Audi Q8 is klaar voor de strijd met X6 en GLE Coupé

Auteur: , 40 Reacties

In het segment van de grote olifanten lijkt Audi met iets fraais te komen.

Q8

Laat ik als eerste even zeggen dat de BMW X6 in mijn ogen geen mooie auto is. Over de Mercedes GLE Coupé (rijtest) ga ik het niet eens hebben. Audi heeft tot op heden nog geen antwoord in dit segment. De Duitse autofabrikant zal in Detroit echter met een antwoord komen.

En dat antwoord komt in de vorm van de Q8 E-tron. Een concept, dus de uiteindelijke productieversie zal wat afwijken van de getoonde auto op de North American International Auto Show (NAIAS). Deze twee officiële renders zijn vandaag vrijgegeven. “Met de Audi Q8 conceptauto hebben we een nieuw vlaggenschip binnen onze Q modelserie gecreëerd,” verklaart Marc Lichte, hoofd Design bij Audi. “Een belangrijke eigenschap van deze showauto is het ruime interieur met vier comfortabele stoelen, ondanks de lage daklijn.”

De designbaas liet verder weinig los over het concept en dus is het afwachten tot de autoshow wanneer nadere informatie bekend zal worden gemaakt. De getoonde Q8 zal vermoedelijk een plug-in hybride betreffen, of de SUV zal beschikken over een volledig elektrische aandrijflijn. Dat verraden de letters ‘E-tron’ op de voorbumper. De voorkant doet mij overigens sterk denken aan de Maserati Levante (rijtest), de achthoekige Singleframe grille is aanzienlijk breder dan die van Audi’s huidige productiemodellen. Het uiterlijk ziet er in elk geval lekker scherp uit en oogt nu al beter dan de gevestigde orde.

Q8

UPDATE: het is officieel, hier lees je alles over de Q8 Concept.



40 reacties

De daklijn ziet er in ieder geval beter uit dan die van zijn concurrenten. Ik ben benieuwd!
Beetje Bentayga / Cayenne kruising!
Bentayga achtige lijnen
Oh help. Nog zo’n gedrocht…
@coffeecup: In de spiegel gekeken?
Lijkt net een levante van voor
Dit ziet er inderdaad een stuk beter uit dan die twee andere schildpadden van BMW & Mercedes
Zou de kans op een SQ8 (diesel) niet groter zijn dan een E-Tron?
@dubcars: Audi en diesel in de vs? Ik denk het niet…
@lekbak: 4 cilinder met e-drive, net als de Q7 in China
@lekbak: Dat maakt dus geen verschil, allebei diesel.
Lijkt eerder een SUV shooting brake te worden dan een SUV coupé, wat me positief lijkt. Voor de rest weet je het met die concepten toch nooit, bloedmooi op papier maar the real thing ziet er dan meestal een pak braver uit. Afwachten!
@leaper035t: eens en dat vooral voor Audi.
Lijkt mij vreselijk, Mercedes en BMW weten gewoon dat het klaar is een deze maanden
Ik blijf het jammer vinden dat die suv’s zo populair zijn tegenwoordig. Het is zo’n ontzettend inferieur concept, het werkelijke toppunt van automotive inefficiëntie. Letterlijk het enige voordeel is de hoge zit. En dan zijn ze nog lelijk ook, maar dat is slechts mijn mening.

Maarja, als ze alle normale auto’s zo stug als een stuiterbal maken is dit een logisch gevolg. Dan denken consumenten dat ze dit nodig hebben om over drempels en door kuilen te komen.

Zo, nu mijn collega een trap geven omdat hij koffie heeft gezet met azijn…
@lekbak: Nog altijd beter dan een “lekke bak” koffie *badumm tssss
@lekbak: inferieur concept is puur gebaseerd op je eigen mening.

Het is vaak een zee van luxe, doen normaliter mee in het hogere segment.

Of je het mooi vind is een tweede.

Ik zelf ben er gek op, maar dan de reguliere SUV als X5/x3 cayenne/macan en Q5 (q7 laat ik bewust buiten beschouwing, vind ik een gedrocht).

De x6 ed vind ik dan weer minder.

Wat ik spijtig vind is dat ze vaak als verlengstuk van het geslacht worden gebruikt…het arrogante rijgedrag. Het opdrukken en links rijden. Spijtig, want het concept suv mag ik wel
@peke: inferieur concept is een feit. Dat ik het lelijk vind is een mening.

Luxe heeft niks met het type auto te maken maar met het prijssegment. Ruimte heb je veel meer in een mpv en vaak zelfs in een stationwagen. Offroad capaciteit is er bijna niet, is het er wel dan zijn er concessies gemaakt op het gebied van comfort en/of wegligging en straatgebruik. 4×4 kan gewoon onder een normale auto (een sub legacy is koning van de witte bergen). Dan heb je nog het imago, wat puur fictief is en bedacht door marketing. Je hebt de hoge zit, zoals gezegd het enige voordeel. Dan is er nog zoiets als verbruikskosten in de vorm van brandstofverbruik, remmen, banden en overige kosten die toenemen als het gewicht toeneemt. Drempels of kuilen waren vroeger ook geen probleem voor personenwagens. Tegenwoordig zijn die krengen zo stug als een racewagen maar dat is helemaal nergens goed voor. Owja, hoog zwaartepunt en de daarbij komende natuurkundige eigenschappen heb je ook nog.

En dan heb ik het nog niet eens over het milieu gehad…
@lekbak: Je hebt helemaal gelijk. Het nut van een SUV is zo gering. Voor de hoge instap hoef je het ook niet te doen vind ik. Dat biedt een MPV ook wel enigszins.
@lekbak: Het is niet alleen de hoge zit, die hoge zit is slechts een gevolg. Het autotype SUV sluit helemaal aan bij het huidige stratenlandschap: 30 zones met de meest gruwelijke drempels overal. Daar zijn die SUVs optimaal voor, dan rijdt je met de geldende maximale snelheid over een drempel zonder meteen een hernia te ontwikkelen.
@mashell: volvo’s, Mercedessen en alle Franse auto’s van 25+ jaar oud zijn ook drempelridders, zonder alle bovenstaande nadelen. Het kan dus gewoon…
@lekbak: Het punt is een beetje dat wanneer straks iedereen in een hoge SUV-achtige rijd, jij ook mee moet anders zit je de hele tijd tegen de deuren van anderen aan te kijken
Ziet er beter uit dan de rest alhoewel een X6 er ook wel lekker uit kan zien met wat optische “tuningmeuk”
De X6 is een hele mooie auto en de GLE coupe een nóg mooiere auto die het allemaal heeft. Maar dit ? Audi probeert altijd bij de grote twee aan te haken en het lukt ook vaak maar dit is 3 x niks wat mij betreft..
@moewat: volgens mij lukt het Audi aardig mee te doen
Zit er echt heel gaaf uit! Ben bang dat de productie versie niet zo stoer gaat worden..
Het ziet er als concept beter uit dan de concurrenten, maar eerst natuurlijk een productiemodel zien om een oordeel te vellen.
Bentayga lijn met de daklijn van een Evoque. Kan best wel wat worden deze kar. Veel lelijker dan de Q7 kan bijna niet.
De eerste generatie X6 was niet mooi, maar had wel een bad ass-uiterlijk. Ik kon het ergens wel waarderen. De tweede generatie is wederom niet mooi, maar heeft het bad ass-uiterlijk ook wel verloren. Ergens wel jammer.
Daarna kwam Mercedes met hun bultrug op wielen. Ik kan het alleen maar lelijk vinden. En nu Audi? Zo op het eerste gezicht ziet het er nog best redelijk uit. Ik ben dus benieuwd.
Geen te hoge achterkant zoals de concurrentie, en zo ook veel mooier. Als Audi hem uitbrengt zoals hij hier gepresenteerd staat hoop ik dat hij de klanten bij de andere 2 weghaalt. Dit is veel leuker om te zien op de weg. Het blijft natuurlijk wel een SUV, maar je kan niet alles hebben zeker?
Gaaaaap. Dit is gewoon een Audi A3 sportback SUV.
@mashell: Om 10.00 uur nog slaperig ??
@dijan: nee hoor, kijk maar naar die daklijn, identiek aan de A3 gaap sportback.
Ik kan maar niet wennen aan het boerige typeaanduiding “E-Tron” verder ziet het er wel veel belovend uit…
@miezemiez: je moet toch wat met dat hippe hybride gedoe…
Het nut van een enorme grill/luchthapper bij een elektrisch geval ontgaat mij. Zoals het nut van dit hele concept trouwens. Niet doen lijkt mij het beste.
Wow! Leuk om te zien dat Audi het design van zo’n suv/coupe wel weet te nailen en de directe concurentie niet.
Wordt een 100% electrische auto. Geen Hybride. Gaat in Brussel gemaakt worden.
Gemiddelde Audi,s niet te pruimen.
Fijn dat ze er ook nog wat exoten maken.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).