• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Bizar: een 4-in-1 zuigermotor zoals je ‘m nog nooit zag

Auteur: ricardo, gepost 27 oktober 2014 om 19:03 – 20 Reacties

Bizar: een 4-in-1 zuigermotor zoals je


Oude wijn in nieuwe zakken, of is dit een motorontwerp dat daadwerkelijk beter is dan de conventionele lijnmotor? De Japanse uitvinders claimen van wel.

Deze 4-in-1-motor is ontworpen door Namikoshi Electronics, dat zich met het ontwerp aanvankelijk op de aggregatormarkt richtte. Toch hebben ze zichzelf weten te overtuigen dat er ook automotive toepassingen moeten zijn voor hun motordesign. Laten we daarom eens kijken hoe dit torretje werkt.

De lay-out van de zuigers en drijfstangen komt overeen met een viercilinder boxermotor; twee aan de linkerkant, twee aan de rechterkant. In het midden ligt alleen geen conventionele krukas. De zuigers zijn namelijk verbonden met een planetair tandwielstelsel in een centrale unit, gelagerd met een kogellager. Deze brengt de krachten vervolgens over op een centrale as, vergelijkbaar met die van een conventionele krukas.

Het doel van deze opstelling is het verminderen van de wrijving en trillingen. Het nadeel is wel dat er een onderhouds- en slijtagegevoelige kogellager in het ‘hart’ van je motor hangt. Deze vervangen betekent vrijwel altijd dat je de motor uit de auto moet lepelen om erbij te kunnen.

Wat ook opvalt is dat de zuigers per kant in tandemmodus bewegen, dus precies dezelfde slag maken. Als de twee linker zuigers naar binnen gaan, dan komen de twee zuigers aan de rechterkant naar buiten. Namikoshi claimt dat het aantal wrijvingspunten hierdoor afneemt en de vibraties tot een minimum worden teruggebracht. Echter, als we de video bekijken dan lijkt het alsof dit ding van onbalans uit elkaar klapt bij 8.000 tpm.

De conceptmotor heeft een cilinderinhoud van 1500 cc en weegt ongeveer 90 kilogram. Prestatie- of verbruikscijfers heeft Namikoshi niet vrijgegeven, dus of dit echt zuiniger is danwel een hoger rendement biedt dan huidige motoren in auto’s, blijft giswerk.

De motor in actie zien kan op Autojunk.nl.

Ook interessant!

  • Video: wanneer je de motor laat draaien tijdens het tanken
    Video: wanneer je de motor laat draaien tijdens het tanken
  • Video: Nico Rosberg crasht motor tegen Audi e-tron
  • Bizar: 45 supercars worden in 1 keer aangehouden
  • In welke auto zou jij deze 8.0 V10 motor leggen?

Nieuwste artikelen

  • Hoe hard rijdt deze Audi door Almere?! [VIDEO]
  • Gespot – Een monsterlijk dikke Ferrari 458
  • In deze auto kun je PS5-games spelen zónder console
  • Deze vernieuwde EV was jij alweer vergeten
FacebookTweetPinLinkedIn

japan, motor, radical, Techniek

Vorig bericht: « Furious 7 is de titel van de nieuwste Fast & Furious-film
Volgend bericht: Mitsubishi Outlander PHEV is er nu ook als X-Line »

Lees Interacties

Reacties

  1. mylvan zegt

    27 oktober 2014 om 19:09

    Lijkt wel op een combinatie van een wankel en een boxermotor. Kan me niet voorstellen dat hierbij vibraties afnemen, het is nogal een geweld wat heen en weer gaat. Het lijkt me toch dat je met een conventionele boxeropstelling minder vibraties hebt.

    Login om te reageren
  2. kroelkip zegt

    27 oktober 2014 om 19:23

    Wanneer er een vliegwiel geplaatst word is de onbelans weg. Werkt prima….. Denk ik.

    Login om te reageren
    • themsdosnerd zegt

      27 oktober 2014 om 19:44

      @kroelkip: Nee, dat werkt niet. Deze motor heeft net zoveel trillingen als een 1-cilinder. Dus boven de 200cc rammelt je kunstgebit eruit.

      Login om te reageren
      • kroverbeek zegt

        28 oktober 2014 om 08:39

        @themsdosnerd: Klopt, net als een enkele cilinder. Maar zoals een 6-in-lijn volledig trillingsvrij is vermoed ik dat een veelvoud van deze dingetjes toch zeker potentie heeft om soepeler te lopen

        Login om te reageren
        • opabrutus zegt

          28 oktober 2014 om 09:24

          @kroverbeek: 28 oktober 2014, het moment dat Elke autoblog reaguurder ingenieur is, en het uiteraard ook veulll beter weet.

          Login om te reageren
    • motoragent zegt

      27 oktober 2014 om 19:50

      @kroelkip: Je hebt nog steeds 4 zuigers die als een malle heen en weer bewegen, die trilling krijg je er niet uit met een vliegwiel.

      Login om te reageren
      • towi1989 zegt

        27 oktober 2014 om 21:43

        @motoragent: Lijkt me wel prima te balanceren in je krukas.

        Login om te reageren
    • endofline zegt

      28 oktober 2014 om 13:37

      @kroelkip: Een vliegwiel neemt geen onbalans weg. De functie van een vliegwiel is de koppelpieken uit te vlakken en zo een gelijkmatig koppel te leveren.

      Om een onbalans weg te nemen maak je gebruik van extra strategisch geplaatst gewicht op de krukas of balansassen. Als ik de bewegingen bekijk tov het centre punt dan lijkt me de onbalans vergelijkbaar met een boxer. Er is wel een voordeel naar wrijving toe doordat er minder draaipunten zijn.

      Login om te reageren
  3. passie zegt

    27 oktober 2014 om 19:40

    Doet me denken aan een napier sabre motor, echter die heeft wel twee krukassen.

    Login om te reageren
  4. parker zegt

    27 oktober 2014 om 19:44

    Bizar zeg..

    Login om te reageren
  5. TimoBac zegt

    27 oktober 2014 om 19:49

    Mooi stukje engineering

    Login om te reageren
  6. norge zegt

    27 oktober 2014 om 19:57

    Ik zie een knikkerbak…(voor de computer generatie) knikkers zijn glazen en stalen kogels waar we vroeger mee speelden voor de spelcomputers kwamen…

    Login om te reageren
    • bofkont zegt

      28 oktober 2014 om 11:49

      @norge: goede ouwe tijd , heel wat vingers opgeschuurd tijdens het knikkeren ;)

      Login om te reageren
  7. w0o0dy zegt

    27 oktober 2014 om 20:12

    Ik zie niet in waarom je de zuigerstangen niet over de centrale “hub” zou kunnen verdelen. Dan heb je gewoon een viercilinder met minder trillingen. Daarnaast zou je nog kunnen denken aan ongelijke zuigerstangen waardoor je de ontstekingsmomente iets kunt “opschuiven” toch?

    Login om te reageren
    • w0o0dy zegt

      28 oktober 2014 om 07:38

      @w0o0dy: waar is Kevski_style: als we zijn kennis en inzicht kunnen gebruiken?

      Login om te reageren
      • Hupke zegt

        28 oktober 2014 om 12:25

        @w0o0dy:

        Ik vrees dat die al jaren weg is, of niet?

        Login om te reageren
  8. rob5nismo zegt

    27 oktober 2014 om 20:21

    Idd zoals de meeste zeggen trillingen daar maak ik me zorgen over bij dit ontwerp.
    Maar misschien met motor ophanging dat er ook veel trillingen uit te halen zijn

    Login om te reageren
  9. rotarypowah zegt

    27 oktober 2014 om 20:43

    Een Bourke Engine opnieuw uitgevonden.

    Login om te reageren
  10. timberleek zegt

    27 oktober 2014 om 21:19

    Hoewel het blok er natuurlijk weer ingewikkelder van wordt kun je toch beter voor 2 losse cylinderkoppels gaan?

    Als je de 2 tegenovergestelde cylinders aan elkaar laat zitten. En de andere 2 als apart koppel met een 180 graden gedraaid verbindingspunt op de krukas. Dan heb je imo een stuk minder vibraties (in weze gewoon een boxer).

    Die kogellager ben ik trouwens niet zo bang voor wat betreft onderhoud. Die kun je wel goed stevig maken. En als je de olie dan normaal ververst kan dat prima. zou me eerder druk maken om die koppeling tussen de krukas en de zuigers. Als die zou zijn opgebouwd als in het plaatje van rotarypowah voorzie ik daar eerder problemen

    Login om te reageren
  11. fijnkonijn zegt

    28 oktober 2014 om 18:07

    Anno 2014 nog steeds verbrandingsmotoren ontwerpen. Hou toch op zeg. Steek die ontwikkelings-energie liever in efficiëntere aandrijfmethoden zoals electro-motoren etc.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North