Nein, nein, nein! Of..
Al jaren hebben M GmbH-modellen zes-in-lijn of V8 motoren. De eerste generatie M3 mocht dan wel een vier-in-lijn hebben, BMW peinst er echter niet over om viercilinders naar moderne BMW M-modellen te brengen. Althans, niet op eigen of op turbo-kracht. Dat heeft Frank van Meel van BMW M bekendgemaakt tegenover Caradvice.
Mercedes-AMG doet goede zaken met viercilinder-instappers zoals de A45 en de CLA 45. In dit soort modellen ziet BMW voorlopig geen business. Het merk heeft gezegd dat áls BMW M de stap maakt naar viercilinders, deze modellen hulp zullen gaan krijgen van hybride power.
Aan de andere kant geeft van Meel toe dat een hybride aandrijflijn ook nadelen kent. Zo brengen batterijen extra gewicht met zich mee en moderne BMW M-auto’s staan niet bepaald bekend als lichtgewicht kanjers. Het zal dus nog wel een aantal jaren duren voordat het zover is.
De topman zegt dat ze bij BMW-i kijken hoe een hybride constructie naar een M-model kan worden vertaald. Tot die tijd zullen zes-in-lijn motoren nog steeds de boventoon voeren bij M GmbH.
MDA zegt
Sportieve hybride aandrijflijn nog niet op punt? Hebben ze de i8 helemaal vergeten of wat?
lekkaah zegt
@mda: lees es
fuxhound zegt
@mda: Het is nu niet dat de i8 de referentie is in eender wat…
peug206 zegt
@mda: gewicht. 1600kg voor een sportsedan. En dan nog een elektropakket erbij?
stfu zegt
@mda: i8 rijdt prima maar verre van echt sportief.
yipikaye zegt
Toffe foto van de eerste generatie M3 trouwens.
e38ossie zegt
@yipikaye: eigenlijk is dat de laatste versie van de E30 M3. De Sport Evolution. 2,5 liter ipv 2,3. 238 pk ipv 200. Homologatiemodel waar maar 600 stuks van gemaakt zijn.
fuxhound zegt
Ik kan het marketingteam al horen smeken om een 4cil M-wagen om dan te refereren naar de oer-M3, want ja het begon allemaal een 4cil.
peug206 zegt
@fuxhound: gaat nog wel gebeuren. Eerder dan later.
racerx zegt
@fuxhound: Het begon met de M1, ook de eerste M5 was er eerder dan de M3…
romeoalfa zegt
Met al die (af-fabriek) M-badges op die 318d’s zie je het verschil toch niet….
daniel1975 zegt
Het enige dat jammer aan de A45 is dat het slechts een 2.0 is, een 2.3 zoals de Focus zou meer koppel (off boost) betekenen…
Senne zegt
@daniel1975: Want 381 pk en 475nm is niet voldoende ?
Daarnaast zegt cilinderinhoud ook niet alles…
wildbeest zegt
@senne: vermogensafgifte over de hele powerband graag.
ej20g zegt
@senne: het gaat erom waar het zit. 475 Nm (in verhouding vrij laag trouwens) is leuk, maar als het enkel boven de 3000 rpm zit heb je er in de dagelijkse praktijk niets aan. Daarin kan de Ford wellicht iets sterker zijn, 300 cc kan best een hoop doen voor het koppel onderin. In de praktijk is het dan zelfs mogelijk dat een 2.3 zuiniger is dan een 2.0.
SimonMc zegt
@ej20g: 45AMG heeft 475Nm koppel ( z’n volledige koppel dus ) op 2250 tpm. Valt mee, toch?
SimonMc zegt
@ej20g: En Focus RS heeft 440Nm koppel op 2000 toeren. Best vergelijkbaar dus.
ej20g zegt
@SimonMc: valt reuze mee inderdaad, ongeveer op dezelfde plek als bij mijn auto, alleen meer. Heb er zelf helaas niet mee gereden maar je hoort overal dat ze onderin toch niet helemaal thuisgeven. Niet zo vreemd als dat hoge koppel bij 2000 á 2250 zit, dan lijkt het waarschijnlijk alsof er daaronder niets zit.
wimbraber zegt
Eerst maar downsizen in motorinhoud, dan pas cylinders eraf! Een 2,5 of 2,0 6 in lijn met een turbo setup moet ook prima kunnen in opkomende M auto’s
SimonMc zegt
@wimbraber: *Cilinders. Jezus man, wat is dat toch met dat nodeloos verengelsen van perfect Nederlandse woorden? ( Niet persoonlijk )
granlusso zegt
@SimonMc: Haha net als ‘geleased’, ook zo’n dooddoener.
mashell zegt
@SimonMc: dat is omdat sommigen al hun kennis van top gear en Wikipedia hebben. Hoe vaak men er wel niet de Duitse, notabene elektrische, sneltrein ICE bijsleept als men het over een verbrandingsmotor heeft… Bij veel techniek is Engels dominant, maar bij autotechniek ben je met Duits en zelfs Nederlands beter af.
wildbeest zegt
Mercedes doet goede zaken? Veel verkopen of vinden mensen een viercilinder geiler dan bijvoorbeeld een 6 in lijn? Kan het me niet voorstellen, dat vieze pruttelblok in die A45
hplh zegt
@wildbeest: al mee gereden ?
eelco74 zegt
@wildbeest: de meeste bmw rijders gaat het alleen om de badge. Bovendien is een 6 in lijn loeizwaar. Maar je hebt kennelijk nog nooit in een AMG gereden met het 2.0 blok.
lekkerlinksrijden zegt
@wildbeest: de A45 is echt een heerlijk bakkie. Wendbaar en snel, stuurt heerlijk strak. Die 2 cilinders mis echt niet
jorden zegt
Ja want een X5 M is bijvoorbeeld wel een ras zuiver M-model.
BMW M heeft zicht sinds mensenheugenis tot sportiefste jongetje van de klas geprofileerd.
AMG hield in dat de Hulk zich onder de motorkap van normale Mercedes had verscholen.
De consument wil niet meer echt sportief. Want ojee als
de stoel zich niet in 13 richtingen elektrisch kan verstellen!!! Je hebt pas een goede auto als de climate control je oren er af vriest, terwijl je ballen liggen te sudderen. Stuur gevoel? Nee joh je moet met je tong kunnen straatje keren!
2wheeler zegt
Prima hoor! Lekker opgefokte 4 cilinder, het liefst met een enorme slak er op die je lekker hoort opspoelen en als we toch bezig zijn: lekker veel drag voor die oldschool feeling. Oh ja, wel rond de 1200kg houden a.u.b.
allesmetturbo zegt
Liever een lekkere 4cil dan een hybride. Als ik zie wat ze nu uit een 4cil halen bij vag en mb dan is dat prima voor een hothatch zoals de 1 serie
dirkv zegt
@allesmetturbo: Helemaal met je eens. Laat ze bij BMW eerst is een M1 (of 1M) achterwiel aandrijver maken met een 2 liter 4 cilinder met +/- 350 pk en een gewicht van rond de 1250 kg. Dat zou zo maar eens de beste M kunnen zijn.
allesmetturbo zegt
@dirkv: inderdaad! Lichtgewicht rwd en een 4cil die goed aan het gas hangt. Als er iets van elektromeuk bij moet, dan liever een elektrische turbo erbij oid
e1000bmw zegt
@allesmetturbo: 230i met M-pack en chip dus.