Mercedes B-Klasse van politie aangepast na klachtenregen

Auteur: , 39 Reacties

Eindelijk worden de wensen van de agenten gehoord.

Mercedes B-Klasse van politie aangepast na klachtenregen

Normaal gesproken zou een ieder blij zijn te horen een nieuwe Mercedes te krijgen. Politieagenten in Nederland waren dit aanvankelijk waarschijnlijk ook, maar kregen daarna snel de vlakke hand van de realiteit in het gezicht. Niet lang nadat de eerste B-Klassen in gebruik werden genomen, begonnen de klachten binnen te stromen. Gelukkig heeft de politie nu besloten de zaak recht te zetten.

De politie heeft de klachten naar eigen zeggen serieus opgepakt. Stapsgewijs zullen alle B-Klassen in de vloot worden aangepast, waarmee de problemen als sneeuw voor de zon moeten verdwijnen. Aankomende zomer zal het bedrijf verantwoordelijk voor de taak de politieauto’s met tien stuks tegelijk aanpassen. Alle nieuwe B-Klassen van de politie worden standaard geleverd met de aanpassingen.

Het betreft een flink pakket aan veranderingen dat aangebracht zal moeten worden. Een van de grootste punten van irritatie is het gebrek aan ruimte voorin de auto. Agenten met al hun spullen kunnen bijvoorbeeld niet goed plaatsnemen in de stoelen, omdat de middenconsole in de weg zit. Deze zal dan ook worden verkleind. Daarnaast wordt de verlichting aangepast. De daksets worden vervangen door lampen die beter bruikbaar zijn en het stopteken beter leesbaar maken.

Mercedes B-Klasse van politie aangepast na klachtenregen

Tenslotte is de wegligging van de nieuwe B-Klasse (rijtest) bij de kladden gegrepen. Wel zo handig, aangezien de Mercedes sinds zijn debuut in de politievloot al enkele keren is gesneuveld. Meerdere agenten ondervonden tijdens achtervolgingen dat de B-Klasse nogal zacht geveerd is en kwamen in sommige gevallen zelfs met pech langs de kant te staan. Hierom krijgt de Mercedes stuggere veren, zodat hij hoger op zijn poten staat (voor 1,6 cm, achter 2,5 cm) en minder inzakt.

Grappig is wel dat de politie het nog altijd vertikt de ultieme wens van agenten in vervulling te laten gaan. De Mercedes B-Klasse met automatische versnellingsbak wordt namelijk standaard geleverd met schakelflippers achter het stuur, maar deze mogen absoluut niet gebruikt worden. Sterker: dat kan niet eens. De verbouwer is zo ver gegaan de flippers vast te kitten, zodat agenten niet zelf kunnen schakelen. In het bericht wordt er geen melding gedaan dat deze rare keuze ongedaan wordt gemaakt.



39 reacties

Wie wordt er Vakantieauto van het jaar in de FUN categorie, bekijk het HIER!
Als er vanachter het bureau dingen beslist worden door mensen zonder praktijkervaring, krijg je dit.
@wimof: als je werkschuw tuig in dienst hebt krijg je dit soort klagers
@gove: get a life.

@wimof: herkenbaar. Bij m’n vorige werkgever ging het precies zo. Eerst was het wagenpark altijd ondergebracht bij de facility manager, maar nadat deze een senior manager een veeg uit de pan had gegeven vanwege ernstige verwaarlozing van de leasebak, besloot deze manager het in het vervolg zelf wel te ‘managen’. Gevolg: er werd een Mercedes Sprinter besteld, die was verlengd en verhoogd, voorzien van laadklep en… een instapdiesel van 115 pk. Ook werd deze truuk herhaald en tevens de cruise control wegbezuinigd bij de nieuwe VW Caddy. Besparing per maand: 10 euro. Kosten per maand: minimaal een volle tank extra. Ging heul lekker daar!
Dat verhaal van die schakelflippers is wel heel kansloos…. Alsof zuinig rijden zo belangrijk is tijdens een achtervolging…
@dutchdriftking: gaat het om zuinig rijden? Of om Spielerei en de daaruit volgende onnodige slijtage en onderhoud te voorkomen? Of zouden die flippers slechts een onzinnige afleiding van het werk zijn?
Dit soort noodzakelijke aanpassingen duidelijk toch wel een beetje op slecht werk van de selectiecommisie. De juiste lichtbalk zouden ze toch meteen moeten kunnen selecteren.
@mashell: Spelen met de flippers doen ze 2 maal, daarna is de lol er af en gebeurd het niet meer. Maar tijdens achtervolgingen kan het soms net het verschil maken wanneer de bak niet rap genoeg is.
@dutchdriftking: Ik denk het niet, vooral niet met de rijopleiding van de politie.
Daarnaast; hoeveel km denk je dat zo’n auto achtervolging doet in z’n leven? Is daarvoor dan een feature nodig die niet specifiek nodig is en in normaal gebruik eigenlijk alleen tot overlast/fout gebruik kan leiden?

Zelfs in een achtervolging wil je in mijn ogen de meeste aandacht op de manoeuvre vestigen. Kijkend naar stuntrijders; zie je ook dat veel de voorkeur geven aan een automaat.
@dappers: als je tijdens potje sturen te weinig hersenen hebt om simpele flippers te bedienen dan kan je maar beter de bus pakken
@arii: Een achtervolging (of eigenlijk iedere rit) ‘met blauw’ is heel intensief. Je moet dan echt overal ogen hebben, want lang niet iedereen zal je zien of horen en je kunt moeilijk een kind van 6 doodrijden en dan zeggen “ja, maar ik zit wel in een voorrangsvoertuig hè”. Daar komt nog bij dat je soms naar een situatie toe moet waar je bij voorbaat al adrenaline en/of stress van hebt – ik geef het je te doen. Een schakelfoutje met flippers is dan zo gemaakt – nu zal zo’n B-klasse vast wel slim genoeg zijn om niet bij 100 km/h een downshift naar I te accepteren, maar toch. Waarom zou je een extra foutmogelijkheid willen introduceren die werkelijk 0 potentiële winst brengt?
@dappers: idd. Geen enkele B klasse maakt kans tegen een Audi Rs……
@dutchdriftking: haha. Een fractie sneller schakelen gaat echt niet het verschil maken tijdens een achtervolging, een hand vrij hebben om via C2000 versterking op te roepen is de manier om de boef te pakken.
@dutchdriftking: het is hetzelfde als met leasemaatschappijen. Als de hele vloot een nieuwe trekhaakdop wilt, of dat nou nodig is of niet, is dat alsnog 500.000x €2,- = €1.000.000,- aan kosten voor niks.

Er wordt ook bij de politie nagedacht over geld en uitgaven, wat niet gek is. Het zijn immers goudhaantjes voor de dealers die er lekker op cashen maar het is ook weer geen bodemloze put..
@ghost: Maar met het dichtkitten bespaar je geen geld, het kost juist geld. En de auto is er echt niet zuiniger door.
Maar als het een Porsche was geweest, dan had geen enkele agent geklaagd over de ruimte.
@mikje90: Natuurlijk niet. Gewoon die boeven opvouwen in het kinderzitje van de 911 targa en desnoods in de kofferbak (in de neus) proppen.
@joejojo2012: alsof ze die boeven in zo’n B-klasse inladen..
@joejojo2012: gewoon een arrestantenbuisje laten komen….
Normaal gesproken zou een ieder blij zijn te horen een nieuwe Mercedes te krijgen. Mwoah, daarover zijn de meningen nog wel verdeeld.
@marinepower: Liever een ster in de ruit dan op de neus
Maar gelukkig is er goed nagedacht over de aanbesteding
Bij weggedrag was mijn 1e gedachte: net zo onderstuurd maken als de Touran?
Die touran was prima maar goed, qua aanbesteding “kon” dat niet meer
@amersfoorter: Klopt, sPONsoring is tegenwoordig not done
Ben wel benieuwt wat die aanpassingen per auto kosten.
De hele aanbesteding procedure naar de knoppen.
@ghost: ‘..goudhaantjes voor de dealer..’ bedoel je wbt onderhoud van de auto’s? Reparaties? Het zou mij namelijk niet verbazen als onderhoud (en reparaties tot bedrag x) na een stevig potje handjeklap voor een paar jaar zijn afgekocht. Ofwel uitgeknepen.

Mijn ervaring bij een vorige werkgever: je mag danken op je blootje knietjes als je voor destijds de KLPD of KMAR wat mag doen/ leveren, waarna je vervolgens tot in de lengte van dagen keer op keer, en voor nop uiteraard, ‘aanpassingen’ aan je product mag doen of nog een rondje gratis mag doneren. De overheid? Absoluut geen fijne klant voor bedrijven hoor.
@happyhonda1977: Kwestie van een goed contract opstellen. Wanneer er buitengewone reparaties of modificaties bijkomen laat je ze bijlappen, of je weigert het werk, simpel.
@dirkv zie mijn eerdere reactie; dit kost de belastingbetaler waarschijnlijk helemaal niets, daar kunnen we gerust over zijn… MBNL zal inmiddels al minder vrolijk zijn over binnenhalen van deze aanbesteding..
Ebach veren en je bent klaar
@elemento: *Eibach
Auto ligt veel te laag, bij de eerste drempel rij je je carter er onderuit.

Kan een kleuter zien, de aanbesteding mensen blijkbaar niet.
Wat een verschrikkelijk lelijk auto is dit toch. Straalt echt 0 autoriteit uit.
Bij mijn overheidswerkgever meegemaakt dat er een voertuig (MB Vito 4-wiel aandrijving) ‘van achter het bureau’ werd besteld zonder het personeel op de werkvloer te raadplegen en het voornaamste, vooraf te testen. De Vito had wel een giga ruimte volgens de “achter-het-bureau-mijnheertje”. Na de tweede dag in bezit te hebben zakte het voertuig bij een inzet weg in de veengrond en kon er een MB G-klasse bij komen om de Vito los te trekken. De “mijnheer-achter-het-bureautje” is van zijn functie afgehaald door hem elders te plaatsen met uiteraard een bevordering naar een naast hogere rang. De MB-Vito blijft voorlopig nog wel 25 jaar omdat je er niet meer vanaf komt (contract). Het ‘mijnheertje’ is dan al met pensioen.
@erik2907: en de ambtenaren die het een goed idee vonden om uit te proberen of ze met de spiksplinternieuwe Vito wel in het veen konden rijden zijn toch hopelijk wel naar de plantsoenendienst terug gezet?
@mashell: zie hierboven, overgeplaatst naar andere functie met bevordering. Dan is het makkelijker om iemand binnen zijn minimale plaatsingsduur van 2 jaar op functie over te plaatsen wegens ‘operationeel belang’.
Een overplaatsing binnen 2 jaar naar een gelijkwaardige functie (rang) vergt uitleg en dossiervorming…….
@erik2907: welkom bij defensie! 😅
Ze zouden natuurlijk allemaal gewoon een setje Reiger dempers moeten krijgen. Dan vlam je gewoon met 80 over een drempel zonder probleem. Maarja te duur. DSI/AT wagens schijnen ze wel te hebben, zoals het hoort.
@trustmeiamanengineer: Nooit iets van gehoord. Waar heb je die info van? Naar mijn weten rijden ze met standaard auto’s.
Zie alleen maar het oude type B klasse rijden die nieuwe is volgens mij nog lager als deze, zullen dus ook wel problemen mee komen.
Zag laatst ook al zo’n B klasse van de KMAR dus die rijden er ook al in.
Er is ook vast niemand bij politie op het verstand gekomen om eerst een 5 tal auto’s een half jaar op proef te nemen. Om te zien hoe de auto’s in het werkveld bevallen!! Hadden ze op voor hand al deze problemen kunnen voorkomen of voor een ander merk kiezen……

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).