
Een BMW 850Ci is sowieso al een heerlijke auto, maar deze occasion in een Individual kleur maakt bijzonder hebberig.
Marktplaats afspeuren om jullie een leuke occasion te bezorgen is sowieso een toffe bezigheid, maar het gebeurt weinig dat je een advertentie tegenkomt en serieus denkt: wauw. We hebben er echter eentje gevonden. Een wonderschone auto in de vorm van deze BMW 850Ci Individual occasion.
BMW 850Ci Individual occasion
Voor wie niet bekend is met de 8 Serie: de eerste generatie 8 Serie (E31) was een soort ‘halo car’ voor BMW in de jaren ’80 en ’90. De 7 Serie onder de luxueuze coupés. Letterlijk, want het motorenaanbod kwam veelal overeen met die van de 7 Serie. Met als speerpunt natuurlijk de verschillende twaalfcilinders. In het geval van de 850i en 850Ci de M70 en later M73 V12, die als topversie S70 ook nog in de 850CSi kwam te liggen. Vandaag houden we het op een laat model van de BMW 850Ci, met dus de M73B54 motor. Een 5.4 liter grote V12 met in dit geval 326 pk en 480 Nm. Gekoppeld aan een vijftraps Steptronic automaat, trouwens.

Estorilblauw
Dat is allemaal redelijk algemeen voor de BMW 8 Serie (E31). De BMW 850Ci Individual occasion van vandaag valt vooral op door zijn samenstelling. In dit geval is gekozen voor de M3-kleur Estorilblauw (335), volgens de verkoper heeft BMW Individual deze kleur aangebracht op slechts vijf 8 Series. Een tint die bijzonder is omdat het opvalt, maar tegelijkertijd geen smurfenkleur is. De auto staat ook nog eens strak in de lak en de zilverkleurige velgen maken het helemaal af. Wat je mening erover is moet je zelf weten, maar ondergetekende is momenteel driftig een nier aan het verkopen op de zwarte markt. Wat een schoonheid!

Bicolor Interieur
Het strakke exterieur van de BMW 850Ci Individual occasion wordt helemaal afgemaakt door een meegekleurd interieur. Vele onderdelen zijn ‘gewoon’ zwart, maar voor de vloermatten en de zittingen van de stoelen is gekozen voor een vergelijkbare tint blauw met het exterieur genaamd Tobagoblauw. Het is subtiel genoeg om de auto echt helemaal af te maken.

Kopen
Genoeg om helemaal van weg te dromen, dus. Voor de potentiële koper van deze BMW 850Ci Individual occasion: het is een auto uit 1997 en dus zoals gezegd een relatief laat model van de 8 Serie. Je krijgt een aardige multomap vol met onderhoudshistorie mee en de auto heeft recent gestald gestaan, dus er is goed op gepast. Wel is er tegelijkertijd goed mee gereden, waarmee de kilometerstand een aardig forse 191.423 km is. Toch zorgt de combinatie van alles ervoor dat er een flink prijskaartje kleeft aan deze 8 Serie.

De verkopende partij op Marktplaats wil er namelijk 49.950 euro voor vangen. Enerzijds flink, anderzijds is het een exclusieve specificatie en wel het op-één-na-topmodel. De auto maakt zo hebberig dat 50 ruggen helemaal niet gek lijkt, maar ik zit dan ook nog steeds kwijl van mijn toetsenbord af te vegen. Met een neutralere blik mag je zelf op de advertentie van de BMW 850Ci Individual occasion bepalen wat je doet.

Estoril Blau zelf ook gehad, prachtige kleur en niets dan positieve reacties. Interieur van dit exemplaar hadden ze wel beter zwart kunnen laten. Overigens was Estoril Blau verkrijgbaar op alle BMW’s Fxx met een M-pakket.
Mooie auto aan de buitenkant. Het interieur is afschuwelijk.
@Michel-GR: Helemaal eens. Ik vind zo’n interieur in “dezelfde” kleur als de lak eigenlijk altijd verschrikkelijk. Had hier veel
liever een mooi bruin, beige of lichtgrijs interieur in gezien!
Verder wel een plaatje!
Ja dit is heel fijn. Al is een handbak natuurlijk nog lekkerder.
Heerlijk zeg! Alleen interieur dan liever helemaal zwart. Maar goed. Dat is zelf nog wel te fiksen. Normaal zou ik de handbak willen maar bij een cruiser als deze is automaat eigenlijk wel prima.
Toch lastig om hier 50k voor neer te leggen. Km stand schiet vrij vlot door de 200k heen dus echt een collectors item gaat het niet meer worden.
Ik was niet kapot van dit model toen ie uit kwam. Maar hij is heel mooi oud geworden. Ook hele fraaie kleur.
Op de één of andere manier past de kleur er niet zo bij. Rood of zilver zie ik m liever in.
@volvoturbo: mee eens. Vind de kleur ook niet staan op de e31
Vroegàh, toen je de mooiste van de autotrader kocht voor 15 rooitjes… Mooi was die tijd. Geweldige bak, dat zeker!
Eind jaren ’90 bezat BMW nog het authentieke karakter waar je kon voor gaan, toch was men begonnen de exotische mix van het spannende sportieve, chique en robuuste weg te gommen tot het huidige bimmer-gedoe. Deze 850 leek zelfs meer op een Japanse remake dan op een ‘echte’ BMW. Natuurlijk waren de motoren een ander thema, zelfs in die tijd meer US-georienteerd. Helaas, wat het ook is, zoiets is anno 2022 nog amper betaalbaar te houden.
De jaren negentig waren toch wel ff anders hehe.. going fout! Beetje zoals de meesten ben ik wel positief over de buitenkant en minder enthousiast over de binnenkant. Dit op een 850 CSI en binnenkant zwart en het had een poster auto kunnen zijn.
Iets voor Wheeler Dealers om het interieur aan te pakken.
typische kwestie als ik t geld had…..maar dan wel n zwarte met beige leer…als 850csi🤤🤤🤤
Ik ben een tijdje in de markt geweest voor een E31. Uiteindelijk toch afgehaakt. Het is een zeer complexe auto (a la Porsche 928) en de V12 in het vooronder maakt dat je nauwelijks werkruimte hebt. Voor de simpelste keerring moet het blok uit de auto. Dat soort dingen zijn dan vaak te lang uitgesteld door vorige eigenaren. De latere V8 is in dat opzicht beter, maar veel minder goed te vinden.
Persoonlijk vind ik Mauritius blauw of Calypso rood overigens veel beter passen bij deze auto.
Op zich een machtig mooie kleur maar vind het op de 1 of andere manier niet bij de 850 passen. Tja dat interieur is verschrikkelijk natuurlijk!
15-20 jaar geleden kocht je zo’n wagen voor minder. Zit hier een v12 in? Dacht van wel