• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Bijzonder: Mercedes wil álle eigen dealerbedrijven verkopen

Auteur: jaapiyo, gepost 20 januari 2024 om 16:59 – 13 Reacties

Mercedes dealer

Mercedes gooit alle eigen dealerbedrijven in de verkoop. In totaal gaat het om 80 bedrijven met 8.000 werknemers.

Bij topmanagers weet je een paar dingen zeker. Een daarvan is dat ze lekker verdienen. Iets anders is dat ze doorgaans een beetje het tegenovergestelde willen doen van hun voorganger. Om dan aan het eind van de dienstbetrekking te concluderen dat ze toch ongeveer hetzelfde hebben gedaan, maar soit. Soms komt er ook wel eens een echt rigoreus plan voorbij. Bijvoorbeeld om allerlei andere bedrijven te kopen. Of juist om allerlei divisies af te stoten. Alles natuurlijk op het altaar van waarde voor aandeelhouders. Misschien alleen niet altijd op de lange termijn.

Het probleem is natuurlijk dat voor alles vaak wat te zeggen valt. Zo lang het overal pais en vree is op de wereld en je lekker goedkoop accu’s kan betrekken uit China, doen autoconcerns dat graag. Maar nu hoor je veel over ‘integratie’ van de productieketen. Je wil immers niet met lege handen staan als er opeens geen chips, accu’s of andere belangrijke onderdelen beschikbaar zijn. Ja, een andere partij kan het misschien efficiënter en goedkoper maken, omdat het niet jouw core business is. Maar daar koop je niet veel voor, als je productielijn stilstaat omdat er niks in huis is.

Het is een beetje een zig-zag beweging die aan beide kanten ontaarden. Zo heb je bijvoorbeeld Philips, dat inmiddels zoveel ledematen heeft afgehakt dat er niet zoveel meer over is. Aan de andere kant zijn er ook voorbeelden van ’teveel willen doen’. Zoals Apple dat lang, lang geleden ooit haar eigen hardware maakte en de afgelopen decennia joekelveel geld heeft binnengeharkt, onder andere door outsourcing.

Waar het pendulum in de brede industrie nu weer een beetje lijkt te zwenken naar méér integratie, is het opvallend dat Mercedes de andere kant op loopt. Gisteren lekte uit dat Das Haus een plan heeft alle eigen dealerbedrijven van de hand te doen. En het blijkt meer te zijn dan een proefbalonnetje. ‘Er zijn geen taboes’ aldus insiders en echt alles moet weg.

Mercedes heeft momenteel in Duitsland twintig eigen ‘Niederlassungen’, die soms bestaan uit meerdere bedrijven. Zo gaat het om 80 bedrijven, met 8.000 werknemers. Naar verluidt is het merk op zoek naar een of meerdere kopers. Het maakt niet uit of het een vestiging in de grote stad is of juist in landelijk gebied. Op=op en weg=pech. Zelfs de paradepaardjes in Berlijn, München, Stuttgart en Düsseldorf gaan zonder pardon in de verkoop.

De vertegenwoordiging van arbeiders binnen het concern zijn, het zal je niet verbazen, not best pleased. Ergün Lumali zegt tegen kwaliteitsmedium Tagesschau:

Na jaren van opoffering en als gevolg daarvan talloze concessies van medewerkers zijn de vestigingen winstgevend en leveren ze hun bijdrage aan de resultaten van de groep. De plannen zijn noch aanvaardbaar, noch begrijpelijk. Ze zijn een klap in het gezicht van de medewerkers. Vooral in tijden van transformatie hebben medewerkers steun, consistentie en vertrouwen nodig. Wij zullen er alles aan doen om ervoor te zorgen dat medewerkers langdurige garanties krijgen.

Ergün Lumali, vindt de andere managers in de bedrijfsraad een stel harteloze lummels/pummels

Om kort te gaan: een klassieke they tw00k our jawbz. Maar goed, zo gaan die dingen iedere keer weer. Word jij nu Mercedes-dealer in Düsseldorf? Of ga je voor Berlijn, Stuttgart dan wel München? Laat het weten, in de comments!

Ook interessant!

  • Gespot - nieuwe Mercedes EQ SUV
    Gespot - nieuwe Mercedes EQ SUV
  • video: Politieachtervolging gestolen Mercedes
    Video: Politieachtervolging gestolen Mercedes
  • Mercedes GLS facelift brengt meer luxe voor achterpassagiers
  • Video: de nieuwe Mercedes-AMG E53 duikt op

Nieuwste artikelen

  • Koop deze puike Aston Martin voordat het te laat is
  • Superschattig Kevertje heeft een geweldenaar onder de kap
  • Kijk, deze moderne auto heeft geen verblindende koplampen
  • Meest ongepaste auto voor vleugje F1 krijgt een vleugje F1
FacebookTweetPinLinkedIn

dealers, Mercedes

Vorig bericht: « Autoblog Podcast #46: Laadkabel doorgeknipt + kentekenfraude
Volgend bericht: Deze Alfa Romeo gaat niet hard door de bocht, kost wel veel geld »

Lees Interacties

Reacties

  1. kniesoor zegt

    20 januari 2024 om 17:50

    Mij te koud in Bratwurstië. Hebben ze niet een leuk pandje in Portugal in de aanbieding ?

    Login om te reageren
    • audicoupe84 zegt

      20 januari 2024 om 23:53

      Vanaf 1978 bij Mercedes gewerkt, als het economisch goed draait zijn alle dealers in particuliere handen. Komt de economie in een crisis, gaat de ene na de andere dealer failliet. Dan neemt Mercedes de sterkste dealers over, en wordt alles weer verkocht aan particulieren. Zo begon ik bij AGAM Amsterdam, dat werd door Mercedes opgekocht en heten we Mercedes Amsterdam. Werd weer verkocht en werd Stergam later SternAuto nu Hedin. In Duitsland dezelfde politiek, die Mercedes dealers waren ook particulier en zijn rond 2008 opgekocht door Mercedes dld en nu na corona en energie crisis weer verkocht. Niets nieuws dus….

      Login om te reageren
      • JanJansen zegt

        21 januari 2024 om 03:17

        Dank voor de uitleg en duiding! Dit maakt nogal een verschil in het verhaal.

        Login om te reageren
  2. MarcoM zegt

    20 januari 2024 om 18:34

    Er moet geld op de plank komen, zo eenvoudig is het. Nieuwe strategie en waarschijnlijk het idee van Tesla nadoen.

    Login om te reageren
  3. v10m5 zegt

    20 januari 2024 om 19:09

    Door de komst van ev’s gaan in de toekomst uiteindelijk het aantal werkplaatsuren en onderdelen verkopen dalen wat resulteert in minder omzet. Dealerverkopen worden in de toekomst ook minder door online verkoop door importeurs en hun gelieerde eigen financierings-en leasemaatschappijen.

    Login om te reageren
    • O plaat zegt

      21 januari 2024 om 00:03

      Een ander kleur in je interieur, betalen. Je zetel verwarming is een abonnement, een leuke retro tellertje op je display, betalen. Je auto korter doen draaien, een abonnement, ik denk dat ze net meer omzet dan ooit kunnen maken nu.

      Login om te reageren
  4. zesinlijn zegt

    20 januari 2024 om 21:12

    Misschien leuk voor Van Mossel.

    Login om te reageren
    • tortuga zegt

      21 januari 2024 om 00:28

      Zal er niet van verschieten dat Eric al volop aan het onderhandelen was vóór we dit wisten.
      Btw trotse medewerker van 🙋

      Login om te reageren
  5. cdlop01 zegt

    21 januari 2024 om 07:08

    Auto’s worden over paar jaar verkocht via internet….geen dealers meer nodig, alleen wat servicepunten. Veel beter ook.

    Login om te reageren
  6. putwater zegt

    21 januari 2024 om 09:24

    Eerst vestigingen verkopen en dan online verkoop starten zoals Tesla. Dubbel winst voor Mercedes, de financiële verliespost is het probleem van de nieuwe consessiehouder.

    Die nieuwe eigenaar zal vooral onderhoud uitvoeren en schade herstellen. Onderhoud is beperkt voor elektrische wagens en schade zeer complex.

    Allemaal assumpties uiteraard.

    Login om te reageren
  7. Specht zegt

    21 januari 2024 om 09:57

    Het autodealerconcept is een aflopende zaak, hooguit dat universele autobedrijven met eigen showroom en werkplaats nog tijdje blijven, maar uiteindelijk zullen de gewone merk dealers zoals ze nu zijn gaan verdwijnen als alles elektrisch wordt.
    Daarom ben ik ook tegen de EV transitie btw.
    Feit is dat alle mensen met autokennis en ervaring weglopen als werknemer bij de merkdealers, en dat daar allerlei stagiares en school dropouts ineens onderhoudsbeurten staan te doen met alle gevolgen van dien (carterplug niet vastdraaien, onderdelen vergeten te monteren of uit tijdgebrek niet vervangen, onderhoudsmeldingen niet resetten of boekjes kwijtraken, etc etc).
    Over de autoverkopers zullen we het verder ook maar niet hebben want die hebben nergens verstand van behalve handtekeningen verzamelen van (potentiele) klanten… kortom ik snap Mercedes wel, maar als klant zijnde ga je hier niet blij van worden uiteindelijk.

    Login om te reageren
  8. raoufff zegt

    21 januari 2024 om 18:00

    Mercedes is een beetje op z’n retour met al die eenheids(brat)würst wat ze maken en ze hebben compleet de boot gemist met hun EQ meuk.

    Login om te reageren
  9. BMW 2275199 zegt

    22 januari 2024 om 07:39

    Heb je gezien hoe weinig auto’s Mercedes-Benz verkoopt eigenlijk in Nederland? Rai- en Bovag- cijfers zijn schrikbarend laag. Ze tellen gemakshalve de verkoop van Sprinter en Vito er zelfs nog maar bij. Anders is het helemaal niks. Btw: zelf ook erg slechte ervaringen bij de Mercedes-dealer.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North