Dat er achter de schermen bij fabrikanten wordt gewerkt aan nieuwe technologieën als laserlicht is niets nieuws. Maar BMW schijnt de techniek al binnen 2 tot 3 jaar te willen toepassen.
Vorige maand kwam BMW (1 dag voor de onthulling van het Audi A2 concept met laserlicht, toeval?) met een uitgebreide technologische uiteenzetting over hun laserlampen. Inmiddels weet Inside Line, na een gesprek met BMW’s lampenman, te melden dat de technologie gereed is voor gebruik. Er wordt alleen nog op een praktische toepassing (lees: een auto die duur genoeg is om de meerprijs van deze gadget te rechtvaardigen) gewacht.
Het voordeel van lasers over LEDs is dat het systeem 1.000 keer helderder en 100 keer kleiner schijnt te zijn. De auto van de toekomst zou dus helemaal geen koplampunits meer nodig hebben zoals deze nu zijn, wat de vraag opwerpt hoe het front van de toekomst er uit ziet. In de tussentijd heeft BMW nog een serie foto’s uitgebracht aangaande hun ‘Active Safety’-project, inclusief laserlampjes. Deze vind je hieronder.
http://www.youtube.com/watch?v=Bh7bYNAHXxw
@Benjamin1: verkeerde filmpje douche!
http://www.youtube.com/watch?v=Pozlp_wnkRk
@Benjamin1: Daar moest ik ook direct aan denken!
@Benjamin1: géweldig grappig stukje!
OT: erg interessante ontwikkeling, dit geeft ontwerpers weer veel extra vrijheid in hun designs!
Mooi. Dan kunnen eindelijk die grote koplampen van tegenwoordig verdwijnen. Wie kan zich nog herinneren dat de Opel Calibra werd geïntroduceerd? Man man, wat een sensatie waren die geknepen koplampen toen.
@harriehandrem: Volgens mij was de XM eerder met nog smallere koplampen.
@Pallas: Ja. Helaas krijgen die dames in de loop van de jaren last van staar. De kunststof lens aan de binnenkant vergeelt erbarmelijk. Heeft eerste generatie Mondeo ook. Maar ja, nu hebben praktisch alle lampen dat aan de buitenkant. Brrr, wat oxyderen die Yaris of S-klasse lampen bijvoorbeeld.
@mout: Van de Yaris was mij het laatst op gevallen bij het exemplaar van mijn buurvrouw, bekend probleem dus.
@Pallas: Opel astra heeft er ook last van.
De auto’s zullen er dan in ieder geval beter uitzien dan tegenwoordig. De meeste auto’s hebben zulke idioot grote koplampunits dat je je afvraagt of de auto total loss worden verklaard als een steenslag er een sterretje in slaat. Kijk maar eens naar de nieuwste Zafira…
Mooi, dan kunnen ze die grote hangogen van de nieuwe 1 eraf slopen.
“Het voordeel van lasers over LEDs is dat het systeem 1.000 keer helderder en 100 keer kleiner schijnt te zijn”
En 1000 keer vervelender voor diegene die van de andere kant komen.
@Preske: Oh? Sinds wanneer zijn lampen vervelend voor tegenliggers dan? Nu ja, de tupperware a la xenon op bijv. VW Golf uit ’92 voor een tientje bij de Halfords kan aardig storend zijn, maar ik denk dat deze ‘lazerz’ juist méér tegenligger-vriendelijk is.
@Preske: Ik verwacht indirecte verlichting. Heb ik nu op mijn fietskoplamp (!) al zitten. Dat ding is zo fel, dat de lichtbron (LED) niet zichtbaar geplaatst is, maar al het licht via een spiegel op de weg geprojecteerd wordt. Voordeel: perfect lichtbeeld, en helemaal niet verblindend. Een tegenligger ziet alleen wat stofjes en krasjes op het ‘glas’ oplichten, plus een reepje spatbord. http://bit.ly/nJCKQu
@mout: Kijk is goed naar de foto’s, deze lampen werken ook met spiegels.
@flutterby: Dat deed de carbidlamp van je overgrootmoeder ook.
Neemt niet weg dat goed kijken naar die plaatjes de moeite is, want er wordt nog een techniek ingezet: lichtgeleiding en verspreiding binnen transparante materialen. Dat zie je nu een enkele keer in LED achterlichten, zoals bij de Picasso.
@Preske:
onzin, je kijkt nooit rechtstreeks in een koplamp. de voorkant van de lamp is altijd ondoorzichtig gemaakt met een coating. het licht dat eruit komt is weerkaatst door het lamphuis en dus indirect. bovendien schijnt het normale licht naar beneden (fel licht schijnt wel rechtdoor).
Of doel je op mensen met totaal verkeerd afgestelde verlichting, tja die hou je altijd
@timberleek: Verkeerd afgestelde, verkeerd ingebouwde en mensen die groot licht schijnen, maar ja die heb je altijd inderdaad.
@Preske Dat doen alleen maar die Xenos lamjes (Ja Xenos, niet Xenon… die goedkope aftermarket rommel voor Sjonnies)
Zowel Xenon, LED als laten zich prima ‘anti-verblindend’ afstellen. Laser zelfs nog beter door de minime (bij de afstand voor koplampen vrijwel 0)convergentie van de lichtbunden
@tweetyv6: zelfs met xenon heb ik last.
Wie hoopt op kleine licht-units heeft pech.
Fabrikanten gebruiken die aquaria voor en achter om de lompigheid van de gegroeide buitenmaten wat weg te masseren. Belachelijk voorbeeld zijn de Peugeots van pakweg 2001 tot 2010. Ze kunnen al jaren klein: XM, Barchetta, Calibra, enz…
Maar het werkt wel: hoe kleiner je de lampen maakt, hoe groter front en kont lijken. En andersom.
Een auto zonder koplampen (of hele kleine) is een auto zonder gezicht. Niet doen dus.
@Rick-dos: Gelukkig hebben we deze nog :)
http://www.hella.nl/produktion/HellaNL/WebSite/Channels/Drivers/Auxiliary_Lamps/Rallye_Line/Rallye_Line.jsp
Als ze die lampunits nou een in het GINA concept van een paar jaar terug bouwen. Zal er fantastisch uitzien denk ik.
http://www.youtube.com/watch?v=kTYiEkQYhWY
@xxoodd: Blijft een gruwelijk concept die GINA! :)
Ouderwets joh!
Knight Rider, KITT versus KARR, toen hadden ze al lasers aan boord.
Ik wil wel zo’n laser hebben, tegen slakken op de weg.
Technisch lijkt het me een hele uitdaging, want het blijkt voor LED al lastig om ‘mooi’ wit te maken, maar voor een laser is het nog veel moeilijker. Net als LED is laser monochroom. Wil je toch wit maken, dan heb je voor zover ik weet een hele set van allemaal monochroom lasers nodig, die wij samen als wit ervaren. Maar als je die in zo’n grafiekje zet als fotobewerkingsprogramma’s hebben, zou je moeten zien dat het eigenlijk maar een paar frequenties zijn. Dat betekent onnatuurlijke kleurweergave (bij SL-licht heb je dat ook vaak). Ik neem aan dat ze daar een trucje op hebben, anders vallen straks bijvoorbeeld alle grijstinten weg – zijn in een klap bijna alle Audi’s onzichtbaar. Best gevaarlijk.
@mout: :lol: +1
Dan hebben ze nog 2 à 3 jaar tijd om hun verdediging in een nieuwe patentstrijd van Samsung en/of LG in orde te krijgen…
Lol, dit is iets voor peugeot. KLEINERE koplampen.
Op zich een heel gaaf idee dat auto’s straks echt op de futuristische concept-cars gaan lijken van het afgelopen decennium. Gewoon geen koplampunits….Wat een mooie lijnen zal dat opleveren, al zal het wel wennen zijn in het begin.
Range Rover heeft dus nog wat werk te verzetten :-)
Geen wonder dat de lampen van de Evoque al iets kleiner zijn geworden.
Tot dat er een lasertje stuk gaat dan pas begint het drama.
@Imom: idd, lekker duur grapje.. gaat een vermogen kosten..
@Imom: Een laser zelf kost niet veel hoor. Het zijn de lenzen die het zo duur maken.
En nou maar hopen dat je die lasers kan tjoenen :P
sinds wanneer word je niet meer verblind door een laser ?
@dennisr: zal wel te maken hebben met de spreiding ofzo zeker? , weet er ook het fijne niet van..
@dennisr:
sinds deze lasers niet rechtstreeks schijnen.
een goed geconcentreerde laserbundel is inderdaad heel gevaarlijk (om in te kijken). maar in dit soort systemen wordt dat dmv lenzen en spiegels uit elkaar getrokken naar een mooi egaal lichtbeeld.
een laser is in weze niks meer als smalle bundel licht
@timberleek: ok, thnx :)
@timberleek: Lijkt me leuk dat als je een tik op je koplamp hebt gekregen dat die lasers langs de lens heen schijnen zo in iedereens gezicht.. Iedereen lasogen.. :lol:
@kaasboerin:
het idee is wel leuk, maar dat gaat nooit gebeuren. als dat ook maar half zou kunnen zou het nooit goedgekeurd worden.
straks brandt je de flitspalen kapot… o wacht, dat is best handig
na gebakken lucht ..
nu ook gebakken licht ..
Mooi stukje techniek. Ziet er eigenlijk best simpel uit, als je op die foto kijkt, spiegeltje hier en daar. De lampen zijn overigens best prima bij BMW. Wat gaat Audi nu doen? Kerstverlichting in de vorm van lasers? :) Lasershow wohoo!
Deze gasten kunnen er trouwens ook wat van..
http://www.youtube.com/watch?v=U6P_k-mqQmU
http://www.youtube.com/watch?v=FC67SgMyqzQ
Doet u mij maar een setje voor m’n golf. Dank u
Leuk die kleinere lampen maar er zijn nog steeds grotere minder felle lampen of replectoren nodig voor de zichtbaarheid van de auto.
Want hele kleine lampen zijn niet zichtbaar voor de tegenliggers (niet alleen een voordeel zoals iedereen hierboven denkt maar ook verlies van een functie.)
Qua autoaanzicht hoeft er dus niet veel te veranderen, het kan als mode wijziging gebruikt worden meer niet.