
Mercedes had het kartel bij elkaar genaaid, dus als beloning krijgen zij geen boete van de EU. Volkswagen, Audi, Porsche en BMW zijn wel de klos.
Alle automerken hebben natuurlijk mooie praatjes als het over het milieu gaat, maar af en toe komt hun ware aard aan het daglicht. Het bekendste voorbeeld daarvan is natuurlijk Volkswagen’s sjoemelsoftware, maar dat is zeker niet het enige gesjoemel.
Volkswagen heeft dieselgate inmiddels al grotendeels achter zich kunnen laten, maar nu is het merk wederom stevig op de vingers getikt door de Europese Commissie. En dit keer niet alleen Volkswagen, maar ook Audi, Porsche en BMW. De Duitsers staan er weer fraai op.
De kwestie waar het om draait is kartelvorming tussen de merken, iets wat in 2017 al aan het licht kwam. De Duitsers zouden onderling afspraken hebben gemaakt over het gebruik van AdBlue, een stofje dat de uitstoot van stikstofoxide beperkt en de diesels dus schoner maakt.
De Duitse merken hadden alleen geen zin om met elkaar te concurreren voor de schoonste auto’s. Daarom hadden ze dus afgesproken om de auto’s niet schoner te maken dan strikt noodzakelijk. Daarmee maakten ze zich dus schuldig aan kartelvorming en de EU houdt er niet van voor het lapje gehouden te worden.
Naast Volkswagen en BMW zat ook Mercedes in het kartel. Helaas voor de andere samenzweerders besloten zij de snitch uit te hangen. De concullega’s van Mercedes waren er daarom gloeiend bij. De Europese Commissie heeft nu een oordeel geveld: in totaal wordt er een boete van €875,2 miljoen uitgedeeld.
Daarvan is €502,4 miljoen voor de rekening van de Volkswagen Groep, terwijl de resterende €372,8 miljoen voor BMW is. Voor bedrijven die vorig jaar een nettowinst van respectievelijk €8,8 miljard en €3,9 miljard hadden, moet dat wel op te hoesten zijn.
Mercedes deed net zo hard mee aan het kartel als Volkswagen en BMW, maar hoeft geen cent te betalen. Dit is de beloning voor de Judas-rol die zij speelden in dit verhaal. Is dat eerlijk? Nee. Is het begrijpelijk dat de EU dit doet? Ja, want anders hadden er waarschijnlijk helemaal geen boetes uitgedeeld kunnen worden.
Duitsers en hun oude gewoontes met gassen. Je kan het verwachten.
Iets te fout deze reactie..
En velen blijven maar trouwe klanten bij die oplichters.
(En nou niet komen met “ja maar anderen doen het ook”, want dat is niet zo).
@henkp; je hebt helemaal gelijk. Ik rij heel graag in m’n BMW (benzine, dat dan weer wel) maar dit zijn vreselijk misselijke praktijken.
Ik heb ook jarenlang BMW gereden, maar ben blij dat ik er vanaf ben. Ook hebben ze niks fatsoenlijks in m’n prijsklasse.
Heeft u Nestlé producten in huis?
Ik heb zo de indruk dat 80% van alle autorijders het geen biet interesseert hoeveel schadelijke stoffen hun auto uitstoot en of de fabrikant daarmee sjoemelt.
@sportabgasanlage: Dat komt omdat ze altijd gepamperd worden, en niks gewend zijn. Stuur ze een maandje naar Jakarta en dit soort steden.
@henkP1 ja anderen doen het ook!
Nissan/FCA/Opel allemaal betrapt en beboet inmiddels.
PSA en Renault zitten ook in het verdachten bankje, onderzoek is nog steeds gaande, maar reeds in 2017 was het al duidelijk dat het daar ook niet fris is.
France’s DGCCRF anti-fraud agency had in February 2017 filed a report with the French justice system alleging that there was a “global strategy aimed at fabricating fraudulent motors and then commercialising them”.
@henkp1: Maar anderen doen het ook….. Écht…
Dat anderen het ook doen is geen excuus.. Maar uiteindelijk bepaalt de politiek het klimaat waarbinnen afwegingen worden gemaakt.. (it’s all about the money).
Ik ken geen enkel bedrijf dat 100% ethisch is.. Je zou soms zelfs kunnen stellen dat ethisch ondernemen afgestraft wordt, want als je bijv. als bedrijf een auto zou willen verkopen waarvan de grondstoffen niet door kinderen in Afrika gewonnen worden (Tesla is er al voor aangeklaagd) dan is een elektrische auto dusdanig duur dat niemand hem wil hebben..
wetgeving + controle hierop zou bedrijven dwingen ethisch te zijn.. en de mijnen om te stoppen met inzet van kinderen, want anders verkopen ze niets.. (ja aan China, maar die kunnen we dan met dat argument ook weren van onze markt,..).
Ik vind het echt fout en de boete terecht, maar stoor me ook aan het “ogen sluiten” voor de ellende die de productie van accu’s in andere landen veroorzaakt, omdat wij zo nodig een schonere binnenstad willen zonder er veel voor te betalen..
Daar is dit ad blue issue niets bij, wat ergens ook wel weer krom is als je het mij vraagt…
Ik zie een link met hun gedrag in de F1. Lekker sympathiek volk daar bij MB. Ach wie de bal kaatst zal hem ooit terug kunnen verwachten. Dus ze kunnen zich al gaan voorbereiden daar bij MB.
Naaa na NA Naaaa naa!
Tis net het MB F1 team zo… als ze anderen maar kunnen naaien, dat ze zelf binnenkort mooi met iets aant licht komen!
Even een hersenspinsel, vorige week hebben diverse merken een meeting gehad betreffende deelname aan F1 als motoren leverancier vanaf 2025. Door deze boetes moeten merken wat snijden in de kosten, en wordt deelname aan dit soort activiteiten stop gezet. Concurrentie minder voor Mercedes dus grotere kans op overwinning mer Mercedes motoren. Ik voel me bijna een complot gekkie🤓
@dutchdriftking: even de tekst lezen “wat in 2017 aan het licht kwam”.
Je moet wel een erg afgedreven complotgekkie zijn als je Toto ook nog als helderziend medium beschouwd
Snitches get stitches
Nog een voordeel van volledig elektrisch. Dit soort praktijken zal je niet meer hebben.
Ik zie thans het topic ‘de herkomst van de gebruikte edelmetalen voor batterijen’ nog wel wat worden in de toekomst… Dus of het nu diesel of elektrisch is, als er gefoefeld kan worden, wordt er gefoefeld.
@Johanneke: qua uitstoot niet, maar qua verbruik zeker wel! Kijk nu al maar eens naar het verschil in verbruik (en dus range) van de elektrische modellen van de Duitse merken en die van de overige merken… Het ‘opzoeken van de grezen’ (en daar veeeeeer overheen gaan) zit blijkbaar diep bij de Duitsers…
Dat verschil in verbruik en range is maar klein. Het echte sjoemelen gebeurt bij het snelladen. Dan adverteren ze 150 kW en dan beginnen ze al voor 20% SOC de snelheid te verlagen, bijvoorbeeld de Polestar 2 is daarin ronduit schandalig de boel aan het neppen, zie: https://support.fastned.nl/hc/nl/articles/360012258358-Laden-met-een-Polestar-2
Eigenlijk worden ze nu dus dubbel genaaid, excusez le mot, want de boete die Mercedes nu niet hoeft te betalen wordt gewoon bij mn VW- Porsche neergelegd…🤮
Wat een idiote uitspraak. Circelredenatie van lik me vestje. Voldoen aan de wet en bouwen wat klanten willen (ipv wat de ambtenarij religie wellicht wil, maar zonder subsidie niet verkoopt) is een kartel?? Kolderieke wereld.
Eigenlijk is het heel simpel, ben je aan het overleggen met je concurrenten? Noem je het niet openlijk een samenwerking? Dan neem je deel aan een kartel.
Pruusje blijven Pruusje. En de Hollanders vinden het allemaal geweldig, premium, kwaliteit en lekker. Hollanders, kosten wat het kost willen ze deze auto’s maar rijden. Sadomasochistisch volk is het toch.
Gelukkig zijn er naast Hollanders ook nog een boel Nederlanders.
@sportabgasanlage: en die zijn net zo erg..
@Charles Taycan 4S:
Ook Vw, Bmw, Audi en Porsche zijn fraudeurs. Net als Mercedes. Zij betalen nu iets meer, ja.
Als rijder van deze merken? hou je dat zelf in stand. Er is altijd wat bij die Duitse diknekken.
Auteur van artikel noemt ze ‘NSB-ers’ dus tja. Ze bekijken het maar die Duitsers.
@instyle diverse andere merken zijn al betrapt en beboet inmiddels, dit is geen exclusief Duits Feestje meer.
Ik koop nooit meer een Mercedes!
@ktm690sm: ik koop zelfs nooit n nieuwe auto!😁
Is Mercedes tot inkeer gekomen en heeft uit spijt de boel bij elkaar gelapt? Of zouden ze al met de rug tegen de muur hebben gestaan? Het eerste geval is een mooi voorbeeld van je leven beteren. Ik vrees echter het tweede
Wordt nu eindelijk kartelvorming bestrijd? Ben benieuwd wanneer het hele OPEC oliekartel aan de beurt is
Die hebben veel meer macht dan autofabrikanten. De hele wereldeconomie draait (nog) om olie. In de toekomst draait die om grondstoffen, (drink)water en voedsel.
Daar zijn we al mee bezig. Ik zeg doe mee! Als iedereen elektrisch gaat rijden kunnen we eindelijk de OPEC effectief boycotten.
Goed dat ze VW en BMW keihard aanpakken, dit is echt schandalig. Het milieu en de volksgezondheid interesseert ze echt helemaal niets, en ondertussen alleen maar meer geld verdienen met nodeloos vervuilende auto’s.
Is die Golf 8 die naast de ID.3 in de showroom staat niet ook een “nodeloos vervuilende auto”?
@net10: volgens mij lees ik alleen maar dat ze afgesproken hebben aan de wettelijke eisen te voldoen. Ze hebben ook afgesproken niets extra te doen, en dat (die afspraak dus) is verboden en wordt nu beboet. Maar ondertussen voldeden ze dus gewoon aan de milieu wetten.
Dat betekent met andere woorden dat ze eenvoudig schonere auto’s hadden kunnen maken. Maar dat gewoon niet deden omdat ze dat met elkaar hadden afgesproken, en weinig geld investeerden in betere en minder vervuilende auto’s.
Erg kwalijk voor milieu en gezondheid, en niet goed te praten.
@net10: ‘erg kwalijk voor milieu en gezondheid’… haha, heerlijk, wat een tomeloze naïviteit.. Ja, want die eventuele paar procent minder uitstoot van moderne diesels (daar gaat het hier namelijk om) die relatief gezien al honderden keren schoner zijn dan oude diesels zonder Adblue en al helemaal diesels zonder roetfilter hadden het verschil gemaakt.. echt vre-se-lijk voor het milieu en de volksgezondheid!! Dat blindstaren op de uitstoot van nieuwe auto’s is één van de grootste dwalingen van Brussel. Als er écht grote stappen moeten worden gemaakt dan moet je rigoreus al die miljoenen oude stinkdiesels die de EU nog rijk is door de shredder halen, gewoon afpakken, verbieden, opblazen. Maar dat doet het politiek niet goed hè, het zijn al snel de autootjes van arme zielepietjes en die iets afpakken doet het electoraal nooit zo goed..
@net10 Opzich met je eens, maar vele auto’s met een euro goedkeuring stoten in de praktijk vele malen meer uit.
In het sjoemeltijdperk bijvoorbeeld euro 5/6 waren de Diesels van PSA en Renault in de praktijk vele malen meer vervuilender dan een TDI, ze speelden het spelletje alleen wat slimmer destijds.
Maar ook die zijn eerdaags aan de beurt.
We weten inmiddels allemaal welke fabrikant wereldwijd enorme boetes heeft gekregen met sjoemelen met uitstoot en nu weer met kartelvorming en dat is VW. Juist de diesels van VW waren alleen schoon aan de testkast, die herkenden ze, en waren zeer vervuilend op de weg.
Niet netjes om er andere merken bij te slepen die binnen de wettelijke regels zijn gebleven, en niet veroordeeld zijn.
@net10 hoeveel bedrijven zijn naderhand al veroordeeld??
Opel/Nissan/FCA allemaal al sjoemelboetes, Toyota onlangs nog in de VS.
En hoeveel waren die wettelijke regels destijds waard bij een PSA of Renault die in de praktijk vele malen meer vervuilend is dan een TDI??
PSA en Renault hangt eerdaags ook een boete boven het hoofd dat onderzoek nadert zijn einde momenteel.
Reeds in 2017 was al duidelijk dat men sjoemelde.
France’s DGCCRF anti-fraud agency had in February 2017 filed a report with the French justice system alleging that there was a “global strategy aimed at fabricating fraudulent motors and then commercialising them”.
Fijn om te horen dat met €875,2 miljoen de klimaatverandering is gestopt, o wacht.