
De M4 Comp kruipt richting de 1.000 pk!
Vroeger was duizend pk iets voor Formule 1-wagens of multimiljonairspeeltjes met een Bugatti-badge. Tegenwoordig zijn die vermogens een stuk dichterbij. Dat komt grotendeels door EV’s, maar ook tuners weten sneller de magische grens te bereiken. Manhart komt bijvoorbeeld vrij dichtbij met de MH4 900.
De basis is de BMW M4 (G82) Competition met 510 pk. Onder de koolstofvezel motorkap ligt nog altijd een 3.0-liter S58 zes-in-lijn biturbo, maar dan volledig herzien. Denk aan nieuwe turbo’s, een Manhart-intercooler, gesmede zuigers en drijfstangen, een aangepaste ECU en een carbon luchtinlaat.



Het vermogen van de getunede M4
Het resultaat? 922 pk en 1.190 Nm aan koppel. Dat vraagt natuurlijk om meer dan alleen spierballen. Daarom kreeg ook de transmissie een Stage 2 upgrade waardoor ie 1.300 Nm aan kan. Het geluid komt via een Manhart RVS-uitlaatsysteem van Remus, met kleppenbediening en vier 110 millimeter dikke uitlaatpijpen — naar keuze met carbon- of keramische coating. Er zijn ook niet-TÜV-goedgekeurde sportkatalysatoren en OPF-loze pijpen beschikbaar.




Onderhuids gaan de aanpassingen verder met een H&R-schroefset. Het moet van de buitenkant ook duidelijk zijn dat je in een MH4 900 rijdt. Daarom zit er een nieuwe grille, spoilers, skirts, een dikke diffuser en een driedelige achterspoilerlip op. De matzwarte velgen komen ook van de tuner af en meten 20 inch voor en 21 inch achter.
Binnenin blijft het ook niet bij alleen een beetje M-logo’s. De tuner monteert een rolkooi en eigen vloermatten. Wat de upgades allemaal kosten, houdt Manhart nog geheim. Wat heb jij liever: deze beuker van Manhart of een wat chiquere Alpina B4 GT?





Die Qonto reclame is echt moeilijk irritant!
Leuk spul, maar mis de Alpina looks (ja, want een Manhart haha).