BMW 3.0 CSL Hommage is oogverblindend mooi

Auteur: , 79 Reacties

Tijdens Concorso d'Eleganze Villa d'Este komen niet alleen de mooiste klassiekers bij elkaar, het is ook de plek waar BMW traditiegetrouw een bijzondere conceptcar presenteert. Zo lekker als dit jaar was die echter nog nooit.

BMW 3.0 CSL Hommage

BMW had ons al lekker gemaakt met een veelbelovende teaser en maakt nu de verwachtingen waar met een oogstrelende conceptcar. Niet alleen de naam, maar ook de lijnen laten er geen twijfel over bestaan: dit is BMW’s eerbetoon aan de legendarische 3.0 CSL (Coupé Sport Leichtbau) uit de jaren ’70.

Leichtbau

Van de BMW 3.0 CS (E9) wisten de ingenieurs destijds 200 kilo af te schaven door gebruik te maken van aluminium bodypanelen, plexiglas ramen en een minimum aan uitrusting. “Wat aluminium in de jaren 70 was, zijn carbon en carbon reinforced plastics (CFRP) nu,” aldus BMW en dus is daarvan veel gebruik gemaakt bij de bouw van de 3.0 CSL Hommage. Natuurlijk maakt ook de epische spoiler zijn rentree, net als de logo’tjes op de B-stijl

Daar waar de BMW-nieren vroeger smal en hoog waren, daar zijn deze op nieuwe BMW’s vooral plat en breed. Om de band met met het origineel nog wat nauwer te maken, heeft deze concept een niet te missen grille, een stuk groter en hoger dan op de productiemodellen. Achter die nieren gaat uiteraard een zes-in-lijn met eBoost schuil, maar meer details dan dat geeft BMW ook niet.

BMW 3.0 CSL Hommage

Interieur

Verwacht geen weelderige luxe in het interieur. Net als bij het origineel is het doelmatigheid troef, met veel kaal carbon en weinig luxe. Om gewicht te besparen is zelfs een deel van het stuur maar weggelaten. Zijn racegenen blijken duidelijk uit de prominent geplaatste brandblusser en de ruimte om twee helmen op te bergen daar vlak achter.

Dan het slechte nieuws: verwacht geen productieversie van deze schoonheid. Na zijn optreden aan het Como-meer en ongetwijfeld enkele andere autoshows, zal deze 3.0 CSL Homage zijn dagen slijten in het BMW-museum of een van de depots van het merk.




79 reacties

Hebben hebben !!!!!
Gelukkig dat smaken verschillen! Hij is inderdaad oogverblindend….
@JamesBond007: precies! Als t een honda of een vag wagen was geweest was het bij voorbaat als een tjoening hok…
@postman91: * al.
Ziet er niet uit.
Hmm zijkant en achterkant zijn gaaf maar over de neus ben ik niet echt te spreken. Origineel is veel mooier iig
@nicoalex: idd, die “nieren” zien der ook niet uit!
Prachtig! Zou vet zijn als er een dubbeltest met de 3.0 CSL zou komen.
d’Eleganze heeft een “bijzondere” betekenis in het Duits ..
@lincoln:
Yep, wij Duitsers hebben altijd al enige moeite gehad met Franse termen.
Comfort staat bij ons voor, met kukident blijft uw gebit net zitten.
Een limousine is voor ons alles met 4 deuren en een seperate kofferklep.
Een coupé kan best 4 deuren hebben en sprekend op een sedan lijken…., hmmmm, sedan, nog zo’n verwarrend Frans woord, was dat nou een coupé of een limousine…?

Sorry Linc, ik ben de draad kwijt….
@jrk68: Gezien de Duits-Franse relatie had k wel verwacht dat jullie als rasechte Teutoonse Germanen die stokbroodetende alpinopet-dragers toch bijna wekelijks zouden inwrijven wat de historische waarde van Sedan in ‘La douce France’ is (2 september 1870, de reden dat een sedan in Frankrijk bij voorkeur een ‘berline’ wordt genoemd en Michel Fourniret)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Sedan_%28Frankrijk%29
Wat een grote neusgaten, dat ziet er niet uit.
@991gt3rs: dat heten nieren.
@casperfcb: En ik wou er nog bij zetten: ja ik weet dat het nieren zijn. Maar toch bedankt voor je waardevolle toevoeging! Gelukkig staat het ook niet in de tekst.
@991gt3rs: geen neusgaten .. Geen nieren .. Die zijn voorbehouden aan zoogdieren .. Gewoon een gril dus ..
@lincoln: Nu je het er over hebt, je kan aardig wat kalkoenen op die ‘gril’ leggen.
@lincoln: Bij audi is het een gril
@casperfcb: nee, dat zijn voer penisringen…
De motorkap mocht wel anders en de nieren ook wat kleiner
Die achterspoiler vind ik wel echt gaaf hoe ze die vorm gegeven hebben!
Hij is indrukwekkend, hij is dik maar zo mooi was hij nog nooit…?

Het is mijn bescheiden mening maar ik vind de Mini evenals de Z4 van het jaar daarvoor mooier.
http://image.automobilemag.com/f/67765019+q100+re0/mini-superleggera-vision-concept-front-three-quarter-turn.jpg
http://cdn.bmwblog.com/wp-content/uploads/bmw-zagato-coupe-pictures-23.jpg
@jrk68: als Pontiac nog zou bestaan .. Dan had dit een exacte kopie van de firebird geweest ..
@jrk68: meer dan 100% eens zijn kan niet maar als dat wel kon… Deze halfords m3 trek ik helemaal niet.. Er is maar een stukje dat ik wel goed gelukt vind a-, b- en c- stijl met die vorm Vd ramen……
Beeld- en beeldschone auto. Een prachtig eerbetoon aan de e9 (CSL).
ik zou mij schamen om dit te vergelijken met die oude
Vind dit wel erg gaaf! Ziet er goed uit en gelukkig vele malen beter dan die impressie van laatst.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Beetje overdreven, maar van de zijkant en boven ziet hij er wel heel dik uit!
Extreem goed gelukt wat mij betreft.
Machtig! Meteen in productie nemen.
Het ziet er echt niet uit, sorry!
Het lijkt wel als de topicstarter er vol lof over spreekt dat 75% dat volgt.. jammer
Ziet er prachtig uit
Mooi, maar velen malen liever het origineel.
Nee, gewoon nee.

De inspiratie is niet vanwege z’n elegantie en schoonheid een icoon geworden me dunkt. Daar dan een hommage aan brengen lijkt me erg lastig. Ik zie ook niet voor me hoe je dat voor bijvoorbeeld een 190E 2.5 EVO2 zou doen.
Zoals de meeste BMW conceptcars gewoon erg mooi. Helaas te spannend voor BMW om zoiets in productie te nemen.
Leuke auto, maar komt niet in de buurt van het origineel wat mij betreft.
Mhaw achterkant veel PIXAR Cars fantasy en ik zie er een beetje een Skoda in. (Van achter)
Geüpgraded i8
De zij en achterkant zijn ronduit prachtig, de voorkant vind ik niet heel erg geslaagd. Maar zoals met veel auto’s kan dat nog veranderen als we livepics van Villa d’Este krijgen.
Eindelijk weer eens een mooie BMW, gaan ze’m niet in productie nemen.
graf lelijk ding
Alsof dit uit de film Cars komt rijden.
Er is al eens eerder een hommage aan de E9 3.0 CSL uitgebracht. Het project heette E46 M3 CSL en je kon ‘m net als de E9 daadwerkelijk kopen. Het was een schitterende combinatie van wegligging, grip, lichte bouw en een hoogtoerige zes in lijn. Zoals het hoort.
@gtwillem: En naar mijn bescheiden mening één van de fraaiste BMW’s ooit ..
Aparte manier om extra downforce te krijgen.Alleen dat hout in het dashboard slaat kant nog wal, in ieder geval in deze kleur.
Nee, nee en nog eens nee! En profil gaat nog wel maar zowel neus als kont zijn compleet mislukt..

Zo strak als het origineel was, zo lomp en priegelig is deze..

Echt afschuwelijk. Gelukkig blijft het bij één enkel exemplaar
zoooo de juu nee niet normaal zo lekker deze geen grap
Ik vind het wel wat hebben, maar nou heb ik ook al 5 biertjes op…
@norge:
Dat is een duur avondje bij jouw Rob.
@jrk68: maakt niet uit, liever dood van de drank dan van de dorst
@sleepyj:
Sorry dat ik het zeg maar ik vind je reactie zeer ongepast.
U heeft duidelijk geen idee wat drank met je doet, of u wilt ten koste van een ander “leuk” zijn.
Laat ik u het voordeel van de twijfel geven en u niet uitnodigen om een dagje op mijn werk mee te lopen om te zien tot wat voor een ellendige dood drank leidt.

Mijn reactie naar @norge ging trouwens niet over zijn gebruik, maar over de comi met de prijzen bij hem in Noorwegen.
@jrk68: Ach, dan maar weer een week droog brood :)
Een nieuwe 3.0 CSL was leuk geweest maar ik vind dit ding echt verre van mooi
Een ware belediging … vanuit geen enkel principe of concept vind ik dit mooi. Over 3 weken zijn ze deze rare tekening al weer vergeten gelukkig
Badass!
Heb me bierbril ook op maar hij blijft
Lelijk 🍻
Hadden ze het maar bij foto 15 gelaten.
Hm, tja, ik weet niet wat ik er van moet vinden…
Niet mooi, zou ik beter doen
Geen porum zo. Maar in de titel staat dat ie oogverblindend mooi, dus dan neem ik dat maar aan
Ik vind hem werkwaar prachtig!! Het is echt een kwestie van smaak… Hate it or love it
Achterkant beduidend beter dan die gapende gril aan de voorkant…
Mooie bak! Alleen die nieren… T lijken wel twee hazentanden
Wat een prachtig silhouet, maar dat is ook alles.

Die neus, kanonne wat een zooitje hebben ze daarvan gemaakt #fail
Als BMW man in hart en nieren “badum tss” vind ik dit toch niet zo. Die grille doet me denken aan die rare AC-Schnitzer 6-serie. En die was ronduit lelijk. Maar verder en profile, zeer geslaagd!
Er zal vast geen motor in zitten… ding zal toch niet gaan rijden. Leuk gevormd omhulsel.
Give that desinger a cookie
Oooh oooh, die is dik.
Dat stuur lol. Kun je amper vasthouden laat staan normaal mee sturen.
Dit had zo de nieuwe bmw vision gran turismo kunnen zijn.
Ik voel een klein beetje citroen GT, playstation/xbox racegame voorbij komen. Soms moet je jet origineel niet proberen te verbeteren.
Ik ben een man van de details en er zitten genoeg details op deze auto om van te houden. Alleen is het bij deze auto zo dat als je een lijn van het design volgt je er enthousiast van raakt om vervolgens bij een bocht of hoek aan te komen die je dan weer helemaal terug naar af slaat.

Maw ik weet nou niet of ik enthousiast van deze auto moet worden of niet…
i8 afschaffen en deze in productie!
BMW maakt hun concepts altijd te vet, en hun wegwagens te saai. Dit is wel eerder een tegenvaller. Precies alsof ze een ’90s petje hebben laten losgaan op de wagen.

Mss als het was uitgevoerd als GT4 racer dat het te pruimen was maar dit valt toch vooral dik tegen.
BMW’s zijn over het algemeen ook mooi imo.
Nou als ze dat ermee willen vergelijken.. oude bmwtjes blijven de mooiste!
RX8…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).