De BMW 545e combineert alle goede eigenschappen van een BMW met de huidige wet- en regelgeving.
Ooit had BMW de uitspraak dat hun auto’s waren voorzien van ‘standaardaandrijving’. Een zes-in-lijn (of beter) die de achtwerwielen aandreef. Je leven zou er enorm veel beter van worden.
Gouden eieren
Dankzij milieuregels, veranderende trends in de markt en een aversie voor de Hofmeisterknik , heeft BMW behoorlijk wat gouden eieren en unieke features met het badwater weggegooid. Voorwielaandrijving is nu een belangrijk onderdeel van BMW en de grote modellen zijn vaak juist voorzien van vierwielaandrijving.
BMW 545e xDrive (G30)
Dat is met deze Funfer ook het geval. Het gaat om de BMW 545e xDrive. Het is aan de ene kant een plug-in hybride, maar aan de andere kant nog een ‘echte’ BMW. De 5 Serie is onlangs vernieuwd middels een facelift (LCI). Daarbij werd ook de 530e plugin hybride getoond. Nu komt daar een dikkere variant bij in de vorm van de BMW 545e xDrive. Deze was al aangekondigd, maar nu hebben we de foto’s en wat extra informatie.
394 pk en 600 Nm
Het gaat natuurlijk nu vooral even om de motor. Dat is een 3 liter zes-in-lijn motor met TwinPower turbo, niet te verwarren met Twin Turbo. Deze zescilinder levert 286 pk, toevallig ook het vermogen van de M1, M5 (E28) en M3 (E36). Deze motor wordt bijgestaan door een 109 pk sterke elektromotor. Het systeemvermogen bedraagt 394 pk. Het maximale gecombineerde koppel is 600 Nm.
57 km op de accu
De krachten worden overgebracht op een achttraps Steptronic-automaat. Deze verdeelt de krachten over alle vier de wielen. De prestaties zijn uitstekend te noemen voor een spaar-sedan. Van 0-100 km/u knallen duurt slechts 4,6 seconden. De topsnelheid is begrensd en je mag zelf raden op welk aantal kilometers dat is. Puur en alleen op de elektromotor kun je 140 km/u rijden. De actieradius op de accu’s is 54 tot 57 kilometer, afhankelijk van de specificatie.
410 liter
Als je op de elektromotor rijdt, maakt de BMW 545e een zoemend geluid om zo aan voetgangers kenbaar te maken dat je toch echt aan het rijden bent. De BMW 545e xDrive is alleen leverbaar met vierwielaandrijving en als sedan. Het enige verschil met de 540i Sedan (waarop de auto gebaseerd is), is de bagageruimte: die is nu 410 liter groot. Check hier wat Wouter van de Fünfer vindt.
De BMW 545e xDrive staat in september bij de dealers. Tegen die tijd worden ook de prijzen bekendgemaakt.
frederik zegt
Eindelijk een zescilinder hybride, maar wat jammer dat hij niet als Touring beschikbaar is. Wat mij betreft mag die zinloze ruimte onder de vloer van de kofferbak in de Touring best met accu’s gevuld worden, dat vakje gebruik ik echt nooit.
Overigens, 286 pk uit een drieliter zescilinder turbo, dat biedt zeer veel ruimte voor meer. Niet dat je dat nodig hebt…
flutterby zegt
@frederik: In een touring is die kofferbakruimte toch een stuk minder kostbaar omdat je altijd de hoogte in kan. Dit is een mooi stukje techniek, echter wil ik de prijs niet weten en als ik ga gokken rijd je voor dat geld ook hele mooie volledig elektrische auto’s.
bruinwerker zegt
Origineel kleurtje dat vuilniszak grijs.
jeroenm83 zegt
Nou, een Rimac is wel wat steviger geprijsd!
Ram-G-maN zegt
Je wilt de massa zo veel mogelijk binnen de assen houden voor de wegligging. Lukt dat niet dan zul je de accu’s zo dicht mogelijk in de buurt van de assen ontwerpen. Dat loze vakje in de laadruimte opvullen met meer accu’s zal resulteren in een verminderde wegligging. Aan de andere kant levert het wellicht meer tractie op de achteras en krijg je een 911-esque rijervaring?
pyrat zegt
@frederik: dat er maar 286 pk uit de 6-cilinder en 109 pk uit de elektromotor wordt gehaald is bewust gedaan.
Anders komt ie prestatie technisch teveel met de M550i in het vaarwater.
En er komt nog een M-performance plug-in versie met flink wat meer pk’s.
SvenskaAeroplanAB zegt
@frederik: wat ik vooral NIET begrijp is dat de accu niet in de veiligheidskooi van de auto zit… Dat is bij al die omgebouwde PHEV’s het geval. En is nogal gevaarlijk!
3246cm252kw zegt
@frederik: je kan makkelijk op een systeemvereisten van 500pk en 800nm uitkomen…
paulvtec zegt
Dik apparaat hoor, maar in de 2e hands markt zal ik hem lekker laten staan.
flutterby zegt
@paulvtec: waarom? Deze techniek heeft zich inmiddels wel bewezen.
deeberton zegt
Paul wacht liever tot de VTEC inkicked yo!
PunicaOase zegt
@flutterby: ja, dat ze veel storingen hebben..
lekkerlinksrijden zegt
@paulvtec: ik wil graag dat je deze even uitlegt
paulvtec zegt
Ik rij al jaren BMW. Van 3 tot 5 serie, zowel de 4 als de 6 cilinders waarbij de 6 cilinder zeker de voorkeur heeft. Auto’s worden steeds gecompliceerder, meer veiligheidssystemen en ook elektronica zoals ook nu een hybride variant. Mij boeit het niet of een auto meer brandstof verbruikt zoals ook met mijn huidige 5 serie. Tegen de tijd dat ik een dergelijke auto kan/wil betalen zijn ze over het algemeen 10 jaar oud maar rijden nog steeds lekker. Ik geloof niet dat ik veel mazzel zal hebben met een accu die al 10 jaar in een dergelijke auto zit.
De techniek heeft zich niet bewezen, jullie kunnen allemaal hard roepen dat het wel zo is, maar dat is echt niet het geval. Waarom verschepen we alle 2e hands hybride auto’s naar het Oostblok? Ik wil de eerste positieve verhalen horen uit eigen persoon van mensen die een oudere 2e hands auto met accupakket hebben en dan pas ga ik er over nadenken of ik een auto zoals hierboven zal kopen. Voor nu zal ik nog steeds kiezen voor een BMW die volledig op benzine loopt. Zal eerder dan de 540i kiezen dan bovenstaande auto.
mashell zegt
We verschepen helemaal niet alle 2e hands hybride’s naar het oostblok, de Oostblokkers komen ze hier kopen omdat het goede handel is. Die dingen zijn daar ginder nog als taxi in te zetten. Wat eigenlijk ook meteen een indicatie is voor de betrouwbaarheid. Elektro aandrijving is zoveel simpeler dan een verbrandingsmotor, daar hoef je je qua betrouwbaarheid niet echt druk om te maken.
paulvtec zegt
We verschepen nog steeds hybrides naar het buitenland. Polen is een belangrijke afzetmarkt, net als Jordanië. Je zegt het zelf dat ze naar het buitenland gaan, dat is toch hetzelfde? Enige verschil is dat we ze niet op een boot zetten. Daarbij zie ik nog steeds niet veel occasions rijden voor wat betreft de hybride techniek, natuurlijk word dat wel steeds meer omdat er genoeg mensen zijn die zuinig willen rijden. Ik maak mij wel druk om het accupakket. Voor een storing of fout aan het accupakket heb ik de helft van een andere occasion bij elkaar. Dan ga ik zo’n ding toch niet kopen? Maar als jij fan bent van de techniek dan koop je er toch lekker 1? Ik laat ze vooralsnog staan.
florisje zegt
@paulvtec: Dan baseer je je beslissing om er geen te kopen op jouw mening. Maar de feiten zeggen simpelweg dat elektrisch rijden voordeliger en betrouwbaarder is. De reden dat deze auto’s naar het buitenland gaan is omdat de restwaarde dusdanig hoog is en de levensduur langer is dat deze auto’s als nieuw in dergelijke landen worden gebruikt.
mc96 zegt
@paulvtec: wat hij bedoelt te zeggen is dat die hybrides niet worden afgedankt maar juist heel gewild zijn. Ben inmiddels aan mijn vijfde BMW toe maar kan helaas niet zeggen dat de verbrandingsmotoren van BMW altijd helemaal uitgerijpt zijn ?
SvenskaAeroplanAB zegt
@paulvtec: Daar is een eenvoudig antwoord op: Toyota en Lexus. Bouwen al 20 jaar hybrides en gaat niet stuk, accupakketten ook niet. Aan de andere kant gaan de ‘after-thought’ hybrides wel allemaal stuk, dus ik denk dat de crux is dat de auto vanaf het begin ontwikkeld is als hybride…
paulvtec zegt
Toyota en Lexus doen dit inderdaad al jaren en qua betrouwbaarheid zijn dit over het algemeen genomen degelijke auto’s. Maar voor deze merken zit ik niet in de 2e hands markt te kijken. Ik heb wel eens een Prius gereden en vind het echt een verschrikking. Bovenstaande auto zou mij zeker kunnen bekoren maar bij BMW blijft met alles duurder dan andere merken en als het stuk gaat zit ik niet te wachten om duizenden euro’s stuk te slaan op een ander accupakket.
SvenskaAeroplanAB zegt
@paulvtec: Een Prius vergelijken met bijvoorbeeld een Lexus GS 450h, is ongeveer hetzelfde als deze 5-serie vergelijken met een 316i van 38825309 jaar geleden…
vpowert zegt
Hoewel ik heb gelezen dat Toyota/Lexus hybrides als zeer betrouwbaar te boek staan en ook de accu’s lang mee gaan, ben ik toch ook wat huiviger voor tweedehands plug-in hybrides. Dat om twee redenen:
de accutechniek die gebruikt wordt en hoe de accu gebruikt wordt.
In veel Toyota en Lexus hybrides ligt een NiMH accu terwijl in veel plug-in hybrides een Li-ion accu’s liggen. NiMH accu’s hebben over het algemeen een langere levensduur al verbeteren de de Li-ion accu’s wel en gebruikt Toyota ze ook steeds meer.
Op de tweede plaats worden Toyota’s hybride accu’s nooit 100% geladen of ontladen. Ik heb begrepen dat de marges bij een plug-in hybride van andere merken veel kleiner zijn omdat je een zo groot mogelijke elektrische actieradius wil.
Autoweek klokje rond had laatst een A3 e-tron op de brug waarvan het accu pakket al eens vervangen was (8800 euro, wel onder garantie) en alsnog wist de eigenaar te vertellen dat auto qua actieradius en acceleratie niet meer zo presteerde als voorheen.
Ik kan Paulvtec’s zorgen dus goed begrijpen.
flutterby zegt
@paulvtec: mijn ervaring met een auto van 4 jaar met 190k op de teller is dar ik er nog steeds 30 (normaal) tot maximaal 45 km uit de accu kan halen.
Dat de auto’s geëxporteerd worden heeft meer te maken dat er hier geen stimulans is voor gebruikte plugins en volledig elektrische veel fijner is (mits dat voldoet).
vpowert zegt
Cool! Welke plug-in heb je naar 190k gereden? Prestaties ook nog oké?
flutterby zegt
@vpowert: Betreft een GTE, maar heb van andere ook genoeg horror verhalen gehoord hoor.
mashell zegt
Dat de “angel eyes” (we noemen dat liever geen “corona ringen” meer) tegenwoordig blauwe oogschaduw hebben is wel even wennen.
flutterby zegt
Jammer dat ze niet 184 pk uit de elektromotor weten te persen zoals in de i3 en i8.
Drijft de brandstofmotor eigenlijk ook de voorwielen aan of doen ze dit alleen met de elektromotor? De elektromotor hoeft dan namelijk niet door de versnellingsbak en in “ICE” mode kan je lekker driften.
flutterby zegt
@flutterby: i8 moet Mini zijn..
conflagration zegt
Volgens mij wordt de elektro motor in de nieuwe -e modellen geleverd door zf in de versnellingsbak. het is dus een andere dan in de i3 of mini ligt
Dutchdriftking zegt
Hij zal duur zijn maar als touring erg fijn.
faithnomore zegt
Inderdaad interessant, maar doe dan wel de touring want 410 liter is te nipt.
kroon zegt
Jammer dat ook deze auto oorspronkelijk niet is ontworpen als toekomstig PHEV. Gevolg is weer een flink verlies aan kofferruimte en een kleine brandstoftank.
Enkel Volvo heeft bij haar modellen wel rekening gehouden met PHEV. Daar zitten de accu’s keurig op een speciale plek in de middentunnel. De kofferbak blijft normaal formaat en de brandstoftank is ook van normale grootte.
Jammer dat al die slimme Duitsers een steekje hebben laten vallen. Zoals ze het ook niet kunnen bijhouden EV-gebied.
Kinderachtige gestijlde digitale dashboards in de BMW’s tegenwoordig trouwens. En met duidelijke rand rondom het digitale deel en de rest. In het echt nog minder mooi dan op de foto’s. Maak maar eens een proefrit.
willeme zegt
@kroon: het is een keuze. Bij Volvo hebben ze er heel erg slim rekening mee gehouden met het ontwerpen. Daarvoor zijn er wel een paar concessies gemaakt. Bij Volvo heb je te maken met een voorwielaangedreven auto met een kleine viercilinder dwars voorin. Dat heeft als voordeel dat er heel veel ruimte is voor accu’s, elektromotoren en dat soort dingen.
Bij BMW hebben ze de basis genomen van een 5 Serie: dus met achterwielaandrijving en zescilinder lijnmotoren die bovendien in lengte zijn geplaatst. In beide gevallen heb je een E-segment sedan met net geen 400 pk, vierwielaandrijving en hybride aandrijving.
Echter, hoe het rijdt is compleet anders. De ingrediënten zijn aanwezig dat de BMW aanzienlijk beter zal rijden dan de Volvo S90. De Volvo heeft meer dan 300 pk zonder sper op de voorwielen en de rest op de achteras. De BMW daarentegen stuurt het eerst naar de achterwielen en verdeelt het dan naar voren.
Zie het zo: de 545e is voor mensen die de fijnst rijdende hybride zoeken, niet zozeer de slimst ontworpen hybride.
karhengst zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Verder een erg fraaie wagen, waarmee ze Mercedes-Benz natuurlijk mooi weten te overtroeven, want die leveren niet meer dan een 4-cilinder benzine/diesel. Dan heeft een 6-in-lijn van BMW net wat meer status in dat segment. Maar het zal ongetwijfeld z’n prijs hebben.
mwti zegt
Een 540i RWD heeft iets van 9K bpm (verlaging 1 juli) en weegt ca 1600kg. Waarom zou ik dan dezelfde auto kiezen met het gewicht van een zeekoe (ca. 2000kg.) en toch wel aanzienlijk minder bagageruimte.
willeme zegt
@mwti: het is andersom: als je een EV of PHEV moet/wil uitzoeken, is dit de leukste methode. Je kunt meer dan 50 kilometer elektrisch rijden, wat absoluut niet verkeerd is. Daarbij heeft de 540i standaard geen vierwielaandrijving, iets wat veel klanten (ook bij BMW) juist wel wensen. Daarbij weegt een 540i RWD op kenteken al 1.660 kg (dus EU-gewicht 1.750 kg minimaal). Doe de AWD erbij en je zit op 1.720 kg kentekengewicht (1.810 kg EU minimaal). Dan is 2.020 (EU gewicht van de 545e) best te overzien, toch? Daarbij heeft de 545 gecombineerd veel meer vermogen en veel meer koppel.
mwti zegt
@willeme: een X5 40i tov een 45e is het gewichtsverschil bijna 400kg.
X-Drive is 65kg dus dan zou de 545e ca. 2050kg gaan wegen. Ik zou geen x-drive hoeven met “maar” 333pk. Heb een 440i RWD gehad met 360pk en dat ging perfect. Ook in de regen.
Daar komt bij dat de 50% korting op de mrb in 2025 komt te vervallen dus zullen ze tweedehands ook zakken in waarde. En een 5 is nou niet bepaald waardevast gebleken.
willeme zegt
@mwti: veel van deze auto’s worden zakelijk gekocht. Die hebben een groen label nodig om uberhaupt in aanmerking te komen. Als je wilt (en je best doet ;-)) kun je met zo’n 545e een gunstig verbruik scoren. EU-opgave voor 545e is 2.025 kg. Overigens maakt dat hele gewichts-discussie niet zo veel uit: iedereen bestelt zo voor 100 kg aan opties tegenwoordig.
Kan een 440i maar tot 360 getild worden? Daar is toch wel wat meer uit te halen?
mwti zegt
@willeme: het is het power en sound package vanuit de dealer icm met performance uitlaat. In de praktijk zal het zo’n 380-400pk zijn. Niks te klagen.
herve11f zegt
Heb hier maar één antwoord op, namelijk: Kijk naar deze uitzending: https://youtu.be/W0Xx9sZaC8Q en oordeel hierna voor jezelf.
mwti zegt
@herve11f: het is idd waanzin om 500 kg aan batterijen mee te zeulen die zijn geladen met veelal energie uit fossiele brandstoffen. Remmen en banden geven daardoor veel meer fijnstof af en de auto rijdt lomp en zuipt meer.
herve11f zegt
@mwti: is absoluut waar, spijtig dat dit niet een hoofdartikel is in autoblog, had het nochtans gemeld.
kaeser zegt
410 liter bagageruimte. Dat snap ik. Maar om er in de 530e dan ook maar een brandstof tankje van 40 liter erin te plaatsen vind ik tegenvallen. Ik weet niet hoe groot de tank van de 545e is. De MB E350e/E300e krijgt wel een tank van 60 liter mee. Het kan dus wel.