• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Binnenkort geen handen meer aan het stuur in je Mercedes!

Auteur: Loek, gepost 9 december 2021 om 20:43 – 34 Reacties

Handjes los en gaan: Duitsland keurt het systeem van Mercedes goed waar je geen handen meer aan het stuur hoeft te hebben,

Merken als Tesla gaven de wereld een mooie realitycheck als het gaat om autonoom rijden. Het Autopilot-systeem bijvoorbeeld: eigenlijk is het niet heel veel meer dan een slimme combinatie van Lane Keep Assist en adaptieve cruise control, om het even kort door de bocht te zeggen. Dat is ook alles wat je nodig hebt: de auto stuurt zelf, remt zelf, accelereert zelf en nog veel meer. Ideaal? Niet echt. Er zijn meerdere doden gevallen vanwege Autopilot-systemen of vergelijkbare systemen van concurrenten die falen en ingrepen vereisen. Je kan niet ingrijpen als je aan het gamen of Netflixen bent achter het stuur.

Wel/niet autonoom

De oplossing is iets wat het hele idee van autonoom rijden een beetje tegenspreekt. Bij bijna alle merken werken autonome of semi-autonome systemen alleen met je handen aan het stuur en sommige merken werken zelfs met eye-trackers die in de gaten houden of je wel je ogen op de weg heeft. Het verkeer is nog té onvoorspelbaar om de auto zijn gang te laten gaan. Het utopische achterover leunen en een film kijken terwijl je met 130 op de linkerbaan zit is nog steeds utopisch.

Mercedes: geen handen aan het stuur!

Dat staat op het punt om te veranderen. Mercedes heeft namelijk Duitse goedkeuring gekregen voor hun DRIVE PILOT autonome systeem dat rijden zonder handen aan het stuur mogelijk maakt. Oké, om nou te zeggen dat die eerdergenoemde 130 op de linkerbaan nu mogelijk is, is voorbarig. Maar het is een begin. Wat betreft het goedgekeurde systeem van Mercedes gaat het om een systeem dat volledig autonoom kan rijden tot en met 60 km/u. Volgens Mercedes handig in bijvoorbeeld spitsverkeer, druk langzaam rijdend verkeer of dat soort zaken. De auto neemt het rijden dan volledig van je over zodat jij je kunt richten op dingen die je belangrijker vindt dan rijden. Zoals mailen en online shoppen op het scherm van je S-Klasse. Nee, dat zeggen ze echt. Voorheen moesten dit soort systemen altijd als hulpmiddel gezien worden, maar Mercedes heeft nu goedkeuring om dit in Duitsland aan te bieden als een echte automatische piloot.

Technologie

Het klinkt leuk, zonder handen aan het stuur in je Mercedes. Ook is de technologie lekker ‘des Mercedes’: vooral extreem veel technische taal wat ons doet denken dat ze het goed doordacht hebben. Voor zover wij begrijpen heeft de nieuwe S-Klasse LiDAR technologie aan boord die de omgeving nauwlettend in de gaten houdt. Het systeem heeft door Mercedes de kennis van zo’n 13.191 km aan wegen in Duitsland aan boord, waarmee je op een hoop plekken in Duitsland dus het systeem kunt gebruiken. Er zijn allerlei handige hulpjes, zoals dat de auto automatisch met behulp van microfoons reageert op hulpdiensten die erlangs willen. Geavanceerd spul.

Haken en ogen

Wel wordt duidelijk dat er voor elke feature ook een ‘maar’ te vinden is. Die 13.191 km is mooi, maar alles daar buiten moet je zelf rijden. Het systeem werkt niet op snelheden boven de 60 km/u, wat op een snelweg natuurlijk redelijk uitzonderlijk is. En natuurlijk het simpele feit dat het enkel gaat om goedkeuring in Duitsland en absoluut niet zonder kleine lettertjes. Mercedes heeft bijvoorbeeld het liefst dat je je taken beperkt tot wat je in het scherm kunt doen, dus nog steeds is finger von Handy! het devies.

Goed, elke technologie heeft even tijd nodig. Het is al mooi genoeg dat er situaties zijn waar je in je Mercedes zonder handen aan het stuur kunt rijden. Het systeem wordt in 2022 beschikbaar in de S-Klasse en ook de EQS komt beschikbaar met DRIVE PILOT.

Ook interessant!

  • Video: nieuwe Mercedes S-klasse doet de elandtest
    Video: nieuwe Mercedes S-klasse doet de elandtest
  • Extreme luxe op de achterbank van de Mercedes S-klasse
    Extreme luxe op de achterbank van de Mercedes S-klasse
  • Mercedes-Benz C-klasse (2021) rijtest
    Mercedes-Benz C-klasse (2021) rijtest
  • Video: automobilist in Mercedes E-klasse doet vervelend
    Video: automobilist in Mercedes E-klasse doet vervelend

Nieuwste artikelen

  • BREEK: BMW iX3 komt volgend jaar ook met echte premium
  • Biem! Hoe vaak crasht die Tesla Robotaxi nu eigenlijk?
  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
FacebookTweetPinLinkedIn

autonoom, EQS, Mercedes, s-klasse

Vorig bericht: « Hoe kan Max Verstappen wereldkampioen worden?
Volgend bericht: Nieuwe Audi SQ5 met ABT dikspul heeft échte uitlaten! »

Lees Interacties

Reacties

  1. karhengst zegt

    9 december 2021 om 21:28

    Ik mag toch hopen dat de auto automatisch naar rechts schuift wanneer er slechts 130 wordt gereden.

    Verder leuk die techniek, maar je betaalt dus nog altijd een vracht geld voor een product wat nog altijd niet af is.

    Login om te reageren
    • vacano zegt

      9 december 2021 om 21:49

      Het systeem doet het maar autonoom tot 60km/p.u!

      In de steden zal het wss niet functioneren want die straten zitten niet in het systeem en daarbuiten mag je zowat steeds minstens 70 en vaak ook 90 waardoor het quasi nutteloos is. Wss kan je het systeem inschakelen bij Stau op de snelweg waardoor je tijd hebt om je secretaresse te verwittigen dat je later zal zijn om met haar te stoeien.

      Login om te reageren
  2. S zegt

    9 december 2021 om 21:45

    Hopelijk leest Hamilton dit artikel. Dan word het helemaal een mooie race komende zondag!

    Login om te reageren
    • fredflinstone zegt

      9 december 2021 om 22:16

      @serg: Ik dacht precies hetzelfde 😂. M’n Volvo wijkt sneller en beter uit voor auto’s dan #blessed

      Login om te reageren
  3. Pascal zegt

    9 december 2021 om 21:50

    Ohja dat systeem wat alleen werkt op de snelweg, bij daglicht, als het niet regent en niet sneeuwt, alleen op stukken weg die Mercedes vooraf volledig in kaart heeft gebracht en tot maximaal 60km/uur. Zeer knap! https://youtu.be/SVuBBAWbOTk

    Login om te reageren
    • goodvibrations zegt

      10 december 2021 om 09:16

      https://www.youtube.com/watch?v=EHljMEQA5WA

      Login om te reageren
      • Pascal zegt

        10 december 2021 om 10:32

        @goodvibrations Tuurlijk, Tesla is er nog lang niet, dat laat jouw filmpje ook zien. Misschien komt het omdat ik zelf in software werk, maar ik begrijp anders niet hoe mensen niet kunnen snappen dat Tesla hier objectief hele knappe dingen doet en hoe dat afsteekt bij wat Mercedes vooralsnog laat zien. https://youtu.be/GjH9mHURLUA

        Login om te reageren
        • ty5550 zegt

          10 december 2021 om 12:48

          Dat laatste filmpje is echt wel impressionant. Zonder mapping, de wereld staat immers ook niet stil. Het is niet foutloos maar toont toch aan dat ze echt snel vooruitgang beginnen te maken.

          Login om te reageren
        • goodvibrations zegt

          10 december 2021 om 13:48

          Ik werk ook in de IT :-). Dus begrijp goed dat het enorm complex is.. ik mis bij Tesla een beetje de redundancy die je wel in de luchtvaart hebt.. (dus ook redundancy op hardware).
          Zou het wel leuk vinden om een testparcours op te zetten en verschillende merken te testen.. (idee voor autoblog?).

          Het gaat er natuurlijk om hoe een autopilot omgaat met een lege vuilniszak die over de weg waait.. vs een betonblok vs een (echt) mens… En druk stadsverkeer.. Nederland is overigens in mijn optiek wel een van de betere plekken vanwege de goede belijning/wegen overal..

          Login om te reageren
  4. sjoerdreverda zegt

    9 december 2021 om 22:48

    Toch is het voor een grote “established” OEM een hele stap. Mercedes pompt al jaren miljoenen naar Autoliv om dit te ontwikkelen in Kitzingen. Ben er ooit bijna te werk gesteld als tester. Ze hebben jarenlang met kussens op de auto rond gereden. Toen ik in hun garage mocht kijken, drie jaar terug, was de technologie nog vrij onbetrouwbaar, terwijl dat voor een gevestigde naam nou net zo belangrijk is. Tesla praat zich er nog wel uit; nieuwe technologie, lees de disclaimer etc. Elke juridische afdeling krijgt spontaan een hartverzakking als ze de risico’s voor de reputatie bekijken.
    Wat Mercedes wel goed doet is dat ze meer data terug gaan sturen naar hun backoffice. In theorie zal de map dus aardig vlot uitgebreid moeten kunnen worden.

    Login om te reageren
    • potver7 zegt

      10 december 2021 om 07:58

      Autoliv… Is dat niet die toko die ook heel graag airbags verkoopt? 🤣

      Login om te reageren
  5. lexis zegt

    10 december 2021 om 07:12

    Ik snap niet waarom autobouwers hier zo veel geld en energie willen blijven in stoppen. De gemiddelde chauffeur heeft er geen boodschap aan of wil het niet. Wat brengt het ook bij? Nog niet zo overtuigd als dat werkelijk de veiligheid significant zou verbeteren, de huidige snufjes doen in principe al genoeg, bv dode hoek of lane assist.

    Laats nog in opel gereden met gelijkaardige technologie wel het tussen de lijntjes rijden lukt amper voelt zeer kunstmatig aan en als er een flauwe bocht aan te pas komt lukt het al helemaal niet. Investeer liever in zuiniger en betaalbare voertuigen aub.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      10 december 2021 om 09:30

      Niemand wilde een mobiele telefoon, niemand had een smartphone nodig, niemand wilde een automaat, niemand wilde airco. De klant weet pas wat hij wil als het hij weet wat hij mist en daarvoor moet het beschikbaar zijn.

      Login om te reageren
      • Pascal zegt

        10 december 2021 om 10:39

        Exactly, da’s iets wat Steve Jobs ook goed begreep toen hij met producten zoals de iPad aankwam.

        Login om te reageren
      • tinnemans zegt

        10 december 2021 om 11:51

        @mashell; het vervelende, voor mij in elk geval, van zelfrijdende auto’s zal zijn dat tegen de tijd dat dat doorgedrongen en gestandariseerd is, je als zelfsturende automobilist een gevaar op de weg bent geworden en dat dat dus sterk ontmoedigt of zelfs verboden gaat worden.
        Voor de mensen die liever naar Beethoven luisteren dan naar een automotor, ze zijn er echt, zal het vast iets zijn waar ze naar uitkijken.
        Voor mensen zoals ik, die gek zijn van de beleving van het autorijden zelf, is dat nogal kut.

        Nou ben ik al 50-plus, dus ik verwacht dat ik er weinig tot geen last van zal hebben, maar ik vind het wel jammer. Voor mij werkt autorijden erg meditatief, juist door het concentreren op de weg en ander verkeer. Bij bergritten is dat exponentieel sterker. Ik luister ook erg graag naar muziek, maar de kick die ik van een dag autorijden krijg is echt van een heel andere orde.

        Iedereen zit anders in elkaar.

        Login om te reageren
      • goodvibrations zegt

        10 december 2021 om 13:51

        Ik wil heel graag niet zelf rijden naar mijn werk.. lijkt me echt geweldig. Voor mij is dit dus niet echt een latente behoefte. Maar de “business case” is natuurlijk dat je met minder auto’s toe kan..
        Als autos zelf kunnen rijden, dan huur ik liever een Tesla die klaar staat wanneer ik ‘m nodig heb, dan dat ik zelf in een auto moet investeren.. Al die tijd dat ik hem niet gebruik kan hij anderen vervoeren etc.

        Login om te reageren
    • ty5550 zegt

      10 december 2021 om 14:06

      Ik zie juist extreem veel potentieel van zodra de techniek voldoende matuur is. Gedaan met de kinderen naar de voetbal af te zetten, stamp ze id auto en de auto rijdt zelf naar ginder. Daarna kan hij terug komen en kan je bv. boodschappen doen (of misschien in de verre toekomst dat je de auto naar de winkel laat rijden en dat ze hem voor jou inladen). Bestuurders die een glaasje te veel op hebben worden gevoerd door de auto. Er zal dan wel ook nog wat wetgeving moeten wijzigen (bv. Wanneer rijdt de auto en is geen rijbewijs/nuchtere toestand nodig). Veel gezinnen zullen met 1 auto toekomen ipv 2 omdat de auto ergens staat te verkommeren overdag.

      Login om te reageren
  6. faalhaas zegt

    10 december 2021 om 09:04

    Haha, en na 4 jaar weer een paar ruggen lappen omdat de software licentie verlopen is. En na 6 jaar geen updates meer te krijgen. Rij je dan met je nutteloze autopilot en je verouderde navigatie.

    Login om te reageren
    • Goed_Koopman zegt

      10 december 2021 om 13:50

      @faalhaas: Dat is meer het probleem van de occasionkoper. De CEO/CFO/politicus/ondernemer heeft dan alweer een nieuwer model tot zijn/haar beschikking.

      Login om te reageren
  7. goodvibrations zegt

    10 december 2021 om 09:09

    Zelfde functionaliteit dus als Tesla, Alleen laat Mercedes de risico’s niet alleen bij de klant maar besluit zelfstandig dat het nog niet rijp is voor 130 km/h of een drukke omgeving. Dat heet soms ook wel “verantwoordelijkheid nemen”.

    Login om te reageren
    • tinnemans zegt

      10 december 2021 om 11:53

      @goodvibrations; ik verwacht dat de functionaliteit bij Mercedes binnen de aangegeven grenzen ook echt goed werkt. De benadering van Tesla is een tikje opportunistischer.

      Login om te reageren
      • goodvibrations zegt

        10 december 2021 om 13:53

        idd

        Login om te reageren
    • Redrum zegt

      11 december 2021 om 00:27

      Ik bekijk het meer als een scheet in een fles verkopen.
      Dit is gewoon geo-fenced navigate on autopilot in de file tot max 60km/u.

      Login om te reageren
  8. mashell zegt

    10 december 2021 om 09:50

    Wat een onhandige plek voor de knop van de stuurwielverwarming, een reden om geen stuurwielverwarming bij te bestellen.

    Login om te reageren
  9. goodvibrations zegt

    10 december 2021 om 10:51

    Check hier hoeveel “verder” Tesla is..
    https://www.youtube.com/watch?v=21IlEZwL9eU

    Login om te reageren
    • Pascal zegt

      10 december 2021 om 11:56

      Als je softwareontwikkeling een beetje begrijpt, dan zie je aan jouw filmpje dat Tesla inderdaad haast onmetelijk veel verder is. (alleen nog lang niet klaar, da’s wat anders)

      Login om te reageren
      • goodvibrations zegt

        10 december 2021 om 13:58

        Zo kijken stakeholders niet naar een product ;-). Developer: Maar kijk eens hoe goed dit product is!: wat hij al kan! we hebben toch enorm veel bereikt?! Alleen een paar bugs waardoor het nog onbetrouwbaar is.. iedere sprint lossen we een paar op…

        Stakeholder: Dus eigenlijk zeg je me dat de software nog niet doet wat hij moet doen? Toch? Onbetrouwbaar, toch?

        Login om te reageren
        • Pascal zegt

          10 december 2021 om 17:12

          Maar, zijn dat niet de tussenstappen die in elk development traject onvermijdelijk zijn en waaraan je wel kunt aflezen of je op de goede weg bent?

          Login om te reageren
          • goodvibrations zegt

            10 december 2021 om 20:19

            Jazeker, vraag is wel een klein beetje tot hoe ver je dat soort dingen naar iedereen moet releasen.. Grote groep key users kan effectief en wat verstandiger zijn.. al zou ik er dan wel voor kiezen om me daarvoor aan te melden… anderen wellicht niet.. Denk dat software developers ook heel wat vergevingsgezinder zijn. .

            Login om te reageren
            • Pascal zegt

              11 december 2021 om 09:06

              Ja mee eens. Tesla leunt erg op het verzamelen van real world data. Gelukkig doen ze dat nu alleen met de mensen die een hoge safety score hebben én zich er bewust voor aanmelden. Alsnog snap ik de mensen die die aanpak van data verzamelen in de echte wereld niet kunnen waarderen vanwege veiligheid.

              Login om te reageren
    • Redrum zegt

      11 december 2021 om 00:29

      Zoek dan op z’n minst een recent filmpje van v10.5 public beta FSD

      Login om te reageren
  10. Bastiaan Williams zegt

    10 december 2021 om 13:33

    Mooie techniek. Met de vorige S-klasse kon je dat ook wel aardig door een tegengewicht, bijv. blikje cola, aan je stuur te tapen. Lane Assist en Adaptive Cruise control aan. Staan leuke filmpje van op YouTube.

    Login om te reageren
  11. Homer55 zegt

    10 december 2021 om 18:05

    Ja, en als alle auto’s volledig elektrisch zijn hoef je alleen nog de bestemming in te voeren/spreken en de vervoersmiddel zal je er naartoe brengen. Communicerend met de omgeving en vast ook wel met de overheid etc..
    Zou zomaar kunnen…

    Login om te reageren
    • Pascal zegt

      10 december 2021 om 20:06

      Zelfrijdende auto’s zullen ook het einde inluiden van het tijdperk van eigen autobezit. Waarom zou je een auto bezitten wanneer je er altijd met 1 druk op de knop eentje kunt laten voorrijden? Alleen de liefhebber zet er straks nog eentje permanent voor de deur. Gelukkig gaat het nog wel even duren voordat ze zover zijn.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North