Bijzondere spot: Volvo 262C

Auteur: , 28 Reacties

Een brok Zweedse degelijkheid, maar dan gecombineerd met Italiaanse design. Dat kan toch haast niet fout gaan?

Eind jaren ’70 sloegen Volvo en het Italiaanse Bertone de handen ineen om op basis van de 200-serie een bijzondere auto te ontwikkelen. De Italiaanse autodesigner Sergio Coggiola, van Bertone, ging aan de slag en dit is het eindresultaat. Het dak ligt zo’n 5,5 centimeter lager dan bij een Volvo 242 en de voorruit is schuiner geplaatst.

Het goudkleurige exemplaar is één van de laatste 262 Coupé’s die Bertone gebouwd heeft. De productie begon in 1977 en liep door tot 1981, het jaar waarin de auto die we hier zien gebouwd werd.

Tijdens de eerste 2 productiejaren was de 262C alleen leverbaar in het zilvergrijs met een dak van vinyl, later kwamen er ook andere kleuren beschikbaar. Uiteindelijk werden er iets meer dan 6.600 exemplaren gebouwd.

Eind jaren ’80 werkten Volvo en Bertone nogmaals samen toen ze met de Volvo 780 Coupé op de proppen kwamen. Wellicht een goed idee als Bertone en Volvo weer eens gaan samenwerken?

Bekijk alle foto’s die toyotafortuner heeft gemaakt op Autojunk!

Onder de motorkap ligt trouwens een 2.8-liter V6 met zo’n 130 pk. Voor de kenners, het gaat hier om de PRV-motor die gezamenlijk ontwikkeld is door Renault, Peugeot en Volvo.



28 reacties

Waarom de Opel Vivaro de ideale bus voor jou is, bekijk het hier!.
Nice!

“de PRV-motor die gezamenlijk ontwikkeld is door Renault, Peugeot en Volvo.”

Mmm, dan hadden ze ‘m dus eigenlijk RPV moeten noemen ;-)
In het artikel hier op autoblog over de 780 wordt de 262 ook even besproken met de strekking dat deze “misdadig” is. In welke zin zou de auteur dat hebben bedoeld? Negatieve? Ah well….over smaak valt niet te twisten
Gewoon een prachtige auto. Net als de meeste Volvo’s als je het mij vraagt.
Plaatste moet misschien laatste zijn? Verder een heel bijzondere auto
@toyotafortuner ..

mooie foto,s hoor ..
doe je ook bruidsreportages ??
@lincoln: hahaha nee…. :P Tof dat jullie hem delen. :) Ik dacht eventjes dat mijn spots niet bijzonder genoeg waren… Alsnog bedankt, ookal komen ze nooit volledig op Autojunk.
Heb nog even een zwarte in AJunk gezet die ik in Utrecht tegen kwam
Overigens heb ik nog wat meer bijzonders gespot: een Cadillac SRX en een Opel Senator, maar dankzij krotte apps zijn ze nogal verneukt met groene haakjes enzo. Ik weet niet of ik ze wel moet delen of niet. Wat denken jullie?
@toyotafortuner: jazeker, delen die handel!
@ej20g: Dan wel niet klagen over die groene haakjes. ;) Ik probeerde mijn foto’s te verbeteren door apps, maar ipv daarvan krijg ik van die rare haakjes
@ej20g: als er iets moois op staat klaag ik niet over de foto’s. Ik klaag sowieso nooit over de kwaliteit van de foto’s of dergelijke dingen. Ik klaag alleen over foto’s die schuin genomen zijn omdat ik geen zin heb in een pijnlijke nek.;)
@ej20g: goed, iig het is draaien opgelost. Hopelijk bestaat er nog een manier om de resolutie van de foto’s te vergroten zodat ze op een mooie manier op de site komen.
Leuk stukje!

-edit: check!-
Mooi exemplaar zo te zien! Zeker van de laatste bouwjaren en met Europees front redelijk zeldzaam (de meeste zijn naar de VS gegaan en op die markt aangepast o.a. dmv dubbele koplampen en dikke bumpers). De PRV motor is overigens geen zes-in-lijn maar een V6. Zelfde kleur als mijn 240 van ’82. :-)
-edit: check!-
Wordt ook wel eens de Douvrin motor genoemd, naar de plaats in Noord Frankrijk waar deze krachtbronnen geproduceerd werden.
En de Volvo 264 was de eerste auto die met een PRV motor werd geintroduceerd.
Daarna kwamen de Renault 30TS en de Peugeot 604 -wie kent ze nog- op de proppen.
Zo’n 604 is nog steeds een serieus mooie ‘voiture’ ,en voor weeenig.
@desjonnies: Het is jammer dat de PRV-motor niet erg degelijk is. Het blok draait heerlijk, maar is zeer gevoelig.
@opabrutus:
Onderhoud
Goede smeermiddelen
Zeer gevoelig voor een goede koelvloeistof (aluminium blok)
Zeer gevoelig voor de radiateur
Gewoon iedere twee jaar het koelsysteem doorspoelen en afvulllen met groene koelvloeistof van Kroon-Olie (daar werk ik niet hoor !)
Mooie auto’s. ik zie er iedere dag wel een of twee staan bij Schmidt in Gemert.
Raar platgeslagen koekblik met ongelofelijk zwabberig weggedrag. Geitewollensokken auto voor pijprokers, bleh
slijm!!
Lelijk hok zoals alle Vol Van Vorens uit die tijd.
in een woord … schitterend ok meerdere woorden, wouw factor gewoon misdadig mooi, heb dit altijd al een droomauto gevonden, gewoon, de stijl, is gewoon af.
Een auto mooi van lelijkheid!!!
Staat al enige tijd op mijn lijstje, is wel lastig om een mooie te vinden tegen niet al te veel geld.
Maar ooit zal er een in mijn garage staan.
Jammer dat er geen foto’s van het interieur bij zitten, zeker in deze kleur is het interieur echt briljant.
@pascalbouwman: sorry daarvoor. Ik probeerde dingen uit, die niet lukten. Bekijk even mijn eerdere reacties op deze post, dan zie je wat ik bedoel. Ik ga maandag pas weer op de spottoer, wie weet kom ik hem nog tegen. In dat geval wil ik wel proberen om interieurshots te krijgen.
Een leuke anekdote over deze auto is trouwens dat Bertone zegt dat ze de auto alleen geproduceerd hebben en niet ontworpen. Waarom vraag je jezelf af zouden ze dat toch zeggen…
Staan af en toe wel eens te koop hier, serieus duur dat dan weer wel.
Waarom zit er een hond in de wagen bij de fabrieksfoto??
Op de Weesperzijde (tussen De Hoop en Hesp in) in Amsterdam staat er ook vaak een

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).