• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

‘BMW heeft elektrische 1 en 2 Serie in de pijplijn zitten’

Auteur: machielvdd, gepost 19 september 2022 om 21:58 – 12 Reacties

BMW heeft een i1 en een i2 in de pijplijn zitten

Je raadt het nooit maar die auto’s gaan BMW i1 en BMW i2 heten.

BMW gaat langzaam maar zeker hun hele gamma elektrisch maken. Een aantal modellen worden gewoon één op één overgenomen, maar we hebben natuurlijk geen garantie dat dit met alle modellen gaat gebeuren. Wat is bijvoorbeeld de toekomst van de 1 en 2 Serie?

Het is niet ondenkbaar dat BMW alleen nog maar brood ziet in elektrische cross-overs en duurdere modellen. En een elektrische hatchback hebben ze in feite al in de vorm van de Mini Cooper Electric. Is er straks dus nog wel plek voor een 1 Serie?

We kunnen alvast een tipje van de sluier oplichten. Via het Bimmerpost-forum zijn vaak interessante dingen te lezen over de toekomstplannen van BMW. Op dit forum wordt nu gemeld dat er zowel een i1 als een i2 in de pijplijn zouden zitten. En dit worden sowieso geen cross-overs, want dan zou er een X in de naam zitten.

De i1 en i2 zullen gebouwd worden op het Neue Klasse-platform. Voordat je denkt ‘Waarom een platform uit de jaren ’60?’: we bedoelen het nieuwe schaalbare EV-platform van BMW.

In tegenstelling tot de oude Nieuwe Klasse maakt het platform van de nieuwe Nieuwe Klasse (heel verwarrend dit) ook voorwielaandrijving mogelijk. De BMW i1 en i2 krijgen dus waarschijnlijk voorwielaandrijving, tot afgrijzen van orthodoxe BMW-puristen. Die überhaupt niet op EV’s zitten te wachten, dus daar hoeft BMW geen rekening mee te houden.

Het is sowieso voorbarig om je nu al druk te maken over de BMW i1 en i2. De introductie is namelijk nog ver weg. Volgens Bimmerpost zal de i1 pas eind 2027 in productie gaan. Inderdaad, dat duurt nog even. De i2 zou nog een jaar langer op zich laten wachten.

Wat voor gedaante de i2 aan zou kunnen nemen is nog één groot vraagteken. Het liefst zien we natuurlijk een echte coupé, maar de 2 Serie Gran Coupé en 2 Serie Active Tourer laten zien dat het alle kanten op kan. We gaan het zien in 2028. Of niet.

Via: Motor1.com

Ook interessant!

  • Video: nieuwe BMW 7 Serie gesnapt
    Video: nieuwe BMW 7 Serie gesnapt
  • Video: vernieuwde BMW 7 Serie doet rondje circuit
    Video: vernieuwde BMW 7 Serie doet rondje circuit
  • geheel elektrische 3 Serie
    Geheel elektrische 3 Serie is eerste échte BMW EV
  • Kies maar: BMW M3 versus BMW M4

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
  • Autosalon van Brussel 2026: dit zijn de primeurs
  • Kia viert 80-jarig bestaan met dit bijzondere apparaat
  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
FacebookTweetPinLinkedIn

1-serie, 2-serie, BMW, Elektrisch

Vorig bericht: « Twaalfcilinders met handbak: dit zijn er 11!
Volgend bericht: Renault Trafic E-Tech is geen waardige vervanger van je diesel! »

Lees Interacties

Reacties

  1. Mini Joe zegt

    19 september 2022 om 23:22

    Ach, Citroën had vroeger de C1 en C2, met voorwielaandrijving. BMW volgt altijd wat later, zie de XM. 🫠

    Login om te reageren
  2. Robert zegt

    19 september 2022 om 23:32

    Introductie in 2027 respectievelijk 2028; zul je zien dat ze weer op magische wijze evolueren tot cross-over. Want daar schijnt ‘de wereld om te vragen’.

    Login om te reageren
    • harrie zegt

      20 september 2022 om 09:43

      Ja helaas, een dagje bos of strand is gewoon niet meer te doen met die crossovers die daar offroad rijden.
      Steevast met zo’n ontzettend avontuurlijk type erin, die als Gerda even niet kijkt een extra schepje jus op zijn boerenkool doet.

      Login om te reageren
      • rutgerg zegt

        20 september 2022 om 09:56

        Logisch wel, want ze kunnen hem niet meer op de parkeerplaats laten staan. Dan wordt namelijk de fietsendrager gestolen hebben we vorige week gelezen. Dan maar de auto gewoon meenemen he…

        Login om te reageren
  3. janmetdelangeachternaam zegt

    20 september 2022 om 09:14

    Lijkt wel een Scirocco

    Login om te reageren
  4. sportabgasanlage zegt

    20 september 2022 om 09:59

    Nog even en de wielen in dit soort concepttekeningen zijn groter dan de carrosserie. De verhoudingen zijn aardig zoek (en uiteraard gaat de auto zo nooit in productie, want de ramen zijn ook veel te klein).

    Ik snap dat een concepttekening alleen een indicatie geeft van het design, maar een klein beetje realisme kan geen kwaard imho.

    Login om te reageren
  5. mijosu zegt

    20 september 2022 om 10:09

    Krijgen deze ook enorme hazetanden?

    Login om te reageren
  6. karhengst zegt

    20 september 2022 om 10:31

    De reden voor FWD was ruimtebesparing voor inzittenden. Voor een EV is dat toch helemaal geen argument meer? Juist met flink koppel, wat een EV levert, is een aandrijving op de achterwielen gewenst. Voor de Mini variant kan ik me voorstellen dat men juist liever FWD aanhoudt.

    Sowieso, als zelfs VW het voor elkaar krijgt, moet BMW hier ook toe in staat zijn.

    Login om te reageren
    • rutgerg zegt

      20 september 2022 om 11:37

      Precies, ik reed laatst in een 2wd Polestar 2 welke de aandrijving op de voorwielen heeft, maar das geen pretje hoor. Bocht uitkomen, gas (of elektriciteit) geven is rechtdoor gaan…. voelt bij m’n ID.4 toch beter.

      Login om te reageren
  7. rutger97 zegt

    20 september 2022 om 10:53

    Lijkt wel een Opel Astra H

    Login om te reageren
  8. mc96 zegt

    20 september 2022 om 12:16

    Het nieuwe “neue klasse” platform is bedoeld om achterwiel aangedreven electrische auto’s op te bouwen. Met de optie om bijvoorbeeld ook een ICE te plaatsen om de voorwielen aan te drijven.

    Login om te reageren
  9. Richmond zegt

    20 september 2022 om 12:37

    Waarom zo laat pas? Die neem je toch mee met de opvolgers van de huidige 1 en 2 serie of pak hem beet 2/3 jaar.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North