Eerste details bekend over Porsche’s viercilinder

Auteur: , 31 Reacties

De kleine boxermotor zal in drie varianten worden gebouwd, met een vermogen tussen de 210 en 360 pk.

Eerste details bekend over Porsche's viercilinder

Tenminste, als CAR Magazine het bij het rechte eind heeft. Zij beweren inside information te hebben over Porsche’s plannen met de nieuwe viercilinder.

De instapversie van de kleine krachtbron zou een 1.6 zijn en deze levert volgens hen 210 pk. Daarna volgen de 2.0 met 286 pk en de meest potente 2.5 viercilinder met 360 pk. Deze laatste twee varianten waren al eerder bekendgemaakt, maar nog niet met pk-cijfers.

Hoogstwaarschijnlijk krijgen de viercilinders allemaal een turbo om het kleine motorblok van extra adem te voorzien. Volgens CAR zijn het de Boxster, Cayman en Cayenne die als eerste met een flat-four uitgerust worden. Echter, in China werd de Macan recent al met de vierpitter gepresenteerd.



31 reacties

De laatste brandstofpas van 3.500 euro wordt nu geveild Bepaal zelf wat je betaalt!.
B4 in de Cayenne lijkt me sterk!
In de tekst wordt over een boxer gesproken en vervolgens overs een flat-four. Wat wordt het nu?
@jack_abarth: Een boxer-four valt onder dezelfde categorie, dus een flat-four is niet per definitie een niet-boxer.
@jack_abarth:
Een 4 cilinder boxer is een flat-four motorblok. ;)
@twist:

Naar mijn weten is dat dus afhankelijk van hoekverdraaiing van de krukas. Ik weet alleen niet hoe die er van een flatfour uitziet en die van een boxer.

Iemand?
@twist: Idd, maar een flat-four is niet altijd een Boxer. Je kan een V12 met een hoek van 180 graden hebben. platte layout, maar toch is het een Vxx blok.
@jack_abarth: Is er geen verschil tussen beiden?
Vb. Er wordt vaak gezegd dat een Ferrari TR geen echte Boxer is, maar een Flat-12 terwijl Subaru dan weer wel “echte” Boxer-motoren maakt.
Iemand die hier meer van weet?
@Pulizano: Er is verschil, en dan haak ik meteen bij je vraag aan. Bij een boxermotor zitten de kruktappen om en om (zoals bij een gewone 4-in-lijn), dus de tegenoverliggende zuigers bewegen eerst naar elkaar toe en daarna van elkaar af. Een beetje zoals een bokser zijn handschoenen tegen elkaar slaat voor een wedstrijd (daar komt de naam boxer ook vandaan).

Bij een flat-4 of flat-12 zitten de zuigers op dezelfde kruktap (zoals bij een V-motor) en zullen de tegenover elkaar liggende zuigers dus beide eerst naar links gaan om vervolgens beide naar rechts te gaan. Nadeel hiervan is dat er behoorlijke onbalans optreed, die je bij een boxermotor niet hebt. Een flat-12 is dus eigenlijk een platgeslagen V12.
@motoragent: dank u meester. Maar dan is een maar is de flat-four dan de familienaam van de boxer EN platte-V motor (waardoor een boxer een flat four is, maar niet elke flat four een boxer); of is de flat four alleen een platte-V ?
@gregorius: Dat eerste. Een boxer-4 valt onder de categorie flat-4’s, maar is wel veruit de meest voorkomende vorm.
Doet Subaru het nog steeds een heel stuk beter…
Met hun blaf-boxer.
Een Porsche met 1.6 en 210 pk? Dude…
Jammer dat ze er een turbo op zetten. Honda haalde 15 jaar geleden heel betrouwbaar al 240 pk uit een NA 2.0 4 pittertje. Dan zou Porsche deze dagen toch meer paarden uit een soortgelijk blok moeten kunnen halen zonder turbos.
@jmeverts: Bla bla bla emissie bla bla verbruik bla…
@baasbas:
Bla bla, maar dat ze een 2.5l nodig hebben om aan het vermogen van een 2.0 Mercedes motor te komen valt mij wel een beetje tegen. Dat heeft niets met emissie eisen van doen maar puur dat hij nooit in het vaarwater van de 911 mag komen.
@tupperware: Tsja. Dat vind ik wat makkelijk gezegd. Nergens kan je uit afleiden dat ze 2.5l “nodig” hebben, ze hebben gekozen voor 2.5l. Je gaat mij niet wijsmaken dat Porsche niet in staat is om een 2.0l niet op 400 pk te krijgen. En daarnaast: is een zo hoog mogelijk specifiek vermogen met zo min mogelijk cilinderinhoud dan een doel op zich? Misschien moet je het wel omdraaien. Misschien blijkt de keuze voor 2.0l van Mercedes wel een hele slechte als die blokjes allemaal bij 100k de geest geven… je weet het niet…
@baasbas:
Ik wil niemand iets wijs maken en ben er van overtuigd dat Porsche dat zou kunnen.
Als je mijn comment goed had gelezen, dan had je begrepen dat ik het jammer vindt dat ze het om marketingtechnische redenen niet doen.
@baasbas: dat zit er dik in maar toch zonde…
@jmeverts:

Porsche zal dergelijke aantallen ook wel kunnen redden denk ik. De RS2 had begin jaren negentig al 315 pk uit een 2,2 liter, grotendeels door Porsche ontwikkelt
@rrk147: RS2 is ook geblazen.
Ben benieuwd waar die 1.6 ingaat. Als dat de nieuwe instapper Cayman/Boxster gaat worden mag er nog wel wat gewicht uit vrees ik. Anders wordt het wel minimaal. De huidige basic Cayman/Boxster 2.7 is ook geen strepentrekker. En die heeft toch nog wel aardig wat extra vermogen tov de 1.6turbo. Zou er dan toch een model onder komen?
Heef zo’n boxer dan nog wel een meerwaardes tov een goed uitgevoerde en lichtere V of lijn motor?
Desnoods een platliggende 4 in lijn oid.
@Hupke: Zwaartepunt en trillingsarme loop. Maar of je het verschil gaat voelen…. Zal vast ook een deel “aanhaken bij de filosofie” zijn… Marketing. “Een boxer… net als de Porsche die je eigenlijk had willen hebben”. Dat idee…
@baasbas:

Vooral, of zelfs eigenlijk alleen dat laatste denk ik.
@Hupke: Draai het om, wat heeft een platliggende 4 in lijn voor meerwaarde tenopzichte van een boxer? Een boxer trilt minder en heeft daardoor ook een kleiner vliegwiel/geen extra balansassen nodig dus dat scheelt weer gewicht. Daarbij heeft de boxer zijn eigen karakteristiek en alle lastige productieproblemen van een boxer heeft porsche wel onder de knie
Twee liter snap ik, maar 1.6 lijkt me wat weinig? Al gebruikt Peugeot er eentje in de RCZ dacht ik
De 1.6 en 2.0 zouden naar mijn mening mooi passen in de new Beetle om zo toch weer meer naar het originele concept te grijpen en deze te differentiëren van de Golf.
@Melvin_OPL: Mochten het daadwerkelijk boxers zijn (waar ik wel op hoop).
@Melvin_OPL: Technisch en marketingtechnisch past het alleen totaal niet.

Als het MQB gebruikt kan worden voor plaatsing+aandrijving achterin dan zou Porsche beter een soort retro 356 uit kunnen brengen.
Klein, licht en spartaans zonder wilde circuit aspiraties en ringtijden met een zacht prijsje.
@torsen: marketingtechnisch zal het geen probleem zijn. hij kan dan fungeren als het spil tussen vw en Porsche.,en zal dan ook niet meer en veredelde golf zijn en de hogere marge beter vertegenwoordigen.. ik doel namelijk op de terugkeer van een boxermotor in de beetle, en dan niet persé achterin, al heeft natuurlijk de voorkeur
over 10 jaar zijn alle auto’s hybride’s of 1 cilindertjes wees dan maar blij met je 4 cilindertje……..

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).