Van Audi en Mercedes wisten we zo ongeveer al wat we in de nabije toekomst op het gebied van elektrificatie mogen gaan verwachten. Bij BMW was het nog stilletjes, maar in Beijing komt het merk eindelijk met duidelijkheid in vorm van de Concept iX3. Zoals de naam al aangeeft is het nu nog een prototype, al zal het uiteindelijke productiemodel niet veel afwijken van deze auto.
Op de BMW i3 na, hebben we van BMW nog geen serieuze elektrische auto voor de massa gezien. Dat moet dus deze iX3 gaan worden. De elektrische X3 komt op een volledig nieuw platform te staan. Sterker nog, BMW communiceert zelf dat dit de eerste volledige elektrische BMW is. ‘BMW-i is een submerk binnen de BMW Group’, aldus de Duitsers. De auto zal onder meer te herkennen zijn aan een gesloten grille. Er is immers geen verbrandingsmotor aanwezig die gekoeld moet worden. Net zoals bij Audi, is de eerste volledige elektrische auto een SUV.
De BMW Concept iX3 heeft een 270 pk sterke elektromotor en een 70 kWh batterij aan boord. Aan de hand van de WLTP-cyclus spreekt BMW over een niet al te indrukwekkende actieradius van 400 kilometer. Het energie-opslagsysteem is ontworpen voor snelladers tot 150 kW. Bij een snellaadstation kan de iX3 in 30 minuten volledig opladen.
De conceptcar beleeft zijn werelddebuut op de Beijing Autoshow. De toekomstige productieversie van de BMW Concept iX3 wordt gefabriceerd door de joint venture BMW Brilliance Automotive in Shenyang, China.
50 reacties
Of andere merken zijn lui kan ook natuurlijk.
Hoe vaak doe je cote d’azur en hoe vaak rij je met je benzineauto 400 km achter elkaar zonder te pauzeren. Een half uur om even te strekken en iets te eten is snel voorbij, zeker op vakantie
Hetgeen wat mij persoonlijk in de weg zou staan is hoe deze range tot stand komt. Als het betekent dat ik een vMax van 130 strikt aan moet houden dan is het voor mij een enorme terging. Want ik vraag me af of je het met 2 “tankbeurten” redt op een rit van 850km met een kruissnelheid van 200 bij de oosterburen.
Met andere woorden, ik denk dat we langzaam op het punt komen dat de range voor 99% van de mensen het probleem niet meer is, enkel de prijs nog en de aansluiting thuis.
Het wordt kortom gewoon mogelijk om Europa volledig elektrisch te doorkruisen en ook nog eens erg snel te laden. En dat gewoon tegen de tijd dat deze BMW op de markt is
Het schijnt echter nog steeds zo te zijn dat BMW meer zal verdienen op een X3 xBlabla30i/d dan op een vergelijkbaar geprijsd 30e model. Dus tja, zolang ze zien dat de verwachte winst groter is zonder deze dingen en-masse aan te bieden, zullen ze het niet doen.
Er zijn volgens mij genoeg mensen die in dit segment rondshoppen en best een Elektrische variant gaan mits ie 400km range heeft en vergelijkbaar is geprijs tov het mid-range model. Die mensen wil BMW niet uit hun benzine en diesel versie trekken op het moment die meer oplevert.
Las ergens dat ‘men’ nu al hard aan het lobbyen is in Brussel om deze laatste target wat af te zwakken/minder zwaar mee te laten wegen + consequenties af te vlakken.
Blijkbaar denkt BMW dat het vreemde design van de oorspronkelijke i-modellen niet bruikbaar is voor de massa…