. electrische voertuigen vrijgesteld van mrb? Hoezo dat? De MRB was ooit bedoeld als een spaarpotje van de overheid om het onderhoud aan het wegennet te financieëren. Hoe zwaarder de auto, hoe meer belasting het is voor het asfalt, bruggen , enz dus dan betaal je ook meer. Wil de overheid hier nu zeggen dat EV’s niks wegen en daardoor ook geen slijtage aan ons wegdek veroorzaken? Wat een onzin dit.

    Login om te reageren
  26. japanesepower zegt

    12 december 2016 om 10:45

    Reden te meer daar volgend jaar mijn hybride eruit gaat en ik een mooie luxe youngtimer ga rijden, veel voordeliger en lekker compleet. Zelfs als je de hogere onderhoudskosten en verbruik doorrekent ben je zakelijk én privé beiden voordeliger uit.

    Login om te reageren
  27. amg65 zegt

    12 december 2016 om 12:36

    Dus eind 2018 kun je een tesla aanschaffen en gewoon 5 jaar 4% bijtelling over het gehele bedrag genieten?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North