Dat zou toch niet moeten kunnen! Games spelen in een Tesla. Kan echt niet.
Het leuke aan Tesla is dat ze niet gebonden zijn aan conventies. Dubbele nieren, hofmeisterknikjes, zescilinder lijnmotoren, achterwielaandrijving: het is allemaal sentimenteel marketing-technisch gedachtegoed om de auto’s nauwelijks te hoeven doorontwikkelen.
Het gave aan Tesla is dat ze ALLES opnieuw hebben uitgevonden, op de wielen na. Dat levert een ander type auto op, maar niet per se minder leuk. Want waarom zijn er trage BMW’s of Audi’s? Een Tesla is gewoon altijd snel. Als er geen laadinfrastructuur is, ga je gewoon dat zelf doen. En waarom een hele marketingafdeling opzetten en financieren? Als je af en toe een beetje rare dingen zegt volstaat een Twitter-account voor de CEO om de boodschap de wereld in te brengen.
Games spelen in een Tesla
Een van de handige dingen is dat je Netflix kunt kijken of games kunt spelen in je Tesla. We hebben al jarenlang schermpjes in onze auto’s en Tesla moet bedenken dat je daar leuke dingen mee kunt doen?
Natuurlijk, voor Tesla komt het handig uit. Zeker als je eventjes iets langer moet laden, heb je even iets om de tijd te doden. Je kan niet broodjes worst blijven eten, natuurlijk. Het is technisch gezien vrij eenvoudig om te regelen, maar andere fabrikanten doen het nauwelijks.
Daar lijkt een reden voor te zijn. Het is namelijk heel erg onveilig! Dat stelt de New York Times. Want games spelen in je Tesla is niet alleen mogelijk tijdens het laden, maar ook tijdens het rijden! Zo kun je een potje Solitaire spelen. Als je die aanklikt krijg je een waarschuwing te zien: “Solitaire is a game for everyone, but playing when the car is in motion is only for passengers.”
Autonoom
Dan moet je even aangeven dat je niet aan het rijden bent en dan kun je (tijdens het rijden) in je Tesla lekker gamen! De Amerikaanse verkeersveiligheidswaakhond (de NHTSA) ziet een stijging qua dodelijke ongevallen met mensen die crashten omdat ze afgeleid waren. Dat werd destijds toegewezen aan de alsmaar complexer wordende infotainment-systemen. Dan helpt deze eenvoudige failsafe van Tesla niet echt.
Tesla heeft diverse autonome rijassistentiesystemen. Denk aan Full Self Driving Beta en Autopilot. Die systemen zijn echter dermate ontwikkeld dat de bestuurder ten alle tijde zijn kop erbij heeft en niet kaartjes legt. Mocht je Solitaire niet leuk vinden, het is ook mogelijk om The Battle of Polytopia: Moonrise en Sky Force Reloaded te spelen.
Via: Autoblog.com
MrHyde zegt
Kort representatief onderzoek op YouTube en Tiktok: geen probleem dit, want Tesla rijders zitten altijd op de bijrijdersstoel of achterbank. De auto bestuurt zichzelf in Full Autonimous mode.
ghost zegt
@MrHyde: er was een moment dat het autonoom in NL was toegestaan. Helaas hele slechte ervaring mee, niet dat ik de Tesla reed maar die kwam wel bijna bij mij naar binnen. Meneer lach gewoon te slapen op de bestuurdersstoel en schrok zich te pletter toen ik vol claxonneerde. Leuk man dat autonoom rijden..
flutterby zegt
@MrHyde: die algorithms werken goed om te laten zien waar je interesse ligt.. Op beide platformen kom ik dat totaal niet tegen.
europeancar1997 zegt
Het zou zo simpel gefixt kunnen worden. Het gordeldetectiesysteem ziet of iemand op de passagier zit,. mocht daar niemand opzitten, dan kan het spel niet geopend worden tijdens het rijden, want in de auto zit waarschijnlijk maar 1 persoon, de bestuurder. Enige gevaar is als men een tas op de stoel legt om dat systeem buitenspel te zetten, maar het is al een goede stap in de richting.
mashell zegt
Waarom zo gecompliceerd? if ( vehiclespeed > 0 ) then message(“idiot, only Elon may play games whilst driving”);
Ja, daarmee sluit je passagiers uit maar als je wilt dat passagiers spelletjes kunnen spelen, bouw je gewoon een scherm voor de passagier in, zoals Porsche, Honda en veel Chinese merken doen.
ttr6 zegt
Zat op mijn Lexus IS250 uit 2008, dus niks nieuws. Die had in het onvolprezen Mark Levinson systeem een dvd speler zitten die het alleen maar deed als je stilstond EN de handrem geactiveerd had. Natuurlijk vonden de Lexus berijders dat maar niks dus kon je het laten de-activeren door de dealer, wat ik ook heb laten doen, met als argument dat ik dan tenminste ook een telefoonnummer kon intoetsen tijdens het rijden, dat was namelijk ook geblokkeerd.
Pascal zegt
Die systemen zitten er toch ook gewoon in? Je kan Netflix, Youtube, etc. niet opstarten zodra je auto in Drive staat. Tesla heeft bij Solitaire gewoon bewust gekozen om dit voor passagiers beschikbaar te maken (inclusief duidelijke waarschuwing). Als we niet meer in eigen verantwoordelijkheid geloven moeten we ook maar gauw de snelheid van alle auto’s begrenzen, overal een alcoholslot in monteren en nog veel meer.
mashell zegt
Dus Tesla heeft weer eens half werk geleverd, wel Netflix blokkeren maar niet Solitaire, is er dan niemand bij Tesla die logisch kan nadenken?
Als er een merk maar even op youtube hoeft te kijken dat haar klanten geen eigen verantwoordelijkheid aankunnen is het wel Tesla…
Pascal zegt
Je persoonlijke mening verheffen tot ‘logisch nadenken’ vind ik dan weer niet zo logisch… Ze hebben een andere keuze gemaakt dan jij misschien zou doen, meer is ’t niet.
mashell zegt
Tja dat hebben mensen zoals mij, die baseren hun mening op logisch nadenken en niet op blinde merkliefde… Want er is niets logisch aan om te zeggen: Netflix niet maar spelletjes wel. Het is overigens nog onlogischer om ook deze dwaling van Tesla te gaan verdedigen…
Pascal zegt
Ah de ‘je bent gewoon een fanboy’ verwijzing wordt alweer gemaakt zie ik, dat duurde nog lang. Zoals ik aangaf geloof ik slechts in een stukje eigen verantwoordelijkheid van de automobilist, that’s all.
flutterby zegt
@mashell: de meeste bestuurders hebben een smartphone tot hun beschikking. Die verleiding is veel groter dan Solitaire. Dat spel wordt toch alleen gespeeld als het internet eruit ligt?
mashell zegt
Dat klopt, maar daarover heeft Tesla geen controle. Waar ze wel controle over hebben is het scherm in de middenconsole en daar leveren ze half werk.
flutterby zegt
@mashell: dat is geen half werk maar een bewuste keuze. Voor de FSD beta gebruiken ze namelijk de interieur camera om smartphone gebruik tegen te gaan. Echter zit niemand te wachten op zulke controles.
Bij andere fabrikanten (BMW, Volvo, Volkswagen) merk ik dat het infotainment met zo goed afleid omdat het traag of omslachtig is. Dat terwijl ik op mijn woon-werkverkeer bijna altijd YouTube aan heb staan op mijn telefoon. Dat leid echt niet meer af dan de radio.
Flutterbi zegt
Samenvatting: Tesla vindt verkeersdoden (verkeersveiligheid) niet belangrijk. Zolang het maar centen oplevert. Hetzelfde geldt voor autonomisch rijden. Ze gebruiken de wereld als één grote testbaan met een disclaimer zodat ze juridisch kunnen wuiven. Het is als een kluif voor de neus van een hond leggen en daarna boos worden als hij hem pakt.
Streetie zegt
Een beetje eigen verantwoordelijkheid kan ook geen kwaad. Waarom alles bij de fabrikant leggen.
Je kan ook een spel spelen op je mobiel of tablet als je aan het rijden bent. Als je dat doet ben je even fout bezig als dat je een spel in je Tesla doet terwijl je aan het rijden bent. Die verantwoordelijkheid moet bij de bestuurder liggen en niet bij de fabrikant.
mashell zegt
Uiteraard ligt die verantwoordelijkheid voor wat de bestuurder doet tijdens het rijden bij de bestuurder maar dat ontslaat de fabrikant niet van haar verantwoordelijkheid om de verleiding tot het spelen van spelletjes op het centrale scherm niet eens aan te bieden. Een Tesla rijder zou zomaar kunnen denken, nou Tesla heeft de spelletjes niet uitgezet dus zal het wel veilig zijn die tijdens het rijden te gebruiken. Er zijn hier op autoblog mensen die het instellen van een navigatie bestemming, het veranderen van een liedje of het voeren van een handsfree gesprek tijdens het rijden al te gevaarlijk vinden (je moet 100% geconcentreerd met het rijden bezig zijn), dat vind ik een tikkie extreem maar verdedigen dat Tesla toestaat dat Tesla gebruikers spelletjes spelen tijdens het rijden onder het mom van eigen verantwoordelijkheid vind ik nog veel extremer.
Pascal zegt
“Uiteraard ligt die verantwoordelijkheid voor wat de bestuurder doet tijdens het rijden bij de bestuurder” daar begint en eindigt het mee, de rest van het verhaal is niet relevant.
flutterby zegt
@Flutterbi: oh ja, daarom maken ze de veiligste auto’s op de weg.. Autonoom rijden is daar ook onderdeel van daarom geven ze dat niet zo maar aan elke bestuurder.
Flutterbi zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
Pascal zegt
Vertaling: “schaam je kapot dat je een andere mening hebt dan ik! Je moet jezelf echt afvragen waarom je het niet met mij eens bent”
flutterby zegt
@Flutterbi: miljoenen mensen sterven per jaar aan de gevolgen van luchtverontreiniging in steden. De grote auto en olie fabrikanten wisten dit gevaar al sinds de jaren 80 met klap op de vuurpijl het dieselschandaal. Echter jij maakt je druk om Solitaire..?
Hoe eerder autonoom rijden een realiteit is, hoe eerder nog miljoenen aan verkeersslachtoffers gespaard kunnen worden.
Flutterbi zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
flutterby zegt
@Flutterbi: weer wat veel zegt over de persoon? Een discussie spelen op de persoon. Succes verder.
De feiten spreken voor zich, Tesla maakt de veiligste auto’s van alle merken. Mazda doet het ook goed met een enkel model maar niet zo sterk over de hele lineup.
Pascal zegt
Tsja, je zal als automobilist maar eens zelf verantwoordelijkheid moeten nemen in plaats van dat je auto je als klein kind moet behandelen om te voorkomen dat je domme dingen doet. Dat kunnen we niet hebben natuurlijk!
Bella Macchina zegt
Of er spelletjes gespeeld worden op een telefoon of op een vast scherm maakt weinig verschil.