• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

BMW i3 krijgt tweecilinder motorfiets-range extender

Auteur: sir_smokalot, gepost 21 januari 2013 om 22:23 – 34 Reacties

BMW i3 Concept


Wij maar denken dat BMW voor 100% elektrisch ging met de i3.. Haha, suckers! Nu de productiefase nadert worden de meest progressieve kantjes ook van de BMW i3 afgevijld. Say bye-bye to zero emissions?

Je hoeft niet heel lang marktonderzoek te doen om achter het fenomeen ‘range anxiety‘ te komen. Als een EV stil staat, dan is het ook over en uit, en de houdbaarheid van een batterijlading is van veel factoren afhankelijk.

Met andere woorden: alleen een paar Leaf-rijdende wortelkauwers, en natuurlijk Tesla-fanboy en Elon Musk-ophemelaar Aldous durven het aan om 100% elektrisch te rijden. Voor de rest van het EV-koperspubliek is een kleine verbrandingsmotor als range extender een ideale middenweg.

Het i8 Concept heeft al een verbrandingsmotor, en de productievariant van de i3 krijgt als optie een tweecilinder motorfietsblok (want BMW heeft natuurlijk ook nog een motordivisie), zo meldt Groen7 ons, op basis van uitspraken van ontwikkelingschef Herbert Diess.

Hiermee lijkt het er op dat de i-lijn in plaats van EV’s meer een verzameling plug-in hybrides (PHEV) gaat worden, maar met die stelling doe je BMW te kort. Als gezegd: de range extender op de i3 is optioneel, dus in de basis is hij nog 100% elektrisch.

Het gerucht over een motorfietsblok ging al een tijdje. Hierbij werd gespeculeerd op een cilinderinhoud van tussen de 500 en 700 cc. Volgend jaar komt de Bimmer-EV onze kant op (kosten: 35 tot 40.000 euro), dan weten we het.



Ook interessant!

  • BREEK: BMW i3 wordt elektrische 3 Serie!
  • BMW zet eindelijk een punt achter de i3
  • Video: BMW-rijder rijdt als BMW-rijder
  • Vermogen van kersverse Range Rover Sport SVR bekend
    Vermogen van kersverse Range Rover Sport SVR bekend

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

BMW, concept, Elektrisch, herbert-diess, Hybride, i3, motoren, range-extender

Vorig bericht: « Gratis opties unlocken door softwarehack?
Volgend bericht: Volvo XC90 kust paaltje »

Lees Interacties

Reacties

  1. mdemooistelettervanhetalfabet zegt

    21 januari 2013 om 22:29

    Krijgen we dan ook een BMW iM3 met tri-turbo op een motorfietsblok? Lijkt me wel wat, is dat schepsel wat eerder uit je zicht.

    Login om te reageren
    • danielautoliker zegt

      21 januari 2013 om 22:34

      @mdemooistelettervanhetalfabet: dat zou wel fijn zijn opzich he ;)

      Login om te reageren
    • E34M5Touring zegt

      21 januari 2013 om 22:37

      @mdemooistelettervanhetalfabet: Dan krijg je een 24V accu.

      Login om te reageren
  2. TimoBac zegt

    21 januari 2013 om 22:34

    Redelijk idee!

    Login om te reageren
    • mmot05 zegt

      22 januari 2013 om 09:00

      @TimoBac: reteleijk…. oh sorry sorry

      Login om te reageren
  3. vwally zegt

    21 januari 2013 om 22:34

    Thja, zo’n elektrische auto.. Ik word er nog niet echt warm of koud van..

    Login om te reageren
  4. RazorHead zegt

    21 januari 2013 om 22:41

    hmm zo’n lekkere BMW boxer erin zou wel fijn zijn !

    Login om te reageren
  5. bigcar zegt

    21 januari 2013 om 22:41

    de volleid gelektrische varant heeft maar 130 á 160 kilometer range, logisch dat bmw dus voor ee nrange-entender gaat (als optie, i know).

    wat ik wel grappig vind is dat bmw zelf zegt dat ze al 40 jaar werken aan dit ‘gedrocht’ (om het maar even zo oneerbiedig te zeggen) en toch hebben ze de range waar de japanners om kunnen lachen, die kunnen namelijk (eenmaal volledig opgeladen) het dubbele doen ivm deze bmw. ik moet er wel bij zeggen dat ik me nu afvraag of de door bmw-kilometers, ook èchte kilometers zijn, dus niet theoretisch zoals de japanners. want waar de japanners 200 km range opgeven sta je al stil na de 100. kijken wat het wordt met de i3: erop of eronder? wie zal het zeggen..

    Login om te reageren
    • FelixF zegt

      21 januari 2013 om 23:51

      @bigcar: De range die BMW (net zoals iig alle andere Duitse merken) opgeeft is de zogenaamde NEFZ-waarde (ofwel New European Driving Cycle). Als ze 150km zeggen is dat onder perfecte omstandigheden (buitentemperatuur is dan bij BEVs heel belangrijk)
      Reken maar op een reëel bereik van rond de, tot net iets onder de 100km.

      Login om te reageren
    • FelixF zegt

      21 januari 2013 om 23:54

      @bigcar: De Nissan Leaf heeft een NEFZ-bereik van 175km overigens. De iMiEV 150km. Zo veel Japanse BEV’s ken ik niet met waarden van 200km..?

      Login om te reageren
  6. lambo4all zegt

    21 januari 2013 om 22:54

    Priemiejum glazen briefenbus met brommermotor en accuutje voor 40 ruggen? Koopje…

    Login om te reageren
    • Megakix zegt

      22 januari 2013 om 00:17

      @lambo4all: haha, goed omschreven ! Dat ding gaat dus (ook al niet) verkopen…meer een knutselprojectje met wat staats-/EU-subsidie…hou je mensen lekkerrrr bezigjes.

      Login om te reageren
      • lemans96 zegt

        22 januari 2013 om 01:29

        @Megakix: Hoe dan ook, BMW leert zichzelf met dit project wel zeer vernieuwende en veel goedkopere manieren om koolstofvezel te verwerken. En dat is natuurlijk een hele goeie zaak.

        Login om te reageren
        • Megakix zegt

          22 januari 2013 om 10:04

          @lemans96: true…wellicht daarmee ooit weer een èchte supersportauto van BMW (na de M1), maar dat met veel koolstofvezeltjes en PK’s.

          Login om te reageren
      • Esprit_de_Flandre zegt

        22 januari 2013 om 12:18

        @Megakix: Euhm… het heeft een BMW-badge, dus het gaat verkopen. Ik durf er een i3 onder verwedden dat ie in z’n eentje meer verkoopt dan de Leaf, Fluence Z.E. en de iMiEV&Co samen…

        Dat gaat natuurlijk wel maar een jaartje of twee duren zo. Tegen dan zullen er wel genoeg evenwaardige, goedkopere alternatieven zijn…

        Login om te reageren
        • Megakix zegt

          22 januari 2013 om 14:27

          @Esprit_de_Flandre: ik heb het over Nederland…en nee, in dát land zul je van deze I3 bijkans geen sporen kunnen ontdekken ná de produktiestart.

          Login om te reageren
  7. r32turbo zegt

    21 januari 2013 om 22:56

    Dan willen we wel RPM graag tot 16.000 toeren dan is het wel wat ahahaah

    Login om te reageren
  8. lolbroek16 zegt

    21 januari 2013 om 22:58

    nu wordt het hele project nog wat lelijker.. waar is de tijd van de zescilinders in de heerlijke, achterwielaangedreven BMW’s?

    Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      21 januari 2013 om 23:17

      @lolbroek16: De i3 is in de basis ook achterwielaangedreven.

      Login om te reageren
      • darrock zegt

        22 januari 2013 om 14:35

        @sir_smokalot: en ze zouden er ook nog de 6 cilinder uit de k1600 als range extender in kunnen leggen…

        Login om te reageren
  9. autogek123 zegt

    21 januari 2013 om 23:03

    Wordt zeker een mogenlijkheid als opvolger voor mijn 2de Prius. :-)

    Login om te reageren
  10. jerry zegt

    21 januari 2013 om 23:13

    Was al vrij lang bekend dat er ook een versie met range extender kwam. Ben benieuwd hoe hij uiteindelijk gaat worden.

    Login om te reageren
  11. r32turbo zegt

    21 januari 2013 om 23:17

    @lolbroek16: dat waren nog eens tijden zeg, maarja crisis hè wat kan je eraan doen niet iesereen heeft een vermogen voor een v6, v8 enz..

    Login om te reageren
    • darrock zegt

      22 januari 2013 om 14:35

      @r32turbo: jawel hoor, alleen dat word dadelijk verneukt door wegenbelasting voor oldtimers

      Login om te reageren
  12. lolbroek16 zegt

    22 januari 2013 om 00:28

    @r32turbo, ik vind de marketingstategie van BMW wel een beetje tegenvallen: ze besparen op motoren, breiden uit met hele lelijke auto’s zoals de x6 en 5gt en gaan nu zelfs de elektrische/hybride markt op met alweer een heel lelijk model, nl. i3.. dat is wel jammer. het is precies alsof ze het belangrijker vinden om de grootste te blijven t.o.v. audi en mercedes-benz en dus het meeste aantal auto’s te verkopen dan mooie, sportieve wagens te creëeren waar wij echt rijplezier aan hebben

    Login om te reageren
  13. Hupke zegt

    22 januari 2013 om 00:42

    Een afschuwelijke wagen, ik vind hem nu al leuk.

    Als dit de volgende audi A2 word moet ik m’n ogen openhouden.

    Login om te reageren
  14. bmwe46csl zegt

    22 januari 2013 om 06:49

    Maarja wordt de motot nou optiineel if niet

    Login om te reageren
  15. ruubster zegt

    22 januari 2013 om 06:55

    dit kun je toch niet serieus nemen?

    Login om te reageren
  16. stanny zegt

    22 januari 2013 om 07:03

    Hopelijk kan je dan die optionele range extender makkelijk achteraf plaatsen :D

    Dan zou hij in België een fiscale topper worden ;-)

    Login om te reageren
  17. berengun zegt

    22 januari 2013 om 07:15

    t wordt een 650cc afkomstig uit die nieuwe grote scooter

    Login om te reageren
  18. civicfk3 zegt

    22 januari 2013 om 07:37

    Lelijke deuk bij het achterraam gladstrijken en het voorruit schuiner laten aflopen en je hebt best een leuke hatchback hoor!

    Login om te reageren
  19. davelepeef zegt

    22 januari 2013 om 08:12

    Om te beginnen zijn alle vernieuwende bmws tegenwoordig lelijk en wennen we eraan tot ze ineens goed zijn. Daarbij is het wel een apart ding maar oogt het nog altijd beter dan een Civic en véél beter dan een Leaf! Tevens lof voor het feit dat t ding ong 1200kg moet wegen, BMW probeert wat constructie betreft tenminste vernieuwend te zijn. Grotere elec range = grotere accu = meer gewicht. Gemiddelde gebruiker rijdt toch niet meer dan 100km per dag. Begrijp me niet verkeerd, beperking is klote maar zal bijna altijd voldoen. Zo niet, snormotort…

    Login om te reageren
  20. hammerman zegt

    22 januari 2013 om 11:20

    Haha, een pruttelmotertje als ondersteuning. Goed bezig BMW! Hulp van Toyota nodig misschien?

    Login om te reageren
  21. jrk68 zegt

    22 januari 2013 om 16:24

    Bayrische Motoren Werke, en dan is de motor zelfs een optie…, dat is wel heeeeeel premium….

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North