De oplettende autoblog bezoeker weet al geruime tijd dat BMW het groenste premium merk is. Daarom werden ze vorig jaar ook door Green Clean Cars uitgeroepen tot groenste premium merk. En dit jaar strijkt het Beierse merk wederom met de eer. Het feestje is dit jaar nog groter omdat MINI is uitgeroepen tot het merk met de laagste gemiddelde Co2-uitstoot. Maar hoe zit dat nou precies? Tijd voor wat uitleg!
Het Britse Green Clean Cars heeft van elke nieuwe auto die in 2008 is geregistreerd hoeveel Co2 die auto uitstoot (zijn handige databases voor), vervolgens hebben ze op die manier per merk uit kunnen rekenen wat de gemiddelde Co2-uitstoot is. Je kan dus wel heel stoer 1 hybride model in je modellengamma hebben zitten, of 1 uitgekleed extra zuinig model. Maar als niemand dat model koopt dan heeft dat weinig zin voor de gemiddelde uitstoot van je verkochte modellen.
BMW heeft het wat dat betreft slim aangepakt door op vrijwel al haar modellen het EfficientDynamics programma toe te passen, met als gevolg dat de Co2-uitstoot van alle modellen drastisch is gedaald. Ten opzichte van 2007 stoten de verkochte BMW’s in 2008 maar liefst 10,19% minder Co2 uit!
De algemene top 5 van groene merken (tussen haakjes de verbetering tov 2007):
MINI 137,24 g/km (6,8%)
Fiat 137,32 g/km (3,45%)
Peugeot 140,16 g/km (4,55%)
Toyota 144,01 g/km (2,86%)
Citroen 145,40 g/km (1,80%)
De premium top 5 van groene merken (tussen haakjes de verbetering tov 2007):
BMW 159,44 g/km (10,19%)
Audi 173,03 g/km (8,08%)
Volvo 176,49 g/km (7,32%)
Mercedes 189.92 g/km (4,26%)
Lexus 195,06 g/km (0,68%)
De gemiddelde uitstoot van alle verkopen ging in 2008 trouwens met 3,71% omlaag. Opvallend was dat enkele merken het voor elkaar kregen om gemiddeld juist MEER Co2 uit te stoten, dat waren: Chevrolet (+0,33%), Dodge (+8,29%) en Land Rover (+0,38%).
De complete lijst met alle merken kan je HIERRR vinden (PDF-alert). (via: cleangreencars.co.uk)
BMW named as greenest premium manufaturer
BRACKNELL, United Kingdom – January 23, 2009: BMW has the lowest average CO2 emissions of any premium car manufacturer for the second year in a row according to new independent research. Courtesy of its award-winning EfficientDynamics programme, BMW records a UK fleet average of 159.4g/km based on all BMWs sold in 2008.
By comparison the research by www.cleangreencars.co.uk found BMW’s premium rivals wanting when it came to cutting CO2 emissions. The volume weighted CO2 emissions figure for Audi is only 173g/km, while Mercedes-Benz records 189.9g/km, Jaguar 198.3g/km, Land Rover 251g/km and Porsche 271.7g/km. The total industry volume average for 2008 is 158.7g/km.
It was a similar story in 2007 when BMW recorded a segment leading average of 177.5g/km – itself a substantial improvement from the 190.3g/km 2006 figure. Currently 21 BMW models on sale in the UK emit less than 140 grams of CO2.
BMW first offered EfficientDynamics as standard in 2007. A raft of models received Auto Start / Stop, Brake Energy Regeneration, Active Aerodynamics, low rolling resistance tyres, Electric Power Steering, on-demand of ancillary systems and optimum gearshift indicator features. These built on the existing lightweight engineering principles and direct injection engine technology introduced over the previous few years.
News of a record low in BMW car emissions comes as the impact this technology is having on the environment has been revealed. EfficientDynamics-equipped BMWs sold in the UK during the last two years have been responsible for an approximate 58,000 tonnes reduction in CO2 emissions.* Models graced with the new technology since 2007 recorded improvements in fuel consumption by up to 24 per cent with emissions down by up to 21 per cent compared to 2006 models.
BMW’s online vehicle comparator, which uses independent data to compare potential new car purchases, helps consumers compare BMW’s figures to its rivals. The site measures engine output, performance, fuel consumption, emissions, Vehicle Excise Duty and running costs to get a true picture of ownership.
To use the online vehicle comparator general access can be gained by going to www.bmw.co.uk and clicking through the EfficientDynamics link. Alternatively, the following link to www.bmw.co.uk/bmwuk/efficient_dynamics/bc/carcomparator provides instant access. Further information on EfficientDynamics technology can be gleaned from www.bmw-web.tv
*Figure based on comparison between volume weighted sales of pre-EfficientDynamics model range in 2006 and subsequent model ranges in 2007 and 2008.
BMW 3 Series retains What Car? awards ‘Best Compact Executive’ crown for the fourth year in a row…and only has itself to beat! BMW’s most popular model range has been awarded the ‘Best Compact Executive’ car title by What Car? magazine for the fourth year in a row. And in a first for the judges from the UK’s self-styled new car buyers’ bible, the BMW 3 Series only had itself to compete against to scoop top honours. Variants of the BMW 3 Series won each of What Car?’s respective sub categories meaning the short list of three cars were all the same make and model. The BMW 320d ES was the actual model that came out on top.
The BMW 3 Series was voted overall Car of Year in 2006 by What Car? This latest honour is in addition to a string of awards for the 3 Series in 2008 that includes ‘Best Large Family Vehicle’ from the Environmental Transport Association, ‘Best Compact Executive’ at Auto Express’s Used Car Honours and ‘Best Small Premium Car’ from Business Car.
Klaus Kibsgaard, Managing Director of BMW UK, said: “It’s always a pleasure to be recognised for your endeavours. The BMW 3 Series is the lifeblood of our model portfolio and this prestigious award adds further weight to its class-leading position in the eyes of buyers.”
The What Car? honour follows the announcement that BMW won the ‘Engine Development Team of the Year’ at the Automotive Testing Technology International Awards 2008. The Awards were established in 2006 to acknowledge the efforts made by companies and engineers to improve reliability, quality and usability in vehicles, and ensure that outstanding achievements were recognised by the whole of the automotive development community. The work carried out on the EfficientDynamics programme was a key factor in the decision process for this accolade.
JBW zegt
bmw in alles #1:P
vincent zegt
@JBW:
helemaal mee eens
Autojunkje zegt
En het zijn ook zeker geen trage bakken
RDS zegt
Audi premium????
bovendien lijkt het me wel interessant om te zien hoe het per concern zit.
toyota heeft niet echt wat aan lexus, maar ben wel benieuwd wat het effect van mini op BMW is
Jimmie zegt
Netjes van Fiat, want die verkopen ook grotere auto’s dan Mini.
realist zegt
@jimmie:
maar Fiat verkoopt ook veeeeeel kleinere auto’s dan mini!
realist zegt
PS:
het is ook nog eens de meest duurzame autofabrikant…:
http://www.autozine.nl/nieuws/nieuws_archief.php?nk=7934
w0o0dy zegt
Alleen jammer dat in de praktijk dat efficiënt dynamics bij lage temperaturen niet veel helpt….. die gemiddelde co2 uitstoot is toch al vooral een theoretische waarde en als het systeem niet echt werkt in de winter dan wordt in feite de boel een beetje voor de gek gehouden…. Maar goed, wel goed dat BMW het consequent toepast en een groot deel van het jaar kan het ook best wel wat helpen.
Eric zegt
-edit: rustig aan maar weer fanboy!-
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Tja, het is weer duidelijk waar de hele milieu-hype om draait: gaat ECHT niet om het milieu, maar om het commercieel te kunnen exploiteren, en daardoor meer auto’s te verkopen.
Draait maar weer om 1 ding: centen!
Saab is pas goed voor het milieu, die verkopen bijna niks!!
:D
j zegt
Hou op met dat geneuzel alstublieft auto’s roken nu eenmaal. Ik ga echt geen Fiatje rijden als ik ook audi kan rijden omwille van het milieu. Wil je iets doen voor het milieu pak dan de fiets voor de ritjes korter dan 10 km Dan doe je iets concreet voor het milieu
Nijntje zegt
@Svenska Aeroplan AB:
en Lancia dan? :D
Roderick zegt
Mini is volgend jaar geklopt door fiat, no doubt about it!
robbie zegt
@Roderick, maar deze keer heeft MINI Fiat verslagen, want de vorige keer stond Fiat nog bovenaan :D
wilco zegt
BMW for live.-edit: pfff kom eens met iets origineels!-
Mpower zegt
it’s once again all in the name:P Freude am fahren!
RenJie zegt
@wilco
bovendien is het life en niet live.
Mpower zegt
” that’s why we don’t have front wheel drives”
Emile_Benz zegt
BMW…
Groen…
BMW + Groen…
FGZ zegt
Het probleem van Mercedes is dat ze veel meer amg’s hebben dan dat bmw M’s heeft.
Emile_Benz zegt
@ FGZ: dat vind ik geen “probleem”…
Emile_Benz zegt
Bovendien wil AMG aan de diesel…
JzAero zegt
Nette prestatie.
Helaas rijden wij nog een 2004 model dus zuinig issie niet echt, maar over het algemeen is BMW de laatste jaren al flink bezig met zuiniger rijden etc. Goede cijfers vind ik ^^
@ FGZ, ja dat klopt ja ;) Maar sommige modellen zijn niet eens nodig bij Merc.
Denk aan de GL en de R AMG’s
wimbers zegt
ik zou veel meer geinteresseerd zijn in de werkelijke waarden over een langere gebruiksduur (bijvoorbeeld 80.000 km in 2 jaar). Ik weet zeker dat je nog bedrogen uitkomt. Wie zet zijn auto nou in zijn vrij bij het stopllicht… bij een automaat werkt het ook niet.. en het werkt niet onder de 3,5 graden omwille van het comfort (afkoeling interieur). een BMW 320D die 1 op 20 zou moeten rijden haalt 1 op 13.. dat is je reinste fraude.
die tests zouden plaats moeten vinden onder werkelijke omstandigheden, niet op een rollenbank waar 3 seconden 120 gereden wordt.
Tommy zegt
Als ik groen wil rijden koop ik wel een Prius, als ik fijn wil rijden een BMW, Audi of Mercedes. Maar ga er alsjeblieft niet tussen in zitten… Blijf het toch jammer vinden dat ik veel meer 118d’s en 316i’s zie rijden dan 130i’s of 335d’s… BTW ik wist niet dat Volvo als premium beschouwd werd? Ze zijn de laatste tijd goed aan het snijden in het assortiment en kunnen niet meer helemaal meekomen met Duitse concurentie om motorgebied.
JzAero zegt
@ wimbers, dan kan je bij elke autofabrikant van fraude spreken.
Als je werkelijk gelooft in fabrieksopgaves kom je zwaar bedrogen uit.
Bij welke autofabrikant dan ook. Bovendien is een auto in zijn vrij zetten lekkerder dan de hele tijd de koppeling ingedrukt te houden. Dus ja, in een handbak gaat ie nog wel eens de N in.
Autovisie heeft wleeens met een BMW 3 van Utrecht naar Warschau gereden op 1 tank.
Timmie zegt
Ik vind dat BMW nog steeds GEEN premiummerk is… Ze doen zich zo wel voor ja…
ZubZero.^ zegt
Tjhaa Net als altijd BMW op nummer 1 !!
RenJie zegt
@Tommy
denk je dat mensen bv. een 318d boven een 335d kiezen om milieu-redenen? Je vergeet misschien een -wellicht belangrijke- factor..
CSL zegt
Tja BMW blijft alle Automobielfabrikanten eruit presteren. Geen wonder eigenlijk, ze zijn gewoon de alle beste.
Ze moeten de BMW Motorfietsen ook mee laten tellen!
Jaapschaap zegt
volvo premium? :? het is meer een wannabe-premium…
Dirk zegt
PREMIUM IK haat dat woord.
BMW of Skoda of een conservenblik zijn voor mij allemaal even premium
Guido zegt
BMW vlaggetjes omhoog :D
kowalsk zegt
Zo schitterend dat hele premium-gebeuren :P Als je het mij vraagt heeft premium alleen maar te maken met het ‘aanzien’ van een merk. Dat komt voort uit rijkwaliteit, design, comfort, afwerking, maar ook uit dingen als marketing.
Audi, BMW en Mercedes. Punkt.
RS zegt
‘Tja BMW blijft alle Automobielfabrikanten eruit presteren. Geen wonder eigenlijk, ze zijn gewoon de alle beste.’
Zachtjes aan het meest briljante causale verband wat ik in tijden heb mogen horen.
Plof@ zegt
Tis allemaal theorie. Een bmw 118i zit op 140g/km en een Fiat Punto 1.416V op 144g/km. De punto wordt gestraft met 25% bijtelling en de BMW zit op 20%. De punto is echt wel zuiniger echter en stoot in praktijk dus echt wel minder uit. Autovisie reed 1 op 8 met die ‘groene’ 118i. Daarnaast is de hele CO hype werkelijk totaal doorgeslagen. Menselijk deel is miniem en daarvan het autogebruik al helemaal. Wel vind ik dat we bewust met energiebronnen moeten omgaan maar das dus een andere discussie dan CO.
M-lover zegt
tja, ze zijn dan ook goed bezig, zolang ze de groenigheid het maar niet laten halen ten kosten van de sportiviteit en de klant de keuze laten! (118d -> 123d bijvoorbeeld)
Plof@ zegt
Zag gisteren die nwe 750i op de A1. Had er ook in gezeten op een beurs laatst. Die is wel erg premium.
1- en 3-serie stuurt lekker hoor, maar zie niet zoveel premium meerwaarde tov een hele hoop concurrentie.
Cooper S zegt
Go-MINI-Go!
AriM6 zegt
Volvo is alles , behalve premium.
Vreemd dat ie er tussen staat
Frasker zegt
En:
Ik mis de reclame’s… Gaan ze die weer flikken nu ze er nog eentje binnenhebben?
Ferrari Fan zegt
Waar is Smart??, dat zou juist hoog moeten staan, ik zie het merk uberhaupt niet in de lijst.
michiel zegt
Misschien ook een beetje logisch dat Mini in de algemene top 5 staat ,
Mini hoort tot de BMW groep.
Emile_Benz zegt
@ michiel: ik weet ’n betere…
Misschien ook een beetje logisch dat BMW op 1 staat in de premium top 5… Mini staat op 1 in de algemene top 5…
Mini behoort tot de BMW groep
Freez zegt
Met name BMW is toch berucht dat ze de NEDC aan zoveel mogelijk beinvloeden met allerlei truuks? Banden oppompen tot maximaal toelaatbare druk, rechter buitenspiegel verwijderen, dynamo loskoppelen en een motormanagment dat de NEDC cyclus herkent en in een spaarmodus gaat.
BMW rijders halen kunnen bijna onmogelijk hun opgegeven verbruikswaarden halen, terwijl mij dat met mijn Fordje bijvoorbeel wel lukt.
Maar goed, slim is het wel, want je scoort een mooie lage opgave, een groener label met daaraan gekoppeld een lagere BPM, of zelfs subsidie, en ten slotte mogelijk een lage bijtelling voor de leaser. Het is zelf zo, dat het niet slim is van de andere fabrikanten exact het zelfde te doen, als is het niet helemaal eerlijk.
Freez
Ace zegt
Freez heeft helemaal gelijk. Door die acties van bmw zijn de fabrieksopgaven uitzonderlijk laag. In de praktijk blijkt zowel in de autotesten (zie bv laatste autoweek: BMW 3 vs Audi A4 in de diesels) als BMWbezitters de opgaven nooit halen. Bij lange na niet zelf.
Schandalig
don_mario zegt
Zeker zijn die opgavens haalbaar,
Maar als je geen gevoel hebt in je rechter poot, dan haal je nooit de fabrieks opgavens. Van welke merk auto dan ook.
Rij een 530Da, ben een rustige rijder en zit rond de fabrieks opgavens.
Als je vlotter rijdt (zoals altijd in een autotest) dan gaat je verbruik ook omhoog.
Maarja, Puuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuure afgunst (voor de zeurders)
Freez zegt
@Don_mario
Het is niet nieuws hoor dat BMW tot het gaatje gaat voor een gunstige NEDC uitslag, en dat heeft niets met afgunst te maken. Eerlijk t.o.v de verbruiksopgave van de concurenten is het niet, slim is het zeker wel, en dat is wat ik ook aangeef in mijn betoog. Een beter milieulabel plaatst je in een gunstiger BPM tarief. Ik geef ook aan dat het eigenlijk dom is dat de andere fabrikanten het NIET doen.
Maar bij BMW is het verschil tussen opgegeven verbruik, en doorsnee haalbaar het grootst. Ik zit met name ’s zomers met een Mondeo Diesel zelfs ver onder het opgegeven doorsnee verbruikscijfer.
CSL zegt
@Freez
Ach hou op man. Wat een gezeur.
Jij en velen kunnen gewoon de technologische singulariteit van BMW niet hebben!!!
sacha zegt
@Freez: You might be on to something.
Freez zegt
Zeg CSL,
Lees jij eigenlijk wel wat ik schrijf? Ik noem BMW slim, en jij noemt het gezeur.
Ik zeg, liefde voor BMW maakt blijkbaar blind.
Overigens is een BMW met de efficient dynamics wél weer zuiniger als de directe concurenten, en hebben ze het groene label wel een beetje verdiend, maar de opgegeven verbruikscijfers zijn wel degelijk geflatteerd!
Freez