• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

BMW maakt beste auto, Mercedes beste busje?

Auteur: Alwood, gepost 13 november 2011 om 11:14 – 132 Reacties

BMW en Mercedes hoera


Wat maakt een auto goed? Op de internets tellen acceleratiecijfers en topsnelheden. In de praktijk blijkt dat iets anders te liggen. Betrouwbaarheid en rijcomfort tellen opeens zwaarder mee.

De Britten hebben een groot onderzoek gehouden onder 50 leasemaatschappijen met in totaal ruim 1,2 miljoen auto’s. De Duitsers blijken de laatste tijd hard aan de weg te hebben getimmerd. Eindelijk ligt de betrouwbaarheid op het niveau van de Japanners. BMW scoort met de 3 Serie en 5 Serie een eerste en tiende plaats bij de auto’s. Audi met de A3 en A4 zowaar een vierde en achtste plek. Mercedes maakt met de Sprinter het beste busje.

De score betekent ook meteen dat BMW op nummer 1 staat bij ‘meest betrouwbare fabrikanten’. Mercedes moet bij de busjes Ford en Volkswagen voor zich laten (want meer Transporters en Transits dan Sprinters).

We gaan er van uit dat de in Groot Brittanië geleverde BMW’s naast het gespiegelde stuur niet verschillen van ‘onze’ exemplaren. Dat betekent volgens mij dat ze in Beieren de laatste jaren weer redelijk op de kwaliteit letten. Geen opgeblazen turbo’s meer bij de diesels en geen rare software-storingen.

Voor wat de busjes betreft is er inderdaad niks beters dan een Mercedes Sprinter. Er past niet alleen een Mazda 6 in, ze zijn ook heel luxe. De beste montage-bedrijven rijden er in en ze zijn lekker achterwiel aangedreven. Kan je van de winter nog een beetje driften. (bron: magazine.utvdrive.co.uk)

Ook interessant!

  • Mercedes EQS rijtest: de beste elektrische auto!
    Mercedes EQS rijtest: de beste elektrische auto!
  • BMW en Mercedes aangeklaagd
    BMW en Mercedes aangeklaagd voor onvoldoende klimaatmaatregelen
  • Mijn Auto: Mercedes-AMG E43 Estate van Marco
    Mijn Auto: Mercedes-AMG E43 Estate van Marco
  • BMW en Mercedes
    BMW en Mercedes worden nog meer premium!

Nieuwste artikelen

  • Video: De slechtste vrachtwagenchauffeur
  • Dit verandert er aan jouw Tesla na de grote Kerstmis-update
  • Mercedes geeft eerste beelden van vernieuwde S-Klasse prijs
  • Gespot – V10-legendes ontmoeten elkaar in Nederland!
FacebookTweetPinLinkedIn

3-serie, BMW, e90, Mercedes, sprinter

Vorig bericht: « RetroVid: BMW M635CSi introductie
Volgend bericht: Toyota “1000 km accu” klaar over 5-10 jaar? »

Lees Interacties

Reacties

  1. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    13 november 2011 om 11:17

    Oh god, dit is echt zo’n artikel dat de Germaanse fanboys helemaal los gaan…

    Login om te reageren
    • sdk16420 zegt

      13 november 2011 om 12:00

      @Svenska_Aeroplan_AB: Lijkt erop dat je gelijk hebt. Ik zeg maar niks voor ik een bedreiging ofzo krijg toegestuurd. :-|

      Login om te reageren
      • agera zegt

        13 november 2011 om 17:01

        @sdk16420: Owee als je iets zegt over Duitse auto´s, kom ik je opzoeken :P

        Login om te reageren
  2. sanderbmwfan zegt

    13 november 2011 om 11:18

    is het niet: want er zijn meer transporters en transits dan sprinters.

    en
    er past niet alleen een mazda 6 IN..

    Login om te reageren
    • norge zegt

      13 november 2011 om 11:22

      @sanderbmwfan: Ze zouden het ook moeten vergelijken met een Crafter.

      Login om te reageren
      • pikes83 zegt

        19 november 2011 om 03:17

        @norge: Klöte bus

        Login om te reageren
    • hahahi20 zegt

      13 november 2011 om 13:23

      @sanderbmwfan: in een transit past denk ik ook wel een mazda 6

      Login om te reageren
  3. norge zegt

    13 november 2011 om 11:21

    Na een Vito met veel problemen durf ik geen Mercedes bus meer te kopen .
    En van BMW hoor ik nog steeds veel klachten .
    Ik hou het voorlopig wel bij Aziatische kwaliteits auto’s :)Daar heb ik immers nog geen problemen mee gehad.

    Login om te reageren
    • RickB zegt

      13 november 2011 om 11:23

      @norge: Sjezus, een hekel hebben aan Duitse degelijkheid, maar wel vrolijk de Aziatische plastic goden prijzen…

      Login om te reageren
      • norge zegt

        13 november 2011 om 11:25

        @RickB: Maar die doen het tenminste altijd .

        Login om te reageren
        • Lan_Evo zegt

          13 november 2011 om 11:32

          @norge:
          Pff, wat een onzin, iedereen weet dat de kwaliteit van het plastic het belangrijkst is. Wat heb je aan een auto als je het dashboard niet kan strelen?

          Login om te reageren
          • norge zegt

            13 november 2011 om 11:45

            @Lan_Evo: Ja dat is waar ,eigenlijk een soort fetisch toch?

            Login om te reageren
          • mazdarx8 zegt

            13 november 2011 om 11:47

            @Lan_Evo: serieus?…
            jij koopt een auto om het dasboard te stelen?

            Login om te reageren
            • Alwood zegt

              13 november 2011 om 12:02

              @mazdarx8: ik lik mijn dashboard ook regelmatig, man wat een lekker gevoel.

              Login om te reageren
              • norge zegt

                13 november 2011 om 12:05

                @Alwood: Te veel informatie is ook niet goed :shock:

              • agera zegt

                13 november 2011 om 12:23

                @Alwood: Ik zal maar niet vragen wat je met de pook doet :P

        • rechercheur zegt

          13 november 2011 om 15:47

          @norge:

          Mmwwhahahaha, het bewijs is wederom geleverd ….

          Ga jij lekker in je plastic fantastic Koreaans koekblikje rond rijden, en houd vooral jezelf voor de gek. Typisch gevalletje van cognitieve dissonantie. Lekker volhouden, norge, doe je best. Als je geen centen hebt voor een degelijke Duitser, prima, maar zo’n Koreaantje blijft natuurlijk een waardeloos prul.

          Login om te reageren
          • speedlimit zegt

            13 november 2011 om 21:22

            @parkeerwacht:

            Wat is een degelijke duitser dan…een golf of een golf plus waar jij t verschil niet eens van weet?

            Login om te reageren
      • Svenska_Aeroplan_AB zegt

        13 november 2011 om 11:27

        @RickB: hoho, de Deutschers hebben ook plastic hoor!! Alleen Premium plastic…

        Login om te reageren
        • agera zegt

          13 november 2011 om 11:32

          @Svenska_Aeroplan_AB: Oke Duitsers hebben ook plastic, maar neem bijvoorbeeld een Lexus LS President toch zo een ruim 140.000 euro en zat dat tegenover het interieur van een S-Klasse of een 7-serie is een wereld van verschil. Het interieur van Lexus oogt gewoon goedkoper mede door het gebruik van (teveel)lees:goedkoop ogende plastic. Hier zijn de Duisters gewoon de beste. Of wel is het interieur van een A8 gezien, misschien wel een van de best afgewerkte interieur met de beste materialen.

          Login om te reageren
          • masterstig zegt

            13 november 2011 om 11:38

            @agera: Precies, de Duitsers hebben bij mekaar toch wel de beste auto’s (vooral de kwaliteit en degelijkheid) ter wereld.

            Login om te reageren
          • Esprit_de_Flandre zegt

            13 november 2011 om 13:41

            @agera: Als je het bij de ‘normale’ auto’s houdt, dus de Yarissen en Polo’s, de i30’s en Golfjes, dan maakt dat kwaliteitsverschil op gebied van plastiek al veel minder uit. Mij kan het dashboard in dat geval niet veel schelen, als de auto maar doet wat ie moet doen, zelfs als ie twintig jaar oud is. En dan heb ik meer vertrouwen in een twintig jaar oude Corolla, dan in een even oude Golf…

            Login om te reageren
            • koenmb zegt

              13 november 2011 om 17:25

              @Esprit_de_Flandre: Ik heb twee vraagjes voor jou, in de veronderstelling dat Duitsers toch alleen maar rommel bouwen:
              – Als de aziaten toch veel meer te vertrouwen zijn dan een typische Duitse Golf, hoe komt het dan dat het op straat nog steeds krioelt van de Golf III, die intussen ongeveer 15-20 jaar oud is? En vergelijk dat dan met een Corolla van dezelfde periode (1992-1997), een wagen die toen toch ook zeer populair was. Hij verkocht ongeveer 1/3 tot de helft van de verkoopsaantallen van de Golf in die periode. Logica zegt mij dat die Corolla dus nog steeds 1/3 tot half zoveel te zien moet zijn in het straatbeeld als hij evenveel te vertrouwen is als de golf en in jouw veronderstelling zelfs nog meer?
              Bronnen:
              http://www.autoweek.nl/verkoopcijfers.php?merk=Toyota&modelserie=Corolla
              http://www.autoweek.nl/verkoopcijfers.php?merk=Volkswagen&modelserie=Golf
              – Als de Aziatische autobouwers zelf zoveel vertrouwen hadden in hun wagens als jij doet, hoe komt het dan dat ze niet met 20 jaar garantie durven gooien ipv. de huidige 5 jaar bij Toyota of 7 jaar bij Kia en beiden zijn ook nog eens gelimiteerd door aantal kms?

              Login om te reageren
              • Esprit_de_Flandre zegt

                14 november 2011 om 21:07

                @koenmb: Ik veronderstel helemaal niet dat de Duitsers alleen maar rommel bouwen. Ik zeg dat ik meer vertrouwen heb in een oude Corolla dan een oude Golf. Dat is een groot verschil, en voor een deel subjectief.

                Voor een deel ook objectief echter. Ik heb zelf 18 jaar ervaring met een Corolla E9 van ’88. 16 jaar van mijn ouders geweest, daarna heb ik hem overgekocht en nog twee jaar mee gereden. Als ik niet zo dom was geweest om hem rond een paal te leggen, zou ik er nog steeds mee rijden. Ik heb nooit zo’n goeie auto gehad sindsdien. Snel, vlot en krachtig genoeg (1.6 16v), nergens roest, nooit grote kosten, en kleine mankementen waren ook zeldzaam. Al mijn auto’s sindsdien waren steeds jonger, maar toch steeds meer problemen dan met die Corolla.

                Nu heb ik nog nooit met een Volkswagen gereden. Ik zeg dus zeker niet dat ze slecht zijn, ik heb gewoon meer vertrouwen in een oude Toyota dan een oude VW.

                Dat verschil in frequentie, daar kunnen duizenden redenen voor zijn, dus niet makkelijk te zeggen. Mensen kopen liever een Golf 3 dan een Corolla, dus worden oude Golfjes vaker opgelapt, zelfs helemaal verhakkelde exemplaren (komt vooral vaak voor bij de Cabrio’s). Ik heb vaak genoeg een roestige, versleten Golf 3 aangeboden gekregen. Corolla’s worden gretig geëxporteerd (de mijne rijd vast ook weer rond, ergens in Afrika). Oude Corolla’s blijven meestal bij hun eerste eigenaar, want waarom ze wegdoen als ze nog steeds goed zijn, en oudere mensen rijden minder. Etc…

                Garantie: ‘Slechts’ 5 en 7 jaar bij resp. Toyota en Kia. Hoeveel biedt VW? Blijkbaar hebben de Japanners en de Koreanen toch meer vertrouwen in hun auto’s dan de Duitsers. 2 jaar extra garantie bij VW (met beperking tot 100.000 km!)? Bijbetalen…

              • koenmb zegt

                15 november 2011 om 14:35

                @Esprit_de_Flandre: Hierbij vergelijk je wel een oude Corolla met nieuwere wagens. Oudere wagens werden gebouwd om zo lang mogelijk mee te gaan, nieuwere wagens worden gebouwd om 10-15 jaar mee te gaan. Vroeger werd alles overgedimensioneerd zodat het wat langer mee kan gaan, nu kan men dat niet meer doen om de prijs te drukken en performantie zo hoog mogelijk te maken. Vandaar dat ik een oude Corolla met even oude Golf vergeleek. Elke autobouwer deed het in dat opzicht vroeger beter dan nu. Een aantal factoren waarom een oude Corolla zo weinig voorkomt kloppen waarschijnlijk wel, maar die zijn veelal ook van toepassing op oude Golfjes (met uitzondering van petjes-Golfjes), dus in dat opzicht vertrouw ik toch meer in VW dan in een Toyota.
                Wat de garantie betreft: Het is voor de Japanse merken een perfecte marketingstunt geworden om het vertrouwen van de consument te winnen. Toyota bv. om de schade wat weg te werken van alle terugroepacties van de afgelopen maanden/jaren en Kia bv. om gewoon meer te verkopen in euro. Verder is het exacte aantal jaren garantie gewoon het resultaat van een complexe berekening die winstmaximalisatie als doel heeft. De doorsnee consument heeft blijkbaar terecht of onterecht nog steeds veel vertrouwen in Duitse autofabrikanten, dus voor hun zou het niet gunstig zijn om met extra garantiejaren te komen aangezien ze toch niet veel meer wagens gaan verkopen.

              • koenmb zegt

                15 november 2011 om 14:37

                @koenmb: in euro = in Europa

              • Esprit_de_Flandre zegt

                16 november 2011 om 20:38

                @koenmb: Ik vergelijk geen oude Corolla met nieuwere auto’s.

                “En dan heb ik meer vertrouwen in een twintig jaar oude Corolla, dan in een even oude Golf…”

                Maar je hebt wel gelijk dat de nieuwe minder lang meegaan dan de oudere. Een regelrechte schande noem ik dat…

          • Svenska_Aeroplan_AB zegt

            13 november 2011 om 15:26

            @agera: Is dat zo? Of is je dat aangepraat door marketingboys? Ik zit trouwens als ik rij niet de hele tijd mn dashboard te aaien hoor… Jij?

            Login om te reageren
    • faithnomore zegt

      13 november 2011 om 11:52

      @norge: bmw vs aziaten: de stats spreken je tegen man

      Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      13 november 2011 om 13:52

      @norge: Vreemd dat AB geen woord rept over het feit dat de Duitsers (6 vd top 10) volledig worden aangevuld door 4 Japanners…

      Daarnaast natuurlijk ook weer niets over hoe dit onderzoek gevoerd werd. Monster zonder waarde dus…

      Login om te reageren
      • faithnomore zegt

        13 november 2011 om 15:09

        @Esprit_de_Flandre: men bericht hier over de nummer 1 per categorie, zie niet wat het probleem is.

        Login om te reageren
  4. Megakix zegt

    13 november 2011 om 11:22

    …maar goed dat de oorlog ‘gewonnen’ is…anders was alles duits… ;-)

    Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      13 november 2011 om 13:41

      @Megakix: Vraag is wie ‘gewonnen’ heeft…

      Login om te reageren
      • Megakix zegt

        13 november 2011 om 14:00

        @Esprit_de_Flandre: vandaar mijn ‘gewonnen’..

        Login om te reageren
  5. F355GTB zegt

    13 november 2011 om 11:25

    In de 3e alinea lijkt het alsof het bij de busjes om verkoopcijfers gaat…, terwijl dat in de laatste alinea weer anders lijkt…?

    Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      13 november 2011 om 13:43

      @F355GTB: Er klopt idd iets niet aan de redenering. Volgens mij worden verschillende resultaten door elkaar gehaald. Wat natuurlijk weer lekker uitkomt voor de Duitsers…

      Login om te reageren
  6. CedricH zegt

    13 november 2011 om 11:28

    Een BMW 3 serie heeft helaas nog altijd last van opgeblazen turbo’s en softwarestoringen (eigen ervaring) :x

    Login om te reageren
  7. agera zegt

    13 november 2011 om 11:28

    BMW maakt de best sturende auto’s en Mercedes de meest comfortabele auto’s en verwijzend naar het artikel niet alleen busjes maar ook terreinwagens. Er is geen een BMW die je tegenover de G of de GL kunt zetten.
    Allebei zijn ze de besten op nummer 3 komt Audi gewoon.

    Maar verder een prachtig artikel laten we eerlijk wezen de Duisterse maken wel de dienst uit ;)

    Login om te reageren
  8. alcantara zegt

    13 november 2011 om 11:29

    Het gaat om acceleratie, een lage daklijn en het rijgedrag (liever hard afgeveerd dan comfort). Een gunstig verbruik is mooi meegenomen.

    Login om te reageren
  9. johanw zegt

    13 november 2011 om 11:29

    ja ik kan er nog niet over meepraten. heb hiervoor 3 civics gehad,

    Vti hatchback VTEC 160pk
    Civic Type R 2002
    Civic Type R 2007

    ik heb in alle zo een 4 jaar gereden en nog nooit iets anders gehad dan slijtage remmen en banden.

    nu heb ik een kleine en heb ik een 335 touring uit 2007 met nog geen 50.000 km op de teller en net een elektrische waterpomp moeten vervangen a 800 euro!!!

    en dat is echt geen premium!! hopen dat het hiermee blijft, verder is het wel een goede auto ;-)

    Login om te reageren
    • bigcar zegt

      13 november 2011 om 13:52

      @johanw: jawel: premium reparatiekosten ;)

      Login om te reageren
    • besaram zegt

      13 november 2011 om 14:45

      @johanw:

      pff na al die lkkere hondas tog naar bmw! eigen schuld dikke bult:p

      Login om te reageren
  10. Onehp zegt

    13 november 2011 om 11:31

    “…en ze zijn lekker achterwiel aangedreven. Kan je van de winter nog een beetje driften.”

    Niet echt, ze hebben tegenwoordig allemaal niet-uitschakelbaar ESP. Een VW busje is daarmee even leuk…

    Login om te reageren
    • alcantara zegt

      13 november 2011 om 11:48

      @Onehp: waarom zit er dan nog RWD op?

      Login om te reageren
      • faithnomore zegt

        13 november 2011 om 11:53

        @alcantara: is dat niet zoiezo noodzakelijk vanaf bepaald vermogen of gewicht ?

        Login om te reageren
      • GOD zegt

        13 november 2011 om 11:59

        @alcantara: draaicirkel denk ik.

        Login om te reageren
        • The360box zegt

          13 november 2011 om 12:08

          @GOD: Ja die Hyundai H300 heeft achterwiel ook voor de draaicirkel.

          Login om te reageren
      • Onehp zegt

        13 november 2011 om 12:10

        @alcantara: Enkele utilitaire redenen voor achterwielaandrijving:
        – motor in lengterichting, meer plaats voor motor en versnellingsbak die het koppel aankunnen en daarmee goedkoper vanaf een bepaald koppel/vermogen.
        – Ook meer plaats voor de voorwielen = draaicirkel idd
        – Een achteras kan (veel) meer gewicht aan, en dan is het handig voor de tractie als de meest beladen as aangedreven is (> 3,5 ton busjes).
        – etc.

        Login om te reageren
        • Svenska_Aeroplan_AB zegt

          13 november 2011 om 16:08

          @Onehp: Kijk! Achterwielaandrijving is dus de cheap ass oplossing voor mensen die veel moeten trekken! Vandaar dat zoveel kampers dus BMW en Mercedes rijden… Hahahahahahaha!

          Login om te reageren
    • timberleek zegt

      13 november 2011 om 16:24

      @Onehp:

      vraag me alleen af wat het verschil in vloer hoogte is. lijkt me toch dat hij dan iets hoger op zijn pootjes staat ivm aandrijfas en differentieel…

      Login om te reageren
  11. corvettez06 zegt

    13 november 2011 om 11:34

    geef mij maar een amerikaan nooit geen last mee , onverwoestbaar.

    Login om te reageren
    • masterstig zegt

      13 november 2011 om 11:39

      @corvettez06: Benzineverbruik?

      Login om te reageren
  12. Northwestern zegt

    13 november 2011 om 11:38

    Ik heb liever een Renault Master, die zijn niet zo duur als een Sprinter.

    Login om te reageren
    • RickB zegt

      13 november 2011 om 11:51

      @Northwestern: Zal wel een reden hebben…

      Login om te reageren
      • hahahi20 zegt

        13 november 2011 om 13:26

        @RickB:
        +1

        Login om te reageren
      • Northwestern zegt

        13 november 2011 om 23:10

        @RickB: Das een oud wrak. Iedere 4 jaar een nieuwe is goedkoper :)

        Login om te reageren
      • Northwestern zegt

        13 november 2011 om 23:13

        @RickB: Een sprinter uit datzelfde bouwjaar heeft trouwens onwijs last van roest, die rot weg als je er naar kijkt. Dan heb ik liever een deur die eruit sodemietert xD

        Login om te reageren
    • timberleek zegt

      13 november 2011 om 16:26

      @Northwestern:

      we hebben hier ook een master.
      dat was met name door de breedte van de laaddeur aan de zijkant.
      de ford en mercedes busjes hadden toen een te smalle laaddeur voor een grote pallet. Dan moest je al een (dure) grotere deur laten plaatsen. de master was standaard al het goede formaat. en was een stuk goedkoper toen

      Login om te reageren
  13. love4sportcars zegt

    13 november 2011 om 11:48

    was te verwachten…

    Login om te reageren
  14. jordy14 zegt

    13 november 2011 om 12:01

    2 van die wvk werkers slopen ff busje haha.

    Login om te reageren
  15. basjan zegt

    13 november 2011 om 12:04

    duits = goed. punt!

    maarehm, ff een heel ander onderwerp, ik ben nog met een vriend op zoek naar sponsoren voor race auto, iemand ideetje voor een bedrijf?

    Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      13 november 2011 om 13:45

      @basjan: NL of B?

      Login om te reageren
      • basjan zegt

        13 november 2011 om 19:00

        @Esprit_de_Flandre: nl

        Login om te reageren
        • Esprit_de_Flandre zegt

          14 november 2011 om 12:57

          @basjan: Dan heb ik geen idee…

          Login om te reageren
          • basjan zegt

            15 november 2011 om 12:52

            @Esprit_de_Flandre: echt niet? jammer…

            Login om te reageren
            • Esprit_de_Flandre zegt

              16 november 2011 om 20:39

              @basjan: Als het B was geweest, dan had ik wel een paar idee’tjes, maar met ‘Ollandse bedrijven ga ik me niet moeien…

              Login om te reageren
  16. faithnomore zegt

    13 november 2011 om 12:06

    de bmw is absoluut geen verassing, zeker als je zoals ik wat mensen uit de fleetwereld kent. Maar die sprinter, heb ik nu al zoveel slecht over gehoord.

    Login om te reageren
  17. The360box zegt

    13 november 2011 om 12:07

    Ik heb liever een Citroën Jumpy(er), ziet er veel stoerder en rijdt fantastisch, ipv die saaie VW,

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      13 november 2011 om 20:36

      @The360box: een busje dat fantatisch rijdt? Kan dat wel eens met een starre achteras, remmetjes berekend op een onbeladen busje en vrijwel altijd een zwakke dieselmotor?

      Login om te reageren
  18. Endlezz zegt

    13 november 2011 om 12:20

    @Alwood

    -edit: check! bedankt-

    Tegenwoordig is bijna in elk artikel hier op Autoblog dergelijke zware fout te vinden. Gezien het enorme bezoekersaantal op deze site, lijkt het me dat jullie wel enigszins de verantwoordelijkheid hebben om mensen een correct geschreven tekst voor te schotelen. Misschien toch maar een proofreader in dienst nemen?

    Dat gezegd zijnde en om toch even af te sluiten met een positieve noot, bedankt voor alle leuke artikels! :)

    Login om te reageren
    • norge zegt

      13 november 2011 om 12:25

      @Endlezz: een andere liefhebbers site;http://www.nederlandsetaal.nl/

      Login om te reageren
    • dennisr zegt

      13 november 2011 om 12:32

      @Endlezz: dat is idd een behoorlijke fout, ik snapte de tekst wel maar toen ik die fout las had ik het idee dat het hele artikel niet klopte..

      je hebt gelijk, zulke grove fouten kunnen niet door de beugel.. ik ben benieuwd of Alwood zijn baan kwijt is of niet.. op het randje dit hoor!

      Login om te reageren
  19. agera zegt

    13 november 2011 om 12:24

    Met andere woorden BMW en Mercedes zijn de twee beste automerken.

    Login om te reageren
    • mercedesfan zegt

      13 november 2011 om 12:33

      @agera: Inderdaad! Meer valt hier niet aan toe te voegen.

      Login om te reageren
    • bigcar zegt

      13 november 2011 om 13:54

      @agera: ligt aan het segment. bijvoorbeeld de suv’s : bmw valt af, mercedes doet natuurlijk wel mee, maar dan heb je nog de Q7 en de cayenne, en dan word het moeilijk…

      Login om te reageren
      • agera zegt

        13 november 2011 om 14:46

        @bigcar: BMW valt af in het SUV segment you are kidding :) de X5 behoort tot de meest populaire en succesvolle SUV ooit :P Audi is een mooi merk, maar zal altijd 3e zijn achter de Benz en BMW.

        De Mercedes G-Klasse en de Range Rover waren er eerder, maar nadat de BMW de X5 en de Mercedes de ML lanceerde kwamen Audi en Porsche respectievelijk met de Q7 en de Cayenne!

        Login om te reageren
        • bigcar zegt

          13 november 2011 om 14:58

          @agera: ja maar dat is een persoonlijke mening.

          als ik zo het rijtje even af mag gaan, dan valt de RR sowieso af i.v.m. onderhoud / problemen / betrouwbaarheid (geloof me, ik kan het weten ;) .

          de G-klasse, is wel een geinige auto, maar is toch niet echt zo praktisch, dus die valt ook voor het dagelijkse gebruik af.

          de x5 en de ML vallen ook af, omdat het gwn pc. hoofdstraat suv’s zijn. (slechte off road capaciteit –> mening ;) )

          dus in mijn ogen blijven dan de q7 en de cayenne over. maargoed, dan komt de keuze toch op die rare cayenne. de smaken erover kunnen uiteraard verschillen, want ik weet (geheel toevallig ;) ) dat jij hem niet echt zo mooi vind, maar ik vind hem best wel aardig ogen. zeker het interieur spreekt mij wel aan. de besturing is perfect, en ook de beleving van de wagen :P [ perfecte wagen voor dagelijks gebruik! ]

          Login om te reageren
          • agera zegt

            13 november 2011 om 15:29

            @bigcar: De Range Rover zou ik nooi kopen vanwege afschrijving en betrouwbaarheid inderdaad.

            De Cayenne en de Q7 vind ik echt lelijk vooral de nieuwe Cayenne die zou ik nooi kopen. De Q7 V12 TDI weet ik dat het een hele goede auto is, alleen jammer dat het een Audi is.

            Voor mij bestaan er 3 eigenlijk SUV’s: Als sportieve SUV voor in de stad, de BMW X5 (pc Hoofdstraat tractor :P)
            -Als stoere echte SUV met terreincapaciteiten, de Mercedes G-Klasse en de GL-Klasse.

            Ik weet dat de Mercedes G-Klasse niet praktisch is voor dagelijks gebruik, hij is immers megagroot(de 5-deurs) en past zeer moeilijk in de meeste parkeerplaatsen (Ik kan het weten) Maar de G is voor mij als liefde, ik houd van de Mercedes G-Klasse, ik zou deze kopen vanuit mijn hart en niet mijn verstand. De Mercedes G-Klasse staat bij mij dan ook erg hoog op mijn verlanglijstje, hoger dan de meeste sportieve auto’s.

            Als ik het geld had zou ik zonder twijfel de Mercedes G-Klasse en de BMW X5 kopen.

            Login om te reageren
            • agera zegt

              13 november 2011 om 15:30

              @agera: 2x nooi moet zijn nooit :)

              Login om te reageren
              • bigcar zegt

                13 november 2011 om 15:54

                @agera: ja maargoed, smaken verschillen :P

                waar jij de nieuwe cayenne verschrikkelijk vind, kan ik bij die wagen (bij wijze van spreken) wegkwijlen, zo mooi vind ik het. de q7: jammer van die v12, want die is erg duur en verbruikt / kost meer (zowel tankbeurt, als bij onderhoud) als de cayenne s (of de turbo). maar audi is ook geen slecht merk, dus het is een stukje smaak / eigen keuze kwestie ;)

                maargoed, ik denk (lees: weet) dat die pc. hoofd-tractor eigelijk een goede wagen is, maar ik vind het zo jammer dat die wel een suv word genoemd, terwijl die helemaal geen off road capaciteiten heeft. dat is een minpunt, maargoed: voor in de stad, is het gwn een prima auto, dat dan weer wel XD

                ff kijk: (sedan & suv )
                ik = m5, cayenne s (of de cayennne turbo)[en eventueel nog de 6 serie grand coupe ;) ] en misschien als ik het maak in het bedrijfsleven een a8 4.2 tdi als bedrijfsauto :P
                @agera: x5 (of de G ? ) & de 5 serie ? (of de 7 serie? )
                @dennisr: Jeep grand Cherokee SRT, & [ kies een sedan, max €150.000,- ik weet dat je eigenlijk voor de gt500 wilt gaan, maar ik ben benieuwd wat voor sedan je wilt :P ]

              • agera zegt

                13 november 2011 om 17:22

                @bigcar: Mag ik de BMW X5 en de G-Klasse ook beiden kiezen resmen damardan giriyon :P deze vraag is gewoon te moeilijk om uit te kiezen. Ik hoop dat ik nooit voor deze keuze zal staan en dat ik genoeg geld zal hebben om beiden auto’s te kopen.

                Als sedan de 5-serie of de 7-serie? ook deze is erg moeilijk je weet de vrageb wel te stellen :) Dan neig ik iets meer voor de BMW 7-serie. Vooral de BMW 760Li is een heerlijke auto en in het wit graag voor mijn deur :) Als de BMW 6 Gran Coupe uitkomt wordt deze vraag nog moeilijker dan is het de 6 Granh Coupe of de BMW 7 :)

                Liggen onze keuzes dicht bij elkaar? :P

              • bigcar zegt

                13 november 2011 om 19:20

                @agera: de x5, g klasse kwestie is voor bij al beslist (de cayenne namelijk ;) ) maar als de 6 serie uitkomt, zal ik een van de eerste zijn die bij de bmw dealer in de rij staat (of als ik eindelijk 18 ben, ligt aan de datum dus :P ) maargoed, als ik dan toch 150.000 euro uit zou moeten geven, dan zou ik een m5 halen i.p.v. een 760li (kost ong 2.2 ton). dan kan ik tenminste iedere dag genieten van het moterblok :P

              • agera zegt

                14 november 2011 om 00:29

                @bigcar: Ik zie dat je een zwak begint te krijgen voor BMW vanwege de 6 Gran Coupe :) blijf zo doorgaan krijg je straks ook een zwak voor de BMW X5 en de Mercedes G-Klasse. Join my club 8)

              • bigcar zegt

                14 november 2011 om 01:00

                @agera: haha, nee echt 4get It, geen x5 voor mij :P maar die 6 serie is eigenlijk pas het begin, er is nu ook een hele mooie spot van de nieuwe dreier op Schiphol. Wel een vette bak, als je nagaat wat je voor je geld krijg.. ( beetje kinderachtig, maar de voorkant lijkt wel op die ene ouwe bak / race legende van die film ‘cars’ :P )

  20. dennisr zegt

    13 november 2011 om 12:30

    Duitsers zijn ook gewoon de beste..

    Maar Amerikanen de favoriet :)

    Login om te reageren
    • bigcar zegt

      13 november 2011 om 13:56

      @dennisr: een amerikaan kopen is meestal niet een heel rationeel besluit ;) [ denk aan reparatie kosten, afschrijvingskosten, en zeker ook aan het feit dat je die dingen niet snel door kunt verkopen (omdat er niet echt vraag naar is op de 2e hands markt) ]

      Login om te reageren
      • agera zegt

        13 november 2011 om 14:43

        @bigcar: Een Amerikaan koop je vanuit emotie dan neem je reperatiekosten, afschrijvingen, onbetrouwbaarheid voor lief want het is immers geen rationele koop.

        Login om te reageren
        • bigcar zegt

          13 november 2011 om 14:58

          @agera: dat dan wel :P

          Login om te reageren
      • dennisr zegt

        13 november 2011 om 17:19

        @bigcar: repareren kan ik zelf wel :D en de overige kosten heb ik er voor over :) zeker voor een mooie mustang :D

        Login om te reageren
        • bigcar zegt

          13 november 2011 om 19:26

          @dennisr: zeker weten? dan ben je wel mooi een groot deel van je gespendeerde ton kwijt aan je mustang… :(

          Login om te reageren
          • dennisr zegt

            13 november 2011 om 19:27

            @bigcar: huh, wat bedoel je ? :P

            Login om te reageren
            • bigcar zegt

              13 november 2011 om 19:39

              @dennisr: een gt500 kost in nederland 100.000 euro. als je het koopt heb een na een aantal jaar meestal fikse reparatie kosten (maargoed, jij kan dat klusje zelf wel opknappen :) ) maar buiten de reparatiekosten om: de afschrijving is wel gigantisch. je kun dat ding moeilijk verkopen, want wie wil hier in NL nou een 2e hands amerikaan. dus dan betekend dat in feite dat je een hele grote deel van je 100.000 euro kwijt bent…

              Login om te reageren
              • dennisr zegt

                13 november 2011 om 19:45

                @bigcar: ach, zo’n auto rijd je niet veel mee, dus kan zomaar zijn dat je weinig tot geen reparatie kosten hebt, enkel het onderhoud maar dat is logisch, en bij een amerikaan niet overdreven duur.. ik weet niet zeker of ik een GT500 zelf wel nieuw koop, aan de ene kant wel leuk maar aan de andere kant ook weggegooid geld.. ach dat is allemaal van latere zorg :) voor je droom auto moet je vaak veel geld betalen, dat is niet anders :P gelukkig kan je dat van te voren berekenen :)

              • bigcar zegt

                13 november 2011 om 19:59

                @dennisr: dat is wel zo [let wel: 2e hands mustang betekend ontiegelijk weel reparatie werk XD ]

              • agera zegt

                14 november 2011 om 00:32

                @bigcar @dennisr: Ik ga jullie beiden besmetten met de BMW en Mercedes virus. Na een tijdje willen jullie niks anders meer dan een BMW of Mercedes :P

              • bigcar zegt

                14 november 2011 om 01:01

                @agera: ga je gang, ben benieuwd of het zal lukken ;)

              • bigcar zegt

                19 november 2011 om 22:27

                @agera: proficiat, je hebt je doel bereikt ;) inmiddels getroffen door je bmw virus :P

              • agera zegt

                20 november 2011 om 04:01

                @bigcar: Dus ik heb mijn doel bereikt vertel adam hoe welke BMW`s hebben jou besmet :P

              • bigcar zegt

                20 november 2011 om 12:44

                @agera: 3 serie, 5 serie, 7 serie, 6 grand coupe, (vergeet de m5 niet ;) ) :P

              • agera zegt

                20 november 2011 om 14:41

                @bigcar: Nice en zo blijven doorgaan adamim :P

  21. the-budel-guy zegt

    13 november 2011 om 12:34

    want ja iedere bouwvakker wil natuurlijk wel een beetje premium voor de dag komen. die wil niet gezien worden in zo iets als een Volkswagen.

    Login om te reageren
  22. BaRa zegt

    13 november 2011 om 12:39

    Ja, een TestAankoop artikel, dat is nu eens precies waarop ik mijn volgende autokeuze op ga baseren…

    Login om te reageren
  23. ts46 zegt

    13 november 2011 om 12:46

    Zou zelf ook nooit een Mercedes Vito kopen, al heel veel slechte verhalen over gehoord!

    een mooie Transporter T5 daarentegen…

    Login om te reageren
    • 406_v6 zegt

      13 november 2011 om 13:22

      @ts46: Het gaat hier niet over een vito, maar over de Sprinter…… Ff de leesbril opdoen….

      Login om te reageren
  24. Jipp zegt

    13 november 2011 om 13:04

    Dus de Crafter is even goed want is het zelfde als de sprinter

    Login om te reageren
    • 406_v6 zegt

      13 november 2011 om 13:20

      @Jipp: Niet helemaal, in de Carter zitten vag motoren en versnellingsbakken, in de Sprinter alleen MB spul (incl heerlijke V6 diesel).

      Login om te reageren
  25. euro95 zegt

    13 november 2011 om 13:22

    Volgens mij is niet het belangrijkste of de duitsers beter zijn of niet.. Het gaat er gewoon om of je een goede betrouwbare en veilige auto rijdt. Ik heb een Seat Ibiza 1.9 TDI (Rode cijfers ;)) In een Spaans jasje, met een Duits hart! En die auto heeft mij 1 keer laten staan, en dat was toen ik zelf -met mijn domme hoofd- benzine in de dieseltank had gegooid. ;)

    Login om te reageren
  26. G-Ammo zegt

    13 november 2011 om 13:59

    Toyota blijft #1… no discussion!

    Login om te reageren
    • agera zegt

      13 november 2011 om 14:41

      @G-Ammo: After de Germans mag Toyota 1 zijn, maar zolang Duitsers auto´s blijven maken zal Toyota altijd de tweede viool spelen achter Mercedes en BMW!

      Login om te reageren
    • besaram zegt

      13 november 2011 om 14:51

      @G-Ammo:

      Toyota staat tog ook op 1. dit is een smerig propaganda spelletje waar autoblog aan meedoet! Die zijn immers altijd al “premium geil” geweest! lkker de duitsers promote!

      Login om te reageren
      • faithnomore zegt

        13 november 2011 om 15:11

        @besaram: ok dan… Dit is heus niet het enige onderzoek met dergelijke resultaten. Toyota is trouwens niet eens de eerste Japanner. Wel vreemd dat we mazda niet eens zien trouwens.

        PS al langer bekend dat toyota, vooral de D4Ds wel wat mankementen hebben.

        Login om te reageren
        • besaram zegt

          13 november 2011 om 15:20

          @faithnomore:

          ok dan?

          Vooral in deze crisis wil europa. dat alles wat verkocht word vn European komaf is . Het geld moet in eigen kassa blijven. Heel logisch verder. Alleen in.propaganda zijn het geen feiten !

          Login om te reageren
        • besaram zegt

          13 november 2011 om 15:20

          @faithnomore:

          ok dan?

          Vooral in deze crisis wil europa. dat alles wat verkocht word vn European komaf is . Het geld moet in eigen kassa blijven. Heel logisch verder. Alleen in.propaganda zijn het geen feiten !

          Login om te reageren
    • quattroporte zegt

      13 november 2011 om 18:30

      @G-Ammo: Lol qua wereld wijd verkoop zeker ?

      Login om te reageren
      • G-Ammo zegt

        16 november 2011 om 00:13

        @quattroporte: Yep… dat zeker.

        Login om te reageren
  27. ronald zegt

    13 november 2011 om 14:04

    Wij hebben op werk allemaal mercedes sprinters (15 stuks met diverse motoren en uitvoeringen) Gemiddelt rijden wij 50/70 duizend km per jaar en de autos gaan twee jaar mee maar altijd aleen maar dealer onderhoud verder helemaal geen problemen mee.

    De crafter is niet met de sprinter tevergelijken omdat hij technisch soms anders is en zeker ook de motoren anders zijn .

    Login om te reageren
  28. Cantago zegt

    13 november 2011 om 14:41

    En toch vind ik een VW Transporter een stuk lekkerder rijden dan een Mercedes Sprinter… Maar de verschillende vormen waarin de Sprinter leverbaar zijn (vooral de versie met bakwagen) zijn erg handig. Toch maar sprinters bij ons op de zaak;)

    Login om te reageren
    • speedlimit zegt

      13 november 2011 om 21:31

      @Cantago:

      Appels met peren vergelijken…een transporter met een sprinter.
      Doe dan een transporter met een vito vergelijken.
      In die klasse blijft de Ford transit mijn favoriet…rijdt veel lekkerder ;)

      Login om te reageren
  29. desjonnies zegt

    13 november 2011 om 16:13

    Cijfers, statistieken, onderzoeken, daar is het meeste mee te manipuleren.
    Zijn oorlogen om begonnen.
    En Italiaanse premiers en Griekse regeringen voor afgetreden.
    En nu kunnen we een Brits onderzoek ineens wel vertrouwen ?

    Login om te reageren
    • besaram zegt

      13 november 2011 om 16:35

      @desjonnies:

      +1

      Login om te reageren
    • agera zegt

      13 november 2011 om 17:00

      @desjonnies: Yup, als het een subjectieve onderzoek geweest zou zijn waren Land Rover en Jaguar de beste uit de bus gekomen.

      Login om te reageren
  30. rechercheur zegt

    13 november 2011 om 17:54

    tsja, zoiets zoals onderstaand, zal niet echt heel degelijk zijn ….

    Login om te reageren
    • norge zegt

      14 november 2011 om 06:52

      Perfect voor een dagje op de golf club zo’n Hyundai.

      Login om te reageren
  31. baasbas zegt

    13 november 2011 om 19:47

    Ik kwam geen transporter of sprinter tegen in Afrika… Denk dat de verhouding daar iets anders ligt :)

    Login om te reageren
  32. harrald zegt

    13 november 2011 om 20:37

    Verassend? Not so much…

    Login om te reageren
  33. utr1984 zegt

    14 november 2011 om 00:52

    Ik durf toch wel te zeggen dat ik ontzettend vaak 3 Series heb gehad (voor de facelift) die begonnen te stotteren en motorstoringen aangaven, ook de 1 Serie trouwens. Wel allemaal viercilinder benzinemotoren (huurauto’s)

    Login om te reageren
  34. NovaStar zegt

    14 november 2011 om 09:13

    Bij ons hebben we een transporter t5 tdi 100pk DC
    Een Vito 112 CDI DC 120pk en een vito 120 CDI 200pk DC
    De transporter is echt een fijne reisauto. Maar we hebben de langst mogelijke versie. De draaicirkel is enorm en het is net een italiaan, af en toe gaan er zonder reden lampjes branden. Ook begint ie na 4 jaar al te roesten.
    Doe mij maar een Mercedes. Die 200pk versie is gewoon te bruut. Haalt met gemak de 200km/h en stoplichtsprintjes win je bijna altijd.
    Die 112cdi is al een jaar of 12 oud. 130.000km op de teller en nu komt de roest goed naar voren. Kwalitatief goed en betrouwbaar. Vorige maand met gemak 170 km/h op de gps op de autobahn gehaald. Voor een bestelbusje van 12 jaar oud.
    De transporter is qua vering en gevoel net wat beter maar de oude vito heeft nog nooit vast gestaan in de sneeuw of modder. De transporter krijgt dit jaar winterbanden!!!!

    Doe mij maar een vito.

    Login om te reageren
  35. NovaStar zegt

    14 november 2011 om 09:16

    Owja, een familielid van ons heeft een transporter t6 tdi van 180pk ofzo. Met een DSG bak, afgelopen winter gekocht en hij begint nu al te roesten. De automaat is te traag bij rotondes en hij vind dat er nog een hoop pktjes bij volkswagen liggen.
    De tdi is een 1.9 liter. Die oude 112cdi een 2.3 liter 4 cilinder

    Login om te reageren
  36. fep739 zegt

    14 november 2011 om 12:54

    op basis van leasingmaatschappijen…. duh.
    En welke auto’s kunnen ze dan vergelijken ? Enkel deze saaie ketels waar op iedere uithoek toevallig een wiel hangt. Staat er in hun lijst iets anders dan Duitse en Franse eenheidsworst ?

    Login om te reageren
  37. desoper zegt

    14 november 2011 om 14:16

    Ik WIL de uitslag van dit onderzoek graag geloven.
    Echter laat 10 partijen een dergelijk onderzoek doen en je krijgt 10 verschillende winnaars.

    Login om te reageren
  38. highperformance zegt

    14 november 2011 om 16:52

    Ook nu een lijstje in het voordeel van mijn favo merk spreekt blijf ik van mening dat lijstjes niets zeggen. Ja, met kerst en Sinterklaas. Dan vind ik lijstjes pas leuk worden. Desoper heeft nl een punt, zoveel onderzoeken, zoveel resultaten. Alles is manipuleerbaar. Als ieder onderzoek een zelfde uitkomst gaf is onderzoek nr. 2 al weer waardeloos.

    Maar dat BMW beter is dan Hyundai is wel een feit… of toch niet noorse vrind ;-)?

    Login om te reageren
  39. agera zegt

    25 november 2011 om 16:33

    Klopt Mercedes en BMW zijn gewoon de twee beste automerken. Deze twee Duitse giganten bouwen namelijk ook Maybach en Rolls Royce. Verder hieronder verdeeld in de carrosserievorm SUV en de sedan in de hogere klasse.

    -Mercedes G-Klasse/GL-Klasse en de BMW X5
    -Mercedes S65 AMG en de BMW 760Li.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North