BMW laat zien wat mogelijk is met 720 pk sterke Power BEV

Auteur: , 38 Reacties

Nu nog even een productierijpe versie maken en klaar is kees.

BMW laat zien wat mogelijk is met 720 pk sterk Power BEV

Alsof het in een van die gore stripclubs langs de oude weg richting Brussel zit, zo strooit BMW zijn persberichten vandaag op het medialandschap. Vanmiddag heeft het Duitse merk het doek getrokken van zijn Power BEV: een testvoertuig waarmee het wil laten zien wat het op elektrisch gebied in huis heeft.

BMW heeft een ontwikkelingsteam de opdracht gegeven een experimentele auto te bouwen, die zowel héél snel in een rechte lijn moet zijn als behendig door de bochten moet kunnen scheuren. Dat hij snel is in een rechte lijn, daar komen we zo op terug, eerst leggen we uit waarom de auto een genot moet zijn om te sturen.

Volgens BMW heeft het vooral te maken met het feit dat de auto niet is voorzien van een limited slip differentieel. Klinkt raar, is het niet. De twee elektromotoren op de achteras werken namelijk onafhankelijk van elkaar, waardoor de auto beschikt over e-torque vectoring. Het systeem moet beter en efficiënter werken dan een LSD, omdat de elektromotoren te allen tijden zoveel mogelijk vermogen naar de beide achterwielen sturen. Zo kan de Power BEV – wat staat voor Power Battery Electric Vehicle – zo hard mogelijk door de bocht.

BMW laat zien wat mogelijk is met 720 pk sterk Power BEV

Kijken we naar de prestaties, dan zien we dat BMW op dit gebied eveneens behoorlijk heeft uitgepakt. De Power BEV wordt zoals gezegd aangedreven door drie van BMW’s vijfde generatie elektromotoren, die gezamenlijk 720 pk produceren. Volgens het merk moet de auto in minder dan 3 seconden naar de 100 km/u kunnen snellen. De volledig elektrische Power BEV is gebaseerd op een 5 Serie. De productieauto hoefde niets aan interieurruimte op te offeren.

Afgezien van het feit dat de Power BEV een rijdend affiche is voor hetgeen BMW momenteel kan op technisch gebied, is het eveneens een voorloper van toekomstige auto’s. Zo zal de iX3 bijvoorbeeld van dezelfde elektromotoren worden voorzien.



38 reacties

Nou, dat klinkt best veelbelovend. Breng maar op de markt!
@racerx: iedereen valt hier over elektrische auto’s. Komt BMW ermee, worden ze hier ineens geil..
Hehe eindelijk. Hadden ze 8njaar geleden moeten doen. Die peperdure i3 skippen en volledig elektrische 3 serie moeten maken en dan 5 serie. Dan reedt ik nu geen Tesla S.
@porsche928: nu rijd je vermoedelijk 0 of 4% dus nu niet lopen klagen hè 😛!
@vetnek: ik vind dat je wel recht hebt om te klagen als je in een 0 of 4% bijtellingsauto moet rijden. Ik heb toch altijd medelijden met mensen die in een auto moeten rijden die ze eigenlijk niet willen.
@mark997gt3: Ja want in een Model S is het echt om te janken natuurlijk. Wat denk je zelf?
Hij had wellicht betere afwerking kunnen hebben of een in zijn ogen mooiere auto, als je BMW mooier vind dan Tesla.
Maar als hij een performance Tesla heeft dan gaat deze concept BMW al nauwelijks sneller zijn dan wat hij al een tijdje rijdt.

Beter sturen zou zeker kunnen en mogen we hopen. Maarja Model S is eigenlijk al behoorlijk oud. Model 3 stuurt al erg goed.
@fanboy: dat jij het nou een mooie auto vindt wil niet zeggen dat iedereen dat hok mooi moet vinden. Ik vind het persoonlijk een stel emotieloze ongeïnspireerde designs waar ik nog niet in begraven wil worden. En het accelereren in zo’n hij is ook maar subjectief. Ik zou liever een betere afwerking zien dan de snelste 0 – 100 tijd. Smaken verschillen fansla maar dat moet nog binnendringen bij jou.
@rhellema: Aanstelleritus
@porsche928: Ook hier zal wel gelden dat je eerst moet leren lopen voordat je kunt rennen. De i-serie met al zijn eigenaardigheden en tekortkomingen waren waarschijnlijk gewoon nodig om ervaring op te doen.
Er zijn nog best wat vragen. Waar zitten de batterijen? Hoever kan je “lekker sturen” met deze wagen? En waarom zijn de bumpers gecamoufleerd?
@mashell: dat wordt nu getest volgens auto motor & sport. Onder de camouflage zit wat nieuwe techniek
@doublechevron65: nieuwe bumper techniek?
@mashell: Aan de foto’s te zien hebben ze het batterijpakket gewoon onder de bestaande carrosserie gehangen.
@towi1989: als in onder de bodemplaat geschroefd?
@mashell: En…. de roze olifant in de hoek genaamd Range
@frederik: als de batterij geen interieur ruimte kost dan kan die batterij eigenlijk niet groot genoeg zijn voor een acceptabele range, dat is misschien ook niet het doel van deze wagen. Hoewel er bij elektrisch daar wel sterk de focus van de sceptische klanten op ligt.
Zowel ik als m’n vriendin zijn altijd wel te porren voor een BEV.
@str8six: je bedoelt zeker het Bundesamt für Eich- und Vermessungswesen in Wenen?🤷‍♂️
@str8six: Door 720 paarden? Kinky
@karhengst: Mr Hands (google) resurrected
@str8six: Damn, dat dacht ik dus ook bij de titel! 🤣
3 motoren? Dus 1 op de vooras met open diff? Dat zou dan weer jammer zijn.
Maak dan! Voor de lol heb ik al een ouderwetse zes-in-lijn van ze staan. Dus een electrohok ernaast is prima.
BEV klinkt best geil!
Eindelijk de striping velgen en type aanduiding niet meer nodig😜😂😂
Haha, gewoon de uitlaten onder de bumper vandaan, het diffuser zit er nog. mooi!
@ikschrijfookoverautos: “te allen tijden” moet “te allen tijde” zijn.
@SimonMc: en kees moet Kees zijn.
Doe maar in touring uitvoering!
Zodra ik geld schijt, koop ik hem…
(Vandaag niet gelukt, morgen proberen we weer!)
Hoop dat ze zoiets in productie gaan nemen. Maar dan wel met een andere naam. Krijg dat
thuis niet uitgelegd.
Met een rijbereik van 8,3km in de praktijk…?
En BMW gebruikt geen zeldzame aardmetalen in de elektromotoren, dat is goed voor milieu en geopolitiek.

Ja. Dat bestaat. En ja, dat is belangrijk. Zodat je in alle vrijheid je comments op Autoblog kunt blijven schrijven.
@doewap: in alle vrijheid of in alle gezondheid…?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).