• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Deze Bloodhound SSC gaat het snelheidsrecord slopen

Auteur: CasperH, gepost 24 september 2015 om 10:15 – 23 Reacties

Afbeelding Deze Bloodhound SSC gaat het snelheidsrecord slopenAfbeelding Deze Bloodhound SSC gaat het snelheidsrecord slopenAfbeelding Deze Bloodhound SSC gaat het snelheidsrecord slopenAfbeelding Deze Bloodhound SSC gaat het snelheidsrecord slopenAfbeelding Deze Bloodhound SSC gaat het snelheidsrecord slopenAfbeelding Deze Bloodhound SSC gaat het snelheidsrecord slopen

Bloodhound SSC
En niet een klein beetje, maar met bijna 400 kilometer per uur verschil!

Het huidige snelheidsrecord op land staat op naam van de Thrust SSC, die in 1997 een snelheid van 1228 kilometer per uur op de klokken wist te rijden. Maar dat record moet nu superstuk, vinden de mensen achter de Bloodhound Super Sonic Car.

Het nieuwe target is 1610 kilometer per uur.

Ja, dat vonden we wel een losstaand zinnetje waard. Wilt u het even laten bezinken? Dat begrijpen we maar al te goed. Komt ‘ie nog een keer:

Het nieuwe target is 1610 kilometer per uur.

Wow. De snelle rekenaars onder jullie zullen al bedacht hebben dat het Britse project de 1000 mijl per uur-grens wil overschrijden, en dat klopt dan ook precies. De onthulling van het bizarre apparaat waaraan acht jaar is gewerkt vond gisteravond in Londen plaats. Overigens is hij nog niet helemaal af, er moet nog een raketsysteem geleverd worden (één van de drie krachtbronnen in de auto) en er missen nog een paar stukjes plaatwerk, waaronder de airbrake. Ohja, remmen, op zich best een dingetje bij dit soort targets.

De aandrijving wordt verzorgd door een Rolls Royce Eurofighter-Typhoon motor in samenwerking met een Nammo hybride raket. Ook zit er een Supercharged Jaguar V8 in de Bloodhound. Die is niet bedoeld om de wielen aan te drijven overigens, maar zorgt voor de aandrijving van de pomp die een vloeibaar oxydatiemiddel in de brandstofkamer van de raket pompt. De wielen zijn overigens van massief aluminium, wielen voor de shakedowns hebben wel dunne banden.

De mannen achter het project hopen in januari / februari tests op lage snelheid te kunnen doen. De uiteindelijke recordpogingen gaan halverwege 2016 plaatsvinden in Zuid Afrika op de droogstaande meerbodem van Hakskeen Pan. De piloot zal Andy Green zijn, die ook in 1997 de Thrust SSC bestuurde toen het huidige record gevestigd werd.

Ook interessant!

  • Video - SSC Tuatara flink beschadigd tijdens transport
  • Video: wat gaat er hier nu mis?
  • Video: nachtmerrie van elke student
  • Video: waarom parkeersensoren overbodig zijn

Nieuwste artikelen

  • Renault Clio 2025 test
    Renault flirt wederom met terugkeer van Renault Sport dankzij nieuwe Clio
  • Welke merken gaat Stellantis killen?
  • Ga niet met je supercar naar Londen…
  • Minister Robert Tieman: niet zuipen en rijden
FacebookTweetPinLinkedIn

andy-green, bloodhound, maximumsnelheid, record

Vorig bericht: « Max Verstappen rijdt gewoon Formule 1 volgend jaar
Volgend bericht: Wil iemand deze 1964 BMW 3200 CS Bertone kopen? »

Lees Interacties

Reacties

  1. martinus zegt

    24 september 2015 om 10:18

    Its a jag….

    Login om te reageren
    • maarteno zegt

      24 september 2015 om 11:07

      @martinus: tis geen ‘bloodcat’ ;-)

      Login om te reageren
  2. scottishcarspotter2000 zegt

    24 september 2015 om 10:18

    Das snel.

    Login om te reageren
  3. jurdespotter zegt

    24 september 2015 om 10:18

    Hoezo auto? Is een raket op wielen

    Login om te reageren
  4. pomoek zegt

    24 september 2015 om 10:23

    Haha, leuk toch die Britten. Volkomen zinloze recordauto’s bouwen waar niemand op zit te wachten. En toch is het geweldig, ik hoop dat ze het gaat lukken!

    Login om te reageren
  5. peidur zegt

    24 september 2015 om 10:26

    Voor de brandstofpomp hebben ze behoorlijk wat configuraties geprobeerd zeg!
    Eerst een V12: http://www.autoblog.nl/archive/2008/10/23/bloodhound-ssc-wil-landsnelheidsrecord-met-1609-kmu
    En later hebben ze nog eens een test gedaan met een Cosworth V8 uit een Formule1 auto.
    Blijkbaar is een V8 uit een Jaguar beter dan voorgenoemden.

    Probably because it’s a jag….

    Login om te reageren
  6. elmer zegt

    24 september 2015 om 10:30

    Chris Harris heeft hier een filmpje over gemaakt. Echt een aanrader!
    https://www.youtube.com/watch?v=g4AyytkpiB0

    Login om te reageren
  7. Dutchdriftking zegt

    24 september 2015 om 10:30

    Zo hard gaan zonder te gaan vliegen is wel een kunst op zich.

    Login om te reageren
    • motoragent zegt

      24 september 2015 om 11:35

      @dutchdriftking: 1 graden verschil kon al het verschil maken tussen vliegen of zichzelf de grond in boren. Ik hoop dat de ballen van staal van Andy Green de gewichtsverdeling niet te veel verstoren.

      Login om te reageren
  8. ttcate2 zegt

    24 september 2015 om 10:37

    Is Jaguar ook niet sponsor van dit project? Volgens mij hebben ze zelfs een aangepaste XJR en F-Type R beschikbaar gesteld aan SSC

    Login om te reageren
    • fyr0 zegt

      24 september 2015 om 12:13

      @ttcate2: Ja klopt, van de zomer stond hier een erg mooi stuk over in de Quest. Ik kan het artikel niet zo 1,2,3 terug vinden. Maar Jaguar is een van de grotere sponsors

      Login om te reageren
  9. gregorius zegt

    24 september 2015 om 10:46

    Hopen dat ze Xzibit inhuren voor de presentatie van dit ding.
    “We hooked you up with a engine to put fuel in your other engine yo”.

    Login om te reageren
  10. clarkson zegt

    24 september 2015 om 11:05

    Ik zou dus voor geen goud in zo’n ding gaan zitten.

    Login om te reageren
  11. vondudenstein zegt

    24 september 2015 om 11:10

    Leuk stukje branding voor Jaguar :)
    Normaal gesproken vind ik dat maar irritant. Maar ja, Jaguar is vet. Dus who cares.
    Wel gruwelijk ding zeg.

    Login om te reageren
  12. imaginenl zegt

    24 september 2015 om 11:13

    Denk dat het moeilijkste van deze run de geluidsbarrière doorbreken is. Daarna is het gewoon smooth doorversnellen.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      24 september 2015 om 14:08

      @imaginenl: de geluidsbarrière is toch helemaal geen barrière maar een natuurkundig effect?

      Login om te reageren
  13. sanderm3 zegt

    24 september 2015 om 11:21

    Misschien heeft Mansory al een wanstaltige bodykit for meer groundforce?

    Login om te reageren
  14. nasty zegt

    24 september 2015 om 11:36

    In Londen onthuld? Ik zou zweren dat ik dat ding dit jaar op Goodwood fos heb zien staan…

    Login om te reageren
    • motoragent zegt

      24 september 2015 om 12:24

      @nasty: Showmodelletje, dit is het echte werk.

      Login om te reageren
    • bullzeyersn zegt

      24 september 2015 om 12:36

      @nasty: misschien heb je een mock-up gezien? Alleen de body zeg maar.

      Login om te reageren
      • nasty zegt

        24 september 2015 om 18:12

        @bullzeyersn:kan goed. Heb toen ook maar met n half oog gekeken. Veel te veel te zien die dag.

        Login om te reageren
  15. rob5nismo zegt

    24 september 2015 om 12:23

    Volgens mij stop de aarde dan ff met draaien als dit ding weg trekt

    Login om te reageren
  16. jeppie zegt

    24 september 2015 om 17:02

    Was de vorige recordwagen ook diegene waar Hammond in verongelukte?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North