Na gelekte plaatjes en nog meer gelekte plaatjes, kunnen we eindelijk álles vertellen over BMW’s directe aanval op de Audi A5 Sportback.
We trappen af met wat er onder de kap ligt. Direct vanaf de lancering kun je kiezen uit vijf verschillende motoren, met als instapper de 420i die goed is voor 184 pk en een koppel heeft van 270 Nm.
Wil je meteen het krachtigste blok, dan kies je de 435i. Een drieliter zes-in-lijn die 306 pk levert en 400 Nm trekkracht. Met laatstgenoemde zit je in 5,5 seconden op de honderd, de top is begrensd op 250 km/u. Even wat milieucijfers: de 435i loopt 8,1 liter per 100 kilometer en de uitstoot bedraagt 189 gram CO2.
Ben je dieselaar, dan heb je keus uit een 418d met 143 pk, of een 420d die 184 pk levert, je in 7,7 seconden op de honderd brengt en een topsnelheid heeft van 236 km/u. In de zomer worden nog twee zescilinder dieselvarianten verwacht, onder de noemer 430d en 435d die respectievelijk 258 pk en 313 pk hebben.
Je kunt in plaats van de standaard handbak kiezen voor een achttraps automaat. Wordt ‘ie, in het geval van de sterkste benzinemotor, ook nog iets rapper van (0-100 doet hij dan 0,3 seconden sneller). Vierwielaandrijving vind je op de optielijst en voor de diesels is xDrive uiteraard ook te bestellen.
Qua styling heb je as usual de keuze uit Modern, Sport en Luxury. Wil je grote stappers, kan dat ook, dan moet je aankloppen bij BMW’s Individual programma. Zin in een vleugje sexy M-styling? Kan, want ook voor dit model heeft BMW een M Sport-pack voor je geprepareerd.
De Gran Coupe (F36) is wat betreft wielbasis en spoorbreedte aan de 4 Serie cabrio en coupe, maar gezien deze jongen twee deuren extra heeft, is het dak hoger en langer. Om precies te zijn: 1,2 centimeter hoger en 11,2 centimeter langer.
En dat betekent uiteraard een hoop meer ruimte, onder andere de kofferbak is met 480 liter flink groter dan die van de tweedeursversie, die kon zo’n 445 liter hebben. Heb je toevallig een verhuizing gepland, klap dan de achterbank neer. Heb je zo’n 1300 liters in totaal.
Trouwens, als je dan al met een verhuisdoos staat te hannesen, dan is het hopen dat je de Smart Opener op je optielijst hebt aangevinkt. Even met je voetje onder de bumper zwaaien en hoppakee, de klep gaat open.
Een échte M-versie van de 4 Serie Gran Coupe ligt voor de hand, maar vooralsnog is het gissen. Al zou zo’n M4 GC de M3 wel een beetje naar de kroon steken…
Een video van de 4 Serie Gran Coupe check je HIER.
Niet zo geslaagd als de 6GC, te weinig verschil met de gewone 3 serie
Wat gaat ie kosten in de lease?
de voorkant van deze 3/4 serie vind ik nog steeds niet erg mooi met die plots aflopende motorkap verbonden met die ielige “streep” van koplampen die ook nog eens in de evenzo ielige grille doorlopen.
@super: Grappig hoe smaken kunnen verschillen. Ik vind de 3/4-serie van alle BMW’s eigenlijk het mooiste smoelwerk hebben. De rest vind ik maar lelijk (1-serie) of anoniem (5-serie)…
Dat van die plots aflopende motorkap ben ik wel met je eens. Maar dat is eigenlijk alleen maar vanuit een bepaalde hoek te zien, dus dat vind ik niet zo storend…
Prachtig! Nu nog hopen dat er een M4 GC komt
@thmsnl: natuurlijk komt die.
Vanaf dit moment hebben BMW liefhebbers niet meer het recht om te zeggen dat alle Audi’s op elkaar lijken. Ze zouden zichzelf nu erg tegenspreken!
@timhuiderjw: ben ik het mee eens. Begrijp nier waarom ze alles t zelfde moeten maken. BMW heeft al heel herkenbare lijnen en features, ook zonder die eenheidsworst. Stuk voor stuk.mooie auto’s maar te veel hetzelfde de laatste tijd. Hopen dat ze de nieuwe 7ontzien!!
@timhuiderjw: Bij deze;alle Audi’s lijken op elkaar,met uitzondering van de R8 en de Q-modellen.Jou rechten om dit tegen te spreken,ontneemt mij dit niet.Het enige recht waar jij op doelt,is het aanrecht.
@bayernmunchen: als je een beetje kennis zou hebben, zou je duidelijk het verschil zien tussen de A-modellen. Daar zit meer verschil in dan in deze BMW zieligheid. Oja en btw, die uitspraak over het aanrecht… Please verzin een nieuwe…
Dit is hoe de 3 serie er uit had moeten zien.
@IssamR: dit is hoe de 3 serie eruit ziet.
mooie bak, maar die opgegeven verbruikscijfers…8,1 liter met de 435i, dacht het niet…
in mijn vorige 335i haalde ik het ook never nooit…
@johanw: dit zal ongetwijfeld een veel nieuwere motor zijn met nieuwere technieken.
@rufctr01: ik rij de F30 330d en zelfs met een fluwelen opa voet en in eco pro haal ik zelfs op de snelweg het opgegeven verbruik niet. Een vriend rijdt de F30 335i en die zit ruim erboven. Bij rustig rijden een 10 liter en een 14-15 bij zijn rijstijl.
Ow, da’s een mooie BMW. Ziet er zeker goed uit, jammer van het prijsverschil met een gewone 3-reeks. Hoop dat ie dat waard is.
Ik ben een enorme BMW fan, maar wat een verschrikkelijk zoetsappig reclamefilmpje, vind ik totaal niet bij het merk passen. Dat filmpje van de 5GT toen was ook een beetje zo maar dit slaat alles.
BMW… wat r u doin?… BMW please… stahp
Is de 35i altijd zo onzuinig? De 4.4 biturbo van mercedes doet 9L per 100 kilometer. En de oude 5.5 v8 krijg je in met normaal gebruik ook gewoon onder de 10L per 100km.. Dat een 3L zes in lijn dan nagenoeg even (on)zuinig is verbaast me zeer.
@lambo4all: Deze cijfers haal je nooit in je leven (v8);;
Ik heb niet echt opgelet met Bmw, maar zucht… Misschien ligt het aan mij hoor maar ik vond het vroeger leuker toen bedrijven geen 1200 verschillende modellen maakte die er vrij het zelfde uit zien…
Wat is een bmw van binnen toch saai. Verder leuke auto maar liever een A5
@dtm01: helemaal mee eens, laat ze een keer een dagje in een Audi zitten en inspiratie opdoen.
@reiziger: Serieus? Inspiratie opdoen in het interieur van een Audi? Ik heb gevangeniscellen gezien die meer inspirerend waren dan eender welk Audi-interieur. Hoe klinisch, saai en hopeloos-hard-naar-perfectie-strevend kun je het in godsnaam maken? Gewoon al de symmetrie van het Audi-logo zegt genoeg over de filosofie die er in dat bedrijf overheerst (bij VAG in’t algemeen btw).
Mensen die perfectie nastreven zijn per definitie verdacht.
@kingdecay: Ehhh of je houdt gwn je mond, als je niks zinnigs te zeggen heb…
@timhuiderjw: Ehhh of je gaat maar eens deftig Nederlands leren vooraleer je een reactie achterlaat..
@timhuiderjw: Of ga de afwas doen.
Een zeer geslaagde aanval op de übersaaie A5 sportback. BMW maakt er toch maar weer iets moois van…
Zo, na een half uur klikken had ik eindelijk alle plaatjes gezien…
Nu nog wachten op de eersten die 4 serie gran coupe logo’s op hun dreier plakken :p
Hoe lang is de V6 uit de 335i nou al op de markt ? Sinds 2005 ofzo ?
Waarom geen pk upgrade al die jaren ? 0,0 Ontwichullung ? Daarom gaan ze het verliezen van de concurrentie , just my 0.02.
@RobUSA: Welke V6 van BMW ?
@samoht: Lijn hahaha ben zo verwend door alleen nog maar in V (8) te kunnen denken.
Maar de vraag blijft wel hetzelfde.
@RobUSA: Nou ’t is wat, dat je zo verwend bent dat je niet meer na kunt denken…
@RobUSA:
liever een I6 dan een V6…
@RobUSA: Omdat een 335i door te chippen al een 370pk kan halen, en dat ruim voldoende is. Steeds het vermogen upgraden om de x jaar dan zit je bij wijze van spreken binnen 20 jaar aan 500pk op een 335i..
@jensdm: Ja, ik heb het dus af fabriek natuurlijk. Je kan er ook nog 2 turbo’s opzetten en chippen dan heeft hij 600 pk.
@RobUSA: En nog vergeten te vermelden er is al een verandering geweest aan de motor in 2011 van twin turbo naar twin-scroll turbo. Gaat dus nog niet zo lang mee als je denkt..
@jensdm: Das echt een hele verandering idd not.
Net als alle andere merken gewoon je motor upgraden na zoveel jaar anders doe je iets niet goed.
@RobUSA: Als je het verschil nog niet eens kent tussen een 6-in-lijn of een V6 wat zou je dan het verschil kennen tussen twin turbo en twin-scroll turbo? Grow up, je comments zeggen genoeg.
@jensdm: Dus jij maakt nooit een fout (want waar staat er dat ik het verschil niet ken)
Had me gewoon vergist terwijl het ook nog eens in de tekst staat.
Ik ben al voldoende geup growed dat ik weet dat je niet bij bmw moet zijn voor een hoop pk’s/rijkwaliteit en betrouwbaarheid.
@RobUSA: -ik weet dat je niet bij bmw moet zijn voor een hoop pk’s/rijkwaliteit en betrouwbaarheid-
U is knettergek.
@jensdm: bmw heeft die twin turbo er ook moeten doen ivm vele mankementen trouwens.
P.S. Wel de eerste generatie 3 serie ooit die een beetje om aan te gluren is.
3/4 serie whatever.
Leuk bedacht hoor zo’n ‘gran coupé’. Maar ehh… dit is toch eigenlijk gewoon een hatchback?
Ik bedoel, het is leuke marketingpraat natuurlijk om zo’n 5-deurs nu ineens ‘gran coupé’ te noemen (of Sportback, of weet ik wat de heren marketeers allemaal bedenken), maar daar trap je toch niet in?
@henrie:
geen hatchback, maar “liftback” noemden ze dit vroeger.
Kan iemand me het verschil vertellen tussen deze auto en de eveneens vier deurs 3 serie?
3 serie heeft 4 deuren, haal er 2 deuren vanaf en je hebt een coupe: de 4 serie, vervolgens doen ze die 2 deuren weer terug en noemen het de 4 serie gran coupe. Ik begrijp het niet……
@jayk: euh.. deze heeft een achterklep wat het dus een… 5 deurs maakt.
On Topic: spannend hoor, deze hadden we echt niet zien komen… zucht
Dus eigenlijk hebben die kut eenheidsworst trend aan Audi te danken? Nóg een reden om een hekel te hebben aan Audi.
3GT…maar dan net wat anders…
Hoeveel zal de meerprijs bedragen tegenover de 3-serie? Mijn excuses mocht ik erover lezen.