• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Zeldzame verschijning: Volvo 780 Coupé

Auteur: sir_smokalot, gepost 30 juni 2014 om 19:05 – 27 Reacties

Volvo 780 Bertone


Met minder dan 10.000 geproduceerde exemplaren zal je de Volvo 780, een Zweeds-Italiaanse kruisbestuiving, niet dagelijks tegenkomen.

Eind jaren ’80 maakte Volvo zijn eigen 7-Serie in 3 smaakjes: de 740, 760, en de top of the line 780: een Coupé die was uitgetekend door Bertone. Voor wie houdt van vierkant, boxy, en luxueus een ideaal slagschip.

In de 780 lag een assortiment aan lijnmotoren, zowel vier- als zescilinders. Dit is echter een exemplaar dat met een V6-blok kwam, 2,8 liter groot. Niet de eerste keus van onze eigen Volvospecialist, maar het snort met 156 pk ongetwijfeld lekker rustig over de weg.

Sjoerd95 kwam de Bertone-Zweed tegen in Hilligersberg. Bekijk zijn foto’s op Volvojunk!

Ook interessant!

  • Volvo C40 Recharge rijtest
    Volvo C40 Recharge rijtest
  • Minimale facelift Volvo XC60
    Dit kost de vernieuwde Volvo XC60
  • Deze Volvo C40 Recharge staat gewoon in de winkel
    Deze Volvo C40 Recharge staat gewoon in de winkel
  • Hoeveel miljard is Volvo waard?

Nieuwste artikelen

  • Europese specs Tesla Model Y L bekend, dit moet je weten
  • Welke Porsche met turbo kies jij?
  • Goedkopere Tesla Standard-modellen hebben niet het gewenste effect
  • Alfa Romeo gooit Ferrari-sausje over de Junior
FacebookTweetPinLinkedIn

780, bertone, Coupe, Gespot, grijs, Volvo, youngtimer

Vorig bericht: « Hamann Range Rover Vogue is stijlvol
Volgend bericht: Gumball 3000 2015 komt aan in Amsterdam »

Lees Interacties

Reacties

  1. mipmip zegt

    30 juni 2014 om 19:08

    Met soft-touch akoustische parkeersensor voor en achter!

    Login om te reageren
  2. tupperware zegt

    30 juni 2014 om 19:10

    Dit is van een tijdloze schoonheid die je zelden meer ziet.
    Toch eens wat beter opletten, dit staat zo’n beetje om de hoek..

    Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      30 juni 2014 om 21:26

      @tupperware: maar het is geen coupé toch volgens jou, of wel?

      Teehee ;)

      Login om te reageren
      • tupperware zegt

        30 juni 2014 om 22:16

        @jaapiyo:
        Beweer ik dat dan?

        Vergelijk je hem met de 760 dan zie je dat de achterruit een stuk platter ligt, wat dan de naam coupé rechtvaardigt.
        Nu refereer jij naar die Corsa laatst en daarbij zit er geen verschil in de carrosserie vorm tussen de 2 en de 4 deurs, hetzelfde gold destijds voor de E30. In dat geval is de 2 deur een coach en de 4 deur een sedan.
        Tot zover mijn beknopte college carrosserievormen.

        Login om te reageren
      • roppp zegt

        1 juli 2014 om 08:49

        @jaapiyo: voor iets dat is afgeleid van een schoenendoos zou je kunnen spreken van een coupé achtige variant.

        Login om te reageren
  3. amglover zegt

    30 juni 2014 om 19:16

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  4. Dimitriej zegt

    30 juni 2014 om 19:16

    Prachtige auto. Zou er graag ooit nog een bezitten. Donkerrood met beige interieur dan wel.

    Login om te reageren
  5. E34M5Touring zegt

    30 juni 2014 om 19:24

    In de buurt van Warnsveld staat er 1. De eigenaar van die heeft ook een 242 Coupe. Aparte auto’s vind ik. Niet lelijk maar ook niet echt mooi. De 780 vind ik dan het best gelukt. Die 242 lijkt een beetje op een slecht gechopte Zweudse HotRod.

    Login om te reageren
  6. Homer55 zegt

    30 juni 2014 om 19:48

    Dit is net als de BMW E30 meer een coach dan een coupe.

    Login om te reageren
  7. alassad zegt

    30 juni 2014 om 19:48

    Dit was vroeger mijn droom auto toen mijn ouders nog een 740 hadden. Maar op deze foto komt hij niet heel goed uit de verf

    Login om te reageren
  8. weem zegt

    30 juni 2014 om 19:51

    Snap het nut niet zo van dit model. Ziet er uit als een sedan, maar dan met 2 deuren, wat is dan het nut? Of was het een crisisversie?

    Login om te reageren
    • Hubert zegt

      30 juni 2014 om 22:07

      @weem:
      Deze was zo’n beetje dubbel zo duur als de 4-deurs…
      En handgemaakt bij Bertone geloof ik.
      Dus verre crisisversie.

      Login om te reageren
  9. sjoerd95 zegt

    30 juni 2014 om 20:00

    Ik heb al eerder een origineel Nederlandse 780 gespot. Die was mooier dan deze import vind ik. Ben het met @alassad eens :)

    Login om te reageren
  10. norge zegt

    30 juni 2014 om 20:06

    Ook gebouwd door Bertone..

    Login om te reageren
  11. moveyourmind zegt

    30 juni 2014 om 20:09

    Niet onaardig, maar naar mijn bescheiden mening kan deze Volvo niet op tegen zijn tegenhanger uit Trollhattan, de 900 Aero T16 APC. Aan de andere kant is de 780 wel een must have voor de Volvo verzamelaar.

    Login om te reageren
  12. carmasterr zegt

    30 juni 2014 om 20:17

    ¨…vierkant en boxy…¨
    Same thing, amigo.

    OT:
    Verder niet een bizar spannende Volvo.
    Ik heb liever zijn voorganger, ook van Bertone.
    De 262C.
    Wat een heerlijk belachelijk apparaat is dat.
    Een echte Zweedse hotrod , met z´n choptop.

    Login om te reageren
  13. jasperverweij zegt

    30 juni 2014 om 20:25

    Het is altijd de vraag wat de definitie van zeldzaam is. In dit geval is de definitie: 149 stuks

    Verdeeld naar datum toelating internationaal:
    1986 30
    1987 46
    1988 24
    1989 18
    1990 21
    1991 7
    2004 1
    2005 1
    2008 1

    (de laatste 3 zijn wel discutabel qua registratie)

    Qua kleurverdeling:
    BEIGE 10
    BLAUW 32
    BRUIN 13
    GEEL 1
    GRIJS 42
    GROEN 1
    N.v.t. 3
    ROOD 11
    WIT 16
    ZWART 20

    Login om te reageren
    • jasperverweij zegt

      30 juni 2014 om 20:36

      @jasperverweij: Eerst verder kijken en dan pas posten…. de voertuigen uit 2004, 2005 en 2008 zijn geen 780’s en tellen dus niet (hetzelfde geldt voor kleur n.v.t.)

      Er zijn dus 146 780’s in Nederland momenteel…

      Login om te reageren
  14. spidermann zegt

    30 juni 2014 om 20:26

    Naar mijn bescheiden mening een lelijk hok, totaal uit proporties.

    Login om te reageren
  15. Joost zegt

    30 juni 2014 om 20:29

    In Hoogland (bij Amersfoort) staat ook een hele mooie. Met nog paar andere volvo’s voor een mooi huis.

    Minder dan 10.000 gefabriceerd…..ik vind het nog veel, zeker als je naar de verkoopprijs uit die tijd kijkt

    Login om te reageren
    • norge zegt

      30 juni 2014 om 20:33

      @iJoost: Met de hand in Italie bij Bertone gebouwde Coupe……Niet duur zeg ik..

      Login om te reageren
      • Joost zegt

        30 juni 2014 om 20:43

        @norge: ik vind 72000 euro in 1986 veel geld. En in 2014 ook nog.

        Handgebouwd, Italië, bertone… Allemaal mooi. Maar het blijft een Volvo en prijstechnisch een enorme uitschieter in het gamma van Volvo destijds

        (Heb overigens zelf een v70 classic t-5, en ben wel liefhebber van Volvo)

        Login om te reageren
  16. janfr1908 zegt

    30 juni 2014 om 20:49

    Het is echter Hillegersberg toch een mooie auto

    Login om te reageren
  17. ej20g zegt

    30 juni 2014 om 20:51

    Ik blijf het een erg mooie auto vinden. Maar als ik heel eerlijk ben, vind ik de 700 serie als sedan mooier. Toch is dit een mooie spot want een 780 vind je echt niet zomaar hier in Nederland (of überhaupt).

    Login om te reageren
    • toyotafortuner zegt

      30 juni 2014 om 21:36

      @ej20g: zekerste weten kom je niet zo snel een 780 tegen. Laatste keer dat ik er een tegenkwam is alweer een tijdje geleden: Amsterdam in een straat tussen het Vondelpark en de PC Hooft. Goede vriend @thomcarspotter vond hem laatst nog :) K ben het met je eens een 700 sedan is mooier, dan kan je beter genieten van de lineaallijnen die haast op iedere 80s bak te vinden zijn.

      OT: weer goed gevonden zeg Sjoerd!

      Login om te reageren
  18. peidur zegt

    30 juni 2014 om 22:06

    Een vriend van me had ooit een 780 met 6 cylinder. Hij is in mijn ogen een van de grootste volvo-liefhebbers, maar die auto heeft hij vervloekt. Maar bovenal de slechte motor, vooral omdat het nooit een echte volvo motor was, aangezien deze ook in renaults werd gebruikt

    Login om te reageren
    • tupperware zegt

      30 juni 2014 om 22:26

      @peidur:
      PRV V6 stond voor Peugeot, Renault en Volvo, Volvo gebruikte destijds veel Renault motoren, o.a in de 400 serie.
      De 4 cilinders in de 780 waren wel Volvo motoren (B20, B23 en B204T).

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North