Deze Bloodhound SSC gaat het snelheidsrecord slopen

Auteur: , 23 Reacties

En niet een klein beetje, maar met bijna 400 kilometer per uur verschil!

Het huidige snelheidsrecord op land staat op naam van de Thrust SSC, die in 1997 een snelheid van 1228 kilometer per uur op de klokken wist te rijden. Maar dat record moet nu superstuk, vinden de mensen achter de Bloodhound Super Sonic Car.

Het nieuwe target is 1610 kilometer per uur.

Ja, dat vonden we wel een losstaand zinnetje waard. Wilt u het even laten bezinken? Dat begrijpen we maar al te goed. Komt ‘ie nog een keer:

Het nieuwe target is 1610 kilometer per uur.

Wow. De snelle rekenaars onder jullie zullen al bedacht hebben dat het Britse project de 1000 mijl per uur-grens wil overschrijden, en dat klopt dan ook precies. De onthulling van het bizarre apparaat waaraan acht jaar is gewerkt vond gisteravond in Londen plaats. Overigens is hij nog niet helemaal af, er moet nog een raketsysteem geleverd worden (één van de drie krachtbronnen in de auto) en er missen nog een paar stukjes plaatwerk, waaronder de airbrake. Ohja, remmen, op zich best een dingetje bij dit soort targets.

De aandrijving wordt verzorgd door een Rolls Royce Eurofighter-Typhoon motor in samenwerking met een Nammo hybride raket. Ook zit er een Supercharged Jaguar V8 in de Bloodhound. Die is niet bedoeld om de wielen aan te drijven overigens, maar zorgt voor de aandrijving van de pomp die een vloeibaar oxydatiemiddel in de brandstofkamer van de raket pompt. De wielen zijn overigens van massief aluminium, wielen voor de shakedowns hebben wel dunne banden.

De mannen achter het project hopen in januari / februari tests op lage snelheid te kunnen doen. De uiteindelijke recordpogingen gaan halverwege 2016 plaatsvinden in Zuid Afrika op de droogstaande meerbodem van Hakskeen Pan. De piloot zal Andy Green zijn, die ook in 1997 de Thrust SSC bestuurde toen het huidige record gevestigd werd.



23 reacties

Its a jag….
@martinus: tis geen ‘bloodcat’ ;-)
Das snel.
Hoezo auto? Is een raket op wielen
Haha, leuk toch die Britten. Volkomen zinloze recordauto’s bouwen waar niemand op zit te wachten. En toch is het geweldig, ik hoop dat ze het gaat lukken!
Voor de brandstofpomp hebben ze behoorlijk wat configuraties geprobeerd zeg!
Eerst een V12: http://www.autoblog.nl/archive/2008/10/23/bloodhound-ssc-wil-landsnelheidsrecord-met-1609-kmu
En later hebben ze nog eens een test gedaan met een Cosworth V8 uit een Formule1 auto.
Blijkbaar is een V8 uit een Jaguar beter dan voorgenoemden.

Probably because it’s a jag….
Chris Harris heeft hier een filmpje over gemaakt. Echt een aanrader!
https://www.youtube.com/watch?v=g4AyytkpiB0
Zo hard gaan zonder te gaan vliegen is wel een kunst op zich.
@dutchdriftking: 1 graden verschil kon al het verschil maken tussen vliegen of zichzelf de grond in boren. Ik hoop dat de ballen van staal van Andy Green de gewichtsverdeling niet te veel verstoren.
Is Jaguar ook niet sponsor van dit project? Volgens mij hebben ze zelfs een aangepaste XJR en F-Type R beschikbaar gesteld aan SSC
@ttcate2: Ja klopt, van de zomer stond hier een erg mooi stuk over in de Quest. Ik kan het artikel niet zo 1,2,3 terug vinden. Maar Jaguar is een van de grotere sponsors
Hopen dat ze Xzibit inhuren voor de presentatie van dit ding.
“We hooked you up with a engine to put fuel in your other engine yo”.
Ik zou dus voor geen goud in zo’n ding gaan zitten.
Leuk stukje branding voor Jaguar :)
Normaal gesproken vind ik dat maar irritant. Maar ja, Jaguar is vet. Dus who cares.
Wel gruwelijk ding zeg.
Denk dat het moeilijkste van deze run de geluidsbarrière doorbreken is. Daarna is het gewoon smooth doorversnellen.
@imaginenl: de geluidsbarrière is toch helemaal geen barrière maar een natuurkundig effect?
Misschien heeft Mansory al een wanstaltige bodykit for meer groundforce?
In Londen onthuld? Ik zou zweren dat ik dat ding dit jaar op Goodwood fos heb zien staan…
@nasty: Showmodelletje, dit is het echte werk.
@nasty: misschien heb je een mock-up gezien? Alleen de body zeg maar.
@bullzeyersn:kan goed. Heb toen ook maar met n half oog gekeken. Veel te veel te zien die dag.
Volgens mij stop de aarde dan ff met draaien als dit ding weg trekt
Was de vorige recordwagen ook diegene waar Hammond in verongelukte?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).