• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

BMW gaat belangrijk element van Hyundai kopiëren

Auteur: Loek, gepost 23 juni 2024 om 10:02 – 10 Reacties

De Hyundai Ioniq 5 N weet zelfs BMW onder de indruk te krijgen.

De Hyundai Ioniq 5 N is één van de eerste EV’s waarvan zelfs aardig doorwinterde petrolheads zeggen dat het de goede kant op gaat. Qua cijfers is het niks meer of niks minder dan de volgende EV, dus een hoog wagengewicht maar wel bakken pk en dus vooral goed voor sprintjes. Al zou je beter dan vele andere EV’s een Ioniq 5 N door een bocht kunnen jagen.

N mode

Nee, waar Hyundai echt scoort is dat ze eigenlijk het beste van twee werelden in de Ioniq 5 N stoppen. Want wat telt in een benzineauto dat je niet hebt bij een EV? Geluid en een transmissie. Dus heeft Hyundai het volgende bedacht: in de speciale N mode emuleert de auto het motorgeluid (van een Elantra N) en wordt de koppelcurve zo aangepast dat het lijkt alsof de auto versnellingen heeft, al dan niet door jou zelf bediend. Zo hebben EV-sceptici ineens hun EV met motorgeluid, maar met een druk op de knop is het de stille rijervaring die een EV normaliter ook biedt. Op papier is het perfect en zoals gezegd: serieus autojournaille is onder de indruk van wat Hyundai heeft gedaan met de Ioniq 5 N.

BMW geïnteresseerd

Niet alleen autojournaille, ook andere automerken. BMW M-baas Frank van Meel laat weten dat de inspanningen om de Ioniq 5 N als een benzineauto te laten voelen een inspiratie vormen voor het merk. Sterker nog: de eerste elektrische BMW M (de (i)M3) zou wel eens dezelfde geëmuleerde motorroffel en ‘versnellingen’ kunnen krijgen.

Feedback

Volgens Van Meel is het vrij simpel: de manier waarop Hyundai het aan heeft gepakt zorgt voor feedback. En dat is niet alleen een manier om de sceptische benzinedrinkers meer één met de auto te voelen, het is ook nuttig. Hoe weet je hoe erg je een EV op zijn staart aan het trappen bent? Niet, behalve als je op de snelheidsmeter kijkt. Met versnellingen en geluid weet je beter in welk gedeelte van het ’toerenbereik’ je zit en dat kan nuttig zijn. Van Meel bevestigt dat het niet alleen veren in het achterste van Hyundai steken is – ze zijn er zelf ook mee bezig.

BMW i4 M50 rijtest

Variatie

BMW wil qua gesimuleerde versnellingen het over een andere boeg gooien, maar daar laat Van Meel nog niet veel over los. Ook al denkt de M-baas wel dat een motorgeluid voor een EV kan zonder het ‘nep’ te laten voelen, wil het merk het wel zonder gimmicks aanpakken. Dus niet zoals bij een Renault Clio RS dat je het geluid van een F1-auto of Nissan GT-R door de speakers kan blazen. Het doel wordt ‘een nieuwe dimensie voor een puristisch bedoelde sportauto’. Het klinkt spannend, maar of dat het is? (via TopGear)

Ook interessant!

  • BMW i5 M60
    BMW gaat geen unieke EV designs uitbrengen
  • BMW gaat speciale designs maken voor China
  • BMW XM gaat het circuit (on)veilig maken
  • Huh, nu al? Facelift voor de Hyundai Tucson

Nieuwste artikelen

  • Deze occasion met 1.8 heeft een enorme spoiler (met een goede reden)
  • Nieuwe Tesla Model Y is geen daverend succes
  • Vernieuwde Toyota bZ4X heeft eindelijk meegespoten wielkasten
  • Autoblog-lezer gebruikt Land Rover waar ‘ie voor bedoeld is
FacebookTweetPinLinkedIn

BMW, Hyundai, ioniq-5, ioniq-5-n

Vorig bericht: « Mijn Auto video: Audi RS Q3 van Aart
Volgend bericht: Ziehier hoe je 30 centimeter kabel repareert in een moderne auto »

Lees Interacties

Reacties

  1. mashell zegt

    23 juni 2024 om 10:20

    Gaan ze nu Hans Zimmer vragen sportieve zoemtonen te componeren of voegen ze gewoon V8 gebrom toe zoals ze bij de M5 ook al jaren doen?

    Login om te reageren
  2. petroldrinker zegt

    23 juni 2024 om 10:43

    Zucht…

    Login om te reageren
  3. ghost zegt

    23 juni 2024 om 10:53

    Heeft Porsche dit ook niet op de Taycan (als optie?)

    Login om te reageren
  4. rendomjoeser zegt

    23 juni 2024 om 10:55

    Uit de categorie “Met deze dikke Autostyle-folder-spoiler heb ik minstens 25 PK extra”.

    Login om te reageren
  5. rollingstoned zegt

    23 juni 2024 om 11:16

    “Het doel wordt ‘een nieuwe dimensie voor een puristisch bedoelde sportauto’.”

    Dan kan BMW beter weer 100% analoge auto’s gaan bouwen ;-)

    Login om te reageren
  6. PunicaOase zegt

    23 juni 2024 om 11:23

    Begrijp me niet verkeerd: ik heb zelf een Mini EV, super voor de kleine ritjes: gaat loeihard en hoef niet warm te rijden.. Maar een M-product moet toch vooral subliem rijden en goed klinken, bij zo’n nicheproduct past EV niet.. en dat moet je niet gaat compenseren met veel nep geluid etc.

    Login om te reageren
  7. Jeroen zegt

    23 juni 2024 om 11:58

    Dit is dus wat Abarth al een tijdje levert (leuk als gimmick, maar na een tijdje gaat het geluid irritant worden), hoezo kopieren ze dan de Ioniq 5 N?

    Login om te reageren
  8. joki zegt

    23 juni 2024 om 21:36

    Hopelijk gaan ze ook zo iets introduceren in de Formule E , het geluid van die wagens is echt verschrikkelijk. Ondanks dat ik er wel kan naar kijken doe ik dat met het geluid uit omdat ik er oor- en hoofdpijn van krijg. Er is iets met de frequentie van die tonen wat ik echt als onuitstaanbaar ervaar. Het is vreemd genoeg niet de luidheid.

    Login om te reageren
  9. stefan00 zegt

    23 juni 2024 om 22:03

    Throttle house heeft hier een hele leuke review van op youtube, het schakelen is zo realistisch en het tovert iedere keer weer een lach op het gezicht van iedereen. Ik was erg verrast en misschien wel een beetje overtuigd dat de toekomst op die manier wel iets leuker is.

    Login om te reageren
  10. 560pk zegt

    23 juni 2024 om 23:12

    Ach, een hoop bla-bla, en kritiek zonder waarde hier, maar laat de eerste kerel (dame?) hier opstaan die géén M3/M5 zou willen hebben.
    Nepgeluid kan je simpel uit zetten indien gewenst, de beleving wordt er niet minder om.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North