
Nog steeds ontevreden over de grote grille bij BMW? Volgens het merk kwam het allemaal door deze auto.
2019, het is alweer zes jaar geleden. Wetende hoe het met de wereld is gegaan sindsdien, kan er veel gebeuren in zes jaar. Op de IAA in Frankfurt dat jaar (met de kennis van nu de laatste voordat het feestje verhuisde naar München) werden een aantal auto’s onthuld waarvan je nu niet zou zeggen dat ze al zo oud zijn. De huidige Audi RS 6 bijvoorbeeld, of de Volkswagen ID.3. Of Porsche Taycan, Lamborghini Sián of Land Rover Defender. En oh ja, er waren verschillende Chinese merken die een expansie naar Europa wel zagen zitten, want je kon des tijds nog geen één Chinese auto kopen. Ja, zo lang is het dus geleden.
BMW Concept 4
Bij BMW werd het nieuws verstopt in een best aardige concept, met wel een grote en niet direct aangename verrassing aan de voorzijde. BMW voerde de Concept 4, die de volgende 4 Serie moest previewen, uit met een bizarre grille waarvan direct werd gedacht: dat durven ze nooit.

Grote grille BMW
Dan ken je BMW nog niet. Wij durven de Concept 4 wel aan te wijzen als de auto die alles heeft veranderd voor het recente BMW. Zelfs hun ‘mooie’ coupé was niet gewapend tegen deze vreemde designkeuze. Het frontje vond daarna zijn weg ook naar de M4 en ook de M3, maar ook naar de EV’s van het merk zoals de iX.

Zes jaar na dato kunnen we zien of het ook heeft gewerkt. Het korte antwoord: ja. Over de F80 M3 was het lastig om een mening te hebben, want het is gewoon een brede F30. Tenminste, de mensen die de auto KOPEN (en dus niet een mening hebben terwijl ze dit jaar gaan kijken of ze hun E36 eindelijk eens kunnen inruilen op een E46) vinden het statement dat je maakt met de G8x-serie wel gaaf. En, naar mijn mening, alles went. Is het mooi? Nee, maar stampvoetend je er steeds tegen verzetten terwijl BMW ze bij bosjes verkoopt heeft ook geen zin.

Aanstichter
Maar wat schudde BMW nou wakker? Volgens een honcho in de Sales en Marketing genaamd Ian Robertson heeft dat alles te maken met de BMW 3.0 CSL Hommage, de concept. Terwijl op dat bloedmooie prototype de grille perfect paste. Het werd op die auto duidelijk dat een grote grille een mooi statement kan zijn op een auto die je vaak om die reden koopt. Oftewel: als je het verstandige en ‘cleane’ ontwerp wil, kies je liever voor de sedan. Met een coupé zeg je dat je die verstandigheid inruilt voor het design. Vandaar dat de 3 Serie G20 de grote grille ook nog niet heeft gekregen.

8 Serie bijna gebeten hond
Robertson wilde dus pushen voor een stijlvolle coupé met zo’n grote grille om te kijken of het werkte. Op de 6 Serie (F13) had het geen zin, want die ging er bijna uit. De 3.0 CSL Hommage was toen ook nog lang niet goedgekeurd voor productie, dus moest gekeken worden naar een ‘normale’ coupé om de grille te krijgen. Was deze keuze iets eerder gemaakt, was de kans groot geweest dat de 8 Serie aangewezen was. Maar deze stond op het punt om onthuld te worden, dus dergelijke radicale veranderingen waren ook aan de late kant. De eerstvolgende auto waarop dit statement gemaakt kon worden was de 4 Serie. En zo geschiedde.

Kijkend naar hoe goed de 4 Serie heeft gescoord voor het zijn van een ‘overbodige’ coupé, heeft BMW echt wel gelijk gehad. Al moet wel gezegd worden, de wat meer in de tijdgeest passende broertjes als de i4 en 4 Serie Gran Coupé dragen daar wel aan bij. Of het statement van de grote grille dus echt direct in verband staat met de verkoopcijfers, dat mag je niet aannemen. Maar goed, zes jaar na dato is het lastig om de keuze ongedaan te maken. (via BMWBlog)





Op de concept auto was het al lelijk, en nu nog, elke keer dat ik zzo een M3/4 zie of een 4 serie, denk ik hoe kan iemand dit ooit gekozen hebben, en nog erger hoe kan iemand dit serieus bestellen?
Bij de huidige 4 serie past deze grille juist heel goed en zik durf zelfs te zeggen stijlvol en is deze niet zo ‘in your face’. De grille van de M3 en M4 vind ik wel buiten proporties (met name minder goed passend bij de M3).
Ze zullen vast heel fijn rijden. En als je ‘m altijd voorin parkeert met de neus naar (of, wensdenken, in) de muur dan zul je er misschien weinig last van hebben. Achter het stuur zie je ‘m niet, per slot van rekening.
👍🏻😉
Je ziet ze ook rijden met zo’n verlicht randje om die pompeuze XXL meervallenbek.
Dat is pas echt lelijk!
Ik heb een vraag aan BMW-Kopers/Leaser : Waarom willen sommige van jullie de optie “ verlicht mijn guppen-bek “ zodat de varkensneus goed uitkomt ? Want deze p**m*l-extentie is niet bijzonder overtuigend.
Waarom denk jij bij een guppenbek aan piem0ls? Want vindt je psycholoog ervan?
Ah, jij hebt het meebesteld ! Leg uit waarom !
Of ik die grote grill mooi vind, weet ik nog niet, maar het heeft wel iets gedaan met de manier waarop ik BMW’s ervaar; ik denk echt vaak bij een oudere generatie, ‘oei, wat heeft die een ielig grilletje, dat ziet er echt niet uit’, bijvoorbeeld bij een oudere X5. Bij een E38 heb ik dit uiteraard niet ;)
Iets anders: jullie klagen over het formaat grille van BMW. Maar, kijk eens goed naar het grille formaat van bijv Audi of Lexus?? Daar hoor ik niemand over….
En Mercedes… Waar als er verticale spijltjes inzitten de fans zelfs in katzwijm vallen en panamerica fluisteren…
Juist omdat Audi en Mercedes met de grote zwarte gaten een statement maakten moest BMW ook wel.
De single-frame grille van Audi vanaf 2004 (Audi A8 W12, en een paar concepten daarvoor al in 2003) was meteen populair. Audi’s werden zelfs door eigenaren ge-retrofit met deze grille. Die populariteit heeft de ‘beverbek’ van BMW voor geen meter bereikt. Overigens zijn bij Audi de latere single-frame grilles, zeker vanaf 2015, vaak niet meer mooi. Te groot en druk.
Als de kentekenplaat er op zit vind ik het allemaal wel meevallen en nog best oké.. Zonder, zoals op de foto’s hierboven, is het wel weer even schrikken.. Neue Klasse komt eraan dan wordt het allemaal weer anders..
In 2017 was er op de IAA al een witte BMW-concept met overduidelijk deze grote grille. Ik kan helaas op mijn foto’s geen naam vinden.
En in 2019 op de IAA dacht ik idd nog dat ze niet zo dom zouden zijn bij BMW om die grille echt in productie te nemen.
Even gezocht en deze concept car is misschien wel de aanstichter van die hazetanden of beverbek: BMW i vision dynamics electric concept car uit 2017.