
Met BMW Digital Key Plus kun je niet alleen het voertuig ontgrendelen, maar ook starten en wegrijden.
Hoelang is de autosleutel nog echt onderdeel van je auto? Merken spelen al jaren met alternatieve ideeën op dit gebied. Denk aan Renault en Tesla met een pasje, maar ook steeds meer merken zien je smartphone als vervanging van de autosleutel.
BMW Digital Key Plus
Eerder introduceerde BMW al in samenwerking met Apple de Digital Key. De nieuwste modellen van het merk kunnen daarmee de iPhone gebruiken om het voertuig te ontgrendelen. De sleutel moest nog wel mee om de auto te kunnen starten. Met het nieuw geïntroduceerde Digital Key Plus zetten BMW en Apple de volgende stap.
Met deze nieuwe vorm kun je zoals gezegd ook het voertuig starten. De BMW iX zal het eerste model worden die deze nieuwe technologie gaat ondersteunen. Het principe maakt gebruik van zogenaamde Ultra-Wideband (UWB)-technologie. Op de U1-chip van de iPhone is UWB aanwezig. Je kunt je iPhone gewoon in je broekzak of tas houden. In de buurt van het voertuig zijn is voldoende om deze te kunnen ontgrendelen en starten.
Autodieven
Het voordeel van UWB ten opzichte van traditionele keyless entry is dat de digitale radiotechnologie met een klein bereik op een hoge bandbreedte werkt. Dat wil zeggen dat de inmiddels welbekende relay attacks door autoboefjes niet werkt in combinatie met deze techniek. Je hoeft je iPhone dus niet ’s nachts in een koekblik te bewaren. Dat is wel zo fijn. De onthulling van de volledig elektrische BMW iX zal naar verwachting in de tweede helft van 2021 plaatsvinden.





Niet echt interessant aangezien het percentage iPhone gebruikers(10%) aanzienlijk kleiner is als het percentage Android gebruikers(80%).
@Michel-GR: is dat percentage niet wereldwijd? Lijkt me dat dit percentage in de westerse landen flink hoger ligt. Dan wordt het wel interessant
Dat is wat kort door de bocht. Het gaat om het aantal iPhone gebruikers onder de BMW rijders. En ik vermoed dat het daar ruim boven de 50% ligt.
@Michel-GR: zou me niet verbazen als dat percentage onder BMW-rijders een veelvoud is.. Net zoals BMW een dure auto is, is een iPhone een dure telefoon..
@punicaoase: BMW heeft dat overigens ongetwijfeld ook van te voren onderzocht..
@PunicaOase:
Klopt helemaal! Nu zijn er meer dure Android telefoons dan iPhones, maar dat komt vooral omdat er heel erg veel meer Android telefoons zijn. Begreep van een Porsche functionaris een tijdje geleden dat alle klanten iPhones gebruiken. Zal bij BMW niet veel anders zijn. De Android Auto functie wordt nooit gebruikt, Apple CarPlay daarentegen wel ;-). Op de Taycan en 992 is het tegenwoordig aanwezig, bij de andere moet het bij besteld worden volgens mij. Wat niemand doet.
@Michel-GR: Ik denk dat dit percentage bij BMW een stuk hoger ligt! Zijn toch mensen die een auto (of telefoon) kopen op basis van wat anderen ervan vinden, niet omdat het nou zo goed is…
@svenskaaeroplanab: zucht.. :-(
Grappig dat dit soort flames altijd komen van Android gebruikers en nooit van iPhone gebruikers. Die zijn helemaal niet met dat minderwaardigheidscomplex complex van Android bezig. Die kopen gewoon een nieuwe iPhone als ze een nieuwe telefoon willen en kijken veel minder naar specs of performance. Omdat het gewoon werkt.
Er zijn genoeg sneers te vinden van iPhone gebruikers over Android. Al hebben die juist vaak een onterecht meerwaardigheidscomplex.
@Michel-GR: Met Android werkt dit al langer gewoon. (Als het werkt dan..) om de 1 of andere werkt het helaas random wel/niet waardoor ik altijd toch nog de sleutel meeneem.
@Michel-GR: BMW werkt al jaren goed samen met Apple. Veel BMW rijders zullen mede daarom ook een iPhone hebben. Daarnaast is al aangehaald dat de doelgroepen meer overlap hebben.
iPhone… Een redenen om niet voor de BMW te kiezen. Waarom brengen ze zoiets niet uit op beide markten?
Omdat Android daar nog niet de juiste hardware en/of software voor heeft.
Android wordt ook ondersteund als het gaat om starten en ontgrendelen. Maar alleen op Samsungs. En nog niet via UWB aangezien Android toestellen dat nog niet hebben.
Maar een BMW kan je al prima starten en ontgrendelen via Samsung phones.
https://www.bimmer-tech.net/blog/item/121-bmw-digital-key
Update: Alleen de Samsung S20 Note modellen hebben UWB, dus zal niet lang duren voor ze het voor Samsung phones ook implementeren. En Google is ook al bezig met ondersteuning op AOSP niveau: https://www.xda-developers.com/google-adding-ultra-wideband-uwb-api-android/
@Mleeuwis: In theorie werkt dit inderdaad al een tijdje. In de praktijk durf ik echt niet op stap zonder de echte sleutel of keycard (die het wel prima doet overigens)
Dat weet ik dan weer niet. Ik weet wel dat Samsung gaat samenwerken met BMW, Audi, Ford en Genesis om deze optie ook naar Samsung gebruikers te krijgen. Mede omdat alle toekomstige high-end Samsung modellen ook UWB aan boord hebben.
Nu nog een koekblik om de BMW iX in op te bergen zodat niemand hem hoeft te zien..
Haha. Goud.
Die BMW op deze foto is niet dik meer, maar corpulent. En dat is geen compliment.
Men zegt dat een huisdier vaak op zijn baasje lijkt, ik vermoed dat dit voor dit type auto’s ook op gaat.
Ik kan mijn BMW überhaupt niet meer starten. Ook niet met een iPhone. De koude dagen en het thuis werken heeft de accu de das om gedaan.
Als BMW dat nou ook even regelt. Dat zou fijn zijn.
@SpeedGeek: Dat is dan jouw eigen verantwoordelijk.
je auto starten met een smartphone…dat kan bij een Amerikaanse pick up al jaren, en voorheen een remote start met de afstandsbediening!
Niets nieuws. Ik kan mijn huidige BMW G05 2020 gewoon starten met de zgn digital key van BMW connected drive, via mijn iphone.
Jawel, dit is dezelfde functionaliteit op een andere manier geïmplementeerd. Veiliger en universeler (komt ook nog wel naar Android telefoons).
Het zou ook handig zijn als het mogelijk was je iX op afstand te laten exploderen.
Wel een schoonheid… De 2 serie is u nog mooier, met de boze beverneus.
Kan niet wachten om hem in het echt te zien..
Dit artikel staat echt vol fouten. Ik kan op dit moment al mijn BMW starten en openen met enkel mijn iPhone en zonder sleutel. Deze moet je dan wel uit je zak halen. Met Digital Key Plus hoeft dat zelfs niet meer zoals te lezen is hieronder.
“Als één van de pioniers in het gebruik van de smartphone als digitale autosleutel, zet BMW sinds 2018 in op de doorontwikkeling van de BMW Digital Key, die vandaag de dag beschikbaar is voor BMW rijders die gebruik maken van een iPhone. In lijn met dit doel introduceert de premium autofabrikant de BMW Digital Key Plus, een gemakkelijke en veilige manier om de auto te ontgrendelen en te starten, zonder de iPhone uit de tas of broekzak te halen. Deze nieuwste versie van de BMW Digital Key is gebaseerd op Ultra-Wideband (UWB)-technologie, de technologie die onder andere aanwezig is op de U1-chip van de iPhone. De BMW Digital Key Plus wordt voor het eerst gelanceerd met de volledig elektrische BMW iX en wordt beschikbaar voor iPhones.”
Kan je een elektrische auto starten dan…..?
Tsja.. berijders van dat andere merk doen dit natuurlijk al sinds 2012 ook met Android telefoons, maar mooie ontwikkeling dat andere fabrikanten hier nu ook standaarden voor ontwikkelen (en misschien is het nog wel veiliger via die U1-chip).
Net een Tesla.
Weer een stap die de kloof tussen de liefhebbers van mechanica en de liefhebbers van gadgets en foefjes verbreedt…
Waarom niet met Bluetooth? Heeft de Tesla Model 3 en uit ervaring weet ik dat het heel goed werkt.