• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Eerste details bekend over Porsche’s viercilinder

Auteur: bart_m, gepost 3 juni 2014 om 11:50 – 31 Reacties

Eerste details bekend over Porsche


De kleine boxermotor zal in drie varianten worden gebouwd, met een vermogen tussen de 210 en 360 pk.

Tenminste, als CAR Magazine het bij het rechte eind heeft. Zij beweren inside information te hebben over Porsche’s plannen met de nieuwe viercilinder.

De instapversie van de kleine krachtbron zou een 1.6 zijn en deze levert volgens hen 210 pk. Daarna volgen de 2.0 met 286 pk en de meest potente 2.5 viercilinder met 360 pk. Deze laatste twee varianten waren al eerder bekendgemaakt, maar nog niet met pk-cijfers.

Hoogstwaarschijnlijk krijgen de viercilinders allemaal een turbo om het kleine motorblok van extra adem te voorzien. Volgens CAR zijn het de Boxster, Cayman en Cayenne die als eerste met een flat-four uitgerust worden. Echter, in China werd de Macan recent al met de vierpitter gepresenteerd.

Ook interessant!

  • Cayman GT4 crasht hard in Enschede
  • Waarom de Porsche Cayman GT4 knaak remt
  • toekomst Porsche 718
    Toekomst Porsche 718 bekendgemaakt
  • Vet! In deze Porsche kart zit een motor van Honda

Nieuwste artikelen

  • Buitenkansje: koop deze unieke AMG op Marktplaats!
  • Gespot – De nieuwe Vanquish in het kwadraat
  • R8-bestuurder wordt bijna gespiest bij crash in Hendrik-Ido-Ambacht
  • Politiehelikopter stopt dronken automobilist bij Lelystad
FacebookTweetPinLinkedIn

motor, Porsche

Vorig bericht: « Video: Porsche 918 Spyder en LaFerrari doen 0-200
Volgend bericht: Man vindt enorme spin in de koplamp van zijn auto »

Lees Interacties

Reacties

  1. baars1992 zegt

    3 juni 2014 om 11:58

    B4 in de Cayenne lijkt me sterk!

    Login om te reageren
  2. jack_abarth zegt

    3 juni 2014 om 12:07

    In de tekst wordt over een boxer gesproken en vervolgens overs een flat-four. Wat wordt het nu?

    Login om te reageren
    • motoragent zegt

      3 juni 2014 om 12:12

      @jack_abarth: Een boxer-four valt onder dezelfde categorie, dus een flat-four is niet per definitie een niet-boxer.

      Login om te reageren
    • twist zegt

      3 juni 2014 om 12:13

      @jack_abarth:
      Een 4 cilinder boxer is een flat-four motorblok. ;)

      Login om te reageren
      • jack_abarth zegt

        3 juni 2014 om 12:20

        @twist:

        Naar mijn weten is dat dus afhankelijk van hoekverdraaiing van de krukas. Ik weet alleen niet hoe die er van een flatfour uitziet en die van een boxer.

        Iemand?

        Login om te reageren
      • b00m3rang zegt

        3 juni 2014 om 13:12

        @twist: Idd, maar een flat-four is niet altijd een Boxer. Je kan een V12 met een hoek van 180 graden hebben. platte layout, maar toch is het een Vxx blok.

        Login om te reageren
    • Pulizano zegt

      3 juni 2014 om 12:19

      @jack_abarth: Is er geen verschil tussen beiden?
      Vb. Er wordt vaak gezegd dat een Ferrari TR geen echte Boxer is, maar een Flat-12 terwijl Subaru dan weer wel “echte” Boxer-motoren maakt.
      Iemand die hier meer van weet?

      Login om te reageren
      • motoragent zegt

        3 juni 2014 om 12:26

        @Pulizano: Er is verschil, en dan haak ik meteen bij je vraag aan. Bij een boxermotor zitten de kruktappen om en om (zoals bij een gewone 4-in-lijn), dus de tegenoverliggende zuigers bewegen eerst naar elkaar toe en daarna van elkaar af. Een beetje zoals een bokser zijn handschoenen tegen elkaar slaat voor een wedstrijd (daar komt de naam boxer ook vandaan).

        Bij een flat-4 of flat-12 zitten de zuigers op dezelfde kruktap (zoals bij een V-motor) en zullen de tegenover elkaar liggende zuigers dus beide eerst naar links gaan om vervolgens beide naar rechts te gaan. Nadeel hiervan is dat er behoorlijke onbalans optreed, die je bij een boxermotor niet hebt. Een flat-12 is dus eigenlijk een platgeslagen V12.

        Login om te reageren
        • gregorius zegt

          3 juni 2014 om 13:03

          @motoragent: dank u meester. Maar dan is een maar is de flat-four dan de familienaam van de boxer EN platte-V motor (waardoor een boxer een flat four is, maar niet elke flat four een boxer); of is de flat four alleen een platte-V ?

          Login om te reageren
          • motoragent zegt

            3 juni 2014 om 13:30

            @gregorius: Dat eerste. Een boxer-4 valt onder de categorie flat-4’s, maar is wel veruit de meest voorkomende vorm.

            Login om te reageren
  3. desjonnies zegt

    3 juni 2014 om 12:10

    Doet Subaru het nog steeds een heel stuk beter…
    Met hun blaf-boxer.

    Login om te reageren
  4. berlinetta zegt

    3 juni 2014 om 12:27

    Een Porsche met 1.6 en 210 pk? Dude…

    Login om te reageren
  5. jmeverts zegt

    3 juni 2014 om 12:36

    Jammer dat ze er een turbo op zetten. Honda haalde 15 jaar geleden heel betrouwbaar al 240 pk uit een NA 2.0 4 pittertje. Dan zou Porsche deze dagen toch meer paarden uit een soortgelijk blok moeten kunnen halen zonder turbos.

    Login om te reageren
    • baasbas zegt

      3 juni 2014 om 12:45

      @jmeverts: Bla bla bla emissie bla bla verbruik bla…

      Login om te reageren
      • tupperware zegt

        3 juni 2014 om 12:52

        @baasbas:
        Bla bla, maar dat ze een 2.5l nodig hebben om aan het vermogen van een 2.0 Mercedes motor te komen valt mij wel een beetje tegen. Dat heeft niets met emissie eisen van doen maar puur dat hij nooit in het vaarwater van de 911 mag komen.

        Login om te reageren
        • baasbas zegt

          3 juni 2014 om 13:50

          @tupperware: Tsja. Dat vind ik wat makkelijk gezegd. Nergens kan je uit afleiden dat ze 2.5l “nodig” hebben, ze hebben gekozen voor 2.5l. Je gaat mij niet wijsmaken dat Porsche niet in staat is om een 2.0l niet op 400 pk te krijgen. En daarnaast: is een zo hoog mogelijk specifiek vermogen met zo min mogelijk cilinderinhoud dan een doel op zich? Misschien moet je het wel omdraaien. Misschien blijkt de keuze voor 2.0l van Mercedes wel een hele slechte als die blokjes allemaal bij 100k de geest geven… je weet het niet…

          Login om te reageren
          • tupperware zegt

            3 juni 2014 om 15:58

            @baasbas:
            Ik wil niemand iets wijs maken en ben er van overtuigd dat Porsche dat zou kunnen.
            Als je mijn comment goed had gelezen, dan had je begrepen dat ik het jammer vindt dat ze het om marketingtechnische redenen niet doen.

            Login om te reageren
      • jmeverts zegt

        3 juni 2014 om 19:00

        @baasbas: dat zit er dik in maar toch zonde…

        Login om te reageren
    • rrk147 zegt

      3 juni 2014 om 14:12

      @jmeverts:

      Porsche zal dergelijke aantallen ook wel kunnen redden denk ik. De RS2 had begin jaren negentig al 315 pk uit een 2,2 liter, grotendeels door Porsche ontwikkelt

      Login om te reageren
      • E34M5Touring zegt

        3 juni 2014 om 14:28

        @rrk147: RS2 is ook geblazen.

        Login om te reageren
  6. E34M5Touring zegt

    3 juni 2014 om 12:46

    Ben benieuwd waar die 1.6 ingaat. Als dat de nieuwe instapper Cayman/Boxster gaat worden mag er nog wel wat gewicht uit vrees ik. Anders wordt het wel minimaal. De huidige basic Cayman/Boxster 2.7 is ook geen strepentrekker. En die heeft toch nog wel aardig wat extra vermogen tov de 1.6turbo. Zou er dan toch een model onder komen?

    Login om te reageren
  7. Hupke zegt

    3 juni 2014 om 13:19

    Heef zo’n boxer dan nog wel een meerwaardes tov een goed uitgevoerde en lichtere V of lijn motor?
    Desnoods een platliggende 4 in lijn oid.

    Login om te reageren
    • baasbas zegt

      3 juni 2014 om 13:52

      @Hupke: Zwaartepunt en trillingsarme loop. Maar of je het verschil gaat voelen…. Zal vast ook een deel “aanhaken bij de filosofie” zijn… Marketing. “Een boxer… net als de Porsche die je eigenlijk had willen hebben”. Dat idee…

      Login om te reageren
      • Hupke zegt

        3 juni 2014 om 13:54

        @baasbas:

        Vooral, of zelfs eigenlijk alleen dat laatste denk ik.

        Login om te reageren
        • darkpluisje zegt

          3 juni 2014 om 14:44

          @Hupke: Draai het om, wat heeft een platliggende 4 in lijn voor meerwaarde tenopzichte van een boxer? Een boxer trilt minder en heeft daardoor ook een kleiner vliegwiel/geen extra balansassen nodig dus dat scheelt weer gewicht. Daarbij heeft de boxer zijn eigen karakteristiek en alle lastige productieproblemen van een boxer heeft porsche wel onder de knie

          Login om te reageren
  8. fit4fun zegt

    3 juni 2014 om 13:49

    Twee liter snap ik, maar 1.6 lijkt me wat weinig? Al gebruikt Peugeot er eentje in de RCZ dacht ik

    Login om te reageren
  9. Melvin_OPL zegt

    3 juni 2014 om 17:23

    De 1.6 en 2.0 zouden naar mijn mening mooi passen in de new Beetle om zo toch weer meer naar het originele concept te grijpen en deze te differentiëren van de Golf.

    Login om te reageren
    • Melvin_OPL zegt

      3 juni 2014 om 17:24

      @Melvin_OPL: Mochten het daadwerkelijk boxers zijn (waar ik wel op hoop).

      Login om te reageren
    • torsen zegt

      3 juni 2014 om 19:26

      @Melvin_OPL: Technisch en marketingtechnisch past het alleen totaal niet.

      Als het MQB gebruikt kan worden voor plaatsing+aandrijving achterin dan zou Porsche beter een soort retro 356 uit kunnen brengen.
      Klein, licht en spartaans zonder wilde circuit aspiraties en ringtijden met een zacht prijsje.

      Login om te reageren
      • Melvin_OPL zegt

        4 juni 2014 om 00:52

        @torsen: marketingtechnisch zal het geen probleem zijn. hij kan dan fungeren als het spil tussen vw en Porsche.,en zal dan ook niet meer en veredelde golf zijn en de hogere marge beter vertegenwoordigen.. ik doel namelijk op de terugkeer van een boxermotor in de beetle, en dan niet persé achterin, al heeft natuurlijk de voorkeur

        Login om te reageren
  10. henkhupelschoten zegt

    3 juni 2014 om 19:49

    over 10 jaar zijn alle auto’s hybride’s of 1 cilindertjes wees dan maar blij met je 4 cilindertje……..

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North