Bijtellingsregels 2019 tot 2021

Auteur: , 59 Reacties

Waar staan we en waar gaan we naar toe?

Bijtellingsregels 2019 tot 2021

Bijtelling
Het houdt de gemoederen nogal bezig, bijtelling. Dat is niet vreemd want voor eenieder die mag kiezen voor bijtelling als ondernemer of van zijn werkgever kan de uitkomst van het sommetje verstrekkende gevolgen hebben. Het wordt immers normaal gesproken direct ingehouden van je loon, dus je ziet de uitwerking van bijtelling op je loonstrook en dus op je bankrekening.

Maar in de basis is het dus een rekensom. Met drie componenten:
1. Cataloguswaarde van de auto of economische waarde (indien auto ouder dan 15 jaar is)
2. Bijtellingspercentage
3. Belastingschijf waar de bijtelling in valt (bepaalt met welk belasting % er gerekend wordt)

Die cataloguswaarde wordt ook wel de fiscale waarde genoemd. Dat is niet hetzelfde als de prijs onderaan de streep als je de auto zou kopen. Korting wordt niet van deze waarde afgetrokken, maar anderzijds worden kosten rijklaarmaken die tegenwoordig in de verkoopadviesprijs moeten zijn verwerkt niet meegeteld voor de bijtelling.

Bijtellingsregels 2019 tot 2021

Belastingschijven
De belastingschijven zijn het eerste onderdeel van de som die de komende jaren gaat wijzigen. De bijtelling van een auto wordt bovenop je loon gegooid, dit betekent dat je het belastingpercentage voor de berekening kunt nemen waarin je valt. De overheid had de wens om terug te gaan van de huidige drie belastingschijven naar twee belastingschijven en dat gaat in 2020 al in! Dit gaat voor iedereen met inkomen veranderen in 2020 en 2021, of je nu bijtelling betaalt of niet.

In 2019 zijn er dus nog drie belastingschijven:
1e schijf: 36,65% (loon van € 0 tot € 20.711)
2e schijf: 38,10% (loon van € 20.711 tot € 68.507)
3e schijf: 51,75% (loon boven € 68.507)

In 2020 zijn er nog maar twee belastingschijven:
1e schijf: 37,35% (loon van € 0 tot € 68.507)
2e schijf: 49,50% (loon boven € 68.507)

In 2021 zijn er nog steeds twee belastingschijven met alleen een lager percentage in de 1e schijf:
1e schijf: 37,10% (loon van € 0 tot € 68.507)
2e schijf: 49,50% (loon boven € 68.507)

Bijtellingspercentage
Elektrische voertuigen en bijtelling, ook hier op Autoblog een vaakbesproken onderwerp. Het is misschien flauw, maar de belastinginspecteur gelooft niet in de labels die jij en ik op auto’s plakken: diesel, benzine, hybride, waterstof of elektrisch. De overheid heeft in de basis de twee geldende bijtellingspercentages namelijk op basis van CO2-uitstoot ingedeeld. Stoot jouw auto 0 gram CO2 per kilometer uit dan betaal je in principe voor een in 2019 geregistreerde auto 4% bijtelling. Alles boven die 0 gram levert een bijtellingspercentage van 22% op.

Dat je op dit moment weinig andere keuzes hebt voor die 0 gram dan ‘elektrisch’ is natuurlijk een ander verhaal. Al schermt de overheid met waterstof, maar dat zien we hieronder.

De bijtellingsregels voor 2020 en 2021 zijn beïnvloed door het klimaatakkoord waarin afgesproken is dat emissievrije auto’s vanaf 2026 hetzelfde belast worden als auto’s met CO2 uitstoot. Technologieën die nog ‘wat’ ondersteuning kunnen gebruiken zoals waterstof ontkomen voorlopig aan die gelijkstelling. Concreet levert dat de onderstaande drie plaatjes voor 2019 / 2020 / 2021 op.

Bijtellingsregels 2019 tot 2021

Bijtelling 2019
Als je bijtelling gaat betalen over een auto die in 2019 zijn eerste tenaamstelling heeft dan heb je te maken met:
22% bijtelling bij benzine, diesel of hybride
4 % bijtelling bij waterstofauto (over de volledige waarde)
4 % bijtelling bij volledig elektrisch (over eerste € 50.000 cataloguswaarde)
22% bijtelling over de cataloguswaarde boven de € 50.000 bij volledig elektrische auto

De overheid beloont je dus wanneer je een nulemissieauto rijdt, maar ze belonen je nog NET iets meer wanneer je daarbinnen kiest voor een waterstofauto.

Bijtelling 2020
Als je bijtelling gaat betalen over een auto die 2020 zijn eerste tenaamstelling heeft dan heb je te maken met:
22% bijtelling bij benzine, diesel of hybride
4 % bijtelling bij waterstofauto (over de volledige waarde)
8 % bijtelling bij volledig elektrisch (over eerste € 45.000 cataloguswaarde)
22% bijtelling over de cataloguswaarde boven de € 45.000 bij volledig elektrische auto

Bijtelling 2021
Als je bijtelling gaat betalen over een auto die 2021 zijn eerste tenaamstelling heeft dan heb je te maken met:
22% bijtelling bij benzine, diesel of hybride
4 % bijtelling bij waterstofauto (over de volledige waarde)
12% bijtelling bij volledig elektrisch (over eerste € 45.000 cataloguswaarde)
22% bijtelling over de cataloguswaarde boven de € 45.000 bij volledig elektrische auto

In 2021 wordt waterstof dus wellicht het nieuwe elektrische rijden, want dan is het verschil weer zodanig groot met een elektrische auto dat we wellicht met zijn allen die tekortkomingen voor lief willen nemen. Wellicht zijn de nadelen van waterstofauto’s zelfs dan al verleden tijd?

Bijtellingsregels 2019 tot 2021

Laten we eens een berekening maken voor de komende twee jaar en uitgaan van twee verschillende elektrische auto’s. Nu zullen catalogusprijs en salaris vast ook veranderen in de komende twee jaar, maar voor de vergelijking houden we ze even gelijk. We pakken twee auto’s die ook al in 2019 leverbaar zijn. Let op! niet boos worden als jouw auto goedkoper of duurder is, of wanneer je meer of minder verdient. Het is een indicatie van de veranderingen!

Nissan Leaf cataloguswaarde € 34.000
Jaarsalaris berijder € 50.000
2019: € 43,18 Netto bijtelling p.m.
(€ 34.000 *4% = € 1360 (bruto) * 38,10% = € 518,16 / 12 mnd)
2020: € 84,66 Netto bijtelling p.m.
(€ 34.000 *8% = € 2.720 (bruto) * 37,35% = € 1.015,92 / 12 mnd)
2021: €126,14 Netto bijtelling p.m.
(€ 34.000 *12% = € 4.080 (bruto) * 37,10% = € 1.513,68 / 12 mnd)

Tesla Model 3 cataloguswaarde € 60.000
Jaarsalaris berijder € 70.000
2019: €181,13 Netto bijtelling p.m.
(€ 50.000 *4% + € 10.000 * 22% = € 4.200 (bruto) * 51,75% = € 2.173,5 / 12 mnd)
2020: €284,63 Netto bijtelling p.m.
(€ 45.000 *8% + € 15.000 * 22% = € 6.900 (bruto) * 49,50% = € 3.415,5 / 12 mnd)
2021: €358,88 Netto bijtelling p.m.
(€ 45.000 *12% + € 15.000 * 22% = € 8.700 (bruto) * 49,50% = € 4.306,5 / 12 mnd)

Zoals je hierboven kunt zien verliezen vooral de duurdere EV’s de komende jaren veel van hun bijtellingsvoordeel.

Bijtellingsregels 2019 tot 2021

Bijtelling op hoofdpunten:
-Geldt voor zowel berijders van personenwagens als van bedrijfswagens
-Moet je betalen als je meer dan 500km privé rijdt per jaar
-Wordt berekend over de cataloguswaarde van de auto als jouw auto minder dan 15 jaar oud is.
-Wanneer jouw auto ouder is dan 15 jaar dan wordt er gerekend met 35% van de waarde in het economisch verkeer. Dit is de prijs die je zou krijgen wanneer je de auto verkoopt.
-Je kunt ‘in principe’ niet binnen een kalenderjaar veranderen van ‘wel bijtellen, naar niet bijtellen’ en andersom.
-Het bijtellingspercentage blijft voor maximaal 60 maanden gelden vanaf moment dat de auto voor het eerst op naam is gezet
-Het bijtellingspercentage wordt vastgesteld op basis van de eerste tenaamstelling, waar ook ter wereld (vandaar dat het importeren van een 2017/2018/2019 auto ook volgend jaar nog interessant kan zijn)

Wat zijn dus de belangrijkste verschillen in de bijtelling van elektrische auto’s in 2020 en later 2021 t.o.v. 2019?
-8% en later 12% bijtelling i.p.v. 4%
-Het lage tarief alleen over de eerste € 45.000 i.p.v. over de eerste € 50.000.
-belastingschijven veranderen onafhankelijk van welke auto je rijdt voor iedereen.

Staat dit 100% vast?
De overheid zal de komende jaren monitoren hoe het gaat met de verkoop en prijsontwikkeling van elektrische auto’s. Die input gebruiken ze vervolgens om de bijtelling nog bij te sturen, het zogeheten hand aan de kraan principe. In theorie kan het bijtellingspercentage voor elektrische voertuigen dus ook weer omlaag. Maar of in dat in de praktijk gaat gebeuren? Hou de updates vanuit de overheid dus in de gaten, wij zullen dat ook voor je doen!



59 reacties

Opzich wel mooi dat waterstof nog een boost krijgt. Ook de zonneauto’s willen ze er op mee hebben, maar dat wordt wat lastig denk ik.

Maar als iemand me kan overtuigen dat er niet 3x zoveel energie nodig is om een waterstofauto voort te stuwen, dan hoor ik het graag. Want vooralsnog is het een emergieverslindend ding wat nog steeds accu’s heeft, alleen wat minder. Dan moet je wel een 1000km per dag vertegenwoordiger zijn met waterstof tankstations op de route.
Ze gaan wel goedkoper worden, Toyota wil de Mirai naar serieproductie brengen wat het nu niet is.
@fanboy: in een waterstofauto zit een brandstofcel, geen accu’s. En die zijn weldegelijk een heel stuk lichter, een hyundai Nexo weegt ‘slechts’ 1800kg, dat is al snel 500kg minder dan een BEV. Maar zelfs al was ie zwaar, dan was ie nog altijd veel efficiënter dan een auto met een ICE. Waterstof zou een perfecte oplossing zijn, als t niet zo veel energie kostte om waterstof te maken.
@dondeboer: Een Model 3 weegt 1800kg.
@cazzo046: de model 3 is een vrij compacte auto, de Nexo is een SUV.
@dondeboer: Een sufje, nix groter dan een Model 3.
@dondeboer: waarschijnlijk zal de Model Y niet veel zwaarder worden door besparing van kilometers aan interne bekabeling.
@dondeboer: Er zitten wel degelijk accu’s in, want de brandstofcel kan niet zo snel schakelen en aan en uit. Voordeel in gewicht is niet heel groot bii exact zelfde grootte auto, maar wel wat.
Helaas is hij dus niet efficiënter dan een diesel, er is nog meer energieverlies dan bij een dieselmotor.

Los van die inefficiëntie is het nog steeds niet perfect. Je moet nog steeds op ouderwetse manirr brandstof distribueren. Nog meer verlies dus. En opslag is niet zonder risico. Tankstations moeten ook weer op druk komen na tanken. En dan heb je nog het feit dat er waterstofvrachtwagens door de straten gaan rijden.
@fanboy: Iets met oude gas leidingen, NAM en waterstof. Dat is gewoon ideaal
@barendbotje: Op zich wel, maar aangezien waterstof wordt gemaakt door aardgas te kraken, kan je er dan met zo goed gewoon aardgas doorheen blijven pompen.
@dondeboer: Deze ontwikkeling is nog geen jaar bezig, heeft misschien nog 3 jaar tijd nodig, maar daarna kan t een hele mooie en groene oplossing zijn.
@barendbotje: volgens mij wordt er al minstens 25 jaar gewerkt aan waterstoftechnologie, maar er zitten gewoon een paar grote nadelen aan. Punt is dat gas wordt gebruikt om hitte te produceren. Het is niet logisch om eerst aardgas te kraken (waarbij gas wordt gebruikt als grondstof en als brandstof), het waterstof daarna naar de gebruikers te transporteren, er daar elektra van te maken in een brandstofcel en dat weer om te zetten in warmte. Dat levert enorme verliezen op. Het is dan gewoon beter om het gas als energiedrager direct naar de eindgebruiker te brengen en het dan rechtstreeks om te zetten in warmte. Het wordt pas interessant als je waterstof kan maken zonder verliezen, of op basis van energie die je anders niet kan opslaan.
@dondeboer: Niks is zonder verliezen dat kan ik je verzekeren. Verder is de laatste ontwikkeling met een platinum catalyst best wel interessant, zeker nu bewezen is dat er een hoop platinum in de ruimte te vinden is op diverse planeten, mars bijvoorbeeld. Het is een duur em lang onderzoek maar ik heb er vertrouwen in dat er een doorbraak komt waardoor de waterstof weldegelijk( efficienter dan wat t nu is) opgewekt gaat kunnen worden.
@barendbotje: verder als toevoeging: misschien wordt t niet perse waterstof maar een afgeleide ervan, zoals hydrazine/mierenzuur. Er wordt hier onderzoek naar gedaan en is bewezen een werkend concept te zijn :)
@barendbotje: Ik ben niet tegen waterstof maar ik zie het niet gebeuren in auto’s.
Stationaire toepassingen, zoals energieopslag bij te veel zonnestroom e.d., dat is mooi.
Verspreiden via oude gasnetwerk zie ik echt niet zitten. Er zijn met het huidige gas al oude wijken met vele gaslekken vanwege de superoude leidingen. Waterstof is nog veel dunner. Wij hebben vorig jaar de gasleiding verwijderd, en als je daar mee bezig bent dan realiseer je je wel dat dit een flinke pijp is die je huis zo vol kan zetten met gas.

Anyway, waterstof is mooi voor stroomoverschot. Maar dat hebben we nog lang niet. Soms heel lokaal, maar dan volstaat een beter stroomnetwerk, wat natuurlijk ook veeeeel efficiënter is dan de waterstofroute. Te veel verliezen.
@fanboy: Er is juist een voordeel in vergelijking met gas lekken, namelijk dat t zo licht is dat t meteen opstijgt en heel snel verdwijnt in de lucht als t ware(omdat t veel lichter is dan lucht). En t is niet gevaarlijker dan een gaswolk.
@fanboy: de brandstofcel heeft een efficiëntie van tegen de 50%, een diesel haalt in praktijk de 40% niet. Maar je hebt helemaal gelijk dat je de distributieketen nodig blijft hebben. Mijn grootste zorg zit er echter in dat we geen schone manier hebben om waterstof in grote hoeveelheden te maken. Wellicht dat waterstofopwekking op locatie, met de overschotten uit zonne-energie nog wel interessant is. Maar ik vraag me wel af of dat genoeg oplevert.
@dondeboer: je vergeet alleen de hoeveelheid energie die nodig is om waterstof te distribueren, op te slaan en de verliezen omdat het altijd een beetje lekt.

Nu kan je het plaatselijk opwekken bij het tankstation, maar dan is een snellaadstation met accu’s véél voordeliger.
@flutterby: ja maar de ontwikkelingen zorgen ervoor dat dit steeds minder energie kost. Uitsterven van de EV is naarbij !!!!!!
@barendbotje: een FCEV is nog steeds een EV. Waterstof zonder fuelcel is waanzin.
@flutterby: Oei volgens mij was t accuzuur vanmorgen en geen koffie. Sterkte nog vandaag, was nogal sarcastisch voor als dat nog niet duidelijk was 😂
@barendbotje: bijzondere humor heb jij
@flutterby: daar heb je wel een punt ja. Maar ik ben ook niet echt enthousiast over waterstof hoor. Ik vind t mooie techniek, maar ik heb hogere verwachtingen van nieuwe accutechnologie. Of inductielussen in snelwegen, zodat je met veel kleinere accus afkan. Hoe gaan ook, interessante tijden. Ik ben echt heel benieuwd wat de tijd zal brengen.
@dondeboer: Zonnepanelen die waterstof maken zijn er zelfs al :)
@barendbotje: dat had ik nog kunnen uitvinden. Zonnepanelen maken stroom, stroom maakt waterstof. Echter door die zonnepanelen direct de auto te laten voeden rijd je veel meer kilometers mee. Hiervoor moet je alleen wel zonne-energie hebben waar je auto overdag is.
Goed en helder stuk Autoblog 👍🏻
Goed nieuws; we gaan met z’n allen minder belasting betalen, dank u VVD. Slecht nieuws; autorijden wordt weer duurder maar ach…. dat is ook wel logisch in een wereld die weer terug groen en koud moet worden.
4000 bijtelling op een mooie tesla 3 is toch ook prima? Vind je dat te veel dan pak je toch lekker de fiets 👍🏻
Andere optie met bijtellingsbedragen zoals deze: met je werkgever bespreken of je de leasevergoeding als brutoloon kunt krijgen. Je bouwt dan ook nog pensioen op over dat bedrag en hebt geen bijtelling. Lever je leasebak in en besluit of je privatelease zonder bijtelling doet van dat bedrag, of als het niet zo nieuw hoeft te zijn koop je lekker wat je leuk vindt. Netto na autokosten kan dit best interessant zijn.
@wimbers: private-lease is bij meer dan 10.000 km per jaar echt kneiterduur.
Ik heb de rekensom voor mezelf destijds gemaakt.
Ik doe ca. 50.000 – 52.000 km per jaar en dan kwam ik met een lease-auto van de zaak toch veel gunstiger uit.
@hingenine: met zulke kilometrages per jaar gaat de vlieger niet op inderdaad.
@wimbers: ja alleen blijft van je leasebedrag ongeveer de helft over. In mijn geval van een c200 coupé naar een polo ongeveer.
Dus dat is niet echt een stap vooruit.
@airc: mijn laatste lease was een 159sw 1.9jtdm tot aan 2011. Toen ook de bovengenoemde constructie aangegaan. Bij milano een hele luxe 159 2.4jtdm qtronic gekocht. Na ruim 6 jaar ingeruild voor een Mercedes c klasse van 2 jaar oud. Allemaal van het budget van de alternatieve vervoersregeling. Gewoon niet het nieuwste willen.
@eelco74: Voor veel mensen verschillend natuurlijk, maar ik zou ook geen tweede hands willen rijden als je ook gewoon nieuw kan rijden voor hetzelfde geld.
@gebruikersnaam3: ik kijk daar wat anders tegen aan, zeker onder het huidige lease contract van mijn werkgever. Daar is geen vrije keuze meer (binnen budget). Ik rij dan toch liever een fijn uitgeruste C klasse van 2 jaar oud, dan dat ik bijtelling moet betalen voor een auto die niet mijn keuze is.
Iedereen maakt natuurlijk zijn eigen afwegingen.
@eelco74: he van een 159 naar een Mercedes C. Dit verhaal komt mij bekend voor, review op autoweek toevallig? :-).
@airc: als je nieuw wil rijden werkt het niet.
ik heb na mijn vorige lease-auto dit ook gedaan:
1050, euro bruto lease vergoeding als loon laten uitbetalen (dus niet als belaste vergoeding) dus ook pensioen opbouw over dat bedrag.
135 euro netto reiskosten vergoeding want geen auto van de zaak.
voor die bijna 700 euro netto die je dan overhoudt kan je in 4 jaar tijd prima wat rijden. zeker als je het wegvallen van de bijtelling (650,-) mee gaat rekenen. effectief per maand 1300 meer te besteden, daar kan je dan of van gaan autorijden, of wat leuks gaan doen. in ons geval waarbij we toch 2 auto’s nodig hebben heeft mijn vrouw gewoon een fatsoenlijke auto die goed gebruikt wordt, en ik rijd een oude jeep waar we weinig kilometers in maken.
Informatief stuk over een onderwerp waarvan ik niet eens wist dat ik het wilde weten. Top!
Goed en helder stuk!
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Top, lekker overzichtelijk! De cap voor EV in 2021 gaat volgens mij omlaag naar 40.000 euro
Misschien zinvol om te vermelden dat de bijtelling bij 1e registratie van het voertuig 60 maanden vaststaat.
Goed overzichtelijk stuk, paar nuance verschillen:
– In 2021 is de cap 40.000 ipv 45.000
– Je betaalt niet de volledige bijtelling over de belastingschijf waar je inzit. Als je jaarsalaris bijv 66000 is, zal een deel van je bijtelling in 37% vallen en een deel in 50%
– Je kan in een jaar wel degelijk wisselen van niet prive rijden naar wel prive rijden. Je betaalt dan alleen wel over het gehele jaar de bijtelling en niet vanaf het moment dat je bent geswitcht naar priverijden
– Het is alleen bij wisselen van werkgever mogelijk om te switchen van wel bijtellen naar niet bijtellen in dat kalenderjaar

Andere interessante aanvullingen:
– De netto eigen bijdrage aan het betalen van ALLE autokosten verlagen je bruto bijtelling. Dus als je maandelijks 100 euro extra afdraagt om net die duurdere tesla van de werkgever te kunnen rijden, gaat er 100 euro af van het de bruto bijtelling. Ook kan het bij eenmalige uitgaves. Bijvoorbeeld kosten die je werkgever niet vergoed, maar je zelf uitgeeft aan brandstof in het buitenland, tol, prive parkeren of eenmalige uitgave aan andere velgen oid. Allemaal aftrekbaar van de bruto bijtelling. Veel werkgevers doen daar niet aan mee vanwege de administratieve last, maar het kan wel.
– Bijtelling kan niet hoger zijn dan de werkelijke kosten. Als de kosten per maand bijv 1000 euro zijn, maar je bruto bijtelling zou 1100 euro zijn (auto van 60.000), wordt deze verlaagd naar 1000.
“In theorie kan het bijtellingspercentage voor elektrische voertuigen dus ook weer omlaag.”

Hahaha ik heb in tijden niet meer zo hard gelachen! U zou de zalen in moeten gaan mijnheer Ras :)
@gulli: credit voor @wouter voor die toevoeging :)
Mooi te zien dat waterstof toch wordt erkend als een toekomstig transport brandstof. Al dan niet de grootste speler uiteindelijk in de mobiliteits industrie, moet nog een hoop gebeuren wil t helemaal werkend zijn, maar als de nederlandse overheid dit al ziet dan zal t niet lang duren voordat er goede werkende concepten rond rijden.
@barendbotje: ben jij van Shell ofzo? De lobby is wel heel duidelijk aanwezig.
@fransananas: Hoe bedoel je precies? Heb t over waterstof geen olie of substraten daarvan
@barendbotje: Uiteraard is waterstof onderdeel van de oplossing, alleen voor personenvervoer over land is het kansloos tegenover accu’s. Zeker met hoe snel de ontwikkelingen gaat op dat gebied.
Duidelijk stuk, ik wist ook niet dat waterstof nu al, en de komende jaren nog meer zo gestimuleerd wordt. Daar voel ik persoonlijk overigens ook meer voor dan voor elektrificatie. Wel zou voor de volledigheid een vergelijking van de drie jaren voor waterstof en youngtimer in de totaalsom ook leuk zijn.
Heldere uitleg van de feiten alleen het rekenvoorbeeld van de Tesla 3 gaat mank omdat voor het gemak andere aftrekposten buitenbeschouwing zijn gelaten die het belastbaar inkomen met gemak onder die €68.507 brengen. In dat voorbeeld is geen rekening gehouden met aftrek van hypotheekrente, algemene heffingskorting, arbeidskorting etc. Je moet dus aanzienlijk meer verdienen dan die €70.000 om 49,5% te betalen over je bijtelling.
@vroaaaaaaaaaar: Klopt een beetje. De grens van 68507 blijft voor arbeidskorting/heffingskorting gewoon staan, het is geen aftrek (dus inkomen blijft hetzelfde), maar een korting op de IB. Echter door de bijtelling is je inkomen hoger en krijg je minder korting. Uiteindelijk is het vrij lastig om op de euro te bepalen wat de auto je werkelijk kost. Invullen op bruto/netto berekenaars is zo’n beetje het enige om echt achter het netto inkomensverschil te komen. Er zijn inderdaad meer tellertjes die veranderen door bijtelling en andere posten.
Wat een beauty die Peugeot 508 SW. Ook een gave kleur!
was het in 2021 niet 40 000 euro ipv 45 000?
@MICHAELRAS Het gaat dus over de bijtelling tot en MET 2021. Niet TOT 2021. Dat scheelt een jaar…
Hoe zit het nu eigenlijk met het zakelijk rijden van ‘oude’ Tesla’s. Tegen welk tarief rijd je nu een tesla van 5 jaar oud? Iemand een duidelijk antwoord hierop?
@xo101: dat is een vrij bijzondere berekening. Korting nu is 22-4=18%. Bijtelling toen was 25%. Het is nu 25-18=7% over eerste 50K, daarna 25% over de rest voor een tesla uit 2013 die ooit 0% was
Wordt het niet eens tijd dat we ons druk maken over bijtelling over dagwaarde? Waarom betalen we nog steeds het volle pond bijtelling over een 2, 3 of 4-jaar oude auto?
@freezzr: dat is voor de gemiddelde loonslaaf met vast inkomen niet te betalen, het eerste jaar.

Vandaar dat de kosten worden uitgesmeerd over 5 jaar
Net zoals zovelen vergeten jullie rekenmeesters het BTW percentage eigen gebruik. Als je als eenmanszaak bijvoorbeeld een auto van de zaak hebt (en dat is een BTW auto), dan heb je jaarlijks nog eens 2,7% over de cataloguswaarde af te tikken. Is het geen BTW auto maar bijvoorbeeld een youngtimer, dan is het 1,5% van de cataloguswaarde. Om deze reden ben ik mijn Tesla uit 2014 prive gaan rijden. Dat is goedkoper dan zakelijk en tegen 19ct de km nog winstgevend ook. De Tesla S is de eerste auto die ik voor 19ct de km winstgevend kan rijden.
@porsche928: 19c korting, dus netto zegmaar 10c voordeel per km, ga je natuurlijk geen tesla mee kunnen rijden. 4 cent kwh/km, 1000 euro banden elke 30000 als je mazzel hebt is 3c / km. En je zit uit garantie dus onderhoud gaat skyrocket. Dan verzekering 150 / maand met 40000 km per jaar ook 5c /km. 12c / km zonder overig onderhoud. En zonder afschrijving welke enorm is, makkelijk 10c per km (1000 euro minder waard elke 10000km is koopje). Kosten zijn op zn minst 25c per km. Dus verdienen? Onmogelijk
Maffia!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).