Inmiddels zijn we gewend aan de afsplitsing van coupé (4 Serie) en sedan/Touring (3 Serie). Maar welke versie droogt beter op volgens jou: BMW M3 of BMW M4?
Als we twee auto’s vergelijken, doen we dat vaak met twee auto’s van een ander merk die in hetzelfde segment opereren, of iets anders gemeen hebben met elkaar. Vandaag blijven we echter bij één merk, BMW welteverstaan.
Splitsing
BMW deed in 2013 iets bijzonders. Bij de introductie van de F3x-generatie BMW 3 Serie, werd de coupé ineens weggehaald uit het 3 Serie-gamma. De 3 Serie werd voortaan de sedan (F30) en Touring (F31). De coupé en cabrio werden respectievelijk de F32 en F33 generatie onder de nieuwe naam 4 Serie.
BMW M3 en M4
Dat betekent ook dat de BMW M3 opgesplitst werd in M3 (F80) en M4 (F82/F83). Eerstgenoemde werd alleen geleverd als vierdeurs sedan, laatstgenoemde alleen als coupé en cabriolet. Stiekem is dat best raar. Bij elke generatie M3 is eigenlijk de coupé de meest prominente versie. De M3-versies van de E30 en E46 kwamen niet eens als sedan en bij de E9x generatie M3 was de coupé veel populairder dan de sedan. En die meest prominente versie wordt de nieuwe M4. Een sterke naam veranderen is riskant.
Toch is het ze gelukt om de M4 goed mee te laten draaien in het gamma en qua verkoopaantallen waren de M3 en M4 van de F8x-generatie prima in balans. Om die reden bleef deze verdeling dus bij de huidige generatie (G80/G82/G83). Net als hun voorgangers zijn de auto’s erg vergelijkbaar qua design, maar ook qua aandrijflijn. Beide worden ze aangedreven door de 3.0 liter zes-in-lijn ‘S58’ motor die ofwel 480 pk ofwel 510 pk (Competition) levert. Acceleratietijden zijn identiek (3,5 seconden naar 100 km/u met de xDrive Competition), het enige verschil is de inhoud van de kofferbak en het gewicht: de M4 is vijf kilogram lichter dan de M3!
Kies maar
Een duidelijk verschil tussen de BMW M3 en M4 is natuurlijk het type carrosserie. De BMW M4 moet het doen met twee deuren, terwijl de M3 vier deuren heeft. Qua kofferruimte is de M4 trouwens niet eens zo veel minder dan de M3, dus het aantal personen dat je dagelijks vervoert moet vooral het verschil maken. De verschillen zijn dus minimaal, maar groot genoeg voor BMW om beide versies te blijven aanbieden.
Daarom aan jou de vraag: BMW M3 of M4? En misschien wel belangrijker: waarom? Laat het weten in de comments!
autodrome zegt
M3
Edge zegt
Sinds de splitsing altijd M3, daarvoor M3 sedan. Zo’n coupé met veel PK is leuk, maar het is nog veel leuker als het in een praktische sedan verpakt zit.
mp014 zegt
@Edge: dus dan nog liever de M3 touring straks of NOG liever een Alpina B3. Zet maar op de oprit, ik zeg dankjewel
maotje zegt
@mp014: heb je wel eens gereden met een alpina en met een m3? Dit zijn Auto’s met totaal verschillend karakter. Zijn niet met elkaar te vergelijken.
mp014 zegt
@maotje: ja heb ik, weliswaar beide van de vorige generatie, f31 B3 en de f30 M3, en ja inderdaad een groot verschil in rijgedrag maar de beleving vind ik bij beide wagens geweldig. Ik zou dus altijd voor een Alpina gaan, en eveneens altijd voor een touring. Ik ben wel heel erg benieuwd naar de g31 M3 overigens ……
maotje zegt
@mp014: een f30 m3 bestaat niet. Een g31 m3 komt dr ook niet.
mp014 zegt
@maotje: ik bedoel natuurlijk een G21 maar dat wist je zelf ook al ….toch…. G21 is de huidige 3-serie Touring, maar de G80 is de M3, dus dan zou G81 de M3 Touring zijn…… dus
Hoe kom je er bij dat de f30 niet als M3 verkocht is geweest of bedoel je dat ik dan f80 had moeten zeggen? Je wilt duidelijk maken dat je er heel veel verstand van hebt of je bent een Pietje precies?
Volgens mij wist je best wat ik bedoelde.
Heb je ook inhoudelijk een mening of wilde je enkel reageren op de mis spelling of de verkeerde letters/cijfers?
mp014 zegt
@maotje: je weet wel wat ik bedoel toch
vaakbenjetebang zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Richmond zegt
@e38ossie: achterklep telt mee als deur omdat er glas in zit
faithnomore zegt
M3, want M4 is en blijft een M3 coupe
nicolasr zegt
Allebei niet. Kan niet wennen aan de voorkant van beide auto’s. Van de gewone 4-serie wel, want die heeft een normale motorkap en dat staat hem eigenlijk best wel goed. Maar de M-versies zijn het niet voor mij.
Ik sla even over dus.
Pascal zegt
M3. Vind de M4 iets mooier maar 4-deurs aanzienlijk praktischer.
rob5nismo zegt
Met deze neuzen allebei nee
nico111 zegt
Beide niet en liever 1 van de vorige generatie.
baf07 zegt
M3, sinds Mission impossible favoriet
turbotoll zegt
Gewoon misselijk makende badge-pricing. M3 is minder dan M4 terwijl je 2 deuren minder hebt? Zo dat je er meer geld voor kunt vragen?
kareljansen zegt
@turbotoll: Ik weet het niet. Zou het kunnen dat doordat de 3 veel meer verkocht wordt, de productiekosten voor de basisauto veel lager zijn?
kniesoor zegt
Ik heb een F82, dus mijn antwoord zal niet als een verrassing komen : de M4 coupé. Ik vind een coupé een elegantere carrosserievorm dan een sedan. En ik heb geen achterportieren nodig. Vandaar.
sparks zegt
Lijkt me duidelijk, 4 deuren. Dus m3: mits dat front een upgrade krijgt. Anders geen van de twee.
jaapiyo zegt
M3 (sedan) sinds de E90, alleen in het geval van de E36 zou ik de fraaie coupé kiezen boven de sedan. Bij de andere was het geen optie…maar een E30 M3 sedan of E46 M3 sedan zou ik wss ook niet boven hun coupé bruurs gekozen hebben. Het ding is gewoon dat de coupé sinds ze die fraaie rechte lijn over de flank hebben losgelaten wat minder fraai is geworden. De E92 en F8/32 gaan nog wel, maar die nieuwe ken echt niet.
mashell zegt
M4 natuurlijk. De coupé is net iets mooier (hoewel eerdere generaties beter gelukt zijn) dan de sedan. Maar belangrijker nog, het rijdt gewoon lekkerder, meer licht, beter zicht over je schouder. Een groter portier waardoor het in- en uitstappen gemakkelijker gaat. En laten we wel zijn, er zit toch bijna nooit iemand achterin, als pappa met kinders neem je wel een 3 serie touring.
Pascal zegt
@mashell geinig, ik vind de grote portieren juist een belangrijk nadeel van coupe’s. Dit gezien de smalle parkeervakken die we in ons kikkerlandje hebben en ik een grote deur dan minder ver kan openzwaaien dan een kortere deur. Daarnaast rij ik altijd zonder jas, dus die wil ik eenvoudig op de achterbank kunnen mikken zonder me in bochten te hoeven wringen. M’n laptop tas zet ik aan ook direct achter de voorstoel. Allemaal persoonlijk, maar ik vond een 3-deurs auto merkbaar minder praktisch hierdoor en zoek dus expres sedans uit ook al zit er zelden iemand achterin.
willeme zegt
@pascal: grappig dat je dat zegt. Ik doe exact hetzelfde. Elke keer als ik een driedeurs of een coupé meeheb, dan erger ik mij kapot precies daardoor. Ik heb maar een kleine Spaniel, maar daarom wil ik sowieso altijd een stationwagon :-D
L zegt
Ik sla even over…. voor mij een M3 E92 coupe.
kamikaz3 zegt
Een m4, liefst met handbak.
Maar dan niet de huidige, 1800kg….
lexis zegt
Ik hoef niet te kiezen beiden hondslelelijk, Doe maar de Alpina versie, die straalt toch nog wat klasse uit.
willeme zegt
M3. In de klasse van sedans staat de M3 op eenzame hoogte. Daarbij is deze generatie 3 Serie een uitermate puike auto. Als M3 heb je de combinatie van een achterbank, ruimere kofferbak en aparte deur.
Als Coupé is het meteen een stuk minder goede aanbieding, eigenlijk. Er zijn namelijk heel erg goede coupé’s op de markt. Daarnaast moet een coupé mooi zijn. De M3 is lelijk met die neus, maar de M4 heeft ook nog eens een mislukte daklijn. Dus als je een M4 Coupé koopt, kun je beter een Cayman of 911 kopen. Die zien er beter uit en rijden beter.
Dus tussen deze twee zou ik zeggen, doe mij de M3 Sedan. Als ik daadwerkelijk het geld had, kocht ik een Alpina D3 Touring (of een Alfa Giulia Q).
Captain zegt
Los van het feit dat een sedan praktischer is, vind ik de M4’s echt geen mooie coupés. Er is teveel carrosserie tussen wiel en ruit, iets waar e36, e46 en e92 coupé geen last van hebben. De m3 sedans zien er niet zo lomp uit als de m4’s.
scrmeagle zegt
B4S
barry355gtb zegt
Doet u maar een M4, ik heb wel het liefst de cabrioversie. Dat is echt veel leuker als het weer eens warm en zonnig is.
cossiekiller zegt
Het vorige model M3 dan. Die zonder niercrisis.
timt76 zegt
M4 F82