• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Yamaha XJR1300 Yard Built is dik genoeg voor uitzondering

Auteur: Dizono, gepost 25 mei 2015 om 19:59 – 55 Reacties

Afbeelding Yamaha XJR1300 Yard Built is dik genoeg voor uitzonderingAfbeelding Yamaha XJR1300 Yard Built is dik genoeg voor uitzonderingAfbeelding Yamaha XJR1300 Yard Built is dik genoeg voor uitzonderingAfbeelding Yamaha XJR1300 Yard Built is dik genoeg voor uitzonderingAfbeelding Yamaha XJR1300 Yard Built is dik genoeg voor uitzonderingAfbeelding Yamaha XJR1300 Yard Built is dik genoeg voor uitzonderingAfbeelding Yamaha XJR1300 Yard Built is dik genoeg voor uitzondering

Yamaha XJR1300 Yard Build
Ja, twee wielen. Ja, het heet hier geen motorblog.nl. Maar deze Yamaha is gaaf. Verdomd gaaf. Dus wees gewaarschuwd, bij ‘lees meer’ gaat het over een motorfiets.

Ondergetekende houdt het voor wat betreft tweewielers alleen bij het ongemotoriseerde soort, maar dat wil niet zeggen dat er af en toe gevoelens van pure jaloezie opkomen wanneer ik op een mooi slingerend polderweggetje wordt ingehaald door een man of vrouw in het leer. En heel af en toe roepen ook hun machines een spontane Pavlov-reactie op, zoals ook gebeurde toen dit apparaat op het beeldscherm verscheen.

Yamaha viert met deze XJR300 Yard Built dat haar XJR-lijn twintig jaar op de markt is. Prima motoren waarschijnlijk, die XJR’s, maar mijn hart gaat er niet harder van kloppen. Drie jaar geleden begon Yamaha echter met ‘Yard Build’, waarin ze getalenteerde bike builders de kans geven een unieke Yamaha in elkaar te sleutelen. Voor deze jubileum-XJR werden de heren van roCkS!bikes aan het werk gezet en niet zonder resultaat.

De techniek werd grotendeels intact gelaten, de XJR1300 moet het dus doen met een luchtgekoelde 1251cc viercilinder met zo’n 100 pk. Op minder dan 250 kilo gewicht ruimschoots voldoende voor acceleraties om het de meeste sportwagens (dus niet allemaal) bijzonder lastig te maken. En dankzij de heren van roCkS!bikes heeft de XJR daar nu ook de looks voor.

Dankzij een een klein scherm op de voorkant, die qua lijn mooi doorloopt in de rest van de fiets, afgemaakt met een heerlijke 70s paintjob, oogt de Yamaha als een klassieke racer in plaats van een wat degelijke naked bike voor woon-werkverkeer. Goed nieuws voor eigenaren van zo’n standaard XJR, want de toko die deze heeft gebouwd, levert je met liefde de onderdelen om je eigen fiets te upgraden.

Yamaha XJR1300 Yard Built

Ook interessant!

  • Yamaha R7: te weinig PK's om mee te doen?
  • Video: motormuizen bepalen de regels
  • Video: ook motorrijders mogen wel opletten
  • Komt jouw motorfiets nog op tijd voor de zomer?

Nieuwste artikelen

  • Renault Clio 2025 test
    Renault flirt wederom met terugkeer van Renault Sport dankzij nieuwe Clio
  • Welke merken gaat Stellantis killen?
  • Ga niet met je supercar naar Londen…
  • Minister Robert Tieman: niet zuipen en rijden
FacebookTweetPinLinkedIn

motoren, yamaha

Vorig bericht: « Gallery: wrapper opent z’n deuren met deze verzameling
Volgend bericht: Bagageruimte Ferrari Enzo niet toereikend voor lantaarnpaal »

Lees Interacties

Reacties

  1. norge zegt

    25 mei 2015 om 20:04

    Het is hier geen mo….Geintje , gaaf ding hoor.
    Af en toe een tweewieler ertussen door mag van mij….Zolang het maar af en toe blijft….Toch?

    Login om te reageren
    • xr134 zegt

      25 mei 2015 om 21:14

      @norge: waarom staat er een kroon naast jou naam?

      Login om te reageren
      • jrk68 zegt

        25 mei 2015 om 21:18

        @xr134:
        Dat komt door zijn innige banden met het Noorse koningshuis….

        Login om te reageren
      • norge zegt

        25 mei 2015 om 21:29

        @xr134: Ik heb een donatie gedaan naar AB, zodat ik geen advertenties hoef te kijken..

        Login om te reageren
      • SimonMc zegt

        25 mei 2015 om 23:23

        @xr134: Heeft hij gekregen door foutloos Nederlands te gebruiken.

        Login om te reageren
        • norge zegt

          26 mei 2015 om 05:38

          @SimonMc: Sarcasme……hoop ik ;)

          Login om te reageren
    • ramonbosje zegt

      25 mei 2015 om 21:27

      @norge: helemaal mee eens! Wat een gaaf ding!

      Login om te reageren
  2. jrk68 zegt

    25 mei 2015 om 20:11

    Gaaf ding…. en een echte petrolhead maakt het geen bal uit of er nu 2, 3 of 4 wielen onder zitten.
    Zolang het benzine verbruikt en broem broem doet vind ik het al snel goed.

    Login om te reageren
    • norge zegt

      25 mei 2015 om 20:37

      @jrk68: Doet mijn grasmaaier ook, vroem vroem…En hij is rood met witte velgen….God wat heb ik een hekel aan dat ding..

      Login om te reageren
      • jrk68 zegt

        25 mei 2015 om 21:21

        @norge:
        Ah, ik moest 2 keer lezen maar ik heb de oorzaak….
        Er zit een significant verschil tussen vroem vroem en broem broem….B-)

        Login om te reageren
      • krokant zegt

        25 mei 2015 om 22:02

        @norge: Toen ik nog een kleine jongen was (lees: nog geen brommergerechtigde leeftijd, laat staan auto’s) werd ik ook al enthousiast van menig grasmaaier hoor! Voor mijn dertiende verjaardag kreeg ik een bestuurbare auto op brandstof (guilty, ik vind ze nog steeds zo leuk dat ik er laatst weer een gekocht heb). Toen ik op mijn 16e eindelijk mijn eerste brommer had was ik dolgelukkig. De grootte, het aantal wielen, het maakt me allemaal niet zo heel veel uit. Als het maar knalt, vroemt, broemt, (hard gaat) vind ik het mooi.

        Login om te reageren
    • w0o0dy zegt

      25 mei 2015 om 23:56

      @jrk68: zoals een vriend van me zei: als je benzine hebt verbrand was het een goede dag

      Login om te reageren
  3. MaartenD zegt

    25 mei 2015 om 20:12

    dat is ook toevallig, kwam deze motor toevallig tegen toen ik langs de amstel liep, naast care waren ze met een fotoshoot van deze motor bezig zal wel voor een motormagazine geweest zijn..beetje caferacer idee

    Login om te reageren
    • room850 zegt

      25 mei 2015 om 21:46

      @maarten020: waarom noemen ze zoiets eigenlijk een café racer?
      Kan je daarmee van kroeg naar kroeg?

      Login om te reageren
      • MaartenD zegt

        25 mei 2015 om 22:19

        @room850: Caféracer is een motorfietsclassificatie. Het gaat bij caféracers meestal om een tot sportmodel omgebouwde standaardmotor, waarbij aanzienlijke concessies gedaan zijn aan het comfort. Het is genoemd naar The Ace Café, een ontmoetingspunt van motorrijders in Engeland in de jaren vijftig. 

        Login om te reageren
      • lekbak zegt

        25 mei 2015 om 23:24

        @room850: dat wat maarten schrijft klopt. Met als toevoeging dat ze, om snelheid te winnen, vroeger tot in het extreme alle overbodige gewicht er af gooiden. Van verlichting tot kussen in het zadel. Alles om ’the ton’ te halen. De honderd mijl per uur.

        Tegenwoordig worden ze vaak gemaakt van oudere lichte motoren die niks waard zijn. Deze worden dan helemaal gestript en in de caferacer stijl gebouwd. Beetje een hipster ding nu.

        Login om te reageren
        • krokant zegt

          26 mei 2015 om 15:59

          @lekbak: Hipster of niet, ik zie ze graag rijden. Als het motorrijbewijs in de pocket is ga ik er ook mijn best voor doen:)

          Login om te reageren
  4. ricksmits zegt

    25 mei 2015 om 20:13

    Mareh.. is t geen plausibel idee dan? Groen7 eruit en motorblog.nl erin!

    Login om te reageren
    • ohoogeveen zegt

      25 mei 2015 om 20:25

      @ricksmits: eensch!

      Login om te reageren
    • racerx zegt

      25 mei 2015 om 20:48

      @ricksmits: Goed plan!

      Login om te reageren
    • mynameisjeroen zegt

      25 mei 2015 om 23:23

      @ricksmits: mijn stem heb je

      Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      25 mei 2015 om 23:24

      @ricksmits: heel graag, goed idee!

      Login om te reageren
  5. VeniVidiVici zegt

    25 mei 2015 om 20:18

    Hoe dik ook… gemotoriseerde tweewielers interesseren mij als autoliefhebber geen ene moer!! Sorry…

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      25 mei 2015 om 20:52

      @VeniVidiVici: Rij er eens op. De term ‘bang for buck’ is gemaakt voor motors.

      Login om te reageren
      • rolov zegt

        25 mei 2015 om 21:47

        @berlinetta: idd weinig geiler dan met dik 230 je voorwiel voelen loskomen en dan nog een keer door te schakelen.

        Login om te reageren
  6. miichal zegt

    25 mei 2015 om 20:20

    Als ik mijn net gekochte Honda CB750 uit 1976 heb omgebouwd tot caferacer. Krijg ik dan ook een artikel?

    Login om te reageren
    • ikbenmnzus zegt

      25 mei 2015 om 20:58

      @miichal: Wat betreft wel iig. Ben benieuwd.

      Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        25 mei 2015 om 23:26

        @ikbenmnzus: als het een knap ding is wel.

        Login om te reageren
    • ettie zegt

      26 mei 2015 om 13:24

      @miichal: met een caferacer zit je altijd goed!

      Login om te reageren
  7. house zegt

    25 mei 2015 om 20:26

    Autoblog of niet, ik kan als motorrijder dit wel waarderen. Wat een gaaf ding, dus vaker doen en eventueel op een motorblog

    Login om te reageren
  8. dwersbongel zegt

    25 mei 2015 om 20:27

    Prima hoor zo’n uitzondering. Helemaal als je een mooie caféracer laat zien.

    Login om te reageren
  9. racerx zegt

    25 mei 2015 om 20:47

    Als motorrijder zijnde kan ik dit soort artikelen absoluut waarderen, keep it up! Overigens is naar mijn mening de speciale Yamaha V-Max ‘Infrared’ meer de moeite van het vermelden waard geweest *kwijl*.

    Login om te reageren
  10. w0o0dy zegt

    25 mei 2015 om 20:49

    Dat kapje voorop vind ik dan weer jammer, beetje alof het ding een helm op heeft. Verder lekker apparaat. Ik heb ooit besloten dat ik beter geen motorrijbewijs kon gaan halen en aangezien ik geen leden maten hoef te missen en dit persoonlijk aan u kan schrijven hou ik dat op een van die goede beslissingen in het leven ;-)

    Login om te reageren
  11. mclarenf1lm zegt

    25 mei 2015 om 20:52

    Van de zomer komt er hier een Honda XR600R, wil hem ombouwen naar iets soortgelijks.
    En meer motor artikelen of een Motorblog zou meer dan welkom zijn!

    Login om te reageren
    • redneckdarian zegt

      25 mei 2015 om 21:49

      @mclarenf1lm: ik met mijn xt600 ook. Ik kijk vaak op bikeexif.com voor inspiratie

      Login om te reageren
    • papa zegt

      25 mei 2015 om 22:34

      @mclarenf1lm: met een xr moet je over het strand knallen (bijvoorbeeld)

      Login om te reageren
  12. MrHyde zegt

    25 mei 2015 om 20:59

    Ja, als uitgeknepen Nederlanders die wel van een beetje snelheidssensatie houden, móeten we wel aan de motor.* Want laten we eerlijk zijn, de sensatie die je op zo’n fiets krijgt, is in een auto pas te evenaren bij eentje die het 10-voudige kost.**

    bijsluiter:
    *zelf enthousiast motorrijder.
    **kitcars buiten beschouwing gelaten. Die zijn maar factor 3.

    Login om te reageren
  13. Hupke zegt

    25 mei 2015 om 21:04

    @dinozo als dat je ding is dan weet ik nog wel wat mooiere van die fietsjes om hier de revue te laten passeren.

    Leuk, en een café racer maken van japans spul is lekker goedkoop, maar als je het om te stoefen doet (en dat zijn alle café racers dus) moet het toch met een itialiaan of brit gebeuren.

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      25 mei 2015 om 21:17

      @Hupke: Japanse 4pitters zijn nu eenmaal retegoedkoop .. En zien er stoer uit .. Prima basis to pose ..

      Login om te reageren
      • Hupke zegt

        26 mei 2015 om 10:55

        @lincoln:

        Ik vind ze er eerder lomp uitzien.
        Zo’n norton of triumph 2 cilindertje ziet er idd nogal schattig uit, maar een V2 zij het van guzzi of (ma-tu-) Vucati heeft toch een stuk meer presence.

        Login om te reageren
        • lincoln zegt

          26 mei 2015 om 18:25

          @Hupke: heb ooit een kapotte Voxam gekocht .. Kon er toen eigenlijk helemaal nix mee dus snel doorgestoten .. Had er iets meer geduld voor moeten hebben ipv 50 euro winst pakken ..

          Login om te reageren
          • Hupke zegt

            29 mei 2015 om 00:20

            @lincoln:

            Voxan, moeilijk te pakken te krijgen. Heeft voor zover ik me herinner een lomp backbone frame. Ongelofelijk veel vrijheid dus, maar alles wat je aanpast kost je veel moeite.
            Je moet zien, wat je tijd je waard is, 50 euro zó of weken zwoegen aan 2 euro per uur…
            Als je het niet om te hebben doet maar om te verkopen is de keuze snel gemaakt. Ik zou het niet erg vinden om er eens eentje in m’n handen te krijgen.

            Login om te reageren
        • lincoln zegt

          26 mei 2015 om 18:30

          @Hupke: buiten het feit dat ik by far te onkundig en te onbelezen ben om dan ook maar iets tegen te spreken .. (In jouw geval dan) ..

          Login om te reageren
  14. niex zegt

    25 mei 2015 om 21:09

    voor duizenden van dit soort projectjes, elke dag nieuwe, check je http://www.bikeexif.com

    na een paar weken komen de customs en cafe racers je de strot uit :)

    Login om te reageren
  15. jochempie zegt

    25 mei 2015 om 21:15

    Wat een onzettend dik ding.. Ben niet echt bekend met motoren maar volgens mij heet zo’n stijl een café racer?

    Login om te reageren
  16. redneckdarian zegt

    25 mei 2015 om 21:47

    Vind je dit leuk? Kijk dan af en toe op bikeexif.com

    (nee ik krijg geen geld voor reclame maken…)

    Login om te reageren
  17. choi zegt

    25 mei 2015 om 21:58

    Is ie ook met zijspan te krijgen?

    Login om te reageren
  18. skoapie zegt

    25 mei 2015 om 22:24

    Wat een geil ding. Als ik het geld heb en een motorrijbewijs dan kocht ik hem meteen als dat kon

    Login om te reageren
  19. Dutchdriftking zegt

    25 mei 2015 om 23:19

    Droomapparaat! Doe mij er maar een. 1250cc dus lekker koppel. Helemaal fijn.

    Login om te reageren
  20. clarkson zegt

    25 mei 2015 om 23:19

    Top die intro

    Login om te reageren
  21. gash zegt

    26 mei 2015 om 01:30

    Tank,zadel en achterkant zijn volgens mij uit één stuk (metaal?): da’s wel erg fraai. Dat stuurkuipje moet ik erg aan wennen. Iemand een link naar de website waar al deze fraaie onderdelen te koop staan?

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      26 mei 2015 om 02:01

      @gash:
      http://www.bikeexif.com/xjr1300
      Een iets uitgebreider verhaal waarin je vermoeden over de tank/Seat combo wordt bevestigd.
      Ze zitten in Porto, Portugal en er staat een link naar hun Facebook site in het artikel.

      Login om te reageren
      • gash zegt

        26 mei 2015 om 10:18

        @jrk68:

        Bedankt voor de link. Die gasten hebben erg fraai werk geleverd.

        Login om te reageren
  22. sr20det zegt

    26 mei 2015 om 09:25

    Gaaf brommertje hoor maar ik hou het toch liever bij een speelse supermotard of een hypermotard

    Login om te reageren
  23. mrrallycross zegt

    26 mei 2015 om 10:59

    Jemig, die pavlov werkt echt goed met dit ding

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North