• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De nieuwe BMW M4 Coupé is officieel

Auteur: carmiggelt, gepost 12 december 2013 om 08:23 – 30 Reacties

Afbeelding De nieuwe BMW M4 Coupé is officieelAfbeelding De nieuwe BMW M4 Coupé is officieelAfbeelding De nieuwe BMW M4 Coupé is officieelAfbeelding De nieuwe BMW M4 Coupé is officieelAfbeelding De nieuwe BMW M4 Coupé is officieelAfbeelding De nieuwe BMW M4 Coupé is officieelAfbeelding De nieuwe BMW M4 Coupé is officieelAfbeelding De nieuwe BMW M4 Coupé is officieel

De nieuwe BMW M4 F82
Gisteren was het een groot lekfestijn. Eerst de persplaten, daarna wat specs. Nu is het officieel en hebben we álle ins en outs over BMW’s M4 Coupé.

Stiekem kenden we hem al een tijdje, maar dan als M3. De M-versie van BMW’s tweedeurs 4-serie neemt het stokje nu over, terwijl de nieuwe M3 als sedan verder door het leven gaat.

No more V8
De M4 F82 wordt aangedreven door een zes-in-lijn motor met M TwinPower Turbo-technologie. Inderdaad, zescilinder en dus: no more V8. Het blok levert 431 pk en voelt zich vooral hoog in de toeren goed thuis. Koppel is niet misselijk: 550 Nm. Het mooiste? Al die trekkracht is beschikbaar over een breed toerentalbereik. Een 7-traps M-bak met double clutch is optioneel. Heb je die aan je blok hangen, trek je je M4 in slechts 4,1 seconden naar de 100.

De handgeschakelde zesbak geeft zelf tussengas bij terugschakelen, iets dat vroeger alleen weggelegd was voor M-versnellingsbakken met double clutch. Schakel je een stuk soepeler en stabieler. De 7-traps automaat schakelt als de bliksem en beschikt uiteraard over Launch Control *yay*. Stability Clutch Control bevecht onderstuur door de koppeling te beheersen.

Smokey Burnout
Hebben we het nog niet gehad over die andere kekke feature: Smokey Burnout. Wil je supersnel van je setje banden af, dan schakel je dit in. Zoals de naam al doet vermoeden: je gaat zachtjes vooruit, terwijl je achterwielen spinnen en rokende rubbersporen over het asfalt trekken.

Uiteraard heeft BMW ervoor gezorgd dat de M4, ondanks alle voorgaande cijfers, niet al te dorstig moet zijn. Het merk belooft zelfs brandstofverbruik en emissies met een kwart verlaagd -bij een automaatbak- te hebben ten opzichte van de vorige M3 Coupé, tot 194 gram per kilometer. Bij een handbak is dat iets meer, 204 gram per kilometer.

Gewichtsbesparing
Wil je snel zijn, dan moet je licht zijn. Daarom is de M4 Coupé zeker 80 kilo lichter gemaakt dan haar voorganger en weegt het hele spul rijklaar zo’n 1.497 kg. Hoe ze dat klaar hebben gespeeld? Ze hebben met koolstofvezel versterkt kunststof gebruikt en hebben een aantal chassis en carrosseriedelen uit aluminium gemaakt. Om het dak van carbon niet te vergeten. Hoe dat eruit ziet? Agressiever dan het ‘normale’ broertje van de M4, met spoilers, aerodynamica, 18 inch lichtmetaal en M-logo’s all over.

Om de afstelling van BMW’s nieuwste zo racewaardig mogelijk te maken, een van de speerpunten tijdens de ontwikkeling, werd de hulp ingeschakeld van BMW’s DTM-coureurs Timo Glock en Bruno Spengler. Zij hebben de M4 uitvoerig alle hoeken van de Nordschleife laten zien tijdens het testen.

Ook interessant!

  • Autoblog video: rijden met de nieuwe BMW M3 & M4!
  • Nieuwe info 'bevestigt' specs en productie BMW M4 CSL
  • BMW M3 xDrive
    BMW stopt met het leveren van de M3 en M4 [update]
  • BMW M3 xDrive
    BMW M3 xDrive is snelste M3 ooit met enorme voorbanden

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

4-serie, BMW, Coupe, f82, m4

Vorig bericht: « Fast and Furious 7 script wordt herschreven
Volgend bericht: De nieuwe BMW M3 Sedan is officieel »

Lees Interacties

Reacties

  1. Habing zegt

    12 december 2013 om 08:25

    Past ie onder de kerstboom? Ik zet hem in ieder geval op mijn verlanglijstje.

    Login om te reageren
  2. mevipp zegt

    12 december 2013 om 08:33

    Zit de burn-out optie er standaard op of moet je meer betalen om meer te betalen?

    Login om te reageren
    • towi1989 zegt

      12 december 2013 om 10:55

      @mevipp: Ik neem aan dat je 2 voeten hebt.

      Login om te reageren
  3. meneer zegt

    12 december 2013 om 08:33

    Die twinpower turbo technologie is toch wat anders dan een dubbele turbo? Of zit ik er naast?

    Login om te reageren
    • ghj13 zegt

      12 december 2013 om 09:28

      @meneer: klopt, twinpower is één turbohuis met twee turbowieltjes er in. Dus eigenlijk de inbouwruimte van een enkele turbo met de werking van een dubbele turbo.

      Login om te reageren
      • KUYL zegt

        12 december 2013 om 09:53

        @ghj13: Zou me even wat meer verdiepen in TwinScroll turbo`s. Is namelijk iets heel anders. Gewoon een wiel maar een gescheiden ingang op het turbine huis. Op die manier werken de verschillende cilinders elkaar niet tegen met pulsaties.
        BMW zegt zelf dat TwinPower staat voor Twinscroll:

        http://www.bmw.nl/nl/footer/q-and-a/woordenboek/bmw-twinpower-turbo-technologie.html

        Maar op de M3/4 zitten twee mono-Scroll turbo`s. Dus dat is lekker onhandig van BMW.
        TwinScroll is namelijk ook zinloos op 3 cilinders.

        BMW N20 motoren hebben wel weer een Twinscroll turbo bijv, net als de nieuwe V8 motoren er twee hebben.

        Login om te reageren
        • volvoturbo zegt

          12 december 2013 om 10:25

          @KUYL: hadden we gisteren ook al ’n discussie over in ’t lektopic. Helemaal geen TwinPower dus, had ik daar al geconcludeerd. Ben benieuwd wat de uitleg van BMW nou is. Zou er nog graag ’s wat meer techinfo over zien van BMW zelf voor wat betreft dit S55-blok.

          Login om te reageren
  4. n54coupe zegt

    12 december 2013 om 08:41

    Die burnout optie zal vast niet meegenomen zijn in de WLTP verbruikscyclus.
    Leuke optie voor iedereen die niet kan gassen en remmen tegelijkertijd.

    Login om te reageren
    • volvoturbo zegt

      12 december 2013 om 10:30

      @n54coupe: Vage feature. En die wordt ook letterlijk zo genoemd door BMW?

      Login om te reageren
  5. macready zegt

    12 december 2013 om 08:48

    “……. en voelt zich vooral hoog in de toeren goed thuis.”

    Voor een turbomotor dan…. Want max koppel aanzienlijk hoger dan max pk betekent dat het vergeleken met krachtige N/A motoren (zoals de oude V8) geen toeren beest is.

    Login om te reageren
  6. swaffelaer zegt

    12 december 2013 om 08:55

    Dubbele turbo als in de M3 en de M4 hebben er een? Want beide auto’s hebben natuurlijk maar 1 turbo.

    Login om te reageren
    • carmiggelt zegt

      12 december 2013 om 09:16

      @swaffelaer: Excuus voor de verwarring. Even een edit gedaan.

      Login om te reageren
      • Onehp zegt

        12 december 2013 om 09:54

        @carmiggelt: verwarring alom dan, want de S55 zoals deze motor heet heeft volgens de laatste info en technische detailfotos wel degelijk twee aparte single scroll turbos met elk een electronisch bediende waste gate. Zie ook discussie vorige M3/M4 topic…

        Login om te reageren
    • Onehp zegt

      12 december 2013 om 10:17

      @swaffelaer: ik dacht twee. Verwarrende “TwinPower” marketing meuk…

      Login om te reageren
  7. Audiboy zegt

    12 december 2013 om 09:05

    En nu al op Gran Turismo 6!! Ik verveel me vandaaf niet!

    Login om te reageren
  8. casey zegt

    12 december 2013 om 09:12

    Heet ie officieel m4 coupe? Alle even nummers zijn nu toch coupes? Lijkt me dubbel…
    (mss steart het in het artikel, maar heb het niet helemaal gelezen ;))

    Login om te reageren
    • ghj13 zegt

      12 december 2013 om 09:30

      @casey: cabrio hoort ook bij de 4-serie en er komt denk/hoop ik ook wel een M4 cabrio

      Login om te reageren
      • bassx zegt

        16 december 2013 om 17:09

        @ghj13: En er komt ook een Gran Coupe.

        Login om te reageren
  9. racertje zegt

    12 december 2013 om 09:40

    mooie wagen hoor!
    Valt me echter wel op dat OEM auto’s steeds vaker uitgevoerd worden met bumpers die normaal voor €150 op marktplaats staan en onder golfjes geduwd worden..
    Wat is er mis met een strakke sleeper?

    Login om te reageren
    • E550 zegt

      12 december 2013 om 12:40

      @racertje: dat willen Chinezen, Russen en Arabieren niet.

      Login om te reageren
  10. Joerek zegt

    12 december 2013 om 09:47

    Het sneller zijn (acceleratie 0-100) heeft niet zozeer te maken met de gewichtsbesparing, maar meer met het gebruik van turbo’s, waardoor er veel meer koppel is. Daarnaast Launch control en ongetwijfeld verbeterde DCT bak

    Login om te reageren
  11. 2800cc zegt

    12 december 2013 om 10:11

    M4 Coupe is nu toch een beetje dubbel op; zoiets als wit sneeuw?
    De naam M4 geeft nu toch juist aan dat het de 3-deurs versie betreft?

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      12 december 2013 om 10:25

      @2800cc: Er is ook een cabrio en binnenkort een Gran Coupe.

      Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      12 december 2013 om 13:07

      @2800cc: Er is ook zwarte sneeuw en gele sneeuw.

      Login om te reageren
  12. tievdz zegt

    12 december 2013 om 11:05

    De luchthappers aan de voorkant zijn misschien een beetje aan de grote kant, maar wat een begerenswaardig apparaat! Toch de kerstman maar eens lief aankijken…

    Login om te reageren
  13. phaeton zegt

    12 december 2013 om 12:21

    Welkom, @carmiggelt. Of ben ik aan de late kant?

    Login om te reageren
  14. burninrubber zegt

    12 december 2013 om 13:14

    Hij is echt heerlijk in Gran Turismo

    Login om te reageren
  15. fapfap zegt

    12 december 2013 om 13:19

    En weer een BMW topic..

    Login om te reageren
  16. bmwe46csl zegt

    14 december 2013 om 21:31

    Nog nattere broek dan bij de sedan!

    Login om te reageren
  17. johnny23 zegt

    20 december 2013 om 19:57

    “ten opzichte van de vorige M3 Coupé”
    Inderdaad, het is en blijft gewoon een M3. Dat is een ikoon, niet de M4!

    Vroeger of later komt er één, maar er komt een M3 badge achterop en bij de kieuwen!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North