BMW bemoeit zich nu ook met Business Class

Auteur: , 28 Reacties

Nee, niet die van Harry Mens.

In tegenstelling tot wat je zou kunnen aannemen zijn designstudios van automerken niet alleen bezig met het ontwerpen van automobielen. Ook de grote designhuizen (Pininfarina, ItalDesign) ontwerpen van alles, ook naast auto’s. BMW’s eigen ontwerpkantoor, DesignWorks, kan in principe ook alles ontwerpen. Maar dank ook echt alles. Al naar gelang de wens van de klant helpen ze hen met hun expertise. Ongetwijfeld tegen een lucratief tarief.

Er zijn bij DesignWorks diverse pareltjes tot stand gekomen. Wat te denken van de BMW Z8, 3 Serie (E46) of het interieur van de BMW 7 Serie? En die extra gave stoelen uit de BMW 8 Serie? Allemaal ontworpen bij DesignWorks in Californië. Verder heeft Designworks een bijzonder gevarieerd klantenbestand. Denk aan John Deere, Microsoft, Coca Cola, Puma, Starbucks, Bavaria (de boten, niet het biermerk), Acer en Hewlett Packard. Kortom, ze doen daar vast een paar dingen goed in Californië.

Het laatste project was in samenwerking met EVA Air. EVA Air is een superluxe vliegmaatschappij uit Taiwan. Oftewel, net als BMW is EVA Air heel erg premium. EVA Air heeft DesignWorks daarom uitgedaagd om een visie te ontwerpen voor hun nieuwe Business Class afdeling in de vliegtuigen. Het was vooral de bedoeling dat het er niet uitziet als een typische vliegtuigstoel. Daarnaast moest het aan een aantal eisen voldoen. Ten eerste zijn er diverse veiligheidseisen. Ook was het van belang dat men in privacy zijn reis uit kon zitten, zonder geïsoleerd te zijn. Het moet mogelijk zijn om te ontspannen, maar ook om te kunnen werken. Als laatste was het van belang dat het comfortabel en gerieflijk is, maar duurzaam tegelijkertijd. Uiteindelijk is het de bedoeling dat die stoelen zo veel mogelijk volgeboekt zijn. Na een paar jaartjes moet het er nog steeds goed uitzien.

De nieuwe Business Class-stoelen van DesignWorks zijn speciaal ontworpen voor de Boeing 787-9 Dreamliner. Het is overigens niet de eerste keer dat DesignWorks zich bemoeit met vliegtuigen. Zo werkte het voorheen al samen met Embraer, BJETS, Boeing en Singapore Airlines.



28 reacties

“Het was vooral de bedoeling dat het er niet uitziet als een typische vliegtuigstoel.”
In dat geval hoop ik dat er de verkeerde foto’s bij het bericht zitten, want dit lijkt me een meer dan typische businessclass vliegtuigstoel.
@airc: en lelijk saai! Een business voor 80-plussers.
@airc: Dit is net zo nutteloos als Porsche Design.
Veel praatjes maar uiteindelijk word er betaald voor iets wat er voor 99% zo uitziet als de bestaande designs.

Net zo nutteloos als Douwe Egberts betalen om nieuwe hokjes voor de Business CLass te ontwerpen.
Maar BMW is dan weer net een iets duurdere naam.
Ik werk voor een directe concurrent van DW. Maar ik moet zeggen dat ze het vaak ook gewoon heel goed doen. Persoonlijk vond ik hun werk voor Siemsens metro het best. Hun vliegtuig interieurs vind ik dan weer niet zo goed.
@sketcher: overigens, een business class zonder deuren staat al gelijk wat achter op de concurrentie. Dat wordt meer en meer de nieuwe norm ondanks dat het wat ruimte vreet. De privacy is gewoon heel fijn.
@sketcher: precies! Ik wil gewoon kunnen mastruberen als ik 3k voor een ticket heb neergelegd
@2wheeler: of met je oorlogspopptjes spelen
@lekkaah: hahaha, waarom is dit zo grappig?😂
Zie geen dramatische verschillen met hetgeen heden ten dage gangbaar is in de business class. Het zit ‘m zo te zien voornamelijk in details zoals het uitschuifbare privacyschot tussen de stoelen en het kekke paneel waar de controller en stoelbediening inzitten.
Het zal vast heerlijk zitten, maar wat zien die stoelen er plat en recht uit!
@m00s: Helaas is dat nodig omdat je van de stoel een bed moet kunnen maken.
@m00s: als ze bol en scheef staan val je er vanaf
Zo superluxe en premium is EVA overigens niet hoor.
@cloverleaf: wel premium stewardessen! #yellowfever
@cloverleaf: wel de beste maatschappij waar ik ooit mee heb gevlogen. Zelfs fijner dan die gasten uit het Midden-Oosten.
@porschepdk: Dat wil natuurlijk alleen wat zeggen als je daadwerkelijk met meerdere maatschappijen hebt gevlogen he :)
Service verlenen kunnen Aziatische maatschappijen als de beste, zit in hun genen. De rest is erg hit and miss. Eva is zeker geen slechte maatschappij (vlieg 5x per jaar op en neer met ze) maar qua luxe kunnen ze niet tippen aan die “gasten uit het midden oosten”
@mopar: eens, maar zeker de premium economy is een van de beste die ik tot zover heb meegemaakt.
Waarom zit er zo’n opbergkastje naast de stoel dat toch door niemand gebruikt gaat worden? Alsof je een knipperlichtpookje in een BMW monteert
@Edge: misschien handig voor je amenity-kit, je noise-cancelling Bose’s of je slippers?! Tja dat krijg je allemaal niet bij Transvagina…
Nu nog hun best bij BMW doen…
Ze hebben ieg 5G aan boord
Dit ziet er allemaal wel heel erg 1988 uit. Ook is het allemaal erg dichtgebouwd en zien de stoelen er niet uit of ze lekker comfortabel zitten. Op basis van deze foto zou ik zeggen, dit is de vaak flinke meerprijs voor business class niet waard.
@mashell: ken je nagaan hoe erg economy is..
@mashell: ze kunnen zich ook beter bezig houden met Vliegtuigmotoren. Scheen bmw erg goed in te zijn in ww1 en ww2.
EVA superluxe? Gewoon een normale maatschappij hoor. Vaak genoeg met hun gevlogen. Niets mis met ze maar het is geen Emirates, Singapore of Qatar.
Jetblog?
Extreem saaie styling, mn oma woont nog moderner
Euh, help me herinneren dat ik nooit in een EVA toestel stap. In de ruimtevaart staat EVA namelijk voor Extra Vehicular Activity, ofwel het toestel uit terwijl het in de lucht hangt. Ik bedank even voor de eer :D

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).