• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Kies maar: BMW M3 versus BMW M4

Auteur: Loek, gepost 4 maart 2022 om 21:00 – 33 Reacties

Inmiddels zijn we gewend aan de afsplitsing van coupé (4 Serie) en sedan/Touring (3 Serie). Maar welke versie droogt beter op volgens jou: BMW M3 of BMW M4?

Als we twee auto’s vergelijken, doen we dat vaak met twee auto’s van een ander merk die in hetzelfde segment opereren, of iets anders gemeen hebben met elkaar. Vandaag blijven we echter bij één merk, BMW welteverstaan.

Splitsing

BMW deed in 2013 iets bijzonders. Bij de introductie van de F3x-generatie BMW 3 Serie, werd de coupé ineens weggehaald uit het 3 Serie-gamma. De 3 Serie werd voortaan de sedan (F30) en Touring (F31). De coupé en cabrio werden respectievelijk de F32 en F33 generatie onder de nieuwe naam 4 Serie.

BMW M3 en M4

Dat betekent ook dat de BMW M3 opgesplitst werd in M3 (F80) en M4 (F82/F83). Eerstgenoemde werd alleen geleverd als vierdeurs sedan, laatstgenoemde alleen als coupé en cabriolet. Stiekem is dat best raar. Bij elke generatie M3 is eigenlijk de coupé de meest prominente versie. De M3-versies van de E30 en E46 kwamen niet eens als sedan en bij de E9x generatie M3 was de coupé veel populairder dan de sedan. En die meest prominente versie wordt de nieuwe M4. Een sterke naam veranderen is riskant.

Ringtijd BMW M4

Toch is het ze gelukt om de M4 goed mee te laten draaien in het gamma en qua verkoopaantallen waren de M3 en M4 van de F8x-generatie prima in balans. Om die reden bleef deze verdeling dus bij de huidige generatie (G80/G82/G83). Net als hun voorgangers zijn de auto’s erg vergelijkbaar qua design, maar ook qua aandrijflijn. Beide worden ze aangedreven door de 3.0 liter zes-in-lijn ‘S58’ motor die ofwel 480 pk ofwel 510 pk (Competition) levert. Acceleratietijden zijn identiek (3,5 seconden naar 100 km/u met de xDrive Competition), het enige verschil is de inhoud van de kofferbak en het gewicht: de M4 is vijf kilogram lichter dan de M3!

Kies maar

Een duidelijk verschil tussen de BMW M3 en M4 is natuurlijk het type carrosserie. De BMW M4 moet het doen met twee deuren, terwijl de M3 vier deuren heeft. Qua kofferruimte is de M4 trouwens niet eens zo veel minder dan de M3, dus het aantal personen dat je dagelijks vervoert moet vooral het verschil maken. De verschillen zijn dus minimaal, maar groot genoeg voor BMW om beide versies te blijven aanbieden.

Daarom aan jou de vraag: BMW M3 of M4? En misschien wel belangrijker: waarom? Laat het weten in de comments!

Ook interessant!

  • BMW M3 xDrive
    BMW stopt met het leveren van de M3 en M4 [update]
  • Hallelujah: Infinitas voert BMW M4 op tot 1.000 pk!
  • Zacoe BMW M3 en M4 omarmen alle lelijkheid
  • Nieuwe info 'bevestigt' specs en productie BMW M4 CSL

Nieuwste artikelen

  • Video: De slechtste vrachtwagenchauffeur
  • Dit verandert er aan jouw Tesla na de grote Kerstmis-update
  • Mercedes geeft eerste beelden van vernieuwde S-Klasse prijs
  • Gespot – V10-legendes ontmoeten elkaar in Nederland!
FacebookTweetPinLinkedIn

3-serie, 4-serie, BMW, M3, m4, Vergelijkingen

Vorig bericht: « Heet! Lexus ‘LFA opvolger’ met verbrandingsmotor onderweg!
Volgend bericht: BMW 128ti roadtrip door de Nord-Eifel – Autoblog Special »

Lees Interacties

Reacties

  1. autodrome zegt

    4 maart 2022 om 21:27

    M3

    Login om te reageren
  2. Edge zegt

    4 maart 2022 om 21:51

    Sinds de splitsing altijd M3, daarvoor M3 sedan. Zo’n coupé met veel PK is leuk, maar het is nog veel leuker als het in een praktische sedan verpakt zit.

    Login om te reageren
    • mp014 zegt

      4 maart 2022 om 22:08

      @Edge: dus dan nog liever de M3 touring straks of NOG liever een Alpina B3. Zet maar op de oprit, ik zeg dankjewel

      Login om te reageren
      • maotje zegt

        6 maart 2022 om 07:57

        @mp014: heb je wel eens gereden met een alpina en met een m3? Dit zijn Auto’s met totaal verschillend karakter. Zijn niet met elkaar te vergelijken.

        Login om te reageren
        • mp014 zegt

          6 maart 2022 om 14:56

          @maotje: ja heb ik, weliswaar beide van de vorige generatie, f31 B3 en de f30 M3, en ja inderdaad een groot verschil in rijgedrag maar de beleving vind ik bij beide wagens geweldig. Ik zou dus altijd voor een Alpina gaan, en eveneens altijd voor een touring. Ik ben wel heel erg benieuwd naar de g31 M3 overigens ……

          Login om te reageren
          • maotje zegt

            6 maart 2022 om 17:05

            @mp014: een f30 m3 bestaat niet. Een g31 m3 komt dr ook niet.

            Login om te reageren
            • mp014 zegt

              6 maart 2022 om 19:50

              @maotje: ik bedoel natuurlijk een G21 maar dat wist je zelf ook al ….toch…. G21 is de huidige 3-serie Touring, maar de G80 is de M3, dus dan zou G81 de M3 Touring zijn…… dus

              Hoe kom je er bij dat de f30 niet als M3 verkocht is geweest of bedoel je dat ik dan f80 had moeten zeggen? Je wilt duidelijk maken dat je er heel veel verstand van hebt of je bent een Pietje precies?
              Volgens mij wist je best wat ik bedoelde.
              Heb je ook inhoudelijk een mening of wilde je enkel reageren op de mis spelling of de verkeerde letters/cijfers?

              Login om te reageren
            • mp014 zegt

              6 maart 2022 om 19:59

              @maotje: je weet wel wat ik bedoel toch

              Login om te reageren
  3. vaakbenjetebang zegt

    4 maart 2022 om 22:13

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
    • Richmond zegt

      5 maart 2022 om 09:33

      @e38ossie: achterklep telt mee als deur omdat er glas in zit

      Login om te reageren
  4. faithnomore zegt

    4 maart 2022 om 22:34

    M3, want M4 is en blijft een M3 coupe

    Login om te reageren
  5. nicolasr zegt

    4 maart 2022 om 22:37

    Allebei niet. Kan niet wennen aan de voorkant van beide auto’s. Van de gewone 4-serie wel, want die heeft een normale motorkap en dat staat hem eigenlijk best wel goed. Maar de M-versies zijn het niet voor mij.

    Ik sla even over dus.

    Login om te reageren
  6. Pascal zegt

    4 maart 2022 om 22:45

    M3. Vind de M4 iets mooier maar 4-deurs aanzienlijk praktischer.

    Login om te reageren
  7. rob5nismo zegt

    4 maart 2022 om 23:20

    Met deze neuzen allebei nee

    Login om te reageren
  8. nico111 zegt

    4 maart 2022 om 23:24

    Beide niet en liever 1 van de vorige generatie.

    Login om te reageren
  9. baf07 zegt

    4 maart 2022 om 23:32

    M3, sinds Mission impossible favoriet

    Login om te reageren
  10. turbotoll zegt

    4 maart 2022 om 23:46

    Gewoon misselijk makende badge-pricing. M3 is minder dan M4 terwijl je 2 deuren minder hebt? Zo dat je er meer geld voor kunt vragen?

    Login om te reageren
    • kareljansen zegt

      5 maart 2022 om 15:02

      @turbotoll: Ik weet het niet. Zou het kunnen dat doordat de 3 veel meer verkocht wordt, de productiekosten voor de basisauto veel lager zijn?

      Login om te reageren
  11. kniesoor zegt

    4 maart 2022 om 23:56

    Ik heb een F82, dus mijn antwoord zal niet als een verrassing komen : de M4 coupé. Ik vind een coupé een elegantere carrosserievorm dan een sedan. En ik heb geen achterportieren nodig. Vandaar.

    Login om te reageren
  12. sparks zegt

    5 maart 2022 om 00:35

    Lijkt me duidelijk, 4 deuren. Dus m3: mits dat front een upgrade krijgt. Anders geen van de twee.

    Login om te reageren
  13. jaapiyo zegt

    5 maart 2022 om 01:24

    M3 (sedan) sinds de E90, alleen in het geval van de E36 zou ik de fraaie coupé kiezen boven de sedan. Bij de andere was het geen optie…maar een E30 M3 sedan of E46 M3 sedan zou ik wss ook niet boven hun coupé bruurs gekozen hebben. Het ding is gewoon dat de coupé sinds ze die fraaie rechte lijn over de flank hebben losgelaten wat minder fraai is geworden. De E92 en F8/32 gaan nog wel, maar die nieuwe ken echt niet.

    Login om te reageren
  14. mashell zegt

    5 maart 2022 om 07:13

    M4 natuurlijk. De coupé is net iets mooier (hoewel eerdere generaties beter gelukt zijn) dan de sedan. Maar belangrijker nog, het rijdt gewoon lekkerder, meer licht, beter zicht over je schouder. Een groter portier waardoor het in- en uitstappen gemakkelijker gaat. En laten we wel zijn, er zit toch bijna nooit iemand achterin, als pappa met kinders neem je wel een 3 serie touring.

    Login om te reageren
    • Pascal zegt

      7 maart 2022 om 15:07

      @mashell geinig, ik vind de grote portieren juist een belangrijk nadeel van coupe’s. Dit gezien de smalle parkeervakken die we in ons kikkerlandje hebben en ik een grote deur dan minder ver kan openzwaaien dan een kortere deur. Daarnaast rij ik altijd zonder jas, dus die wil ik eenvoudig op de achterbank kunnen mikken zonder me in bochten te hoeven wringen. M’n laptop tas zet ik aan ook direct achter de voorstoel. Allemaal persoonlijk, maar ik vond een 3-deurs auto merkbaar minder praktisch hierdoor en zoek dus expres sedans uit ook al zit er zelden iemand achterin.

      Login om te reageren
      • willeme zegt

        7 maart 2022 om 15:09

        @pascal: grappig dat je dat zegt. Ik doe exact hetzelfde. Elke keer als ik een driedeurs of een coupé meeheb, dan erger ik mij kapot precies daardoor. Ik heb maar een kleine Spaniel, maar daarom wil ik sowieso altijd een stationwagon :-D

        Login om te reageren
  15. L zegt

    5 maart 2022 om 07:15

    Ik sla even over…. voor mij een M3 E92 coupe.

    Login om te reageren
  16. kamikaz3 zegt

    5 maart 2022 om 07:36

    Een m4, liefst met handbak.
    Maar dan niet de huidige, 1800kg….

    Login om te reageren
  17. lexis zegt

    5 maart 2022 om 07:58

    Ik hoef niet te kiezen beiden hondslelelijk, Doe maar de Alpina versie, die straalt toch nog wat klasse uit.

    Login om te reageren
  18. willeme zegt

    5 maart 2022 om 09:05

    M3. In de klasse van sedans staat de M3 op eenzame hoogte. Daarbij is deze generatie 3 Serie een uitermate puike auto. Als M3 heb je de combinatie van een achterbank, ruimere kofferbak en aparte deur.

    Als Coupé is het meteen een stuk minder goede aanbieding, eigenlijk. Er zijn namelijk heel erg goede coupé’s op de markt. Daarnaast moet een coupé mooi zijn. De M3 is lelijk met die neus, maar de M4 heeft ook nog eens een mislukte daklijn. Dus als je een M4 Coupé koopt, kun je beter een Cayman of 911 kopen. Die zien er beter uit en rijden beter.

    Dus tussen deze twee zou ik zeggen, doe mij de M3 Sedan. Als ik daadwerkelijk het geld had, kocht ik een Alpina D3 Touring (of een Alfa Giulia Q).

    Login om te reageren
  19. Captain zegt

    5 maart 2022 om 09:41

    Los van het feit dat een sedan praktischer is, vind ik de M4’s echt geen mooie coupés. Er is teveel carrosserie tussen wiel en ruit, iets waar e36, e46 en e92 coupé geen last van hebben. De m3 sedans zien er niet zo lomp uit als de m4’s.

    Login om te reageren
  20. scrmeagle zegt

    5 maart 2022 om 16:38

    B4S

    Login om te reageren
  21. barry355gtb zegt

    5 maart 2022 om 17:38

    Doet u maar een M4, ik heb wel het liefst de cabrioversie. Dat is echt veel leuker als het weer eens warm en zonnig is.

    Login om te reageren
  22. cossiekiller zegt

    5 maart 2022 om 20:48

    Het vorige model M3 dan. Die zonder niercrisis.

    Login om te reageren
  23. timt76 zegt

    6 maart 2022 om 10:01

    M4 F82

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North