• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Honda blijf tóch motoren leveren aan Red Bull!

Auteur: machielvdd, gepost 28 januari 2022 om 16:13 – 19 Reacties

Het leek een gevalletje ‘stoppen op je hoogtepunt’ te worden voor Honda Racing, maar wat blijkt? Ze hebben zich bedacht.

Je kunt als Max Verstappen zijnde nog zo’n groot talent zijn, als je niet de juiste auto met de juiste motor onder je kont hebt ben je alsnog kansloos. Dat was de afgelopen jaren ook het geval, maar in 2021 viel eindelijk alles op zijn plek. Niet Lewis Hamilton, maar Max Verstappen werd wereldkampioen. Mede mogelijk gemaakt door Honda.

Op naar nog meer overwinningen met Red Bull Honda! O nee, wacht… het was het laatste jaar van Honda in de F1. De samenwerking wordt niet abrupt afgebroken, maar Red Bull moet in principe vanaf volgend jaar zijn eigen boontjes gaan doppen. Net nu het zo lekker ging.

Maar nu komt de plottwist: Honda heeft zich bedacht. De zoete smaak van overwinning zal daar vast iets mee te maken hebben. Het plan is nu dat Honda nog tot en met 2025 motoren zal blijven leveren aan Red Bull. Dat zegt niemand minder dan Helmut Marko in een interview met het Oostenrijkse Autorevue.

In eerste instantie zou Red Bull nog dit jaar met een Honda-motor rijden en daarna zelf de motor verder ontwikkelen. Het plan is nu echter dat Red Bull nog tot en met 2025 kant-en-klare motoren krijgt aangeleverd van Honda.

De nieuwe afdeling Red Bull Powertrains kan in de tussentijd dus alle energie richten op het ontwikkelen van de nieuwe krachtbron voor 2026. Dat is toch even een lekkere opsteker!

Ook interessant!

  • Video: Red Bull Racing doet Europese roadtrip
    Video: Red Bull Racing doet Europese roadtrip
  • Video: Red Bull doet geheimzinnig met nieuwe livery
    Video: Red Bull doet geheimzinnig met nieuwe livery
  • Honda blijft doorontwikkelen
    Honda gaat motoren doorontwikkelen voor 2022
  • Video: Red Bull fans vieren een groot feestje

Nieuwste artikelen

  • Nieuw automerk uit controversieel land, maar het is geen Chinees!
  • Is de dieselauto dood en begraven?
  • Doemscenario: komende jaren meer verkeersdoden
  • Video: Dit ongeluk zie je van een kilometer ver aankomen
FacebookTweetPinLinkedIn

Formule 1, Helmut Marko, Honda, Max Verstappen, Racing

Vorig bericht: « Politie pakt 16-jarige Porsche joyrider in Utrecht
Volgend bericht: BMW zet eindelijk een punt achter de i3 »

Lees Interacties

Reacties

  1. ghini zegt

    28 januari 2022 om 16:33

    Oud nieuws

    Login om te reageren
    • Edge zegt

      28 januari 2022 om 16:54

      Nee, geen oud nieuws. Oorspronkelijk zou Honda de blokken alleen dit jaar nog vanuit Japan leveren, en zou vanaf volgend jaar de assemblage vanuit Milton Keynes plaatsvinden. Lang gingen er geruchten dat Red Bull Honda zover had gekregen om langer door te leveren, maar dat is nu pas bij monde van Helmut Marko bevestigd.

      Login om te reageren
      • ghini zegt

        28 januari 2022 om 17:10

        @Edge: had dit vorige week of week daarvoor al als bevestigd gelezen op een engelse site. Weet even niet meer waar. Je toevoegingen in comments zijn wel weer interessant, in tegenstelling tot het nogal kale artikel.

        Login om te reageren
      • mark997gt3 zegt

        29 januari 2022 om 15:01

        @Edge: was ook een belabberde strategie van Honda. Meer dan 1 miljard in het F1 projekt gestoken. 3 jaar lang het lachertje van de klas. Nu eindelijk succes en dan meteen de stekker eruit. Tja dan had je er beter nooit aan kunnen beginnen. Met engine freeze zullen de kosten steeds verder afnemen. Dus nu goede marketing tegen relatief lage kosten. Zou een no brainer moeten zijn.
        De populariteit van F1 is enorm toegenomen de laatste jaren. En in de meeste plekken op aarde is de ICE nog minstens een jaar of 50 nog zeer relevant.

        Login om te reageren
    • etronabt zegt

      29 januari 2022 om 10:42

      @ghini: beetje, maar wel goed nieuws!!! Go max!!

      Login om te reageren
  2. Edge zegt

    28 januari 2022 om 17:05

    Saillant detail wat ik in dit artikel nog mis: Door deze constructie blijven het ook formeel Honda blokken in plaats van dat het Red Bull Powertrains blokken (met in licentie gebruikte Honda-techniek) worden. Dat is cruciaal met oog op het nieuwe motorenreglement in 2026, want dan is Red Bull Powertrains (al dan niet met support van Porsche/Audi) formeel een nieuwe motorfabrikant. Nu geldt dat je als nieuwe motorfabrikant in je eerste jaar één extra krachtbron per mag steken ten opzichte van de voorgeschreven aantallen in de motorenpool. Dat is al een leuk voordeel, maar daarnaast zit er ook een budgetcap voor motorleveranciers aan te komen. Hoewel de exacte bedragen nog onbekend zijn, is wel al bekend dat op verzoek van Porsche en Audi de budgetcap voor nieuwe motorfabrikanten het eerste jaar/de eerste jaren hoger zal zijn dan voor de rest van de motorfabrikanten.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      28 januari 2022 om 23:16

      Ik betwijfel nog steeds of Audi en Porsche wel de F1 in gaan, dat is niet in lijn met de concern strategie. Maar als ze dat wel gaan doen dan toch zeker onder eigen controle en onder eigen naam. Met andere woorden Red Bull powertrains gaat nooit een F1 motor bouwen.

      Login om te reageren
      • marinepower zegt

        30 januari 2022 om 07:35

        @mashell: eigenlijk is hetzelfde toch min of meer het geval bij Honda, ook daar laat de bedrijfs strategie het in principe niet toe? Beide concerns (en wellicht nog wel andere ook) staan min of meer in een spagaat tussen de elektrische vooruitgang, of de door ontwikkeling van de ICE. Afhankelijk een beetje van welke werelddelen hun afzetmarkt is, moeten ze hun gezicht op de juiste groene kleur tonen.

        Login om te reageren
  3. bernoulli zegt

    28 januari 2022 om 17:14

    En Alpha Tauri? Gaan die met dezelfde blokken rijden, of wordt dat de proeftuin voor RB Powertrains?

    Login om te reageren
    • Edge zegt

      28 januari 2022 om 19:01

      AlphaTauri blijft met Honda-motoren rijden, net als Red Bull. Als Red Bull Powertrains gaat experimenteren met eigen blokken achterin de AT’s, vervalt het voordeel dat ze in 2026 hebben als ‘nieuwe fabrikant’. Zie mijn reactie hierboven

      Login om te reageren
  4. ViggenneggiV zegt

    28 januari 2022 om 17:15

    Mercedes hier al protest tegen ingediend?

    Login om te reageren
    • deduitsedrie zegt

      28 januari 2022 om 17:45

      No Mibe no no Mibe! That was so not right!

      Login om te reageren
    • 560pk zegt

      28 januari 2022 om 18:12

      @viggenneggiv: anders komt Lewis niet meer terug , hoor!

      Login om te reageren
  5. gallardogt zegt

    28 januari 2022 om 17:18

    Het lijkt mij beter als Red Bull Powertrains even pas op de plaats neemt en Honda zoveel mogelijk ondersteunt tot en met 2025. Er zullen daarna vast wel grote merken zich aandienen die de motoren willen leveren bijv Porsche TAG, Audi of misschien heeft Ford er weer zin in.

    Login om te reageren
  6. utregcity zegt

    28 januari 2022 om 17:56

    Nog eens lekker nieuws om ‘t weekend mee in te gaan! 😎

    Login om te reageren
  7. jaapiyo zegt

    28 januari 2022 om 18:11

    Ben wel benieuwd hoe het zit met de betaling (neemt Red Bull dan gewoon ‘klantenmotoren’ af?) en in het verlengde daarvan of er ook Honda groot op de staart blijft staan. Lijkt me toch niet dat die Japanners het echt opeens helemaal omdraaien.

    Login om te reageren
    • Edge zegt

      28 januari 2022 om 19:07

      In het oorspronkelijke plan zou Red Bull de motoren inderdaad leasen van Honda, of dat bij deze deal nog steeds zo is of de Japanners meebetalen is niet bekend. Wel heeft Christian Horner al laten weten dat iets van Honda branding te zien blijft op de auto’s, maar ik denk dan eerder aan een kleine “Powered by Honda” sticker ergens dan groot Honda Hybrid op de zijkant en Honda nog groter op de achtervleugel.

      Login om te reageren
  8. dare2think zegt

    28 januari 2022 om 19:33

    Bijzonder wat er allemaal voortkomt uit die ene laatste lap van die laatste race…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North