• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

BMW: 600 km actieradius is méér dan voldoende

Auteur: willeme, gepost 23 september 2021 om 10:56 – 69 Reacties

BMW: 600 km actieradius

BMW denk dat 600 km actieradius meer dan voldoende is.

Automerken hebben altijd de neiging om mee te doen aan wedlopen. Het ‘zover mogelijk urineren’ is hen met de paplepel ingegoten. Ja, we weten het, dat is een onhandig uitgedrukt vanwege de zilte nasmaak, maar het is wel waar. Om volstrekt onlogische redenen proberen fabrikanten elkaar constant af te troeven.

Een nieuwe trend tegenwoordig is het maximale rijbereik bij elektrowaggies. Dat is logisch, want nu de elektrische auto zijn intrede doet, is dat wel en dingetje. Elektrische auto’s zijn sneller ‘leeg’ en het laden duurt langer. Je bent er dus véél meer mee bezig dan tanken. Tenzij je thuis ‘m aan de lader kan zetten, uiteraard. Dan vertrek je altijd met een volle ’tank’.

BMW: 600 km actieradius

BMW vindt 600 km actieradius voldoende

Voor BMW kan de wedloop en verplas-wedstrijd qua range meteen gestaakt worden. Dat laat BMW-honcho David Ferrufino weten aan de Australische publicatie WichCar. Daar bevestigt hij dat 1.000 km aan actieradius absoluut niet het doel is. BMW zegt te willen gaan kijken naar de toepassing van de auto. Een i3 heeft geen 600 km aan actieradius nodig. Dit terwijl de BMW i4 in de juiste configuratie wél 600 km aan range heeft. Nou ja, 590 km, en dan moet je de kleine wieltjes kiezen.

  • BMW: 600 km actieradius
  • BMW: 600 km actieradius

BMW wil meer gaan inzetten op uitbreiding van het laadnetwerk. Voor nu is het allemaal prima, maar er komen in rap tempo meer elektrische auto’s bij die het netwerk zullen belasten. Ferrufino laat weten dat het rijden van Noorwegen naar Italië een vreugdevolle bezigheid is.

BMW: 600 km actieradius

Snelladen

Nu kun je in Noorwegen en Duitsland uitstekend laden. In Italië zijn er absoluut nog wel wat spreekwordelijke hordes te nemen. Daar is het laadnetwerk nog niet zo dicht als in Noord-Europa. Waar David Ferrufino de spijker op de kop slaat is dat er nog veel winst geboekt kan worden qua laadsnelheden. De BMW i4 kan in theorie van 10 naar 80% laden in 31 minuten als deze aan een 200 kW-snellader hangt. Dat schiet al aardig op, want in een paar minuten tijd kun je dus 100 km aan range ’tanken’.

Er zijn voldoende BMW’s op benzine die wij bejubelen, maar natuurlijk ook niet meer dan 590 km op een tank halen. Zo staat de M6 Cabriolet nog altijd bekend als de dorstigste testauto ooit, op een volle tank haalde @wouter ongeveer 175 tot 200 km. Slik. Laden was in 5 minuten gedaan, dat dan weer wel.

Ook interessant!

  • Video: BMW-rijder rijdt als BMW-rijder
  • Manhart MHX3 600: een gelimiteerde BMW X3
    Manhart MHX3 600: een gelimiteerde BMW X3
  • 600 pk sterke BMW iX M60 is gelekt
    600 pk sterke BMW iX M60 is gelekt
  • BMW Haters
    BMW vindt BMW-liefhebbers BMW-haters!

Nieuwste artikelen

  • BREEK: BMW iX3 komt volgend jaar ook met echte premium
  • Biem! Hoe vaak crasht die Tesla Robotaxi nu eigenlijk?
  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
FacebookTweetPinLinkedIn

BMW, Elektrisch, i4, opladen

Vorig bericht: « Mercedes vindt achtcilinders slecht (maar niet om milieu)
Volgend bericht: EV subsidie 2022 bekendgemaakt »

Lees Interacties

Reacties

  1. cobana zegt

    23 september 2021 om 11:04

    Ze hebben gelijk. Het gewicht moet niet worden vergeten, want dan krijg je loodzware gedrochten als de e-tron.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      23 september 2021 om 11:24

      BMW iX3 2255 kg, Audi e-tron 55 2465 kg en dan is de e-tron een maatje groter. BMW iX heeft ongeveer dezelfde buitenafmetingen als de e-tron en weegt 2585 kg. Je ziet het generatie verschil vooral daaraan dat de BMW iX veel verder komt op een kilowatt.

      Login om te reageren
      • flutterby zegt

        23 september 2021 om 12:20

        @mashell: beide conversies van brandstofauto’s, een van de grond af ontworpen EV kan veel lichter.

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          23 september 2021 om 16:26

          Mijn lijstje bevat drie modellen waarvan de zwaarste een van de grond af als elektrowagen ontworpen model is. Ja, de motoren zijn kleiner, de crashconstructie kan eenvoudiger en een van de grond af als elektrowagen ontworpen model kan veel aerodynamischer zijn (Model 3, ID.3 en ID.4) maar verwacht daar geen honderden kilo’s besparing van. De Tesla Model 3 is relatief licht, dat kan voor een deel ook komen omdat Tesla de wagen relatief simpel opgezet heeft. Er is bijvoorbeeld een enkele centrale computer, dat is weliswaar totaal ongeschikt voor veilig autonoom rijden maar spaart wel gewicht ten opzichte van een systeem met gedistribueerde ECU’s door het voertuig.

          Login om te reageren
          • flutterby zegt

            23 september 2021 om 18:39

            @mashell: dat zeggen ze wel maar geloof er maar weinig van. Waarschijnlijk zijn komen er genoeg onderdelen van de plank anders had er ook wel een frunk in gepast.

            Login om te reageren
  2. Edge zegt

    23 september 2021 om 11:12

    Om die kwal van de Smaakpolitie te quoten: “man, man, man”. Onbegrijpelijk dat er nog geen tuner is die een mooie, OEM-uitziende grille met kleine nieren voor de 4-serie/i4 heeft ontwikkeld. Los van die varkensneus is het echt een hartstikke mooie auto; Mooie lijnen, goede verhoudingen, hele goede mix van moderne touchscreens en fysieke knoppen in het interieur.

    On topic: 600km range is in de meeste gevallen ook meer dan genoeg. Ik denk dat er maar weinig mensen zijn die dagelijks zo’n i4 volledig leeg zouden rijden. Maar die theoretische 600, of 590, haalt niemand in de praktijk. Wat was de stelregel van Wouter ook alweer? 2/3e tot 5/8e daarvan haal je in de praktijk? Kies je andere velgen dan ben je al de lul, zo blijkt uit het artikel. Is het warm en gooi je de airco aan? Weer een paar kilometer weg. Is het koud en moet je flink (voor)verwarmen? Zelfde verhaal. Dus die 590 optimale theoretische kilometers van BMW zeggen mij niet zoveel. Daarbij blijft het laden een punt. De infrastructuur en techniek is nu simpelweg nog niet goed genoeg. Men is gewend om binnen 5 minuten weer bij een tankstation weg te zijn en dan de volledige range van de benzine- of dieselauto te kunnen gebruiken. Als je leest dat deze i4 31 minuten nodig heeft om van 10% naar 80% te laden, en je daar dan ook nog specifiek een 200kW snellader voor nodig hebt… Dat is het gewoon net niet voor mensen met range anxiety. Met 600 theoretische kilometers kunnen leven vereist nóg betere snellaadtechniek, of een andere mindset bij de consument met range anxiety.

    Login om te reageren
    • maarteno zegt

      23 september 2021 om 13:29

      ja, 600km ben ik mee eens, maar dan moet het 600 echte KM’s zijn.

      Login om te reageren
  3. rutgerg zegt

    23 september 2021 om 11:17

    Inderdaad mee eens. Veel meer inzetten op super snel laden is belangrijker. Niemand rijdt 800km aan een stuk. Kortere tussenstops zijn veel fijner. Zorg voor 10/15 minuten laden is minimaal 250/300km echte range en alle problemen met de ev zijn opgelost.

    Login om te reageren
    • tinnemans zegt

      23 september 2021 om 11:39

      Ik heb dit jaar wel meermalen meer dan 500km aan 1 stuk gereden, waaronder 600km ’s nachts naar Dusseldorf heen en weer het is dan wel fijn dat ik een flinke range heb. Ik had tijdens die nachtrit niet graag een half uur verspeeld met laden. Nu was ik in iets van 4.5 uur weer thuis.

      Ik vind het ook wel fijn om niet perse elke stop die ik maak door te moeten brengen bij een tankstation oid. De keuzevrijheid die ik nu heb, tot 1000km in de zomer richting Frankrijk/Spanje bevalt mij prima.
      Ik rij vooral de 1e etappe graag even goed door om knelpunten te vermijden zonder nog een half uur vroeger te moeten vertrekken.

      Login om te reageren
      • garp zegt

        23 september 2021 om 13:15

        @tinnemans: deed ik ook voordat ik middle aged was. :-) Zitten is het nieuwe roken, blijkt zo langzamerhand. Dus ik dwing mezelf om de pootjes te strekken. En de wervels te smeren. Dat bevalt goed.

        Login om te reageren
        • tinnemans zegt

          23 september 2021 om 13:31

          @garp; ik ben ook middle aged hoor, maar m’n huidige auto (E65, 740i) is zo vreselijk comfortabel dat ik nu makkelijker lange afstanden rij dan voorheen. Ik zeg weleens dat de 1e 600km voor mij gratis is, die kost me gewoon geen energie. Daarna raak ik wel vermoeider en stop dan ook op de gewone momenten.

          Login om te reageren
          • Sempiternal zegt

            23 september 2021 om 14:06

            @tinnemans heb je het ook over een heerlijke auto. Het summum van comfort

            Login om te reageren
            • tinnemans zegt

              23 september 2021 om 18:27

              @Sempiternal: Nouja, het is geen S-klasse natuurlijk, en ondertussen ook 15 jaar oud, maar ik ben er wel erg blij mee. Hij doet t ook niet heel onaardig op bochtige weggetjes, de ESP laat best wel wat toe.

              Login om te reageren
      • maze zegt

        23 september 2021 om 18:35

        Dat dus haal met de diesel 1400km benzine 600km, voor lange ritten uitermate fijn 2 stops 1 eten benen strekken 2 sanitair en met 15min door.

        Login om te reageren
    • rutgerg zegt

      23 september 2021 om 11:59

      @rutgerg: overigens bedoel ik wel 300 echte km’s no matter what. Dus ook bij 160kmh of met een caravan van 1700kg aan de haak. Niet gecombineerd want das geen strak plan.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        23 september 2021 om 12:17

        Van de zomer iemand gezien die met een Enyaq en een caravan op weg was, bij iOnity in Eichenzell waar je voorwaarts moet inparkeren. overdwars meerdere laadplekken innemen. De combinatie elektrisch rijden en caravan, dat moet je gewoon helemaal niet doen.

        Login om te reageren
        • rutgerg zegt

          23 september 2021 om 12:28

          @mashell: of dat was gewoon zo’n aso die ook na het tanken de auto aan de pomp zou laten staan terwijl hij z’n plasje doet en een bakkie koffie haalt…

          Login om te reageren
          • cloverleaf zegt

            23 september 2021 om 14:05

            @rutgerg: haha terwijl ik dit lees zit ik te schijten bij de shell langs de A73 met m’n auto aan de pomp. Terwijl ik niet eens getankt heb. Maar de parkeerplaatsen waren vol en de pomp leeg. Desalnietemin mijn excuses! Prrrriiieettt plons

            Login om te reageren
            • rutgerg zegt

              23 september 2021 om 14:07

              @cloverleaf: hahahaha en bedankt voor de info

              Login om te reageren
      • flutterby zegt

        23 september 2021 om 12:22

        @rutgerg: 300 km met 160 of caravan is inderdaad ruim voldoende. Als je wat verder wilt kan je altijd rustiger rijden.

        Login om te reageren
        • rutgerg zegt

          23 september 2021 om 12:27

          @flutterby: dus nu moeten ze maar is gaan werken aan het laden om dit mogelijk te maken in max 10/15 minuten.

          Login om te reageren
    • seba zegt

      23 september 2021 om 12:11

      Niemand? Regelmatig gedaan, heerlijk stoppen voor een korte wc pauze en weer gaan. Wellicht als ik wat ouder ben dan zal ik het niet meer doen, maar nu, in een goede auto en goed uitgerust is het nog goed te doen. En hoe vaak doe ik het? vaak

      Login om te reageren
    • boomhauwer zegt

      23 september 2021 om 15:17

      Ik heb 1000km op een naked motorfiets gedaan in 9 uur. Wel met 6 stops voor te tanken (kleine tank..) maar ik zie mij niet dezelfde reis op die manier doen met een EV.

      Login om te reageren
    • tvr1974 zegt

      23 september 2021 om 23:31

      @rutgerg: niemand rijdt 800km aan een stuk? Nou dan ben ik misschien de enige maar ik heb diesels en een Lexus is300h gehad met een rijbereik van ca 1000 km en die reed ik dan soms ook non-stop. Volgooien in Den-haag en dan in Bordeaux wederom en door naar Portugal. Ik heb dan ook enkele jaren een vriendin gehad in Zuid-duitsland, en reed 2 X pmnd op vrijdag heen zondag terug. Als je de cruise op 160-170 had was het ca 7uur over 900km. Prima te doen in de juiste auto… Dus nee voor mij nog geen electra.

      Login om te reageren
  4. Sempiternal zegt

    23 september 2021 om 11:26

    Ik haal nu 450 km range en dat is meer dan voldoende. 0 stress.

    Zit ook tussen de oren. Je hebt nou eenmaal mensen die altijd beren op de weg zien en angstvallig vasthouden aan het oude.. en mensen die het prima vinden om soms een beetje aan te passen.

    Off-topic: wat een heerlijk artikeltje van die M6 in 2007. Wat is de reden dat er minder focus ligt op het schrijven van een leuk artikel en louter de video @willeme @wouter. Kan juist weer beetje mee onderscheiden tov bijvoorbeeld autoweek die toch steeds heel statisch schrijft (wel leuke video’s) en het achter een betaalmuur hangt.

    Login om te reageren
  5. azuli zegt

    23 september 2021 om 11:26

    80% van 600km is 480km. Prima dus voor vakanties en de andere ritten. Als dit ook nog binnen 20 a 30 min kan. Woon werk verkeer prima en voor de km vreters je zal toch een keer moeten eten. Dus dan kun je hem lekker weer opladen.

    Login om te reageren
    • Sempiternal zegt

      23 september 2021 om 11:27

      @azuli Is vandaag de dag ook de realiteit met een EV. Alleen nog niet bij BMW ;-)

      Login om te reageren
    • maarteno zegt

      23 september 2021 om 13:34

      Minimaal zou ik inderdaad naar m’n familie moeten kunnen in het noorden en terug en dat idealiter dus zonder laden maar ook niet 100km/h zonder A/C, dus 480km zou weer de minimale zijn, 600km echte km zou ook echt voldoende zijn. Dan heb je wat marge voor A/C, sprintjes of eens een charger overslaan als het toch te druk is.

      Login om te reageren
  6. tinnemans zegt

    23 september 2021 om 11:32

    Zo snel is 0-80% in 30 minuten toch niet?
    Even rekenen; 600km is de maximale range, dus dat halve uur gaat over 400km, WLTP. In de winter is dat dus 240km effectief.
    Ik kan, in de winter, 800km tanken in ongeveer 5 minuten. Dat is 20 keer zo snel.

    Is dat belangrijk? Nou ja; want dat betekent dat je dus 20 keer zoveel laadcapaciteit moet leveren om een evenveel auto’s te kunnen bedienen. Dat zijn best veel laadstations, zelfs al zou de helft van de auto’s het via thuisladen/laadpalen kunnen bedienen dan nog heb je 10 keer zoveel laadcapaciteit nodig als er nu benzinepompen staan. Misschien dat je met 5 keer wegkomt, maar dan nog.

    Er is vast genoeg aan te merken om m’n sommetje, maar je kunt er niet omheen dat, zoals de situatie nu is met ranges en laadtijden, het volstrekt irreeel is om te verwachten dat iedereen een EV gaat rijden. Kopen gaat misschien nog wel lukken, maar zonder stroom wordt rijden echt erg lastig,

    Login om te reageren
    • flatsix010 zegt

      23 september 2021 om 11:39

      @tinnemans: Dan ga je er van uit dat je altijd onderweg zou moeten laden. In de praktijk doe je dat echter vrijwel altijd op locatie (werk, thuis etc). Enkel op langere reizen waarin je meer dan 2x de volledige range benut heb je er ‘last’ van.

      Ben het wel geheel met je eens dat het laadpalennetwerk vergroot en gesimplificeerd moet worden.

      Login om te reageren
      • tinnemans zegt

        23 september 2021 om 12:30

        @flatsix010; Want iedereen heeft straks -natuurlijk- laadcapaciteit thuis en ook alle kantoren hebben straks voldoende laadcapaciteit voor iedereen die er werkt.

        Ik ken genoeg kantoorgebouwen waar niet eens voldoende parkeercapaciteit is voor iedereen die er werkt, dus die auto’s komen her en der in omliggende wijken terecht. Daar zal vast niet overal voldoende publieke laadcapaciteit komen.

        Vergeet niet dat de mensen nu in EV’s rijden degene zijn voor wie dat relatief eenvoudig haalbaar is. De grote meute -kan- nog niet eens om, al zouden ze willen.

        Login om te reageren
    • flutterby zegt

      23 september 2021 om 18:42

      @tinnemans: Hoe vaak denk jij te gaan snelladen? En hoe vaak in de winter? Nou poe, dan is brandstof fijner. De rest van het jaar start je elke ochtend, als je wilt, met 600 km bereik.

      Login om te reageren
      • tinnemans zegt

        23 september 2021 om 19:44

        @flutterby: Je denkt dat er straks miljoenen laadpunten zijn zodat iedereen bij huis kan laden? Dat lijkt mij niet vreselijk realistisch.

        Login om te reageren
        • flutterby zegt

          24 september 2021 om 12:33

          @tinnemans: hoezo niet? Die snelladers lopen snel in de miljoenen terwijl een openbare paal een stuk voordeliger is. Daarnaast kan je met smartgrids daar ook de pieken en dalen mee compenseren.

          Zo heeft mijn eGolf een bereik van iets meer dan 200 km en moet 2-3x per week laden. Met 600 km bereik hoef ik nog maar één nacht te laden per week.

          Login om te reageren
          • tinnemans zegt

            24 september 2021 om 12:51

            @flutterby; ik ben erg nieuwsgierig hoe jij zo’n smartgrid voor je ziet.

            Maar begin even met gewoon in je omgeving rond te kijken; overal waar je ’s avonds een auto geparkeerd ziet staan moet dus een laadpaal komen. Is dat haalbaar? Is dat wenselijk?

            Login om te reageren
            • flutterby zegt

              26 september 2021 om 22:25

              @tinnemans: dat zeiden mensen vast ook ooit van de parkeerplaats zelf. Waar moeten we al die auto’s parkeren?!

              Als auto’s kunnen terugleveren (V2G) dan hoef je geen grote nuts aansluiting maar is 3x25A voldoende voor vier parkeerplaatsen. Als je tegen betaling sneller wil laden haal je het uit die andere drie. Koppel je meerdere palen met 4 aansluiting aan elkaar en je hebt met enkele palen al genoeg om 50 tot 100 KW te laden, gewoon voor de deur (en tegen prijzen zoals langs de snelweg).

              Login om te reageren
              • tinnemans zegt

                27 september 2021 om 07:06

                @flutterby: Als je wilt dat auto’s gaan terugleveren, dan moet je je auto dus altijd aan de lader hangen, dus dan heb je nog veel meer laders nodig. Die 2 keer per week aan de lader hangen, die je nu doet, dat werkt niet voor een smartgrid, je wilt moeten kunnen terugleveren. Een bijeffect is dat de accu’s dan sneller gaan slijten en bestaat het risico dat als je op pad wilt, de auto minder geladen is dan je had ingeschat. Je hebt nogal de neiging om de voordelen van EV’s bij elkaar op te tellen, zonder dat je je beseft wat de implicaties daarvan zijn.

              • flutterby zegt

                27 september 2021 om 07:41

                @tinnemans: een smartgrid is ook al dat een auto niet laad bij piekvraag. Daarnaast slijt een accu amper tussen de 20 en 80%, zeker niet op zulke lage vermogens. Je hoeft ook niet de hele accu beschikbaar te stellen, 10% van de aangesloten EVs geeft al een enorme dekking.

                Het argument dat je vaker moet aansluiten volg ik niet, daarnaast is het toch juist mooi als hiervoor meer laadpalen komen?

  7. flatsix010 zegt

    23 september 2021 om 11:33

    Dat is meer dan genoeg. De huidige techniek qua auto’s is eigenlijk al goed genoeg qua range. Het laadpalennetwerk is de bottleneck.

    Recente video van MKHB (tech YouTuber) laat dit mooi zien door een roadtrip met een SQ5, model S en Mach E.

    Login om te reageren
    • flutterby zegt

      23 september 2021 om 12:24

      @flatsix010: het laad netwerk is in Europa en met name Nederland veel beter.

      Login om te reageren
      • maarteno zegt

        23 september 2021 om 13:36

        het non-Tesla netwerk, want ook met een Tesla kan je in de VS prima uit de voeten.

        Login om te reageren
  8. Donstil zegt

    23 september 2021 om 11:34

    En terecht. Ik rij een BMW i3 REX. Die doet gecombineerd 350 km maar elektrisch 200.

    In de praktijk rij ik nooit op benzine en is 200 vrijwel altijd dikke prima. Zeker met de snel laders van de nieuwe auto’s.

    Ik zou persoonlijk eerder een i4 nemen met 300km en volhangen met opties dan eentje met 600 die kaal is.

    Login om te reageren
  9. FiXeR zegt

    23 september 2021 om 11:35

    De benzinetank van mijn BMW 650i is ook ruim binnen 600km al leeg. Dus elektrisch moet ook wel genoeg zijn, zeker als je thuis altijd met een volle tank kan vertrekken. En mocht je ‘m in een stuk leegrijden dan ben je een idioot als je binnen 10 minuten weer in de auto wilt stappen om door te rijden. Een uurtje pauze heb je wel nodig dan.

    Login om te reageren
    • Sempiternal zegt

      23 september 2021 om 12:51

      @fixer Dan rijd je nog netjes. Zit een 73 liter tank in toch? Ik reed wel eens in de 645i van een maatje. 1 op 7 best effort…

      Edit: je zei ruim 😜 ok ok..

      Login om te reageren
    • sportabgasanlage zegt

      23 september 2021 om 13:03

      Niet als je met 2 chauffeurs rijdt.

      Login om te reageren
      • maarteno zegt

        23 september 2021 om 13:37

        zelfs dan is het voor beide best goed om ook ff te stretchen etc.

        Login om te reageren
    • tinnemans zegt

      23 september 2021 om 13:37

      @fixer; ik heb een 645 cabrio gehad, en daar reed ik ook zakelijk mee; dus 40.000/jaar (erg leuk, maar enorm niet verstandig). Ik tankte in die tijd 3 keer per week. Zeker in de winter was dat erg irritant, sta je weer bij de goedkoopste pomp in de ijzige wind. Maar ja, het reed wel heerlijk.

      Login om te reageren
      • FiXeR zegt

        23 september 2021 om 15:38

        Dit is ook een youngtimer, dus dan doet het inderdaad net wat minder pijn. :p

        Login om te reageren
      • Sempiternal zegt

        24 september 2021 om 08:18

        @tinnemans Mijn brein werkt erg ad-hoc wat betreft de zoektocht naar een leuke 3e auto, oa door dat M6 artikeltje vind ik zo’n 6 serie stiekem toch ook echt een guilty pleasure.

        Veel issues gehad? Sowieso 6-in-lijn dus 630i it is. Ik ben beetje huiverig voor deze generatie BMWs icm de electronica maar een LCI met 2010 Navi module haalt al het meeste gezeik eruit.

        Ps in de ijzige wind tanken. Heb je geen last meer van met een EV. Geintje geintje 😉

        Login om te reageren
        • tinnemans zegt

          24 september 2021 om 09:14

          @sempiternal; De N62B44 motor die ik had, was eigenlijk het grootste probleem doordat die na ongeveer 160 tot 180.000km last krijgt van indrogende valve seals, en die laten vervangen is prijzig doordat het veel werk is.
          De N62B40 die in m’n E65 zit had hetzelfde, en ik had het het er graag voor over. Als je een oudere 630i neemt, hebben die datzelfde probleem. Die hebben als bijkomend nadeel dat de auto echt niet snel is. Of de 630i turbo variant ook last heeft van de valve seals weet ik niet.

          Eigenlijk had ik maar 1 echt ander probleem, en dat was dat bij koud en nat weer, het dak wat kromp, waardoor bij het openen het me 2 keer is overkomen dat het achterruitje zo klem zat, dat die met het dak mee opgetild werd, ipv in de carroserie weg te zakken. Dat is niet moeilijk te fixen, maar de 1e keer schrik je je rot.

          En onderhoud is gewoon prijzig, er zitten niet de dunst banden onder, er gaat meer olie in dan in een 3 pittertje en remmen zijn ook niet goedkoop. Wegenbelasting net zo.

          Verder was het een heerlijke reis auto. Ik ben ermee tot in de Algarve gekomen, met een tent op de achterbank.

          Als ik klaag over de range van EV’s, dan heeft dat een reden. Been there done that, got a cold. ;)

          Login om te reageren
          • Sempiternal zegt

            24 september 2021 om 10:40

            @tinnemans Super, dankje! Op de shortlist staat de coupe dus die problemen heb ik niet :)

            Wat betreft de 630i; is nog de n53 motor dus zonder turbo (n54) en die is redelijk probleemloos mits de terugroepactie netjes is uitgevoerd wbt bobines/injectoren. verder wel bekend met olieverbruik van de wat oudere BMW motoren al valt het nog binnen de perken mbt de 6 in lijn.

            Ach ja ik ga het zien. Voorlopig nog aan het sparen dus heb nog wel ff ;-)

            Login om te reageren
            • tinnemans zegt

              24 september 2021 om 11:08

              @sempiternal; De N53 heeft ook last van uitdrogende klepseals; zie bijv. http://www.gjbautos.nl.

              Login om te reageren
  10. basman147 zegt

    23 september 2021 om 11:39

    Als dit realistische kilometers zouden zijn is het idd meer dan genoeg. Maar op het moment dat je midden in de winter of in de zomer een kruissnelheid van 130 wil aanhouden, en je bovendien je accu niet iedere keer in de vernieling wil helpen (Dus iedere keer tussen 10 en 80 % opladen), dan heb je snel meer kilometers actieradius nodig dan deze 600.

    Login om te reageren
    • Sempiternal zegt

      23 september 2021 om 13:02

      @basman147 Je denkt verkeerd, dat is het probleem. 10-80% en niet steeds volledig laden is de crux. Met 5-10min door. Heb je wel de juiste auto nodig. Het liefst eentje die het voor jou uitdenkt en rekent.

      Login om te reageren
  11. mpgc zegt

    23 september 2021 om 11:57

    Mijn vrouw komt met haar 128ti ook niet verder dan 450 km op een tank 😄

    Login om te reageren
    • sportabgasanlage zegt

      23 september 2021 om 13:05

      Ik met m’n 981 ook niet altijd en daar gaat 65 liter in. De rechtervoet bepaalt grotendeels het rijbereik.

      Login om te reageren
    • stefan1207 zegt

      23 september 2021 om 13:56

      Hoe flikt die dat? Ik doe met mijn 128ti ruim 100 kilometer meer met een tank. Ik rij er nochtans niet mee als een oma.

      Login om te reageren
      • rutgerg zegt

        23 september 2021 om 14:23

        @stefan1207: ze tankt altijd maar voor €35 dat is namelijk goedkoper.

        Login om te reageren
  12. bluebluered zegt

    23 september 2021 om 13:15

    600 reële kilometers akkoord.
    Maar die 419 theoretische kilometers die de configurator weergeeft voor de i4 M50 met opties is toch écht te weinig. 300km snelweg en terug 30 minuten aan de lader. Een tripje heen-terug van 150km wordt dan ook spannend zonder laden op je bestemming.

    Login om te reageren
  13. Dutchdriftking zegt

    23 september 2021 om 13:25

    De actieradius is niet het probleem, de laadtijd is niet het probleem. Hoe lang je onderweg moet wachten voor dat je aan de beurt bent met laden is het probleem. Als je net als met gewoon tanken altijd meteen aan de slang kan, en er dan binnen 2 minuten weer af bent is veel belangrijker.

    Login om te reageren
  14. Fer-4S zegt

    23 september 2021 om 13:30

    @tinnemans, elektrisch rijden is voor jou mogelijk nog niet geschikt. Er zijn op lange afstanden voldoende scenario’s te schetsen waarbij een diesel veel meer voordelen biedt. Maar als iemand alleen zakelijk, al 400km per dag rijdt, is dat al 80.000 per jaar. Dat zijn (niet in absolute aantallen, maar wel relatief), maar zo weinig mensen, die dan beter af zijn met een ICE. Zelf rij ik bijna 40.000 per jaar, met een EV met een praktijk range van 360-430 km (afhankelijk van zomer winter), en een verhouding snelweg/overig van 50/50. En de range is betrouwbaar, stoelverwarming etc, hele beperkte impact. Maar voor de kilometervreter (ik dus niet), geldt: Kun je thuis laden, dan heb je in 99,98% van de gevallen nooit een probleem met laden. Anders, plan het laden in. En 600 km aan 1 stuk, veel mensen kunnen het, zelf strek ik graag even de benen. (en bij Ionity in DSL kun je dan prima voldoende range laden).

    Login om te reageren
    • Charles Taycan 4S zegt

      23 september 2021 om 13:44

      Zo is het @fer4s! Jij snapt het! Fijne auto hè!😜👍

      Login om te reageren
  15. Rick-dos zegt

    23 september 2021 om 13:49

    De range en laadtijden worden steeds minder een factor om niet een EV aan te schaffen. Ik twijfel sterk of mijn volgende auto een EV of weer een benzine wordt. Ik denk dat ik nog een keer voor benzine ga en dan schat ik in dat we over een paar jaar weer een stap verder zijn met laadtijden en bereik. Dat lijkt me dan een mooie tijd om over te stappen. Misschien laat ik mijn vrouw wel als eerst overstappen kan ze mijn proefkonijn zijn.
    Staat de GT3 in de garage als leuk speelgoed voor in de weekenden of door de weeks.

    Login om te reageren
  16. Foramen zegt

    23 september 2021 om 13:56

    600km is inderdaad voldoende wanneer je dit onder normale omstandigheden zou halen, laat ze daar maar eens aan werken.

    Login om te reageren
  17. superhans zegt

    23 september 2021 om 15:04

    600k range is genoeg, maar met welke snelheid en temperatuur wordt dan gereden? In een andere post merkte ik al op dat ik graag met 180km/u naar Oostenrijk rijdt. Een keer tanken (twee keer als ik echt hard rijdt) en ik ben klaar. EV is daar nog lang niet (denk ik).

    Login om te reageren
    • Charles Taycan 4S zegt

      23 september 2021 om 16:54

      @superhans, Gewoon een Porsche Taycan kopen, die is door zijn 2- versnellingsbak relatief efficiënt bij hogere snelheden en laadt ook nog eens het snelst, tot 270 kW, top max 260 kmu begrensd….Kijk ook maar op de app van Chargemap.

      Login om te reageren
  18. cloverleaf zegt

    23 september 2021 om 22:19

    3 min tanken. En 1200 km op een tank. Hoppa! Luxemburg-Amsterdam-Luxemburg plus wat lokaal verkeer op 1 tank. Ik diesel voorlopig nog even door. Sorry Greta

    Login om te reageren
  19. Fer-4S zegt

    24 september 2021 om 14:50

    @Charles, jaaaaaaaaa, heerlijke auto, komende week ga ik door de 50.000 km heen. Hele fijne auto:-)))

    Login om te reageren
    • Charles Taycan 4S zegt

      24 september 2021 om 16:19

      @fer4s, ben blij dat jouw Taycan goed bevalt, dan zal dat bij mij ook zeker zo zijn na die km’s! Geniet er van!😉👍

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North