De dikste Volvo V50 T5 doet ons denken aan betere tijden.
Heel erg veel Nederlandser dan de Volvo V50 wordt het niet. De auto biedt alles waar wij van houden. Een strakke stationwagon die stiekem iets te klein is. Dus perfect voor een gunstig brandstofverbruik en lage motorrijtuigenbelasting.
Verder kunnen wij altijd een chique badge waarderen en als het een beetje luxe aangekleed kan worden: graag! Daarbij zag de V50 er ook uit als een echte Volvo: een rechte neus en hoog doorlopende achterlichten.
Dikste Volvo V50 T5 van Marktplaats
De techniek was afkomstig van de Ford Focus, de zogenaamde ‘DA3’-generatie. Dat wil zeggen, zowel de Focus als de V50 maakten gebruik van het ‘C1’-platform van Ford. Dat is gelukkig een uiterst prettig platform. Daarbij is zeker niet alles van Volvo. Zo waren de diesels in samenwerking met PSA en Ford ontwikkeld, bijvoorbeeld.
Maar deze dikste Volvo V50 T5 van Nederland heeft een échte Volvo-motor onder de kap. Dit is een 2.5 liter vijfcilinder turbomotor. Die motor maakte de Focus ST van die periode ook al tot zo’n pretletter. De motor is goed voor 230 pk. In dit specifieke geval is de auto gekoppeld aan een vijftraps automaat. Dat past op zich wel bij het karakter van de auto.
R-Design
We kunnen het niet zomaar de dikste Volvo V50 T5 van Nederland noemen zonder het R-Design exterieurpakket te benoemen. De V50 is voorzien van dikkere bumpers, mooie wielen een flinke achterspoiler. Dit exemplaar met nog geen 125.000 km op de klok komt uit 2010 is dus een van de laatste uit de serie.
Ondanks dat de auto echt succesvol was, kreeg deze geen opvolger. De reden was vrij simpel, Volvo en Ford gingen uit elkaar. De V40 hatchback volgde de V50 min of meer op. Tegenwoordig moeten al die mensen verplicht een XC40 rijden. Ook mooi. De prijs? 15.900 euro. De advertentie kun je hier bekijken.
Meer lezen? Dit zijn de gaafste youngtimers uit 2004!
golf1985 zegt
Met een beetje kietelen heb je echt een sleeper! Maatje van me had een focus st van die generatie. Draaide over de 300 pk en klonk als een machinegweer
kennone zegt
@golf1985: maar voor 300pk heb je wat meer nodig dan alleen kietelen. Grotere turbo, uitlaat aanpassen incl. Downpipe en grotere injectoren. Dan ben je toch al wel een klap geld verder.
golf1985 zegt
@kennone: heb je wel een dikke sleeper🤣
kennone zegt
@golf1985: zekerste weten! Ik heb een 850R gehad waar ik dit allemaal bij gedaan had. Zat op zo’n 340pk en 500nm. 0 naar 100 was maar 6 sec als het asfalt droog en warm was, maar de tussen sprinten gingen echt als een raket. Vooral de wintersport ritjes waren prachtig. De dikke Duitsers die er niet voorbij kwamen was toch wel een goed gevoel😬
bernoulli zegt
Dit was in die tijd echt een toffe auto. Ben nog in de markt geweest voor een nieuwe V50 2.0 “Edition II”. Maar uiteindelijk gaf het gebrek aan ruimte de doorslag en ben ik voor een Mondeo gegaan, met dezelfde motor trouwens. Volvo was niet te doen met Maxi Cosi’s etc.
Anders was hij het wel geworden.
toniominestrone zegt
Die middenconsole van Volvo, ik vind het helemaal niets.
sntial zegt
@toniominestrone idem voor die “chique badge”
zeilboot zegt
Is dit niet erg veel geld voor een Volvo uit 2010? Of zie ik dit verkeerd?
Sowieso hoor ik van iedereen dat je even moet wachten met nieuwe auto kopen want het is allemaal te duur. Valt me zelf ook op dat auto’s niet goedkoper worden. Had graag mijn W219 ingeruild voor een W218 maar die zijn eigenlijk onbetaalbaar voor mij. Daarnaast is er weinig aanbod.
lecomte zegt
@zeilboot: Dit is een gangbare prijs voor een T-5 station met deze km-stand. Volvo stations zijn best populair, zowel nieuw als tweedehands.
GH zegt
Ik vind het ook niet goedkoop. Echter, zoals je zelf aangeeft, gaat het met bijna de hele automarkt zo.
6 jaar geleden een Renault Clio uit 2013 gekocht vanuit mijn vorige werkgever. Nu staan ze nog voor dezelfde of hogere prijs te koop.
Nu zoekend in een andere categorie heb mijn zoektocht na 2 maanden ook stopgezet. Na 3 slechte ervaringen met 3 verschillende bedrijven was ik er wel even klaar mee.
Benny_Weisz zegt
Strakke auto maar jeetje, wat een geld!!….vooral als je bedenkt dat deze V50 al 12 jaar oud is!
lecomte zegt
Dan heb ik liever de T-5 AWD voor een paar tientjes meer.
kennone zegt
@lecomte: veelste zwaar, en dat AWD systeem is erg kostbaar en het gaat kapot
lecomte zegt
@kennone: Scheelt iets van 80kg, dus zoveel zwaarder is dat niet. Alles kan kapot, dus als dat het argument is moet men geen auto kopen hahaha.
willeme zegt
@lecomte: Er zijn zelfs Focus ST/RS’en van deze generatie die het systeem op hun (zwaar) getunede exemplaren zetten. Voor alles is een fix!
lecomte zegt
@willeme: Weet ik, mijn neef had destijds zoiets met zijn ST gedaan 😃
melkkoe zegt
Een van de laatste echte volvo’s, Toen de T5 nog echt een 5-cilinder was.
De chinese rommel die daarna is uitgebracht, mag eigenlijk geen volvo genoemd worden
wceend zegt
Elke paar jaar kun je wel een andere generatie als laatste ‘echte Volvo’ noemen. Puristen vonden de 850 veel te luxe en upmarket vergeleken bij de uitgeklede achterwielaangedreven 940 of 960. Daarna vonden dezelfde puristen toch de v70 classic de laatste ‘echte volvo’.
Dit gaat op bij elk merk, was de cx de laatste echte citroen omdat deze van voor de Peugeot overname is? Of toch de laatste c5 met veerbollen? Wat is de laatste echte Jaguar XJ de XJ40 (laatste generatie zonder ford ontwikkeld) of de x350, omdat deze er nog uitziet als een Jaguar? Of toch de x351 omdat dit voorlopig de laatste XJ was? Uiteindelijk heeft iedereen een model wat hij de laatste van zijn soort vindt.
willeme zegt
@wceend: eens. Na de Benz Patent Motorwagen ging het over het algemeen hard achteruit qua beleving, innovatie en purisme.
bernoulli zegt
Welke Chinese rommel? Volvo Cars is nog steeds puur Zweeds, ook al horen ze nu tot het Geely concern. Dat de knaken uit China komen, betekent natuurlijk niet dat de auto’s ook automatisch Chinees zijn.
Volvo en Geely hebben een joint venture: Lynk & Co.
AudiRS zegt
@melkkoe: mooie Ford Focus in een luxe jasje met een fraai Volvoblok ;-)
ggj1987 zegt
Is dit een advertorial ofzo?
willeme zegt
@ggj1987: nee, in het geval van een advertorial zullen we dat altijd vermelden.
We berichten vaak over auto’s die te koop staan. In dit geval vond ik dit wel een gaaf ding om te delen. Uiteraard mag je daar een andere mening over hebben ;-)
s2kdriver zegt
Ik heb eens een weekje in zo’n auto mogen sturen. Misschien waren mijn verwachtingen te hoog want wat een dikke tegenvaller. Absoluut geen sportief weggedrag en meer dan ‘vlot’ zou ik hem ook niet noemen. Zoek je een leuke bochten auto voor het betere gooi en smijt werk, sla dan maar deze over. Wil je lekker vlot kunnen inhalen op de N- of snelweg zonder enig sportief gevoel, dan is dit de auto voor u!
ggj1987 zegt
Ik heb er ook een keer in mogen rijden. Was een 2.4 140pk Geartronic. Reed best leuk maar mocht wel een pittigere motor hebben en een handbak. Voor echt stuurwerk ben je denk ik beter af met een Focus
piebepost zegt
Dan had je geen sportonderstel, want die laat prima met zich boenderen.
c4seum zegt
Op het eerste oog jammer dat het een automaat is, anders zo gekocht. Maar misschien is het wel een goede automaat.
jt48 zegt
Ik zie ook dat een belangrijke optie (voor mij) ontbreekt: stoelverwarming. Zonde, hoort er eigenlijk wel gewoon bij in deze auto.
ryser zegt
Ik vind dit zo’n toffe auto, rij zelf ook een v50 1.8. Als ik toch eens wat meer geld zou kunnen stuk slaan op een auto zou ik deze keuze zo maken!
jmeverts zegt
De helft zou nog veel zijn
mark383 zegt
Ik vind het ook veel geld voor relatief oude bak. Voor 10k koop je een BMW E60 545i. Ook een oude bak, maar wel een 8 cilinder. En nog ruimer ook…
piebepost zegt
“Tegenwoordig moeten al die mensen verplicht een XC40 rijden”
😫😫😫😫
dree16v zegt
Belachelijke prijs. Vorig jaar nog bij eentje gekeken met 160k, vraagprijs was 9950,-. Laatste tijd verbaas ik me wel meer. Het lijkt de huizenmarkt wel.